@article{MTMT:34572141, title = {Digital game-based inquiry learning to improve eighth graders’ inquiry skills in biology}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34572141}, author = {Bónus, Lilla and Nagy Lászlóné Antal, Erzsébet and Korom, Erzsébet}, doi = {10.1007/s10956-024-10096-x}, journal-iso = {J SCI EDUC TECHNOL}, journal = {JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION AND TECHNOLOGY}, unique-id = {34572141}, issn = {1059-0145}, year = {2024}, eissn = {1573-1839}, orcid-numbers = {Bónus, Lilla/0000-0003-3812-1644; Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @article{MTMT:34012826, title = {Társas tanulás különböző életkorú tanulók között környezetismeret-órán. a tutorált és a tutor diákok véleményének összehasonlítása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34012826}, author = {Bánfi, Gréta and Korom, Erzsébet}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {33}, unique-id = {34012826}, issn = {1215-5233}, abstract = {A kutatás egy társas tanulásra alapozott program tapasztalatait vizsgálta egy negyedikes osztály (31 fő) és az őket tutoráló hatodikos tanulók (12 fő) körében. A program lényege, hogy az idősebb tanulók természettudományos témájú tanulókísérleteket végeznek el, majd megbeszélik a tapasztalatokat és azok magyarázatát a fiatalabb tanulókkal. A foglalkozások célja, hogy növekedjen a társas tanulásban részt vevő tanulók természettudomány iránti érdeklődése, gyarapodjon tudásuk, továbbá, hogy fejlődjenek a szociális és a kommunikációs készségeik. Emellett a tanulók megismerhetik a tutor általi tanulási formát, amelynek lényege, hogy a tanulási folyamatot előre felkészült tanuló irányítja. A program fél évig tartott, egyenletesen elosztva, a környezetismeret- órák keretében. A tanulókísérleteket a tutorok irányították hat állandó párt alkotva, a negyedikesek alkalmanként három kísérletet végeztek el 4-5 fős csoportokban. Kérdőíves kutatásunkban nyitott és zárt kérdésekkel vizsgáltuk a diákok benyomásait a programról. A program a tutorált és a tutor diákoknak is tetszett, azonban a tutoráltaknak szignifikánsan jobban. A program céljaként a negyedikesek a tanulást, a tudásgyarapítást jelölték meg, míg a hatodikosok a tanítást és a természet megismerését. Mindkét korosztály a program hasznaként a tanulást és az ismeretszerzést említette. A zárt kérdésekre adott válaszok is megerősítik, hogy mind a tutoráltak, mind a tutorok didaktikai szempontból hasznosabbnak érezték a programot, szemben a szociális hatásokkal. A negyedikesek úgy vélték, hogy a kísérletezésben és a társas tanulásban fejlődtek, a hatodikosok ugyancsak a kísérletezésben, továbbá a természetismereti tudásban. A hangzavar és a fegyelmezési problémák jelentettek negatívumot mindkét korosztálynál. Eredményeink alapján a program működőképes, és jó kiindulást jelent arra, hogy további iskolákat bevonva, elő- és utóméréssel vizsgáljuk a hatékonyságát.}, year = {2023}, eissn = {1588-0818}, pages = {38-53}, orcid-numbers = {Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @article{MTMT:33075306, title = {Guided inquiry-based learning in secondary-school chemistry classes: a case study}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33075306}, author = {Z. Orosz, Gábor and Németh, Veronika and Kovács, Lajos and Somogyi, Zoltán and Korom, Erzsébet}, doi = {10.1039/D2RP00110A}, journal-iso = {CHEM EDUC RES PRACT}, journal = {CHEMISTRY EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE}, volume = {24}, unique-id = {33075306}, issn = {1109-4028}, abstract = {Guided inquiry-based learning has been shown to be a promising method for science education; however, despite its advantages it is rarely used in chemistry teaching in Hungary. One of the reasons for this is the lack of tried-and-tested inquiry-based teaching materials with detailed guides that teachers can readily use in their classrooms. As part of a four-year research project, new teaching materials were designed to foster scientific reasoning and scientific process skills in chemistry education in Hungary. From these materials, in this study, a guided inquiry-based chemistry task was tested with 9th-grade students ( N = 88) who had no previous experience with the method. Before the activity, the students’ mid-term grades were collected, and the Lawson Classroom Test of Scientific Reasoning (LCTSR) was administered to describe the sample. During the activity, students worked in groups ( n = 21). Data were collected through content analysis of the student worksheets, classroom observations using a rubric, and student questionnaires to explore the learning paths and identify possible obstacles. Our findings support that guided inquiry learning is suitable for students who are new to the method if appropriate scaffolding is given. The data showed the phases of the inquiry cycle in which more guidance is necessary. Formulating hypotheses, recording observations, and evaluating the hypotheses based on the evidence were found to be the most critical steps in the learning process. More than half of the groups disregarded the collected evidence and accepted their original hypotheses, despite their unproven validity, suggesting that they did not understand the true nature of the scientific inquiry. Chemistry grades and the LCTSR scores could not predict reliably the students’ success in solving the inquiry task. The results of the student questionnaire showed that the students enjoyed the inquiry session. They mostly found their work successful, but they overestimated the level of their inquiry skills in some cases.}, year = {2023}, eissn = {1756-1108}, pages = {50-70}, orcid-numbers = {Németh, Veronika/0000-0001-6154-9476; Kovács, Lajos/0000-0002-0331-3980; Somogyi, Zoltán/0000-0003-4965-5203; Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @article{MTMT:33209404, title = {A természettudomány tanulásának motivációi a 6. és a 8. évfolyamon [Science Learning Motivation in Grades 6 and 8]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33209404}, author = {B. Németh, Mária and Tóth, Edit and Csíkos, Csaba and Korom, Erzsébet}, doi = {10.1556/2065.183.2022.11.4}, journal-iso = {MAGYAR TUDOMÁNY}, journal = {MAGYAR TUDOMÁNY}, volume = {183}, unique-id = {33209404}, issn = {0025-0325}, year = {2022}, eissn = {1588-1245}, pages = {1407-1419}, orcid-numbers = {B. Németh, Mária/0000-0003-4978-8743; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Csíkos, Csaba/0000-0003-3328-5535; Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @article{MTMT:33209399, title = {A természettudományos gondolkodás és kutatás készségeinek fejlesztése kisiskoláskorban [Developing Scientific Reasoning and Inquiry Skills in Early Childhood]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33209399}, author = {Korom, Erzsébet and Csiszár, Imre}, doi = {10.1556/2065.183.2022.11.3}, journal-iso = {MAGYAR TUDOMÁNY}, journal = {MAGYAR TUDOMÁNY}, volume = {183}, unique-id = {33209399}, issn = {0025-0325}, year = {2022}, eissn = {1588-1245}, pages = {1395-1406}, orcid-numbers = {Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @{MTMT:32795225, title = {Kémiatanárok meggyőződése és tanítási gyakorlata a kontextusalapú tanítással kapcsolatban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32795225}, author = {Purák, Szandra and Korom, Erzsébet}, booktitle = {XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment}, unique-id = {32795225}, year = {2022}, pages = {103-103}, orcid-numbers = {Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @{MTMT:32795222, title = {Egy társas tanulásra alapozott természettudományos iskolai program vizsgálata a tutor diákok szemszögéből}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32795222}, author = {Bánfi, Gréta and Korom, Erzsébet}, booktitle = {XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment}, unique-id = {32795222}, year = {2022}, pages = {101-101}, orcid-numbers = {Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @article{MTMT:32783215, title = {Tanulókísérletekre épített, diáktársakkal támogatott természettudományos tanulási program vizsgálata pedagógusok körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32783215}, author = {Bánfi, Gréta and Korom, Erzsébet and Fűz, Nóra and Kissné, Gera Ágnes}, doi = {10.14232/ISKKULT.2022.2.43}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {32}, unique-id = {32783215}, issn = {1215-5233}, year = {2022}, eissn = {1588-0818}, pages = {43-60}, orcid-numbers = {Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} } @article{MTMT:32725887, title = {A diáktárssal támogatott tanulás formái, alkalmazásának előnyei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32725887}, author = {Bánfi, Gréta}, journal-iso = {ISKOLAKULTÚRA}, journal = {ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {32}, unique-id = {32725887}, issn = {1215-5233}, year = {2022}, eissn = {1588-0818}, pages = {87-100} } @article{MTMT:32554077, title = {An Integrated Database of Common Chemicals and Chemistry Demonstrations and Student Experiments Used in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32554077}, author = {Kovács, Lajos and Betyár, Gábor and Korom, Erzsébet}, doi = {10.1021/acs.jchemed.1c00540}, journal-iso = {J CHEM EDUC}, journal = {JOURNAL OF CHEMICAL EDUCATION}, volume = {98}, unique-id = {32554077}, issn = {0021-9584}, year = {2021}, eissn = {1938-1328}, pages = {3813-3823}, orcid-numbers = {Kovács, Lajos/0000-0002-0331-3980; Korom, Erzsébet/0000-0001-9534-8146} }