@{MTMT:34792435, title = {Kreatív részképességek: az originalitás szerepe a kreativitásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34792435}, author = {Mező, Katalin and Mező, Ferenc}, booktitle = {Absztraktkötet – IX. „Különleges Bánásmód” Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia / Abstract Volume – 9th ’Special Treatment’ International Interdisciplinary Conference}, unique-id = {34792435}, year = {2024}, pages = {115-118}, orcid-numbers = {Mező, Katalin/0000-0002-1157-4478} } @book{MTMT:34757052, title = {Majd kinövi?. a szenzoros feldolgozás zavara}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757052}, isbn = {9789636150907}, author = {Pető, Ildikó}, publisher = {Debreceni Egyetemi Kiadó}, unique-id = {34757052}, year = {2024} } @inbook{MTMT:34757027, title = {Lemorzsolódással veszélyeztetett szakiskolai tanulók tanulmányi eredményességére vonatkozó adatok bemutatása az Észak-magyarországi régióban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757027}, author = {Rétháti, Csilla}, booktitle = {Esélyek és lehetőségek a fogyatékossággal élő emberek számára}, unique-id = {34757027}, year = {2023}, pages = {119-136} } @inbook{MTMT:34757006, title = {Jelnyelvi tolmácsolás az esélyegyenlőség és az AAK metszetében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757006}, author = {Kelemen-Mónus, Anna and Pető, Ildikó}, booktitle = {Esélyek és lehetőségek a fogyatékossággal élő emberek számára}, unique-id = {34757006}, year = {2023}, pages = {9-40} } @article{MTMT:34718830, title = {A tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-oktatásának kérdései}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34718830}, author = {Nemes, Magdolna and Jeszták, Emília}, doi = {10.14232/modszertani.2023.3.65-89}, journal-iso = {MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)-}, journal = {MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)-}, volume = {63}, unique-id = {34718830}, issn = {2063-3734}, abstract = {Dolgozatunkban a magyarországi, tanulásban akadályozott tanulók általános iskolai idegennyelv- oktatásának kérdéseivel foglalkozunk. Kutatásunk során félig-strukturált interjúkat készítettünk kilenc nyelvtanárral, akik szegregált intézményekben idegen nyelvet oktatnak tanulásban akadályozott tanulóknak. A kutatást 2022 tavaszán végeztük. Az interjúk egy része személyes jelenlétben, másik része online formában zajlott. Hazánkban a szegregált intézményben tanuló, tanulásban akadályozott diákok 7. osztálytól, heti 2 órában tanulnak idegen nyelvet, amely lehet angol vagy német. A kutatásunk során megkérdezett pedagógusok válaszai azt mutatják, hogy nagy figyelmet fordítanak a játékos, kommunikatív nyelvoktatásra és a diákok egyéni fejlesztésére. Az általunk készített interjúk elemzése során úgy láttuk, a tanulásban akadályozott tanulók nyelvoktatása kihívás a pedagógus számára, hiszen a tanulóknak nagyon sok esetben az anyanyelvükön is nehézségeik vannak. A tanulásban akadályozott tanulók nyelvoktatása teret ad a pedagógusok kreativitásának. A nyelvórákon használják az interaktív táblát, az IKT-eszközöket, többféle játékos feladatot is beépítenek a tanítási folyamatba, pl. memóriajáték, kártyajátékok, társasjátékok. A pedagógusok mozgásra épülő mondókákkal, dalokkal is színesítik az óráikat. A kutatás másik részében hetedik osztályos, tanulásban akadályozott tanulókat kérdeztünk az iskolai angolóráikkal kapcsolatban. A fókuszcsoportos beszélgetés során világossá vált, hogy a nyelvórán kívül nem foglalkoznak az angolórai tananyaggal, és csak néhányan hallgatnak angol nyelvű dalokat. Mindannyian egyetértettek abban, hogy az angol nyelv fontos a jövőjük szempontjából, elsősorban a munkavállalás és az utazás területén.}, keywords = {angol; Gamifikáció; attitűd; egyéni képességfejlesztés; nyelvtanár; szegregált intézmény}, year = {2023}, eissn = {2786-3212}, pages = {65-89} } @article{MTMT:34527994, title = {A kognitív képesség és teljesítőképesség fokozásának lehetőségei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34527994}, author = {Mező, Ferenc and Mező, Katalin}, doi = {10.35926/HSZ.2023.6.7}, journal-iso = {HONVÉDSÉGI SZEMLE}, journal = {HONVÉDSÉGI SZEMLE: A MAGYAR HONVÉDSÉG KÖZPONTI FOLYÓIRATA}, volume = {151}, unique-id = {34527994}, issn = {2060-1506}, abstract = {A kognitív képesség, illetve a kognitív teljesítőképesség egymáshoz közelálló, ám mégis különböző jellemzőkre utalnak, amelyek közös vonása, hogy magas színvonaluk stratégiai és taktikai előnyt jelenthet katona és haderő számára egyaránt. A kognitív képességek fejlesztése, illetve a kognitív teljesítőképesség fokozása a haderőfejlesztés szempontjából is nagy jelentőséggel bír. A szerzők tanulmányukban bemutatják a két fogalom közötti hasonlóságokat és különbségeket, majd külön-külön is részletezik azok jelentőségét a katonai toborzás és a kiválasztás, a kiképzés és a továbbképzés, valamint a szolgálatellátás terén. Írásukban rámutatnak arra is, hogy noha az abszolút vagy relatív értelemben vett – például az ellenfélhez viszonyított – kognitív fölény genetikai, pszichológiai, pedagógiai, kémiai, elektronikus eszközökkel is támogatható, az emberi tényezőt érintő beavatkozások etikai, jogi, illetve egészségügyi aggályokat is felvetnek.}, year = {2023}, eissn = {2732-3226}, pages = {83-101}, orcid-numbers = {Mező, Ferenc/0000-0001-6261-8744; Mező, Katalin/0000-0002-1157-4478} } @article{MTMT:34527409, title = {Kreatív diákok kutató és alkotó köre és a mesterséges intelligencia}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34527409}, author = {Mező, Ferenc and Mező, Katalin}, doi = {10.35406/MI.2023.2.75}, journal-iso = {MESTERS INTELL}, journal = {MESTERSÉGES INTELLIGENCIA}, volume = {5}, unique-id = {34527409}, abstract = {A Kutató és Feltaláló Alkotó Diákok Köre a magyar Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület egyik projektje, amely a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetségprogram támogatásával valósul meg (projektazonosító: NTP-TEHETSÉG-23 -0005). Jelen tanulmány néhány módszertani lehetőséget mutat be a mesterséges intelligencia projektben betöltött szerepével kapcsolatban.}, keywords = {Artificial intelligence; Tehetség; talent; Mesterséges intelligencia}, year = {2023}, eissn = {2676-9611}, pages = {75-87}, orcid-numbers = {Mező, Ferenc/0000-0001-6261-8744; Mező, Katalin/0000-0002-1157-4478} } @inproceedings{MTMT:34525990, title = {The search for Greek Catholic identity through upbringing and education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34525990}, author = {Inántsy-Pap, Ágnes and Szilágyi, Barnabás}, booktitle = {Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban}, unique-id = {34525990}, year = {2023}, pages = {77-101} } @article{MTMT:34520485, title = {A történelem tanításának módszerei tanulásban akadályozott tanulókat (is) nevelő iskolákban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34520485}, author = {Mező, Katalin}, doi = {10.35404/LH.2023.2.43}, journal-iso = {LÉLEKTAN ÉS HADVISELÉS}, journal = {LÉLEKTAN ÉS HADVISELÉS}, volume = {5}, unique-id = {34520485}, abstract = {A jelenleg hatályos, 2020-ban kiadott Nemzeti alaptantervben megjelenő „Történelem és állampolgári ismeretek” műveltségterület részeként jelenik meg a történelem tantárgy az általános iskolák felső tagozatos tantárgyai között. A történelem tanulása megjelenik a tanulásban akadályozott, sajátos nevelési igényű tanulók tanítási elvárásai között is, azonban e tanulók tanítása eltérő ismereteket és módszerek alkalmazását igényli a történelem tanároktól és/vagy a történelem tanítására képzett gyógypedagógusoktól. Jelen tanulmányban bemutatásra kerülnek a tanulásban akadályozott tanulók történelem tanulását befolyásoló, nehezítő főbb jellemzők. Majd górcső alá vesszük a tanulmányban érintett tanulói csoport történelem tanítását segítő módszereket és eljárásokat, annak érdekében, hogy a történelem tanulása és tanítása egyaránt élményszerűbbé váljon a tanítási/tanulási nehézségek fennállása ellenére.}, keywords = {history; történelem; Learning disabilities; tanítás; Special educational needs; sajátos nevelési igény,; teaching; tanulásban akadályozottság}, year = {2023}, eissn = {2676-9964}, pages = {43-59}, orcid-numbers = {Mező, Katalin/0000-0002-1157-4478} } @{MTMT:34493603, title = {Az integráltan nevelt mozgáskorlátozott gyermekek óvodai ellátása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34493603}, author = {Mező, Katalin}, booktitle = {Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés. B 76.}, unique-id = {34493603}, year = {2023}, pages = {1-36}, orcid-numbers = {Mező, Katalin/0000-0002-1157-4478} }