TY - JOUR AU - Bónus, Lilla AU - Nagy Lászlóné Antal, Erzsébet AU - Korom, Erzsébet TI - Digital game-based inquiry learning to improve eighth graders’ inquiry skills in biology JF - JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION AND TECHNOLOGY J2 - J SCI EDUC TECHNOL PY - 2024 SN - 1059-0145 DO - 10.1007/s10956-024-10096-x UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34572141 ID - 34572141 N1 - Doctoral School of Education, University of Szeged, Petőfi sgt. 32–34, Szeged, H–6722, Hungary Institute of Education, University of Szeged, Petőfi sgt. 32–34, Szeged, H–6722, Hungary MTA–SZTE Science Education Research Group, University of Szeged, Petőfi sgt. 32–34, Szeged, H–6722, Hungary MTA–SZTE Digital Learning Technologies Research Group, University of Szeged, Petőfi sgt. 32–34, Szeged, H–6722, Hungary Biology Methodology Group, Department of Physiology Anatomy and Neuroscience, University of Szeged, Közép Fasor 52, Szeged, H–6726, Hungary Export Date: 13 April 2024 Correspondence Address: Korom, E.; Institute of Education, Petőfi sgt. 32–34, Hungary; email: korom@edpsy.u-szeged.hu LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bánfi, Gréta AU - Korom, Erzsébet TI - Társas tanulás különböző életkorú tanulók között környezetismeret-órán. a tutorált és a tutor diákok véleményének összehasonlítása TS - a tutorált és a tutor diákok véleményének összehasonlítása JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 33 PY - 2023 IS - 4 SP - 38 EP - 53 PG - 16 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34012826 ID - 34012826 AB - A kutatás egy társas tanulásra alapozott program tapasztalatait vizsgálta egy negyedikes osztály (31 fő) és az őket tutoráló hatodikos tanulók (12 fő) körében. A program lényege, hogy az idősebb tanulók természettudományos témájú tanulókísérleteket végeznek el, majd megbeszélik a tapasztalatokat és azok magyarázatát a fiatalabb tanulókkal. A foglalkozások célja, hogy növekedjen a társas tanulásban részt vevő tanulók természettudomány iránti érdeklődése, gyarapodjon tudásuk, továbbá, hogy fejlődjenek a szociális és a kommunikációs készségeik. Emellett a tanulók megismerhetik a tutor általi tanulási formát, amelynek lényege, hogy a tanulási folyamatot előre felkészült tanuló irányítja. A program fél évig tartott, egyenletesen elosztva, a környezetismeret- órák keretében. A tanulókísérleteket a tutorok irányították hat állandó párt alkotva, a negyedikesek alkalmanként három kísérletet végeztek el 4-5 fős csoportokban. Kérdőíves kutatásunkban nyitott és zárt kérdésekkel vizsgáltuk a diákok benyomásait a programról. A program a tutorált és a tutor diákoknak is tetszett, azonban a tutoráltaknak szignifikánsan jobban. A program céljaként a negyedikesek a tanulást, a tudásgyarapítást jelölték meg, míg a hatodikosok a tanítást és a természet megismerését. Mindkét korosztály a program hasznaként a tanulást és az ismeretszerzést említette. A zárt kérdésekre adott válaszok is megerősítik, hogy mind a tutoráltak, mind a tutorok didaktikai szempontból hasznosabbnak érezték a programot, szemben a szociális hatásokkal. A negyedikesek úgy vélték, hogy a kísérletezésben és a társas tanulásban fejlődtek, a hatodikosok ugyancsak a kísérletezésben, továbbá a természetismereti tudásban. A hangzavar és a fegyelmezési problémák jelentettek negatívumot mindkét korosztálynál. Eredményeink alapján a program működőképes, és jó kiindulást jelent arra, hogy további iskolákat bevonva, elő- és utóméréssel vizsgáljuk a hatékonyságát. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Z. Orosz, Gábor AU - Németh, Veronika AU - Kovács, Lajos AU - Somogyi, Zoltán AU - Korom, Erzsébet TI - Guided inquiry-based learning in secondary-school chemistry classes: a case study JF - CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE J2 - CHEM EDUC RES PRACT VL - 24 PY - 2023 IS - 1 SP - 50 EP - 70 PG - 21 SN - 1109-4028 DO - 10.1039/D2RP00110A UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33075306 ID - 33075306 AB - Guided inquiry-based learning has been shown to be a promising method for science education; however, despite its advantages it is rarely used in chemistry teaching in Hungary. One of the reasons for this is the lack of tried-and-tested inquiry-based teaching materials with detailed guides that teachers can readily use in their classrooms. As part of a four-year research project, new teaching materials were designed to foster scientific reasoning and scientific process skills in chemistry education in Hungary. From these materials, in this study, a guided inquiry-based chemistry task was tested with 9th-grade students ( N = 88) who had no previous experience with the method. Before the activity, the students’ mid-term grades were collected, and the Lawson Classroom Test of Scientific Reasoning (LCTSR) was administered to describe the sample. During the activity, students worked in groups ( n = 21). Data were collected through content analysis of the student worksheets, classroom observations using a rubric, and student questionnaires to explore the learning paths and identify possible obstacles. Our findings support that guided inquiry learning is suitable for students who are new to the method if appropriate scaffolding is given. The data showed the phases of the inquiry cycle in which more guidance is necessary. Formulating hypotheses, recording observations, and evaluating the hypotheses based on the evidence were found to be the most critical steps in the learning process. More than half of the groups disregarded the collected evidence and accepted their original hypotheses, despite their unproven validity, suggesting that they did not understand the true nature of the scientific inquiry. Chemistry grades and the LCTSR scores could not predict reliably the students’ success in solving the inquiry task. The results of the student questionnaire showed that the students enjoyed the inquiry session. They mostly found their work successful, but they overestimated the level of their inquiry skills in some cases. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - B. Németh, Mária AU - Tóth, Edit AU - Csíkos, Csaba AU - Korom, Erzsébet TI - A természettudomány tanulásának motivációi a 6. és a 8. évfolyamon [Science Learning Motivation in Grades 6 and 8] JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 183 PY - 2022 IS - 11 SP - 1407 EP - 1419 PG - 13 SN - 0025-0325 DO - 10.1556/2065.183.2022.11.4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33209404 ID - 33209404 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Korom, Erzsébet AU - Csiszár, Imre TI - A természettudományos gondolkodás és kutatás készségeinek fejlesztése kisiskoláskorban [Developing Scientific Reasoning and Inquiry Skills in Early Childhood] JF - MAGYAR TUDOMÁNY J2 - MAGYAR TUDOMÁNY VL - 183 PY - 2022 IS - 11 SP - 1395 EP - 1406 PG - 12 SN - 0025-0325 DO - 10.1556/2065.183.2022.11.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33209399 ID - 33209399 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Purák, Szandra AU - Korom, Erzsébet ED - Fejes, József Balázs ED - Pásztor-Kovács, Anita TI - Kémiatanárok meggyőződése és tanítási gyakorlata a kontextusalapú tanítással kapcsolatban T2 - XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633068625 PY - 2022 SP - 103 EP - 103 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32795225 ID - 32795225 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bánfi, Gréta AU - Korom, Erzsébet ED - Fejes, József Balázs ED - Pásztor-Kovács, Anita TI - Egy társas tanulásra alapozott természettudományos iskolai program vizsgálata a tutor diákok szemszögéből T2 - XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633068625 PY - 2022 SP - 101 EP - 101 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32795222 ID - 32795222 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bánfi, Gréta AU - Korom, Erzsébet AU - Fűz, Nóra AU - Kissné, Gera Ágnes TI - Tanulókísérletekre épített, diáktársakkal támogatott természettudományos tanulási program vizsgálata pedagógusok körében JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 32 PY - 2022 IS - 2 SP - 43 EP - 60 PG - 18 SN - 1215-5233 DO - 10.14232/ISKKULT.2022.2.43 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32783215 ID - 32783215 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bánfi, Gréta TI - A diáktárssal támogatott tanulás formái, alkalmazásának előnyei JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 32 PY - 2022 IS - 1 SP - 87 EP - 100 PG - 14 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32725887 ID - 32725887 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Lajos AU - Betyár, Gábor AU - Korom, Erzsébet TI - An Integrated Database of Common Chemicals and Chemistry Demonstrations and Student Experiments Used in Hungary JF - JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION J2 - J CHEM EDUC VL - 98 PY - 2021 IS - 12 SP - 3813 EP - 3823 PG - 11 SN - 0021-9584 DO - 10.1021/acs.jchemed.1c00540 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32554077 ID - 32554077 LA - English DB - MTMT ER -