TY - GEN AU - Magyar, Zoltán TI - Széchenyi Zsigmond afrikai vadászati útleírásainak jellemzése CY - Időpont: 2024.04.18. PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34805684 ID - 34805684 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Magyar, Zoltán TI - A vadgasztronómiai fesztiválok, mint a vadhúsfogyasztás növelésének lehetséges eszközei CY - Előadás PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34788897 ID - 34788897 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Magyar, Zoltán AU - Obádovics, Csilla TI - Magyar Zoltán, Obádovics Csilla: Vadhúsfogyasztás-elutasítás okainak vizsgálata. [előadás] TS - [előadás] PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757659 ID - 34757659 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Soós, Anita AU - Makszim Györgyné Nagy, Tímea TI - Károsodott környezeti elemek, kihívás előtt álló mezőgazdaság - mielőbbi megoldás a paradigmaváltás JF - MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA J2 - MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA VL - 65 PY - 2024 IS - 1 SP - 2 EP - 7 PG - 6 SN - 0026-1890 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34521376 ID - 34521376 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Magyar, Zoltán TI - Az "Elvárt Tanulási Eredmények" (ETE) alkalmazásának kihívásai, lehetőségei a gazdálkodástudományi felsőoktatásban CY - Időpont: 2023.11.24. PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34794590 ID - 34794590 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Makszim Györgyné Nagy, Tímea TI - A Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell elméleti bemutatása JF - KOMMUNIKÁCIÓ MÉDIA GAZDASÁG J2 - KOMM MÉDIA GAZD VL - 11 PY - 2023 IS - 1 SP - 123 EP - 152 PG - 30 SN - 1589-9500 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34720496 ID - 34720496 AB - Absztrakt: Tanulmányomban a vállalkozások térszerkezeti jellemzőinek elméleti modelljét kívánom bemutatni, melynek a Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell nevet adtam. Ez a modell egy területileg integrált vállalkozási térszerkezeti modell, amely egy kiválasztott térségben a vállalkozási struktúra területi fejlődésre gyakorolt hatásainak mérésére hivatott. A Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell a vállalkozások kvantitatív és kvalitatív jellemzőit, azok összefüggésrendszerét veszi górcső alá, figyelembe véve, hogy a vállalkozások strukturális jellemzői mélyen beágyazódnak a makro- és mezoszintű gazdasági folyamatokba. A modellalkotás folyamatát komoly szakirodalmi áttekintés előzte meg, melyek közül részletesen foglalkoztam a Paul Krugman (2003) által képviselt Új gazdaságföldrajz elmélettel, a Michael Porter (1990) munkásságához kötődő Rombusz-modellel, Michael Storper (1997) Szentháromság-modelljével, valamint Lengyel Imre regionális versenyképességi Piramis-modelljével (Lengyel, 2000). Ezek eredményeire épül az a gondolati keret, mely révén a térszerkezet és a területi folyamatok vállalkozási szférára gyakorolt hatása empirikusan elemezhetővé válik. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Barabásné Kárpáti, Dóra AU - Oroszné Ilcsik, Bernadett TI - Vállalkozói hajlandóság vizsgálata az egyetemi hallgatók körében JF - ACTA ACADEMIAE BEREGSASIENSIS-ECONOMICS J2 - ACTA ACAD BEREGSAS ECON VL - 2023 PY - 2023 IS - 4 SP - 666 EP - 681 PG - 16 SN - 2786-6734 DO - 10.58423/2786-6742/2023-4-666-681 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34507452 ID - 34507452 AB - Manapság nagy érdeklődés övezi a vállalkozások világát, sokféle képzés, kezdeményezés van arra is, hogy a fiatalokat bevezessék a vállalkozói lét rejtelmeibe. A vállalkozásindítás és - vezetés különböző kompetenciákat, illetve magasabb fokú kockázatvállalást igényel, mivel egy induló vállalkozónak tapasztalatok nélkül ez ismeretlen terület. A megfelelő gazdasági, pénzügyi ismeretek mellett azt is fel kell tudni mérni, hogy képes-e ellátni az új tevékenységeket, ill., hogyan tud megbirkózni a különböző feladatokkal és milyen akadályokkal találkozhat. Az egyetemi hallgatók vállalkozási hajlandóságának kutatása fontos téma napjainkban, hiszen a vállalkozói szándék és a vállalkozói készségek fejlesztése egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a modern gazdaságban. Az új vállalkozások és vállalkozók hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, munkahelyteremtéshez és innovációhoz. Ezenkívül a vállalkozói szemlélet és kompetenciák kialakítása a hallgatók számára kulcsfontosságú lehet a jövő munkaerőpiacán való sikeres helytálláshoz. Az egyetemi hallgatók körében végzett kutatás érdekes lehet abból a szempontból, hogy a véleményük megismerésével jobban megérthetjük a jövő generációinak vállalkozói attitűdjét, ami alapvetően meghatározza a gazdasági növekedést és a munkahelyteremtést. Célunk volt felmérni, hogy a Nyíregyházi Egyetem Gazdálkodástudományi Intézetének nappali tagozatos hallgatói körében milyen arányban találhatóak vállalkozó szellemű fiatalok, milyen vállalkozással kapcsolatos készségekkel rendelkeznek és milyen visszatartó tényezőkkel néznek szembe napjainkban. Kutatási módszernek az online kérdőíves felmérést választottuk, mert viszonylag nagy alapsokaság állt rendelkezésre. Az empirikus kutatásunkat a 178 főből álló alapsokaság 76,4%-a, vagyis 136 hallgató töltötte ki, így a kutatás nem nevezhető reprezentatívnak. A hallgatók - vállalkozás elindítása kapcsán - a legmotiválóbb tényezők közé sorolták a magas jövedelmet, a rugalmas munkaidőt és az önmegvalósítást. A leginkább visszatartó tényezőknek viszont a gazdasági helyzet alakulását és a saját tőke hiányát gondolták a megkérdezettek. Véleményünk szerint a hallgatók vállalkozási hajlandósága növelhető lenne több szempontból is. A gazdasági helyzet normalizálódásával, az infláció és a megnövekedett alapanyagárak csökkenésével a hallgatók legnagyobb hátráltató tényezői kevésbé nyomnák bélyegjüket a vállalkozási kedvükre. Az egyetemi környezet, légkör is sokat segíthet a vállalkozói kedv növelésében, pl. gyakorlatorientált kurzusok, versenyek, egyéb képzések segítségével. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Barabásné Kárpáti, Dóra AU - Oroszné Ilcsik, Bernadett AU - Nagy, Andrea AU - Szabóné Berta, Olga Katalin TI - Munkáltatói kompetenciaelvásárok változása a XXI. században CY - Időpont: 2023.11.14. PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34503690 ID - 34503690 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Nagy, Andrea AU - Barabásné Kárpáti, Dóra AU - Oroszné Ilcsik, Bernadett TI - Dönts okosan!. A vásárlói döntéseket befolyásoló tényezők TS - A vásárlói döntéseket befolyásoló tényezők CY - Időpont: 2023.11.14. PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34503624 ID - 34503624 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Szabóné Berta, Olga Katalin AU - Barabásné Kárpáti, Dóra AU - Oroszné Ilcsik, Bernadett TI - Digitalizációs kihívások a generációk tudatosságának tükrében CY - Időpont: 2023.11.14. PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34503561 ID - 34503561 LA - Hungarian DB - MTMT ER -