TY - GEN AU - Malatyinszki, Szilárd TI - Kompetenciák a családi vállalkozások generációváltásában PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33960341 ID - 33960341 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Malatyinszki, Szilárd TI - The impact of digitalization on education and the labour market. habilitációs előadás TS - habilitációs előadás PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33959868 ID - 33959868 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Malatyinszki, Szilárd TI - Generációk a szervezetben. habilitációs előadás TS - habilitációs előadás PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33959855 ID - 33959855 AB - habilitációs előadás LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Majorosi, Anna AU - Peres, Anna TI - Herausforderungen der ungarischen Berufsbildung JF - ACTA PERIODICA (EDUTUS) J2 - ACTA PERIODICA (EDUTUS) VL - 27 PY - 2023 SP - 4 EP - 13 PG - 10 SN - 2063-501X DO - 10.47273/AP.2023.1.4-13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33918025 ID - 33918025 AB - Die Neugestaltung der ungarischen Berufsbildung hätte ab den 90-er Jahren brennend nötig gewesen sein müssen, aber bis zum Berufsbildungsgesetz von 2019 gab es konstante, aber keine essenziellen Veränderungen in der Berufsbildungslandschaft. Es lohnt sich kaum, über die Sinnhaftigkeit oder Sinnlosigkeit der ständigen Veränderungen in der Berufsbildung um die Jahrtausendwende und danach zu diskutieren, denn die meisten damaligen Elemente der Reformen verschwanden so spurlos, dass über die welche nur Hartgesottene am Lagerfeuer diskutieren. In unserem Beitrag versuchen wir eine halbwegs subjektive SWOT-Analyse der ungarischen Berufsbildungslandschaft zu machen aufzuzeigen, um nach den ersten drei Jahren nach der in Krafttretens des Berufsbildungsgesetzes, das seit 2019 mehrmals modifiziert wurde, eine Bilanz zu ziehen. Bei den Stärken, Schwächen, Hindernissen und Möglichkeiten gehen wir von den sichtbaren bildungspolitischen Erscheinungen aus, dann sehen wir uns die Positionen der Institutionen, der Unterrichtenden und der Lernenden an. LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Jász, Borbála ED - Methi, Jan Selmer ED - Nikiforova, Basia TI - How Does the Pandemic Invalidate the Sociological Definition of the City? T2 - Borderology PB - Springer International Publishing CY - Cham SN - 9783031297205 T3 - Key Challenges in Geography, ISSN 2522-8420 PY - 2023 SP - 103 EP - 116 PG - 14 DO - 10.1007/978-3-031-29720-5_9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33835125 ID - 33835125 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Malatyinszki, Szilárd ED - Vágány, Judit ED - Fenyvesi, Éva TI - Leadership Tools for Conscious Generational Change T2 - Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok: 11. Tudományos Szimpózium : absztrakt füzet PB - Budapesti Gazdasági Egyetem CY - Budapest SN - 9786156342539 PY - 2023 SP - 68 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33826571 ID - 33826571 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Malatyinszki, Szilárd ED - Vágány, Judit ED - Fenyvesi, Éva TI - A tudatos generációváltás vezetői eszközei T2 - Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok: 11. Tudományos Szimpózium : absztrakt füzet PB - Budapesti Gazdasági Egyetem CY - Budapest SN - 9786156342539 PY - 2023 SP - 67 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33826569 ID - 33826569 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Wertheimer, Gábor ED - Simándi, Irén TI - Gondolatok a fordításról a 16–18. században. (Reflections on Translation in the 16th–18th Century) TS - (Reflections on Translation in the 16th–18th Century) T2 - Harminc éves a Kodolányi János Egyetem 2. PB - Enigma 2001 Kiadó és Médiaszolgáltató Kft CY - Székesfehérvár SN - 9786158113656 PY - 2023 SP - 266 EP - 279 PG - 14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813659 ID - 33813659 AB - A dolgozat a 16. századtól a 18. század végéig tekinti át a fordításról alapvetően empirikus megközelítésben megfogalmazott gondolatokat, meglátásokat. Többnyire a fordítói gyakorlat tapasztalatai alapján született, nem szisztematikus igénnyel megalkotott tézisek, felmerülő kérdések javarészt olyan problémákat érintenek, amelyek a fordításról való tudományos diskurzusban, a fordítástudományi fordításelemzésekben ma is relevánsnak tűnnek, és nem pusztán időhöz kötött tanulságokkal szolgálhatnak A dolgozatban tárgyalt angol, francia, német és magyar szerzők műveiben a legfontosabb kérdések a 21. századi műfordító munkájában felmerülő dilemmákkal is összefüggenek: a fordíthatóság problémája, a formai és tartalmi hűség szembeállításának, illetve szintézisének kérdése, az idegenség érzékeltetése vagy annak tudatos kerülése, a fordítandó szövegtől való optimális távolság. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Albert, Viktória ED - Simándi, Irén TI - Syntactic and Pragmatic Nature of Absolute Infinitive Constructions. (Az abszolút infinitív konstrukciók szintaktikai és pragmatikai jellemzői) TS - (Az abszolút infinitív konstrukciók szintaktikai és pragmatikai jellemzői) T2 - Harminc éves a Kodolányi János Egyetem 2. PB - Enigma 2001 Kiadó és Médiaszolgáltató Kft CY - Székesfehérvár SN - 9786158113656 PY - 2023 SP - 251 EP - 265 PG - 15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813656 ID - 33813656 AB - This article seeks to explore the functions of such discourse markers as absolute infinitive constructions (hereafter AICs) which are treated as structurally peripheral from both a syntactic and a pragmatic perspective. Hence, this study has two major objectives. Firstly, based on the empirical data drawn from different literary texts from different historical periods, this paper aims to trace some core syntactic features of AICs. Secondly, since they are regarded as rhetorically charged structures, it also examines them in light of their pragmatic value and their capacity to shape the meaning of sentences. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Domokos, Tamás ED - Simándi, Irén TI - Generációs időutazás Hősök, Művészek, Próféták és Nomádok nyomában. (Cross-Generational Time Travel Following Heroes, Artists, Prophets and Nomads). TS - (Cross-Generational Time Travel Following Heroes, Artists, Prophets and Nomads). T2 - Harminc éves a Kodolányi János Egyetem 2. PB - Enigma 2001 Kiadó és Médiaszolgáltató Kft CY - Székesfehérvár SN - 9786158113656 PY - 2023 SP - 204 EP - 233 PG - 30 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33813654 ID - 33813654 AB - Az egy időszakban született embereket azonos, vagy nagyon hasonló kulturális, társadalmi, gazdasági és politikai hatások érik. Ennek eredőjeként gondolkodásuk, értékrendjük, világhoz való viszonyuk is kimutatható rokonságot mutat generációs közösséget alkotva. Az egymást követő generációk értékrendjében és viselkedésében Strauss és Howe amerikai történészek ciklikusan visszatérő mintázatokat modelleztek. De a történelmi tapasztalatok azt is mutatják, hogy a történelmi események, válságok, felemelkedések, ébredések, kibontakozások, majd újabb válságok dinamikája is ciklusokba rendeződik az emberi élethez hasonlóan, az egyes ciklusokban született generációknak pedig sajátos archetípusai vannak. Tanulmányomban sorra veszem és bemutatom az elmúlt 600 év generációit, kiemelt generációs élményeiket, azonosítom az adott generáció néhány emblematikus történelmi alakját, és az angolszász történelemre kidolgozott modellt adaptálom a köztes Európa társadalmi viszonyaira, módosítva az eredeti generációs korszakhatárokon, új generációkat is azonosítva. LA - Hungarian DB - MTMT ER -