@misc{MTMT:34832789, title = {Iskolatörténeti kiállítás- Pásztói Zsigmond Király Általános Iskola}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34832789}, author = {Kiss, Andrea and Dobrovoczky, Adrienn and Mészáros, Ádám and Gortva, János}, unique-id = {34832789}, year = {2024}, orcid-numbers = {Mészáros, Ádám/0000-0001-6457-2006; Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @misc{MTMT:34832697, title = {Pillanatképek a pásztói (nép)oktatás történetéből}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34832697}, author = {Gortva, János}, unique-id = {34832697}, year = {2024}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @inbook{MTMT:34830242, title = {Az oktatók módszerei az általános testnevelés keretein belül}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34830242}, author = {Széplaki, Ildikó}, booktitle = {A múlt, a jelen és a jövő a pedagógiában}, doi = {10.46403/Amult.2024.111}, unique-id = {34830242}, year = {2024}, pages = {111-122} } @article{MTMT:34768154, title = {A digitális oktatás tapasztalatai a testnevelésben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768154}, author = {Bomba, Gábor and Trzaskoma-Bicsérdy, Gabriella and Csányi, Tamás (János)}, journal-iso = {M SPORTTUD SZLE}, journal = {MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE}, volume = {25}, unique-id = {34768154}, issn = {1586-5428}, year = {2024}, pages = {39-49}, orcid-numbers = {Trzaskoma-Bicsérdy, Gabriella/0000-0002-4502-049X; Csányi, Tamás (János)/0000-0003-2037-9217} } @{MTMT:34765455, title = {Bécsi-keringő formáció-Ti korita Vu}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765455}, unique-id = {34765455}, abstract = {10.B osztály táncbemutatója az EKKE gyakorló Gimn. Farsangi Bálon}, year = {2024}, orcid-numbers = {Láng, Éva/0000-0003-3326-1912} } @article{MTMT:34720759, title = {Easy interval method, an alternative approach to improve anaerobic threshold speed}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34720759}, author = {Kelemen, Bence and Benczenleitner, Ottó and Tóth, László}, doi = {10.55860/SZDQ4880}, journal-iso = {SCI J SPORT PERFORMANCE}, journal = {SCIENTIFIC JOURNAL OF SPORT AND PERFORMANCE}, volume = {3}, unique-id = {34720759}, abstract = {This paper presents the specific training method in distance running developed by the Dutch running coach Herman Verheul and successfully applied in the 1970s, its historical background, its afterlife, and its possible applications. The Verheul method can be traced back to the Stampfl interval method used in the 1960s. It involves the use of shorter (200 and 400 meters) and longer (1000 and later 2000 meters) interval training sessions on a daily basis. The method is characterised by a low intensity of partial distances compared to traditional interval training and a relatively long active recovery period equal to the interval distance. For these reasons, the workouts remain predominantly aerobic, without significant lactic acid accumulation, allowing interval training to be used daily and avoiding over-exertion. The method allows runners to achieve high weekly volumes at high running speeds, crucial for establishing anaerobic threshold speed (vLT2) and economical running movement (RE), essential for successful distance running performance. The easy interval method offers an alternative means of improving anaerobic threshold speed. It may provide a new tool to the recently used sustained tempo runs and the anaerobic threshold intervals that are prevalent today.}, year = {2024}, eissn = {2794-0586}, pages = {220-227}, orcid-numbers = {Kelemen, Bence/0000-0002-0549-2417; Tóth, László/0000-0001-9650-1202} } @{MTMT:34568351, title = {A tájékozódási futás és a természetjárás szellemi rekreációs kihívásai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34568351}, author = {Herpainé Lakó, Judit}, booktitle = {IV. Leisure Tudományos Konferencia}, unique-id = {34568351}, year = {2024}, pages = {22-23} } @misc{MTMT:34560736, title = {Helytörténeti jellegű kutatások felhasználása a köznevelésben, avagy mikrotörténet és tantárgyi koncentráció}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34560736}, author = {Gortva, János}, unique-id = {34560736}, abstract = {A modern pedagógia fókuszában egyre inkább a tanulói tevékenységek, illetve a tantárgyi integráció áll. A NAT 2020-ban is számos ponton megjelennek az ehhez kapcsolódó tartalmi elemek. Több olyan új tantárgy is szerepel a tantervben, amelyben jól használhatók a helytörténeti kutatások eredményei. Módszertani szempontból az oral history módszere, illetve akár a településen korábban már elkészített interjúk is felhasználhatók. A hon- és népismeret tantárgy keretében például a helyi hagyományok és értékek feltárása, a digitális adatbázisok felhasználása az egyik elvégzendő feladat, illetve tevékenység. Az állampolgári ismeretek nevű tantárgy tantervében szerepel a helyi sportegyesületek, illetve sportolók megismerése, amelyhez például a korábbi sporttörténeti kutatások kiválóan használhatóak. Ugyanezen tantárgyak keretében a tanuló megismerkedik a helyi tradíciókkal és értékekkel, így például az iskola történetével, hagyományaival is. Természetesen mindezeket aktív, alkotó módon. Ez lehetőséget nyújt a digitális történetmesélés és számos más módszertani megoldás felhasználására, ugyanakkor elengedhetetlenül szükségessé teszi a tantárgyak közötti kapcsolatok erősítését. A hagyományos tantárgyi struktúra régebbi tárgyaiban is számos olyan elem van, ami elősegíti a tantárgyi koncentrációt. Az ének-zene tantárgy esetében a helyi zenei hagyományok megismerése és összegyűjtése lehet ilyen jellegű feladat. A történelem tantárgy esetében még az érettségi témakörök között is megjelenik a helyi sajátosságokat tükröző téma lehetősége, amennyiben ezt a helyi tanterv is tartalmazza. Ez a néhány kiemelt példa is jól mutatja, hogy a helytörténeti (legyen az akár történelmi, sport, vagy kulturális témájú) jellegű kutatások szerepe jelentős lehet a köznevelésben. A tanulmányban igyekszem néhány példát felmutatni ezekre, illetve módszertani ötleteket adni a pedagógusoknak az együttműködésre, a tantárgyi koncentrációra. Magától értetődik, hogy a kapcsolódási pontok feltárása és kiaknázása mindig egyéni, a helyi sajátosságokhoz alkalmazkodó feladat, csakúgy, mint a már elvégzett kutatások megismerése, illetve esetleges új lehetőségek, irányok megfogalmazása. Sok esetben ez jelentheti a diákok minikutatásait éppúgy, mint akár a pedagógusok együttműködésében megvalósuló projekteket. Az előadás célja, hogy ezekhez gondolatébresztőként, inspirációként szolgáljon.}, keywords = {tantárgyi integráció; sporttörténet; testnevelés; állampolgári ismeretek; hon- és népismeret}, year = {2024}, orcid-numbers = {Gortva, János/0000-0003-4665-0298} } @article{MTMT:34172906, title = {Anthropometric and Physiological Characteristics of Young Elite Hungarian Motocross Riders in Motocross Competitions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34172906}, author = {Kerner, László and Katona, Zsolt Bálint and Suszter, László and Barthalos, István and Ihász, Ferenc and Podstawski, Robert}, doi = {10.16926/par.2024.12.05}, journal-iso = {PHYS ACT REV}, journal = {PHYSICAL ACTIVITY REVIEW}, volume = {12}, unique-id = {34172906}, year = {2024}, eissn = {2300-5076}, pages = {47-58}, orcid-numbers = {Katona, Zsolt Bálint/0000-0001-9280-4628} } @article{MTMT:34844012, title = {Pozitív pedagógia és a síoktatás összefüggései}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34844012}, author = {Hegyi, Domonkos and Révész, László}, journal-iso = {M SPORTTUD SZLE}, journal = {MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE}, volume = {24}, unique-id = {34844012}, issn = {1586-5428}, year = {2023}, pages = {19-20} }