@article{MTMT:35263071, title = {The potential role of university community engagement in supporting transformative social innovation – experiences from Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35263071}, author = {Málovics, György and Bajmócy, Zoltán and Csernák, Janka and Fehér, Bori and Frigyik, Márta and Juhász, Judit and Matolay, Réka and Müllner, András and Szerencsés, Rita}, doi = {10.1080/13511610.2024.2399605}, journal-iso = {INNOVATION-ABINGDON}, journal = {INNOVATION-EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE RESEARCH}, volume = {x}, unique-id = {35263071}, issn = {1351-1610}, year = {2024}, eissn = {1469-8412}, pages = {1-31}, orcid-numbers = {Málovics, György/0000-0002-6539-8588; Bajmócy, Zoltán/0000-0002-4462-0469; Csernák, Janka/0000-0002-9152-1551; Fehér, Bori/0000-0001-7736-998X; Frigyik, Márta/0009-0008-2397-9713; Juhász, Judit/0000-0002-5765-6575; Matolay, Réka/0000-0001-5060-0336; Müllner, András/0000-0003-3303-8171; Szerencsés, Rita/0009-0008-9305-7730} } @article{MTMT:35157286, title = {Pénzügyi képességek és a mélyszegény, szegregált roma családok pénzügyi helyzete}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35157286}, author = {Kosztopulosz, Andreász and Méreiné Berki, Boglárka and Málovics, György}, doi = {10.18414/KSZ.2024.7-8.850}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {71}, unique-id = {35157286}, issn = {0023-4346}, abstract = {Financial inclusion is often seen by policy makers as a tool for social inclusion, while financial literacy is seen as an important tool to support financial inclusion. Along this logic, financial inclusion and the well-being of spatially segregated, stigmatised and extremely poor groups of society can be supported through the development of financial literacy. In our study, we explore the validity of this chain of logic, building on a long-term collaborative process, based on semi-structured in-depth individual interviews and qualitative observations. Our conclusion is that the above chain of logic (financial literacy → financial inclusion → well-being) reflects a middle-class perspective and as such is rather provincial, as there are a number of subsistence strategies in the communities concerned that cannot be measured and interpreted by conventional approaches to financial literacy. Thus, in order to effectively promote the social inclusion of those concerned, one should focus on the specific social conversion factors, as emphasised by the concept of financial capability, related to segregation, poverty and stigmatisation.}, year = {2024}, pages = {850-874} } @article{MTMT:35023410, title = {Az egyetemi közösségi szerepvállalás lehetséges szerepe a társadalmi innovációk létrehozásában hazai kontextusban [The potential role of university community engagement in supporting social innovation in Hungary]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35023410}, author = {Málovics, György and Bajmócy, Zoltán and Csernák , Janka and Fehér, Borbála and Frigyik, Márta and Juhász, Judit and Matolay, Réka and Müllner, András and Szerencsés, Rita}, doi = {10.17649/TET.38.2.3531}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {38}, unique-id = {35023410}, issn = {0237-7683}, abstract = {Az egyetemi közösségi szerepvállalás lényege, hogy egyetemek, illetve egyetemi szereplők más, egyetemen kívüli aktorokkal működnek együtt oly módon, hogy az, ha különbözőképpen is, de mindegyik félnek kölcsönösen hasznos. E külső együttműködő aktorok jellemzően a leginkább kirekesztett, erőforrás-hiányos társadalmi csoportok és az e csoportok érdekeit képviselő civil szervezetek, az együttműködés célja pedig a társadalmi kirekesztés és igazságtalanság elleni küzdelem, illetve a környezeti (fenntarthatósági) kezdeményezések erősítése. E megközelítés szembeötlő párhuzamokat mutat a társadalmi innováció koncepciójával: utóbbi is alulról szerveződő, gyakran civil szervezetek bevonásával megvalósuló újításokat, közösségi szükségletekre irányuló válaszreakciókat, valamint a társadalom megújítását, átalakítását eredményező folyamatokat takar.Tanulmányunkban e két koncepció kapcsolatát elemezzük. Kutatási kérdésünk: mi lehet az egyetemi közösségi szerepvállalás szerepe a társadalmi innovációk létrehozásában, magyarországi környezetben? A téma elméleti áttekintése után kutatási kérdésünk megválaszolásának empirikus hátteréül négy olyan hazai kezdeményezés szolgál, ahol egyetemek, illetve egyetemi egységek tettek különböző módokon lépéseket az egyetemi közösségi szerepvállalás intézményesítésének irányába. Az eseteket a transzformatív társadalmi innováció „TRANSIT” modelljének segítségével dolgozzuk fel, illetve a társadalmi innovációk térbelisége kapcsán a közelség szerepére is kitérünk. Következtetésünk, hogy az egyetemi közösségi szerepvállalás sokszínű gyakorlata számos módon járul hozzá a társadalmi innovációk létrejöttéhez és/vagy megerősítéséhez, és e kapcsolatot a közelség komplex módon befolyásolja. A hazai akadémiai környezet pedig amellett, hogy lehetőséget teremt a társadalmi innovációkat támogató együttműködésre, számos elemében korlátozó feltételeket is támaszt.}, year = {2024}, eissn = {2062-9923}, pages = {71-102}, orcid-numbers = {Frigyik, Márta/0009-0008-2397-9713; Müllner, András/0000-0003-3303-8171} } @article{MTMT:35012554, title = {Egyetemi közösségi szerepvállalás és fenntarthatósági változás – A gazdasági felsőoktatási képzőhelyek lehetőségei és korlátai [University community engagement and sustainability transition – The potential and challenges of business schools]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35012554}, author = {Málovics, György and Juhász, Judit and Bajmócy, Zoltán}, doi = {10.14267/VEZTUD.2024.06.05}, journal-iso = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, journal = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, volume = {55}, unique-id = {35012554}, issn = {0133-0179}, abstract = {Az egyetemekkel szemben mind a fenntarthatósághoz való hozzájárulás, mind pedig az egyetemi közösségi szerepvállalási kezdeményezések megvalósítása elvárás. A szerzők tanulmányukban azt vizsgálják, hogy az egyetemi közösségi szerepvállalás intézményesítése milyen lehetőségeket rejt magában, illetve milyen korlátokkal bír gazdasági felsőoktatási képzőhelyek (business schools) esetében, különösen a fenntarthatósághoz való hozzájárulás vonatkozásában. Vizsgálatukhoz elméleti háttérként az egyetemi közösségi szerepvállalás megközelítései és a fenntarthatóság koncepcióját operacionalizáló megközelítések szolgálnak. Vizsgálatuk empirikus alapját egy egyetemi közösségi szerepvállalási tervezési és intézményesítési folyamat során keletkezett kvalitatív adatok adják, amely folyamat egy hazai gazdasági felsőoktatási képzőhelyen zajlik. Lévén e folyamatnak jelen tanulmány szerzői is aktív részesei, kezdeményezői, tanulmányuk módszertani értelemben a részvételi akciókutatáshoz és analitikus autoetnográfiához áll közel. Következtetésük, hogy a gazdasági (üzleti) képzőhelyek esetében számos olyan tényező azonosítható, amelyek magyarázzák azon szakirodalmi megállapításokat, miszerint az üzleti képzőhelyek dominánsan a fenntarthatóság gazdasági dimenzióját hangsúlyozzák, és a fenntarthatóság csak azon aspektusait építik be az oktatásba, amelyek összeegyeztethetők a neoliberális szemlélettel.}, year = {2024}, pages = {54-68} } @article{MTMT:34448563, title = {Top-Down Motivation in University–Community Engagement}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448563}, author = {Wahyuni, Andi Sri and Málovics, György}, journal-iso = {Journal of Higher Education Outreach and Engagement}, journal = {Journal of Higher Education Outreach and Engagement}, volume = {27}, unique-id = {34448563}, issn = {1534-6104}, year = {2023}, pages = {43-64} } @article{MTMT:34398049, title = {Slow science and “caring” research – the transformative power of collaborative research with hard of hearing youths}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34398049}, author = {Mihók, Barbara and Juhász, Judit and Gébert, Judit}, doi = {10.3224/ijar.v19i2.06}, journal-iso = {INT J ACT RES}, journal = {INTERNATIONAL JOURNAL OF ACTION RESEARCH}, volume = {19}, unique-id = {34398049}, issn = {1861-9916}, abstract = {In our paper we explore the transformative power of a collaborative research on our own academic perceptions and functions. We have been working with hard of hearing youths since the autumn of 2021 in Szeged (Hungary) in a social citizen science case study within the YouCount project to increase social inclusion in the city. During the process, we, authors of this paper, as senior hearing academics, identified significant aspects where our academic functions led to inner transformations. These experiences led us to recognize the overwhelming importance of relational aspects and caring, the perceived and fostered “slowness” of the research. Inclusion can be viewed as a joint and interdependent transformation of all actors involved towards the defragmentation of community.}, year = {2023}, eissn = {1861-1303}, pages = {157-173}, orcid-numbers = {Gébert, Judit/0000-0002-0026-1847} } @book{MTMT:34163766, title = {Hogyan lehetséges ökológiai közgazdaságtan?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34163766}, isbn = {9789634549179}, author = {Gébert, Judit}, doi = {10.1556/9789634549178}, publisher = {Akadémiai Kiadó Zrt.}, unique-id = {34163766}, year = {2023}, orcid-numbers = {Gébert, Judit/0000-0002-0026-1847} } @article{MTMT:33596899, title = {The role of moral values in urban planning: Can the capability approach make a contribution?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33596899}, author = {Gébert, Judit and Bajmócy, Zoltán and Málovics, György and Juhász, Judit and Méreiné Berki, Boglárka}, doi = {10.1111/rsp3.12624}, journal-iso = {REG SCI POL PRAC}, journal = {REGIONAL SCIENCE POLICY & PRACTICE}, volume = {15}, unique-id = {33596899}, issn = {1757-7802}, abstract = {In the last 50 years, consensus had shifted to the positionthat planning is necessarily an ethical, value-laden activity.However, despite the insistence among those who advo-cate for value-laden planning, there is little as to how thesevalues should be selected or their role in collaboration anddecision-making. This article explores a potential solution tothe role of moral values using the capability approach devel-oped by Amartya Sen. We draw on empirical examples fromplanning practice in three Hungarian cities, looking at therole played by values in professional planners' judgementsat different stages of the planning process.}, keywords = {VALUES; Social Justice; urban planning; Capability approach; modernist planning}, year = {2023}, eissn = {1757-7802}, pages = {357-370}, orcid-numbers = {Gébert, Judit/0000-0002-0026-1847} } @article{MTMT:32680461, title = {Rendszerszintű átalakulás helyett szakpolitikai reform? – A részvételi akciókutatás társadalmat átalakító ereje és annak korlátai egy megyei jogú város deszegregációs szakpolitikájának tapasztalatain keresztül}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32680461}, author = {Méreiné Berki, Boglárka and Málovics, György and Mihály, Melinda}, doi = {10.14267/kov.2022e1}, journal-iso = {KOVÁSZ}, journal = {KOVÁSZ}, volume = {27}, unique-id = {32680461}, issn = {1418-5040}, year = {2023}, pages = {1-31}, orcid-numbers = {Mihály, Melinda/0000-0003-4436-5282} } @article{MTMT:33660331, title = {Gazdasági növekedés: mennyi az elég? = Economic growth: how much is enough?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33660331}, author = {Gébert, Judit}, doi = {10.14267/kov.2022e7}, journal-iso = {KOVÁSZ}, journal = {KOVÁSZ}, volume = {36}, unique-id = {33660331}, issn = {1418-5040}, abstract = {E rövid reflexió összefoglalja a GDP mint mérőszám legfontosabb kritikáit; a GDP és jóllét közötti gyenge kapcsolat jellemzőit; az elegendő mennyiség fogalmát; és tisztáz két félreértést a jólléttel kapcsolatos alternatív koncepciókról. Ökológiai közgazdászként nem az a feladatunk, hogy még nagyobb aprólékossággal megmutatjuk a GDP és jólét/jóllét közötti gyenge kapcsolatot, hanem az, hogy részletesebben beszéljünk a jó élet olyan alternatív koncepcióiról, amelyek képesek leváltani a jelenleg uralkodó, anyagi fogyasztás által meghatározott társadalmi berendezkedést.}, keywords = {gazdasági növekedés; GDP; jóllét}, year = {2022}, pages = {1-6}, orcid-numbers = {Gébert, Judit/0000-0002-0026-1847} }