TY - BOOK ED - Mező, Katalin ED - Mező, Ferenc TI - Absztraktkötet – IX. „Különleges Bánásmód” Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia / Abstract Volume – 9th ’Special Treatment’ International Interdisciplinary Conference PB - Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar CY - Debrecen PY - 2024 SP - 201 SN - 9789634906155 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34788813 ID - 34788813 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szebeni, Rita TI - Interjú dr. habil. Hanák Zsuzsannával a „Kezdő lépések a tudományos karrier felé” projekt megvalósulásával kapcsolatban JF - OXIPO : INTERDISZCIPLINÁRIS E-FOLYÓIRAT J2 - OXIPO VL - 6 PY - 2024 IS - 1 SP - 87 EP - 91 PG - 5 SN - 2676-8771 DO - 10.35405/OXIPO.2024.1.87 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34777057 ID - 34777057 AB - Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (EKKE) Pedagógiai Karának „Kezdő lépések a tudományos karrier felé” című projekjének megvalólusálásáról dr. habil Hanák Zsuzsannával készült interjú. A projket támogatója a magyar Nemzeti Tehetség Program és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogat (pályázati azonosító: NTP-STEM-23-0004). LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Ferenc TI - A Kocka Kör „Kreatív diákok kutató és alkotó köre” című projektjének néhány módszertani vonatkozása JF - OXIPO : INTERDISZCIPLINÁRIS E-FOLYÓIRAT J2 - OXIPO VL - 6 PY - 2024 IS - 1 SP - 79 EP - 83 PG - 5 SN - 2676-8771 DO - 10.35405/OXIPO.2024.1.79 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34777047 ID - 34777047 AB - A „Kreatív diákok kutató és feltaláló köre” című tehetségtámogató program a Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület egyik projektje, amely a Nemzeti Tehetség Program és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósul meg. Ez a cikk a projekt néhány módszertani vonatkozását mutatja be. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Ferenc TI - Pszichológiatörténeti metszetek: J. P. Guilford az intelligencia struktúrájáról, a divergens gondolkodásról és a kreativitásról (1. rész) JF - OXIPO : INTERDISZCIPLINÁRIS E-FOLYÓIRAT J2 - OXIPO VL - 6 PY - 2024 IS - 1 SP - 9 EP - 22 PG - 14 SN - 2676-8771 DO - 10.35405/OXIPO.2024.1.9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34776791 ID - 34776791 AB - A Joy Paul Guilford által közzétett „Intelligencia struktúra” (Structure of Intelligence) modell kezdetben 120, majd 150, végül 180 különböző független intellektuális tényező létezését javasolta, és Guilford a legtöbbjükhöz különböző tesztelési módszereket javasolt. A modell egyik tétele – amely később a kreativitáskutatások alapjául szolgált – a divergens gondolkodás leírása volt. A Guilford által „Alternative Uses Task”-nak (alternatív használat feladatnak) nevezett feladattípus (más néven és más pontozási rendszerrel, de) ma is használatos a kreativitás vizsgálatakor. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Bartal, Anna Mária AU - Dorner, László AU - Fényes, Hajnalka AU - Nagy, Réka AU - Perpék, Éva TI - "Gúzsba kötve táncolni" – Helyzetkép a hazai önkéntes alszektorról az Önkéntes Szemle (2021- 2023) tanulmányai és esettanulmányai alapján JF - ÖNKÉNTES SZEMLE J2 - ÖNKÉNTES SZEMLE VL - 4 PY - 2024 IS - 1 SP - 3 EP - 30 PG - 28 SN - 2786-0620 DO - 10.53585/OnkSzem.2024.1.3-30 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34742195 ID - 34742195 AB - Az önkéntesség, mint társadalmi jelenség folyamatos változásban van, és a társadalmi, gazdasági változások egyik legérzékenyebb lakmuszpapírja. Az elmúlt négy évben a magyar társadalomnak és gazdaságnak három jelentős kihívással – a COVID-19 járvánnyal, az orosz-ukrán háború hatásaival és egy kezdődő gazdasági válsággal – kellett szembenéznie. E változások és következményeik – társadalmi és gazdasági beágyazottságuk révén – lecsapódtak a magyar civil-nonprofit szektor, illetve az önkéntes alszektor működésében is. Tanulmányunk célja – az Önkéntes Szemle 2021 és 2023 között megjelent tanulmányai és esettanulmányi alapján – az volt, hogy áttekintsük, a különböző válság-jelenségek milyen helyzetben érték a magyar önkéntes alszektort, illetve, hogy milyen válaszokat tudtak adni ezekre az önkénteseket is foglalkoztató civil-nonprofit szervezetek. Másrészt milyen általános és konkrét tanulsággal szolgáló kérdéseket vetettek fel – az önkéntesség gazdasági jelentősége, az epizodikus önkéntesség jelentősége, illetve az online önkéntesség térnyerése terén – e válság-jelenségek. Elemzésünk azt mutatta, hogy a COVID-19 járvány 2020-ban éppen leszálló ágban érte a magyar önkéntes alszektort, és az esettanulmányok szerint, az önkénteseket is foglalkoztató civil-nonprofit szervezeteket a pandémia nagyon egyenlőtlen helyzetben találta meg. A statisztikai adatok szerint 2022- re az önkéntes alszektor szervezetszám, az önkéntesek által ledolgozott munkaórák és az önkéntes munka becsült értéke alapján egy magasabb szintre pattant vissza. Az önkénteseket foglalkoztató szervezetek közül azok kerültek ki „nyertesen” a válsághelyzetből, amelyek reziliens válaszokat tudtak adni a szolgáltatás-váltás, az online átállás, az epizodikus önkéntesek foglalkoztatása terén. Ugyanakkor a magyar önkéntes alszektort belső strukturális, intézményi problémák, forráshiány is feszítik, amelyek a háborús és gazdasági válsággal még inkább felerősödtek. Mindezt tovább színezi, hogy a magyar nonprofit- és önkéntes-kutatások tudományos és közpolitikai reputációja jelentősen visszaesett az elmúlt tíz évben és ebből következően a pályázati és az egyéb kutatási források megszerezhetősége is számottevően csökkent. Kulcsszavak: önkéntes alszektor, önkéntesség, válság jelenségek, COVID-19 járvány, epizodikus önkéntesség, online önkéntesség LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Mező, Katalin AU - Mező, Ferenc TI - Kreatív gyermek nevelése T2 - III.API konferencia: Óvodás- és kisiskoláskori fejlődési eltérések. Kihívás vagy lehetőség? - konferenciaprogram PY - 2024 SP - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34501167 ID - 34501167 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hanák, Zsuzsanna TI - A pedagógusok mentálhigiénéjének támogatása a pozitív pszichológia szemléletén keresztül T2 - Jövőkép 25 év alapján PB - Suliszerviz Pedagógiai Intézet CY - Debrecen SN - 9786155967078 PY - 2023 SP - 300 EP - 310 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760357 ID - 34760357 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Ferenc AU - Mező, Katalin TI - A kognitív képesség és teljesítőképesség fokozásának lehetőségei JF - HONVÉDSÉGI SZEMLE: A MAGYAR HONVÉDSÉG KÖZPONTI FOLYÓIRATA J2 - HONVÉDSÉGI SZEMLE VL - 151 PY - 2023 IS - 6 SP - 83 EP - 101 PG - 19 SN - 2060-1506 DO - 10.35926/HSZ.2023.6.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34527994 ID - 34527994 AB - A kognitív képesség, illetve a kognitív teljesítőképesség egymáshoz közelálló, ám mégis különböző jellemzőkre utalnak, amelyek közös vonása, hogy magas színvonaluk stratégiai és taktikai előnyt jelenthet katona és haderő számára egyaránt. A kognitív képességek fejlesztése, illetve a kognitív teljesítőképesség fokozása a haderőfejlesztés szempontjából is nagy jelentőséggel bír. A szerzők tanulmányukban bemutatják a két fogalom közötti hasonlóságokat és különbségeket, majd külön-külön is részletezik azok jelentőségét a katonai toborzás és a kiválasztás, a kiképzés és a továbbképzés, valamint a szolgálatellátás terén. Írásukban rámutatnak arra is, hogy noha az abszolút vagy relatív értelemben vett – például az ellenfélhez viszonyított – kognitív fölény genetikai, pszichológiai, pedagógiai, kémiai, elektronikus eszközökkel is támogatható, az emberi tényezőt érintő beavatkozások etikai, jogi, illetve egészségügyi aggályokat is felvetnek. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Ferenc AU - Mező, Katalin TI - Kreatív diákok kutató és alkotó köre és a mesterséges intelligencia JF - MESTERSÉGES INTELLIGENCIA J2 - MESTERS INTELL VL - 5 PY - 2023 IS - 2 SP - 75 EP - 87 PG - 13 SN - 2676-9611 DO - 10.35406/MI.2023.2.75 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34527409 ID - 34527409 AB - A Kutató és Feltaláló Alkotó Diákok Köre a magyar Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület egyik projektje, amely a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetségprogram támogatásával valósul meg (projektazonosító: NTP-TEHETSÉG-23 -0005). Jelen tanulmány néhány módszertani lehetőséget mutat be a mesterséges intelligencia projektben betöltött szerepével kapcsolatban. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mező, Ferenc TI - Kezdő lépések a tudományos karrier felé : Interjú dr. Habil. Hanák Zsuzsannával JF - OXIPO : INTERDISZCIPLINÁRIS E-FOLYÓIRAT J2 - OXIPO VL - 5 PY - 2023 IS - 4 SP - 91 EP - 94 PG - 4 SN - 2676-8771 DO - 10.35405/OXIPO.2023.4.91 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34520547 ID - 34520547 LA - Hungarian DB - MTMT ER -