TY - CHAP AU - Mező, Katalin AU - Mező, Ferenc ED - Mező, Katalin ED - Mező, Ferenc TI - Kreatív részképességek: az originalitás szerepe a kreativitásban T2 - Absztraktkötet – IX. „Különleges Bánásmód” Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia / Abstract Volume – 9th ’Special Treatment’ International Interdisciplinary Conference PB - Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar CY - Debrecen SN - 9789634906155 PY - 2024 SP - 115 EP - 118 PG - 4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34792435 ID - 34792435 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Pető, Ildikó TI - Majd kinövi?. a szenzoros feldolgozás zavara TS - a szenzoros feldolgozás zavara PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen PY - 2024 SP - 158 SN - 9789636150907 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757052 ID - 34757052 N1 - 2012-ben megjelent A szenzoros feldolgozás zavara 2. javított, átdolgozott kiadása LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Rétháti, Csilla ED - Gortka-Rákó, Erzsébet TI - Lemorzsolódással veszélyeztetett szakiskolai tanulók tanulmányi eredményességére vonatkozó adatok bemutatása az Észak-magyarországi régióban T2 - Esélyek és lehetőségek a fogyatékossággal élő emberek számára PB - Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar CY - Hajdúböszörmény SN - 9789634905660 PY - 2023 SP - 119 EP - 136 PG - 18 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757027 ID - 34757027 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kelemen-Mónus, Anna AU - Pető, Ildikó ED - Gortka-Rákó, Erzsébet TI - Jelnyelvi tolmácsolás az esélyegyenlőség és az AAK metszetében T2 - Esélyek és lehetőségek a fogyatékossággal élő emberek számára PB - Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar CY - Hajdúböszörmény SN - 9789634905660 PY - 2023 SP - 9 EP - 40 PG - 32 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757006 ID - 34757006 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nemes, Magdolna AU - Jeszták, Emília TI - A tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-oktatásának kérdései JF - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- J2 - MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)- VL - 63 PY - 2023 IS - 3 SP - 65 EP - 89 PG - 25 SN - 2063-3734 DO - 10.14232/modszertani.2023.3.65-89 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34718830 ID - 34718830 AB - Dolgozatunkban a magyarországi, tanulásban akadályozott tanulók általános iskolai idegennyelv- oktatásának kérdéseivel foglalkozunk. Kutatásunk során félig-strukturált interjúkat készítettünk kilenc nyelvtanárral, akik szegregált intézményekben idegen nyelvet oktatnak tanulásban akadályozott tanulóknak. A kutatást 2022 tavaszán végeztük. Az interjúk egy része személyes jelenlétben, másik része online formában zajlott. Hazánkban a szegregált intézményben tanuló, tanulásban akadályozott diákok 7. osztálytól, heti 2 órában tanulnak idegen nyelvet, amely lehet angol vagy német. A kutatásunk során megkérdezett pedagógusok válaszai azt mutatják, hogy nagy figyelmet fordítanak a játékos, kommunikatív nyelvoktatásra és a diákok egyéni fejlesztésére. Az általunk készített interjúk elemzése során úgy láttuk, a tanulásban akadályozott tanulók nyelvoktatása kihívás a pedagógus számára, hiszen a tanulóknak nagyon sok esetben az anyanyelvükön is nehézségeik vannak. A tanulásban akadályozott tanulók nyelvoktatása teret ad a pedagógusok kreativitásának. A nyelvórákon használják az interaktív táblát, az IKT-eszközöket, többféle játékos feladatot is beépítenek a tanítási folyamatba, pl. memóriajáték, kártyajátékok, társasjátékok. A pedagógusok mozgásra épülő mondókákkal, dalokkal is színesítik az óráikat. A kutatás másik részében hetedik osztályos, tanulásban akadályozott tanulókat kérdeztünk az iskolai angolóráikkal kapcsolatban. A fókuszcsoportos beszélgetés során világossá vált, hogy a nyelvórán kívül nem foglalkoznak az angolórai tananyaggal, és csak néhányan hallgatnak angol nyelvű dalokat. Mindannyian egyetértettek abban, hogy az angol nyelv fontos a jövőjük szempontjából, elsősorban a munkavállalás és az utazás területén. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Ferenc AU - Mező, Katalin TI - A kognitív képesség és teljesítőképesség fokozásának lehetőségei JF - HONVÉDSÉGI SZEMLE: A MAGYAR HONVÉDSÉG KÖZPONTI FOLYÓIRATA J2 - HONVÉDSÉGI SZEMLE VL - 151 PY - 2023 IS - 6 SP - 83 EP - 101 PG - 19 SN - 2060-1506 DO - 10.35926/HSZ.2023.6.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34527994 ID - 34527994 AB - A kognitív képesség, illetve a kognitív teljesítőképesség egymáshoz közelálló, ám mégis különböző jellemzőkre utalnak, amelyek közös vonása, hogy magas színvonaluk stratégiai és taktikai előnyt jelenthet katona és haderő számára egyaránt. A kognitív képességek fejlesztése, illetve a kognitív teljesítőképesség fokozása a haderőfejlesztés szempontjából is nagy jelentőséggel bír. A szerzők tanulmányukban bemutatják a két fogalom közötti hasonlóságokat és különbségeket, majd külön-külön is részletezik azok jelentőségét a katonai toborzás és a kiválasztás, a kiképzés és a továbbképzés, valamint a szolgálatellátás terén. Írásukban rámutatnak arra is, hogy noha az abszolút vagy relatív értelemben vett – például az ellenfélhez viszonyított – kognitív fölény genetikai, pszichológiai, pedagógiai, kémiai, elektronikus eszközökkel is támogatható, az emberi tényezőt érintő beavatkozások etikai, jogi, illetve egészségügyi aggályokat is felvetnek. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Ferenc AU - Mező, Katalin TI - Kreatív diákok kutató és alkotó köre és a mesterséges intelligencia JF - MESTERSÉGES INTELLIGENCIA J2 - MESTERS INTELL VL - 5 PY - 2023 IS - 2 SP - 75 EP - 87 PG - 13 SN - 2676-9611 DO - 10.35406/MI.2023.2.75 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34527409 ID - 34527409 AB - A Kutató és Feltaláló Alkotó Diákok Köre a magyar Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület egyik projektje, amely a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetségprogram támogatásával valósul meg (projektazonosító: NTP-TEHETSÉG-23 -0005). Jelen tanulmány néhány módszertani lehetőséget mutat be a mesterséges intelligencia projektben betöltött szerepével kapcsolatban. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Inántsy-Pap, Ágnes AU - Szilágyi, Barnabás ED - Hutterer, Éva TI - The search for Greek Catholic identity through upbringing and education T2 - Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban PB - II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola CY - Beregszász PY - 2023 SP - 77 EP - 101 PG - 25 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34525990 ID - 34525990 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Katalin TI - A történelem tanításának módszerei tanulásban akadályozott tanulókat (is) nevelő iskolákban JF - LÉLEKTAN ÉS HADVISELÉS J2 - LÉLEKTAN ÉS HADVISELÉS VL - 5 PY - 2023 IS - 2 SP - 43 EP - 59 PG - 17 SN - 2676-9964 DO - 10.35404/LH.2023.2.43 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34520485 ID - 34520485 AB - A jelenleg hatályos, 2020-ban kiadott Nemzeti alaptantervben megjelenő „Történelem és állampolgári ismeretek” műveltségterület részeként jelenik meg a történelem tantárgy az általános iskolák felső tagozatos tantárgyai között. A történelem tanulása megjelenik a tanulásban akadályozott, sajátos nevelési igényű tanulók tanítási elvárásai között is, azonban e tanulók tanítása eltérő ismereteket és módszerek alkalmazását igényli a történelem tanároktól és/vagy a történelem tanítására képzett gyógypedagógusoktól. Jelen tanulmányban bemutatásra kerülnek a tanulásban akadályozott tanulók történelem tanulását befolyásoló, nehezítő főbb jellemzők. Majd górcső alá vesszük a tanulmányban érintett tanulói csoport történelem tanítását segítő módszereket és eljárásokat, annak érdekében, hogy a történelem tanulása és tanítása egyaránt élményszerűbbé váljon a tanítási/tanulási nehézségek fennállása ellenére. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Mező, Katalin ED - Benda, Luca TI - Az integráltan nevelt mozgáskorlátozott gyermekek óvodai ellátása T2 - Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés. B 76. PB - Raabe Klett Oktatási Tanácsadó és Kiadó Kft CY - Budapest PY - 2023 SP - 1 EP - 36 PG - 36 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34493603 ID - 34493603 LA - Hungarian DB - MTMT ER -