TY - CHAP AU - Thür, Antal AU - Kertész , Tamás ED - Molnár, Dániel ED - Molnár , Dóra TI - Mozgásos programok hatása a motoros és a kognitív tulajdonságokra T2 - XXVI. Tavaszi Szél Konferencia 2023 - Tanulmánykötet II. PB - Doktoranduszok Országos Szövetsége (DOSZ) CY - Budapest SN - 9786156457387 PY - 2023 SP - 69 EP - 80 PG - 12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34450403 ID - 34450403 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Balla, Dóra AU - Faragó, Beatrix AU - Pápai, Zsófia TI - Az egészségmenedzsment alkalmazása és hatása a fiatal és az időkorúak egészségmagatartás vizsgálata alapján CY - Széchenyi István University, 2023.06.01. PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34207447 ID - 34207447 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szentes, Veronika AU - Morvay, Szabolcs AU - Berkes, Judit AU - Szakály, Zsolt Károly TI - Járványok térbeli terjedése. A Covid19-járvány öt hullámának térbeli relációi Győr-Moson-Sopron megye példáján JF - STATISZTIKAI SZEMLE J2 - STATISZTIKAI SZEMLE VL - 101 PY - 2023 IS - 8 SP - 739 EP - 755 PG - 17 SN - 0039-0690 DO - 10.20311/stat2023.08.hu0739 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34113045 ID - 34113045 AB - A járványok terjedésének elemzésével számos diszciplína foglalkozik. A térbeli relációk, regionális egyenlőtlenségek meghatározó változói egy-egy járvány terjedési intenzitásának, kiterjedésének, súlyosságának, elengedhetetlenek tehát a regionális szempontú vizsgálódások. A területi elemzésekben használt módszertani arzenál változatos: matematikai, statisztikai, hálózati, illetve térbeli szimulációs modellekkel találkozhatunk a járványok térbeli terjedésének vizsgálatakor. Jelen tanulmány a statisztikai módszereket veszi alapul. A járványok súlyossága – legyen szó egészségügyi vagy éppen gazdasági hatásról – a terjedés intenzitásának a fékezésével mérsékelhető. Ennek érdekében folytattuk le azt a retrospektív kutatást, amely tanulmányunk alapjául szolgált, és GyőrMoson-Sopron megyét abban az időszakban vette górcső alá, amikor a SARS-CoV-2-koronavírus okozta pandémia a legintenzívebben volt jelen hazánkban, ugyanúgy, ahogyan a világ legtöbb országában is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kertész , Tamás ED - Guilhem, G. ED - Rabita, G. ED - Brocherie, F. ED - Tsolakidis, E. ED - Ferrauti, A. ED - Helge, J.W. ED - Piacentini, M.F. TI - The impact of classroom based physically activity program on mathematics and subject preferences on 3th grade primary school pupils. e-poster TS - e-poster T2 - Book of Abstracts of the 28th Annual Congress of the European College of Sport Science PB - European College of Sport Science CY - Köln SN - 9783981841466 PY - 2023 SP - 1167/2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34066488 ID - 34066488 N1 - Pre-Congress Symposia & Workshops - Session-ID: EP-SE1 AB - There is a growing body of literature on the impact of physical activity learning (PAL) on cognitive and psychological development. Research suggests that innovative classroom based PAL interventions have beneficial effects on academic performance. The introduction of coordination skills-based tasks in mathematics lessons demonstrates positive changes in task mastery and subject engagement. The purpose of this study was to demonstrate the effectiveness of an innovative sport tool and associated coordination-based methods on the learning of mathematics and subject preferences.The sample consisted of 3rd grade students (N=104) from two primary schools. Based on the PAL intervention, there were three experimental groups (1x a week; n=12), (2x a week; n=21), (3x a week; n=24), and also a control group (n=51). In addition, teacher interviews (n=2) were conducted to gain a deeper understanding of the experiences. An innovative coordination tool was utilized to support learning and during the 6-week program. According to our results, significant improvements were observed between the pre- and post-measurements of the experimental group algebra and geometry variables and also in subject preferences (p<0,05). Repeated ANOVA analysis yielded significant differences for group, time and variables (F=3.965; p=0.00066). The interviews confirmed the positive impact of the innovations used in this study, not only in terms of students cognitive and emotional development, but also in terms of their adaptability to support the teaching-learning process. The results of this study suggests that it is a successful program and so it is worth extending in different classroom based physical activity programs. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bognár, József AU - Kertész , Tamás AU - Szakály, Zsolt Károly ED - Guilhem, G. ED - Rabita, G. ED - Brocherie, F. ED - Tsolakidis, E. ED - Ferrauti, A. ED - Helge, J.W. ED - Piacentini, M.F. TI - The Effect of a 10-Week Physically Active Learning Intervention: Focus on 10-Year Old Pupils Development in Mathematics. Conventional Print Poster TS - Conventional Print Poster T2 - Book of Abstracts of the 28th Annual Congress of the European College of Sport Science PB - European College of Sport Science CY - Köln SN - 9783981841466 PY - 2023 SP - 1003/3 EP - 1004/1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34066443 ID - 34066443 N1 - Psychology, Social Sciences & Humanities - Session-ID: CP-SH14 AB - Introduction Regular physical activity has been proven to have a positive impact on executive functions and cognitive performance in youth. Physically active learning (PAL) with active student engagement in classroom-based lessons can effectively contribute to both the development and outcomes in academic learning and specifically, in mathematics. The use of innovative tools and their associated methods to support movement-based development in primary school mathematics is considered an area with limited research. Hence, the aim of this study is to demonstrate the effectiveness of an innovative sports tool and its associated motor coordination methods in the learning of mathematics in lower primary school pupils. Methods The sample of this study consisted of 4th-grade pupils from a primary school in a county town. One experimental group (EG, n=28, Mage=9,81±0,35) and one control group (CG, n=27, Mage=9,98±0,39) took part in the study. An innovative ladder was utilized to support the teaching-learning process in mathematics during the 10-week program for EG. The total time spent using the tool for EG was 80-90 minutes per week depending on the main tasks. The teaching of mathematics of the two groups was exactly the same as related to content and process. The effectiveness of the program was assessed by completing 4 tasks of algebra and 2 tasks of geometry worksheets for both groups. Besides, 2 classroom teachers and 2 leaders of the school were interviewed to understand the experiences and impact of intervention in the school on a larger scale. Results The EG demonstrated significant improvements in 2 tasks of algebra, 1 task of geometry variables, and also in the overall scores. However, no statistically significant difference was found between the pre-and post-test for CG. Repeated ANOVA analysis yielded significant differences in the overall factor for group, time, and variables (F= 3.965; p= 0.00066). The indepth interviews supported the effectiveness of the innovative sport system, not only on pupils’ cognitive but also on emotional and social development. Teachers and leaders believed that the ladder was clearly developmental because it was able to provide opportunities for differentiation and to develop learning in a complex way through playful activities, while at the same time providing pupils with optimal peer and teacher support. Discussion Based on the present study, it can be affirmed that 15 minutes of non-traditional classroom exercise per day for 10 weeks resulted in a significant improvement in academic achievement in algebra and geometry tasks for lower primary school students. Furthermore, the program increased the levels of activity and attention and with that, pupil behavior and concentration. It is recommended to future studies to further explore PAL in different types of interventions and content areas and also include cognitive, affective, and social aspects. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertész , Tamás AU - Toponári, Gábor AU - Liszkai, Zsuzsanna TI - Koordinációs képességekre épülő matematika tanulás. intervenció egy szegregált intézményben TS - intervenció egy szegregált intézményben JF - MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE J2 - M SPORTTUD SZLE VL - 24 PY - 2023 IS - 103 SP - 64 EP - 65 PG - 2 SN - 1586-5428 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33989255 ID - 33989255 N1 - A folyóirat a XX. Országos Sporttudományi Kongresszus. Pannon Egyetem, Veszprém. 2023. május 31 - június 2. előadásainak absztraktjait tartalmazza. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Kertész , Tamás AU - Toponári, Gábor AU - Liszkai, Zsuzsanna TI - Koordinációs képességekre épülő matematika tanulás. intervenció egy szegregált intézményben : előadás TS - intervenció egy szegregált intézményben : előadás PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33989221 ID - 33989221 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Kertész , Tamás AU - Bognár, József AU - Szakály, Zsolt Károly TI - Koordinációs képességek hatásrendszerének vizsgálata 3. évfolyamos tanulók matematika tanulására. előadás TS - előadás PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33950048 ID - 33950048 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kertész , Tamás AU - Bognár, József AU - Szakály, Zsolt Károly ED - Juhász, Erika ED - Pornói, Rita TI - Koordinációs képességek hatásrendszerének vizsgálata 3. évfolyamos tanulók matematika tanulására T2 - Az oktatás határdimenziói : Absztraktfüzet PB - ELTE Savaria Egyetemi Központ CY - Szombathely SN - 9786155657139 PY - 2023 SP - 142 EP - 143 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33929833 ID - 33929833 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tornóczky, Gusztáv József AU - Bánhidi, Miklós Zoltán AU - Karsai, István AU - Nagy, Henriett AU - Rózsa, Sándor TI - A jógázó nők mentális és testi egészsége a gyakorlási paraméterekkel összefüggésben JF - MENTÁLHIGIÉNÉ ÉS PSZICHOSZOMATIKA J2 - MENTÁLHIGIÉNÉ ÉS PSZICHOSZOMATIKA VL - 24 PY - 2023 IS - 1 SP - 58 EP - 74 PG - 17 SN - 1419-8126 DO - 10.1556/0406.2023.00006 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33928065 ID - 33928065 AB - Elméleti háttér: Számos nemzetközi kutatás eredményei szerint a jógagyakorlás megfelelő iránymutatás mellett pozitív hatással van az egészséges emberek testi és lelki állapotára, valamint szerepet játszhat egyes betegségek kiegészítő kezelésében is. A jógázókat felmérő kutatások pozitív irányú összefüggéseket tártak fel több egészségi mutató és a jóga végzésének gyakorisága, részben pedig a jógázással töltött idő között. A női egészség tekintetében a jógázás pozitív hatásúnak bizonyult a depresszió, a szorongás, a stressz és több szomatikus tünet enyhítésében. Célkitűzés: Vizsgálatunk célja a magyar jógázó nők egészsége szubjektív pszichés és testi tünet mutatóinak felmérése, valamint ezen változók összefüggéseinek vizsgálata a tapasztalat és gyakoriság szerint elkülönített csoportok között. Módszerek: A vizsgálati mintát 457 egészséges nő alkotta, átlagéletkoruk 42,28 (SD = 11,72) év, a jógagyakorlók aránya 72,3%, a jógaoktatóké pedig 27,7%. A vizsgálat során a Depresszió Szorongás és Stressz Kérdőívet (DASS-21), a Pozitív és Negatív Affektivitás Skálát (PANAS), egy szubjektív egészségi állapotra vonatkozó kérdést és a Szubjektív Testi Tünet Skálát (PHQ-15) alkalmaztuk. A kialakított csoportok közötti különbségeket Kruskal–Wallis H - és Mann–Whitney U -próbákkal elemeztük. Eredmények: A jógagyakorlással töltött idő szerint kialakított három csoport (kezdő: 1–6 hónap, középhaladó: 7–35 hónap, haladó: ≥3 év) között statisztikailag szignifikáns különbséget találtunk a depresszió ( χ 2 (2, n = 457) = 23,205; p < 0,001), a szorongás ( χ 2 (2, n = 457) = 9,489; p = 0,009), a stressz ( χ 2 (2, n = 457) = 27,224; p < 0,001), a pozitív affektivitás ( χ 2 (2, n = 456) = 7,689; p = 0,021), a negatív affektivitás ( χ 2 (2, n = 456) = 46,177; p < 0,001), a szubjektív egészségi állapot ( χ 2 (2, n = 457) = 28,862; p < 0,001) és a Szubjektív Testi Tünetek skálán elért ( χ 2 (2, n = 455) = 26,022; p < 0,001) pontszámok között. A jógázás gyakorisága alapján kialakított két csoport (heti 1–2 vs. heti 3–7 alkalom) között szintén szignifikáns páros különbséget találtunk a depresszió ( U (1) = 19 148,50; n 1 = 161; n 2 = 295; Z = –3,508; p < 0,001), a stressz ( U (1) = 19 588,50; n 1 = 161; n 2 = 295; Z = –3,107; p = 0,002), a pozitív affektivitás ( U (1) = 18 189,00; n 1 = 161; n 2 = 294; Z = –4,090; p < 0,001), a negatív affektivitás ( U (1) = 18 456,50; n 1 = 161; n 2 = 294; Z = –3,894; p < 0,001), a szubjektív egészségi állapot ( U (1) = 18 244,00; n 1 = 161; n 2 = 295; Z = –4,873; p < 0,001) és a Szubjektív Testi Tünetek skálán elért pontszám ( U (1) = 19 777,50; n 1 = 160; n 2 = 294; Z = –2,817; p = 0,005) esetében. Közepes hatásnagyságú különbség volt megfigyelhető a negatív affektivitás esetében, és kis hatásnagyságú különbségek a többi mért változónál. Következtetések: A jógázás ajánlható a depresszió, a szorongás, a stressz és a szomatizáció tüneteinek enyhítésére, valamint egy stresszel szembeni lehetséges adaptív megküzdési stratégia az egészséges nők számára. Az eredmények azt sugallják, hogy a hosszabb ideje tartó jógagyakorlás (években), vagy a jóga fizikai gyakorlatainak (ászana) heti többszöri ismétlése (3 vagy több alkalom) adhatja a legnagyobb egészséghasznot. LA - Hungarian DB - MTMT ER -