@misc{MTMT:34805684, title = {Széchenyi Zsigmond afrikai vadászati útleírásainak jellemzése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34805684}, author = {Magyar, Zoltán}, unique-id = {34805684}, year = {2024} } @misc{MTMT:34788897, title = {A vadgasztronómiai fesztiválok, mint a vadhúsfogyasztás növelésének lehetséges eszközei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34788897}, author = {Magyar, Zoltán}, unique-id = {34788897}, year = {2024} } @misc{MTMT:34757659, title = {Magyar Zoltán, Obádovics Csilla: Vadhúsfogyasztás-elutasítás okainak vizsgálata. [előadás]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757659}, author = {Magyar, Zoltán and Obádovics, Csilla}, unique-id = {34757659}, year = {2024} } @article{MTMT:34521376, title = {Károsodott környezeti elemek, kihívás előtt álló mezőgazdaság - mielőbbi megoldás a paradigmaváltás}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34521376}, author = {Soós, Anita and Makszim Györgyné Nagy, Tímea}, journal-iso = {MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA}, journal = {MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKA}, volume = {65}, unique-id = {34521376}, issn = {0026-1890}, year = {2024}, pages = {2-7}, orcid-numbers = {Soós, Anita/0009-0003-7010-303X} } @misc{MTMT:34794590, title = {Az "Elvárt Tanulási Eredmények" (ETE) alkalmazásának kihívásai, lehetőségei a gazdálkodástudományi felsőoktatásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34794590}, author = {Magyar, Zoltán}, unique-id = {34794590}, year = {2023} } @article{MTMT:34720496, title = {A Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell elméleti bemutatása}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34720496}, author = {Makszim Györgyné Nagy, Tímea}, journal-iso = {KOMM MÉDIA GAZD}, journal = {KOMMUNIKÁCIÓ MÉDIA GAZDASÁG}, volume = {11}, unique-id = {34720496}, issn = {1589-9500}, abstract = {Absztrakt: Tanulmányomban a vállalkozások térszerkezeti jellemzőinek elméleti modelljét kívánom bemutatni, melynek a Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell nevet adtam. Ez a modell egy területileg integrált vállalkozási térszerkezeti modell, amely egy kiválasztott térségben a vállalkozási struktúra területi fejlődésre gyakorolt hatásainak mérésére hivatott. A Térségi Vállalkozási Térszerkezeti Modell a vállalkozások kvantitatív és kvalitatív jellemzőit, azok összefüggésrendszerét veszi górcső alá, figyelembe véve, hogy a vállalkozások strukturális jellemzői mélyen beágyazódnak a makro- és mezoszintű gazdasági folyamatokba. A modellalkotás folyamatát komoly szakirodalmi áttekintés előzte meg, melyek közül részletesen foglalkoztam a Paul Krugman (2003) által képviselt Új gazdaságföldrajz elmélettel, a Michael Porter (1990) munkásságához kötődő Rombusz-modellel, Michael Storper (1997) Szentháromság-modelljével, valamint Lengyel Imre regionális versenyképességi Piramis-modelljével (Lengyel, 2000). Ezek eredményeire épül az a gondolati keret, mely révén a térszerkezet és a területi folyamatok vállalkozási szférára gyakorolt hatása empirikusan elemezhetővé válik.}, year = {2023}, pages = {123-152} } @article{MTMT:34507452, title = {Vállalkozói hajlandóság vizsgálata az egyetemi hallgatók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34507452}, author = {Barabásné Kárpáti, Dóra and Oroszné Ilcsik, Bernadett}, doi = {10.58423/2786-6742/2023-4-666-681}, journal-iso = {ACTA ACAD BEREGSAS ECON}, journal = {ACTA ACADEMIAE BEREGSASIENSIS-ECONOMICS}, volume = {2023}, unique-id = {34507452}, issn = {2786-6734}, abstract = {Manapság nagy érdeklődés övezi a vállalkozások világát, sokféle képzés, kezdeményezés van arra is, hogy a fiatalokat bevezessék a vállalkozói lét rejtelmeibe. A vállalkozásindítás és - vezetés különböző kompetenciákat, illetve magasabb fokú kockázatvállalást igényel, mivel egy induló vállalkozónak tapasztalatok nélkül ez ismeretlen terület. A megfelelő gazdasági, pénzügyi ismeretek mellett azt is fel kell tudni mérni, hogy képes-e ellátni az új tevékenységeket, ill., hogyan tud megbirkózni a különböző feladatokkal és milyen akadályokkal találkozhat. Az egyetemi hallgatók vállalkozási hajlandóságának kutatása fontos téma napjainkban, hiszen a vállalkozói szándék és a vállalkozói készségek fejlesztése egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a modern gazdaságban. Az új vállalkozások és vállalkozók hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez, munkahelyteremtéshez és innovációhoz. Ezenkívül a vállalkozói szemlélet és kompetenciák kialakítása a hallgatók számára kulcsfontosságú lehet a jövő munkaerőpiacán való sikeres helytálláshoz. Az egyetemi hallgatók körében végzett kutatás érdekes lehet abból a szempontból, hogy a véleményük megismerésével jobban megérthetjük a jövő generációinak vállalkozói attitűdjét, ami alapvetően meghatározza a gazdasági növekedést és a munkahelyteremtést. Célunk volt felmérni, hogy a Nyíregyházi Egyetem Gazdálkodástudományi Intézetének nappali tagozatos hallgatói körében milyen arányban találhatóak vállalkozó szellemű fiatalok, milyen vállalkozással kapcsolatos készségekkel rendelkeznek és milyen visszatartó tényezőkkel néznek szembe napjainkban. Kutatási módszernek az online kérdőíves felmérést választottuk, mert viszonylag nagy alapsokaság állt rendelkezésre. Az empirikus kutatásunkat a 178 főből álló alapsokaság 76,4%-a, vagyis 136 hallgató töltötte ki, így a kutatás nem nevezhető reprezentatívnak. A hallgatók - vállalkozás elindítása kapcsán - a legmotiválóbb tényezők közé sorolták a magas jövedelmet, a rugalmas munkaidőt és az önmegvalósítást. A leginkább visszatartó tényezőknek viszont a gazdasági helyzet alakulását és a saját tőke hiányát gondolták a megkérdezettek. Véleményünk szerint a hallgatók vállalkozási hajlandósága növelhető lenne több szempontból is. A gazdasági helyzet normalizálódásával, az infláció és a megnövekedett alapanyagárak csökkenésével a hallgatók legnagyobb hátráltató tényezői kevésbé nyomnák bélyegjüket a vállalkozási kedvükre. Az egyetemi környezet, légkör is sokat segíthet a vállalkozói kedv növelésében, pl. gyakorlatorientált kurzusok, versenyek, egyéb képzések segítségével.}, year = {2023}, eissn = {2786-6742}, pages = {666-681} } @misc{MTMT:34503690, title = {Munkáltatói kompetenciaelvásárok változása a XXI. században}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34503690}, author = {Barabásné Kárpáti, Dóra and Oroszné Ilcsik, Bernadett and Nagy, Andrea and Szabóné Berta, Olga Katalin}, unique-id = {34503690}, year = {2023} } @misc{MTMT:34503624, title = {Dönts okosan!. A vásárlói döntéseket befolyásoló tényezők}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34503624}, author = {Nagy, Andrea and Barabásné Kárpáti, Dóra and Oroszné Ilcsik, Bernadett}, unique-id = {34503624}, year = {2023} } @misc{MTMT:34503561, title = {Digitalizációs kihívások a generációk tudatosságának tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34503561}, author = {Szabóné Berta, Olga Katalin and Barabásné Kárpáti, Dóra and Oroszné Ilcsik, Bernadett}, unique-id = {34503561}, year = {2023} }