TY - CHAP AU - Mócz, Dóra ED - Simándi, Irén TI - Virtuális közösségek szervezése. (Organizing Virtual Communities) TS - (Organizing Virtual Communities) T2 - Harminc éves a Kodolányi János Egyetem 2. PB - Enigma 2001 CY - Székesfehérvár SN - 9786158113656 PY - 2023 SP - 159 EP - 172 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813647 ID - 33813647 AB - A jelenkor társadalmát gyakran szokták posztmodern, információs vagy tudástársadalomnak nevezni, elkülönítve így a korábbi struktúráktól. A megkülönböztetést a termelés és a foglalkoztatás (ipar 4.0, okosgyárak, foglalkoztatási szerkezet átalakulása és a tercier szektor szerepének erősödése, tudástermelés), valamint a munkavégzés módjának merőben új szerkezete indokolja, ám hatása a mindennapokban is érzékelhető. Alapvetően megváltozott például a szolgáltatások igénybevételének, a fogyasztásnak vagy a kapcsolatteremtésnek és a kapcsolattartásának a módja is, ezáltal egyre nagyobb szerep jut a személyközi kommunikációt felváltó, különböző infokommunikációs eszközöket közbeiktató megoldásoknak, különösen a netgenerációnak nevezett ifjúsági korosztály esetében. Miért fontos mindez? Ezt kívánom bemutatni. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - N. Kovács, Tímea ED - Simándi, Irén TI - Városi terek – városi fények: a fények esztétikája és politikája. (Urban Spaces – Urban Lights: Aesthetics and Politics of Illumination). TS - (Urban Spaces – Urban Lights: Aesthetics and Politics of Illumination). T2 - Harminc éves a Kodolányi János Egyetem 2. PB - Enigma 2001 CY - Székesfehérvár SN - 9786158113656 PY - 2023 SP - 42 EP - 61 PG - 20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813574 ID - 33813574 AB - A tanulmány a világítás és a városi topográfia kapcsolatát elemzi a modern európai nagyvárosok, elsősorban Budapest példáján keresztül a 19. század végére és a 20. század első két évtizedére összpontosítva. Arra kérdez rá, mennyiben alakul át a városi terek észlelése a világítás hatására, hogyan járul hozzá a fény a renddel és biztonsággal kapcsolatos diskurzusok megerősödéséhez, a városi terek éjszakai bejárhatóságához. Röviden felhívom a figyelmet a világítás állandó és átmeneti formáinak létrejöttére, ezek különbségeire, s az urbánus életmód megváltozásában játszott szerepükre. A közvilágítás és a díszvilágítás olyan hathatós eszköztárat jelent, amelynek révén a modernizálódó Budapest képes lesz egy kozmopolita városimázst kialakítani, s emellett sajátos nemzeti, történeti narratívát is színre vinni. A fények esztétikai értelemben látványosan átformálják a városképet, de emellett részét fogják képezni a politikai, ideológiai üzeneteket közvetítő hatalmi kommunikációnak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Császtvay, Tünde ED - Simándi, Irén TI - Századvégi művészvigasságok. Feszty Árpád innovációi a művészetpártolás fellendítéséért. [Merry-making among Fin de Siècle Artists. Árpád Festy’s Innovations for Boosting Art Protection] TS - [Merry-making among Fin de Siècle Artists. Árpád Festy’s Innovations for Boosting Art Protection] T2 - Harminc éves a Kodolányi János Egyetem. 1. PB - Enigma 2001 CY - Székesfehérvár SN - 9786158113649 PY - 2023 SP - 160 EP - 188 PG - 29 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813412 ID - 33813412 AB - A 19. századvégi, hirtelen nagyvárossá növő Budapest Európa egyik legérdekesebb városa volt. Híres lakói igyekeztek otthonossá tenni, hogy otthonosan érezzék benne magukat. Néhányan művészszalont nyitottak. Meg különleges, jelmezes esteket és a legnagyobb magyar képzőművészeket akcióra hívó művészestélyeket rendeztek, melyek páratlan és látványos szórakozási alkalmakká váltak. A félnyilvános és a nyilvánosság előtt megnyitott terekben zajló, népszerű események óriási hírértékkel bírtak. Az akcióláthatóság mestere és az ötletgazdák egyike Feszty Árpád, a híres festő volt, a magyar írófejedelem, Jókai Mór veje. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Majorosi, Anna AU - Peres, Anna ED - Simándi, Irén TI - Diskrepanzen zwischen der Qualitätssicherungswelle und dem ungarischen Bildungswesen: eine Praxisbilanz. (A minőségbiztosítási hullám és a magyar oktatási rendszer: gyakorlat és eltérések) (Discrepancies between the Quality Assurance Wave and the Hungarian Education System: a Practice Review). TS - (A minőségbiztosítási hullám és a magyar oktatási rendszer: gyakorlat és eltérések) (Discrepancies between the Quality Assurance Wave and the Hungarian Education System: a Practice Review). T2 - Harminc éves a Kodolányi János Egyetem. 1. PB - Enigma 2001 CY - Székesfehérvár SN - 9786158113649 PY - 2023 SP - 278 EP - 289 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33805281 ID - 33805281 AB - In unserem Artikel möchten wir aufzeigen, wie die veränderte ISO-Norm 2015 das Qualitätsmanagement an Bildungsinstitutionen verändern kann. Grundsätzlich lassen sich die Normen, die aus der Industrie übernommen worden sind, nicht auf das Bildungsumfeld übertragen, weil sie die fachlichen Aspekte (Dialog, professionelles Management von Lernprozessen) nicht adäquat beschreiben können. Obwohl die Konsequenzen ihrer Einführung in die Schulen für die Bildungspolitik unklar sind, interpretiert sie Qualitätsmanagement als eine Zauberformel. Die schulische Qualitätssicherung sollte sich aufgrund der Änderungen des neuen ISO-2015-Standards vielmehr auf die Schulentwicklung konzentrieren und nicht auf die Formalitäten der Regulierungsvorschriften des Qualitätsmanagements. Bevor bildungspolitische Entscheidungsträger Qualitätsmanagementsysteme in Schulen einführen, wäre es sinnvoll, diese in den eigenen Institutionen (Ministerium, Träger) vorzuschreiben, um deren Vor- und Nachteile abzuwägen. A tanulmányban szeretnénk felvázolni, a megváltozott ISO-szabályok mennyire szabhatnak új irányt az iskolai minőségbiztosításnak. Az iparból átvett szabványok nem adaptálhatóak az oktatási környezetre, mivel nem képesek megfelelően leírni a szakmai szempontokat (párbeszéd, tanulási folyamatok professzionális irányítása). Noha a szabványok iskolai bevezetésének oktatáspolitikai következményei nem egyszerűen kiszámíthatók, az oktatáspolitika a minőségirányítástól várja a csodát. Az új ISO 2015-ös szabvány változásai nyomán az iskolai minőségbiztosításnak sokkal inkább az iskolafejlesztésre, mintsem a minőségirányítási szabályozás formalitásaira kellene koncentrálnia. Mielőtt az oktatáspolitikai döntéshozók minőségirányítási rendszereket vezetnek be az iskolákban, érdemes volna ezeket a saját intézményeikben (minisztérium, fenntartó) előírni, hogy mérlegelhessék az előnyeiket és a hátrányaikat. LA - German DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tarbay, Gabriella TI - A portugál gyarmatosítás. A felfedezések úttörői TS - A felfedezések úttörői JF - RUBICON J2 - RUBICON VL - 33 PY - 2023 IS - 2-3 SP - 58 EP - 61 PG - 4 SN - 0865-6347 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33641810 ID - 33641810 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Majorosi, Anna AU - Peres, Anna TI - Az oktatási minőség új hulláma JF - ACTA PERIODICA (EDUTUS) J2 - ACTA PERIODICA (EDUTUS) VL - 25 PY - 2022 SP - 43 EP - 53 PG - 11 SN - 2063-501X DO - 10.47273/AP.2022.25.43-53 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33331356 ID - 33331356 AB - A 21. században az iskolai minőségbiztosítás meghatározó és megkerülhetetlen elemmé vált már Magyarországon is. Az elmúlt 22 évben több hullámban határozta meg az iskolák életét a minőségbiztosítás, így érdemes megvizsgálni, hogy a megváltozott ISO-szabályok milyen mértékben és hogyan támogathatják az iskolai minőségbiztosítást. Tanulmányunkban felvázoljuk, hogy az iparból átvett szabványok nem adaptálhatóak az oktatási környezetre, mivel nem képesek megfelelően leírni a szakmai szempontokat (párbeszéd, tanulási folyamatok professzionális irányítása). Noha a szabványok iskolai bevezetésének következményei nem egyszerűen kiszámíthatók, az oktatáspolitika mégis a minőségirányítás hatékonyságában hisz. Az új ISO 2015-ös szabvány változásai nyomán az iskolai minőségbiztosításnak főképpen az iskolafejlesztésre, mintsem a minőségirányítási szabályozás formalitásaira kellene koncentrálnia. A minőségirányítási rendszerek iskolai bevezetését megelőzően az oktatáspolitikai döntéshozóknak érdemes volna ezeket a saját intézményeikben (minisztérium, fenntartó) előírni, kidolgozni és konzekvensen ezek szerint működni, hogy mérlegelhessék az előnyeiket és a hátrányaikat, illetve egyáltalában ténylegesen tudatában legyenek annak, hogy mit is várnak el a köznevelési és szakképző intézményektől. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lencsés, Ákos AU - Sütő, Péter TI - Challenges of Promoting Open Science within the NI4OS-Europe Project in Hungary JF - PUBLICATIONS J2 - PUBLICATIONS VL - 10 PY - 2022 IS - 4 SP - 1 EP - 13 PG - 13 SN - 2304-6775 DO - 10.3390/publications10040051 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33330832 ID - 33330832 N1 - A TKP2021-NKTA-51 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg. AB - National Initiatives for Open Science in Europe (NI4OS-Europe) is a Horizon 2020 project related to the European Open Science Cloud (EOSC). One of the project objectives is promoting EOSC and open science in 15 Central and East European EU states and EU-associated countries. This paper describes the variety of promoting activities carried out in Hungary as part of the NI4OS-Europe project by the Governmental Agency for IT Development (KIFÜ). Identifying good practices will give us the chance to find the best communication channels and methods to promote open science and to manage expectations of funders, researchers and librarians. The audience diversity of organized NI4OS events was analyzed in this study. The anonymized dataset based on registration forms was filtered by profession. Results suggest that events are generally visited by more librarians than researchers. The only exception is the third forum where the main Hungarian research fund as co-organizer might have attracted researchers’ attention. This suggests that librarians are considered to be in charge of open science issues in general. Usage data of the open science news feed were also studied. The 130 posts between May 2021 and April 2022 and 2500 visitors until the end of June 2022 give us the chance to learn about the characteristics of the most visited posts. We can conclude that the focus of communication is on open and FAIR data management, while other areas receive less attention. The results show that despite more international posts being published, the target group is more interested in local information. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dézsi, Géza AU - Lencsés, Ákos TI - Informatikai támogatás egy természeti és kulturális örökség adatbázis esetén. A rurAllure zarándoklattervező platform tartalomkezelő rendszerének kialakítása TS - A rurAllure zarándoklattervező platform tartalomkezelő rendszerének kialakítása JF - TUDOMÁNYOS ÉS MŰSZAKI TÁJÉKOZTATÁS J2 - TMT VL - 69 PY - 2022 IS - 8 SP - 429 EP - 435 PG - 7 SN - 0041-3917 DO - 10.3311/tmt.13187 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33330714 ID - 33330714 AB - A tanulmányban bemutatjuk a rurAllure nemzetközi projekt tartalomkezelő rendszerét, és az ahhoz kapcsolódó informatikai eszköztárat. A hároméves, Horizon 2020 által támogatott projekt célja a kulturális együttműködés és a fenntartható turizmus elősegítése az európai történelmi zarándokútvonalak térségében. A projekt részeként létrejön egy zarándoklattervező platform, illetve ahhoz kapcsolódó adatbázis, amely az útvonalak mentén található természeti és kulturális örökség látnivalók adatait tartalmazza. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Péter TI - Egyetem születik : Szubjektív írás az elmúlt 30 évről JF - POLYMATHEIA: MŰVELŐDÉS ÉS NEVELÉSTÖRTÉNETI FOLYÓIRAT J2 - POLYMATHEIA VL - 19 PY - 2022 IS - 1-2 SP - 5 EP - 12 PG - 8 SN - 2732-2092 DO - 10.51455/Polymatheia.2022.1-2.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32851731 ID - 32851731 AB - 1990-ben, alig egy évvel a rendszerváltoztatás után, késő ősszel már hideg szél fújt, amikor két székesfehérvári fiatalember, Rockenbauer Lajos és Szabó Péter, kiszálltak a Lada 1200-as gépkocsiból valahol Budán. Meghívót kaptak a Keresztény Értelmiségiek Szövetségének megbeszélésére, ahol Andrásfalvi Bertalan, a híres néprajztudós és oktatási miniszter tartott előadást. Mit keresünk itt, és ki hívott? – tanakodtak a fehérváriak. Az előző kérdésre hamarosan, az utóbbira azonban a mai napig nem született válasz. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Kovátsné Németh, Mária ED - Szabó, Péter ED - Lévai, Attila TI - A magyarság megtartó ereje V.. Tudomány, művészet, hit, erkölcs a Kárpát-medencében TS - Tudomány, művészet, hit, erkölcs a Kárpát-medencében PB - Palatia Nyomda és Kiadó Kft. CY - Győr PY - 2022 SP - 294 SN - 9786155904509 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32809913 ID - 32809913 LA - Hungarian DB - MTMT ER -