@misc{MTMT:34787245, title = {Az oktatói elvárások szerepe a tanítási-tanulási módszerek megválasztásában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34787245}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, unique-id = {34787245}, year = {2024} } @CONFERENCE{MTMT:34786565, title = {Az oktatói elvárások szerepe a tanítási-tanulási módszerek megválasztásában = The role of teacher expectations in the choice of teaching-learning methods}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34786565}, author = {Cserné Adermann, Gizella}, booktitle = {XI. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia}, unique-id = {34786565}, abstract = {A tanári elvárások és azok hatása a tanulási eredményekre több, mint fél évszázada került a tanulói sikerességről való gondolkodás fontos témái közé. Említést érdemelnek azok a klasszikus kutatások, amelyek bizonyították, hogy a pozitív tanári elvárások magasabb teljesítmény eléréséhez vezetnek, amiben nagy szerepe van az alkalmazott módszereknek. Az önbeteljesítő jóslatokra vonatkozó elméletek és vizsgálatok, az oktatásra fókuszálva a Pygmalion hatásnak nevezett jelenség, bár számtalan vitát váltottak ki, rámutatnak arra, hogy az oktatók elvárásait a tanulás eredményeinek elemzésekor érdemes számba venni. Ezek az elvárások egy-egy szak vagy csoport esetében származhatnak akár az oktató tapasztalatából, netán előítéleteiből, de kérdés, hogy lehet-e ezeket befolyásolni. Meggyőződésünk és tapasztalatunk, hogy egy csoport erősségeinek a vizsgálata a Seligman-féle teszttel nagy segítséget ad a valós elvárások és hatékony módszerek megtalálásához. Teacher expectations and their impact on learning outcomes have been an important topic of thinking about student success for more than half a century. It is worth mentioning the classical research that proved that positive teacher expectations lead to higher performance, in which the applied methods play a major role. Theories and studies of self-fulfilling prophecies, focusing on education, the phenomenon known as the Pygmalion effect, although it has generated countless debates, point out that educators' expectations should be taken into account when analyzing learning outcomes. . These expectations may come from the experience or prejudices of the instructor in a particular course or group, but the question is whether they can be influenced. We are convinced and experienced that examining the strengths of a group with the Seligman test is of great help in finding real expectations and effective methods.}, keywords = {self-fulfilling prophecy; Teacher expectation; teacher expectations; teacher expectations for students}, year = {2024}, pages = {40} } @inbook{MTMT:34782937, title = {Az okleveles technikusképzés és a felsőoktatás kapcsolata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34782937}, author = {Budai, Gábor}, booktitle = {Felsőoktatási Lifelong Learning a képesség-fejlesztés, a kultúraközvetítés és fenntarthatóság tükrében: A hatékony és innovatív tudástranszferek lokális/regionális és globális trendjei}, unique-id = {34782937}, year = {2024}, pages = {86-92} } @inbook{MTMT:34778412, title = {Érezd jól magad nálunk, ha felnőttként belefogtál! Szakmai oktatók képzése a Dunaújvárosi Egyetemen pozitív pedagógiai/andragógiai nézőpontból}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34778412}, author = {Cserné Adermann, Gizella and Bacsa-Bán, Anetta}, booktitle = {Felsőoktatási Lifelong Learning a képesség-fejlesztés, a kultúraközvetítés és fenntarthatóság tükrében: A hatékony és innovatív tudástranszferek lokális/regionális és globális trendjei}, unique-id = {34778412}, year = {2024}, pages = {145-165}, orcid-numbers = {Bacsa-Bán, Anetta/0000-0002-4246-5426} } @inbook{MTMT:34768980, title = {A felsőoktatás innovációja, digitális átalakítása, módszertani megújítása a civil felhasználó szempontjából}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768980}, author = {Kadocsa, László}, booktitle = {Innovációs terek}, unique-id = {34768980}, year = {2024}, pages = {195-204} } @inbook{MTMT:34767613, title = {Ön is tudja, ki volt Spartacus?. A hazai oktatási innovációk hosszú távú hatásai: tanterv- és tankönyvreform az 1950-es években}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34767613}, author = {Magyar, András}, booktitle = {Innovációs terek}, unique-id = {34767613}, year = {2024}, pages = {101-113} } @inbook{MTMT:34767594, title = {AI- innovációk - Nagy Nyelvi Modellek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34767594}, author = {Juhász, Levente}, booktitle = {Innovációs terek}, unique-id = {34767594}, year = {2024}, pages = {85-100} } @CONFERENCE{MTMT:34764763, title = {Űrtudományi forradalom, gazdasági fejlődés és fenntarthatóság. Interdiszciplináris képzés a magyar egyetemek összefogásával a VR-technológia élvonalában = Space Science Revolution, Economic Development, and Sustainability. Interdisciplinary – Training at the Forefront of VR Technology through Collaboration of Hungarian Universities}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34764763}, author = {Gulyás, Zsuzsa and Vámosi, Zoltán}, booktitle = {Társadalomtudományi Intézet 2024 Nemzetközi Tudományos Konferencia „Az átalakuló közgazdaságtan a fenntarthatóságért”}, unique-id = {34764763}, abstract = {A UniSpace Magyarország Konzorcium által kezdeményezett űrtudományi továbbképzési program interdiszciplináris megközelítését gazdasági előnyök és fenntarthatóság jellemzi. Az 17 magyar egyetem részvételével működő program keretében a Dunaújvárosi Egyetem VR-laboratóriuma által biztosított szimulációs gyakorlati képzés összekapcsolja az űrkutatás és az űrtechnológia fejlődését a gazdasági lehetőségekkel. Az ipar és a szolgáltatási szektorok egyaránt igénylik a kreatív és interdiszciplináris képességekkel rendelkező szakembereket, akik képesek kihasználni az űrkutatás nyújtotta lehetőségeket. Az egyetemeknek korszerű felszerelésekkel és szakmailag felkészült oktatókkal kell rendelkezniük ahhoz, hogy hozzájáruljanak a gazdasági előnyök kiaknázásához és a fenntartható fejlődéshez, megfelelve ezzel a kormány által meghatározott űrstratégiának. UniSpace Hungary Consortium initiated an interdisciplinary space science training program characterized by economic benefits and sustainability. With the participation of 17 Hungarian universities, the program, facilitated by the VR laboratory of Dunaújváros University, connects the advancement of space exploration and space technology with economic opportunities. Both industry and service sectors demand professionals with creative and interdisciplinary skills capable of leveraging the opportunities offered by space exploration. Universities need modern equipment and professionally trained instructors to contribute to harnessing economic benefits and sustainable development, thus aligning with the government’s defined space strategy.}, keywords = {sustainability; Economic benefits; fenntarthatóság; interdisciplinary; interdiszciplináris; gazdasági előny; Creative}, year = {2024}, pages = {42-43} } @article{MTMT:34742600, title = {Ön is tudja, ki volt Spartacus?. A hazai oktatási innovációk hosszú távú hatásai: tanterv- és tankönyvreform az 1950-es években}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34742600}, author = {Magyar, András}, journal-iso = {DUNAKAVICS}, journal = {DUNAKAVICS}, volume = {12}, unique-id = {34742600}, issn = {2064-5007}, abstract = {Az 1950-es évek oktatási reformjai jelentős változásokat hoztak oktatási rendszerünkben és a társadalom gondolkodásmódjában egyaránt. Bár sok pozitív és fejlődést hozó aspektusa is volt ezeknek a reformoknak, az erőteljes politikai ideológiai befolyás hatásai sokáig, még ma is kimutathatók. Ennek egyik példája a történelem egyébként jelentéktelen eseményének, a Spartacus-féle rabszolgafelkelésnek a legújabb történelem tantervekben való megjelenése. Ez azt mutatja, hogy egy 70 évvel ezelőtti, ideológiai alapon megvalósított reform milyen mélyen és alapjaiban meghatározza a későbbi generációk értékrendjét. The educational reforms of the 1950s brought about significant changes in both our educational system and the way society thinks. Although there were many positive and progressive aspects of these reforms, the effects of strong political ideological influence are noticeable even today. One example of this is the appearance of an otherwise insignificant event in history, the slave revolt of Spartacus, in recent history curricula. This shows how significantly can an ideologically based reform, which was introduced 70 years ago, affect the value system of future generations.}, keywords = {történelemtanítás; Propaganda; history teaching; educational reform; propaganda; oktatási reform}, year = {2024}, pages = {33-45} } @article{MTMT:34742475, title = {The effectiveness of the application of modern methodologies in technical vocational education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34742475}, author = {Budai, Gábor}, journal-iso = {DUNAKAVICS}, journal = {DUNAKAVICS}, volume = {12}, unique-id = {34742475}, issn = {2064-5007}, abstract = {In my study, I examined the applicability and effectiveness of the methodology of technical foundation courses. Within the basic technical education - in secondary education - the subject of machine components provides an overview of the history of components, the technical knowledge to be acquired in public education, the planning of the teaching of the subject and the possible methods of lesson organization. With my test results, I pointed out the importance of choosing the right teaching method, which is related to the students' academic results. I also pointed out that the success of teaching and learning also depends on the extent to which teachers can use ICT tools during education. The first part of the study presents the literature background. The second part of the study contains the test data and conclusions. Tanulmányomban a műszaki alapozó tanfolyamok módszertanának alkalmazhatóságát és hatékonyságát vizsgáltam. A műszaki alapképzésen belül – a középfokú oktatásban – a gépelemek tantárgy áttekintést nyújt az alkatrészek történetéről, a közoktatásban elsajátítandó műszaki ismeretekről, a tantárgy tanításának tervezéséről és az óraszervezés lehetséges módszereiről. Vizsgálati eredményeimmel rámutattam a megfelelő tanítási módszer megválasztásának fontosságára, amely összefügg a tanulók tanulmányi eredményeivel. A tanítás és a tanulás sikere attól is függ, hogy a tanárok mennyire tudják használni az IKT-eszközöket az oktatás során. A tanulmány első része a szakirodalmi hátteret mutatja be. A tanulmány második része a vizsgálati adatokat és a következtetéseket tartalmazza.}, keywords = {teaching methods; szakképzés; vocational training; középfokú oktatás; Secondary education; digitális technológia; digital technology; tanítási módszerek}, year = {2024}, pages = {5-16} }