TY - JOUR AU - Molnár, Anna Erzsébet AU - Vargáné Csobán, Katalin TI - Újjászülető kastélyok - magyarországi kastélyok turisztikai hasznosítása JF - DEBRECENI SZEMLE J2 - DEBRECENI SZEMLE PY - 2024 SN - 1218-022X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34741696 ID - 34741696 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zhu, K. AU - Cheng, Y. AU - Zang, W. AU - Zhou, Q. AU - El Archi, Y. AU - Mousazadeh, Hossein AU - Mohamed, Moaaz Kabil Mahmoud AU - Vargáné Csobán, Katalin AU - Dávid, Lóránt Dénes TI - Multiscenario Simulation of Land-Use Change in Hubei Province, China Based on the Markov-FLUS Model JF - LAND (BASEL) J2 - LAND-BASEL VL - 12 PY - 2023 IS - 4 PG - 27 SN - 2073-445X DO - 10.3390/land12040744 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33716202 ID - 33716202 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Elmohandes, Nirmeen AU - Vargáné Csobán, Katalin TI - Industrial 4.0 Revolution: Can it Positively Step intoa Sustainable Hospitality? JF - APSTRACT - APPLIED STUDIES IN AGRIBUSINESS AND COMMERCE J2 - APSTRACT VL - 16 PY - 2022 IS - 2 SP - 27 EP - 31 PG - 5 SN - 1789-221X DO - 10.19041/APSTRACT/2022/2/4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33653783 ID - 33653783 AB - Technological advancements recently affected production, social and sustainable development. Few publications have addressed the industry 4.0 contribution to the sustainable hospitality industry. In this study, we review the ways and effectiveness of industry 4.0 in achieving sustainable development goals in the hospitality sector. Due to the modernity of the issue, resources used in this paper included articles from databases like SCOPUS, Sage, Elsevier, and google scholar using keywords such as big data analytics, simulation, Artificial intelligence, Industry 4.0 in hospitality, sustainable hotels, Industry 4.0 adaption in hospitality and smart hospitality system. This literature paper outline has five main sections—section one introduces industry 4.0. Section two is a literature review that includes Industry 4.0 connotation, sustainable development (SD), (SD) goals, challenges of (SD), and industry 4.0 solution for SD challenges. Industry 4.0 and sustainable hospitality. Section three is the methodology. The conclusion is the fourth section.JEL classification code: L83 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vargáné Csobán, Katalin AU - Molnár, Anna Erzsébet TI - "Játék a kastélyban" - interaktív programok az örökségturizmusban JF - A FALU J2 - A FALU VL - 37 PY - 2022 IS - 4 SP - 5 EP - 18 PG - 14 SN - 0237-4323 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33651244 ID - 33651244 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Molnár, Anna Erzsébet AU - Vargáné Csobán, Katalin ED - Dajnoki, Krisztina ED - Filep, Roland ED - Pierog, Anita TI - Újjászülető kastélyok - a Sopron-Fertő turisztikai térség kastélyainak turisztikai célú hasznosítása T2 - Interdiszciplinaritás a régiókutatásban X. Nemzetközi Tudományos Konferencia: Rezümékötet PB - Balassi Ferenc Kulturális és Közösségteremtő Egyesület CY - Debrecen SN - 9789634904366 PY - 2022 SP - 22 EP - 23 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33638338 ID - 33638338 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kóródi, Márta AU - Mondok, Anita AU - Sánta, Ádám Kálmán TI - A térségi turizmusfejlesztés szervezeti- és fogyasztói piaci aspektusai az Alsó-Ipoly mentén JF - RÉGIÓKUTATÁS SZEMLE J2 - RÉGIÓKUTATÁS SZEMLE VL - 7 PY - 2022 IS - 1 SP - 8 EP - 19 PG - 12 SN - 2559-9941 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33267988 ID - 33267988 AB - A turizmus makroszintű irányításától függően, akár top down, vagy akár bottom up, vagy integrált turizmusfejlesztési módszert követnek, a stratégiakészítést megalapozó helyzetelemzés szerves része a turizmus szervezeti és fogyasztói piacának felmérése. A turizmus szervezeti piaca érintettjeinek koordinálása egy desztinációmenedzsment szervezet feladata lehetne, azonban a vonalas kiterjedés és településhálózat, a sajátos elhelyezkedés, a kedvezőtlen demográfia számos problémát vet fel. Egy fejlesztési koncepció elkészítéséhez végzett vizsgálat eredményeit összegzi a tanulmány, beazonosítva a két érintetti csoport véleményének azonosságait és különbözőségeit a vizsgált térség turisztikai igényeit illetően. Ez kiterjed a preferált turizmusfajtákra, az egyes turisztikai terméket alkotó szolgáltatásokra vonatkozóan (abszolút érték, rangsor, átlaghoz való viszony). Az Alsó-Ipoly mente egyes aspektusok (vízi és vízparti, kerékpáros és ökoturizmus) tekintetében különleges pozíciót foglalhat el speciális termék- és desztinációfejlesztés, illetve élménymenedzsment, esetleg látogatómenedzsment elemek kombinálásával. Bár a szervezeti piac erőforrásainak korlátozottsága határt szab a fogyasztói elképzelések megvalósításának, azonban a fejlesztés sikerességét a határok kijelölése befolyásolja, ami inkább minőségi, mint mennyiségi kérdés, és a szegmentálással és a differenciált kínálattal függ össze. A desztinációmenedzsment szervezeti funkciókat pedig az aktuálisan megvalósításra kerülő projekt vezető szervezete látja el. Így a fenntartási időszakok átfedése miatt, amennyiben a projektek kellően összehangoltak, TDM szervezet hiányában is folyamatos turisztikai koordináció valósul meg. A fogyasztói piacra irányuló kutatás eredményei rámutatnak arra, hogy a korlátozott természeti erőforrásokból származó problémák megoldása nem csupán a turisztikai szolgáltatók és fenntartók oldaláról, de a turisták tekintetében is jelentős piaci magatartás-változtatást igényel. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Vargáné Csobán, Katalin TI - Technological Innovations in Event Sport Tourism. Case Study of the 2021 Sabre World Cup in Budapest in Hungary TS - Case Study of the 2021 Sabre World Cup in Budapest in Hungary T2 - Digital Transformation and Innovation in Tourism Events PB - Routledge CY - London SN - 9781003271147 PY - 2022 SP - 135 EP - 145 PG - 11 DO - 10.4324/9781003271147-16 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33115487 ID - 33115487 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vargáné Csobán, Katalin AU - Szőllős-Tóth, Andrea AU - Sánta, Ádám Kálmán AU - Molnár, Csilla AU - Pető, Károly AU - Dávid, Lóránt Dénes TI - Assessment of the tourism sector in a hungarian SPA town: A case-study of Hajdúszoboszló JF - GEOJOURNAL OF TOURISM AND GEOSITES J2 - GEOJ TOURISM GEOSITES VL - 45 PY - 2022 IS - Suppl. 4 SP - 1543 EP - 1551 PG - 9 SN - 2065-1198 DO - 10.30892/gtg.454spl02-973 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33067779 ID - 33067779 AB - Health tourism is defined as a tourism product of strategic importance in Hungary and spa towns are among the most visited destinations in the country. The aims of the present research are to explore the characteristics of the tourism sector in the spa town of Hajdúszoboszló, and to identify the trends having shaped its tourism in the previous decade. Time-series analysis of secondary tourism data as well as a questionnaire survey among visitors were conducted to assess the market position of the spa town. The results imply that both the well-balanced ratio of domestic and international guests and the diversity of international source markets were favourable for the town. In the future, the more efficient diversification of tourism products, the improvement of the MICE sector, and the development of gastronomic, cultural and sport tourism products are recommended. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mohamed, Moaaz Kabil Mahmoud AU - Abouelseoud, Mohamed AU - Alsubaie, Faisal AU - Hassan, Heba Mostafa AU - Varga, Imre AU - Vargáné Csobán, Katalin AU - Dávid, Lóránt Dénes TI - Evolutionary Relationship between Tourism and Real Estate: Evidence and Research Trends JF - SUSTAINABILITY J2 - SUSTAINABILITY-BASEL VL - 14 PY - 2022 IS - 16 PG - 19 SN - 2071-1050 DO - 10.3390/su141610177 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33057660 ID - 33057660 AB - With the growing number of academic studies being published each year, scientific knowledge is expanding at an unparalleled rate. Therefore, analyzing the scientific production in a particular research area to identify future research directions and streams has become inevitable. This study adopted a two-step methodological approach—bibliometric (294 articles) and content-based analyses (63 articles)—to dissect tourism and real estate literature. Using different analytical modules and software to answer the six proposed research questions, the study findings reveal that the tourism and real estate literature still does not follow a specific research direction but is rather intertwined with many other research areas. Additionally, the results highlight some distinctive points in the tourism and real estate literature, including how it is predominantly composed of practical studies based on primary data and applied in various spatial units as case studies (e.g., coastal areas, cities and national and international units). Finally, this study explains how the findings will be beneficial for identifying the future research agenda in the tourism real estate scientific field by providing a clear roadmap for the research streams of this field. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Mohamed, Moaaz Kabil Mahmoud AU - AbdAlmoity, Ebtehal Ahmed AU - Vargáné Csobán, Katalin AU - Dávid, Lóránt Dénes TI - Tourism centres efficiency as spatial unites for applying blue economy approach: A case study of the Southern Red Sea region, Egypt JF - PLOS ONE J2 - PLOS ONE VL - 17 PY - 2022 IS - 7 PG - 17 SN - 1932-6203 DO - 10.1371/journal.pone.0268047 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33031928 ID - 33031928 LA - English DB - MTMT ER -