TY - CHAP AU - Horváth, Szilvia AU - N Kollár, Katalin ED - Barna, Boglárka ED - Stier (Kovács), Petra ED - Molnár , Dóra ED - Pató, Viktória Lilla TI - Munkahelyi stresszorok és a kiégés összefüggése és intervenciója a magyar pedagógusok mintáján T2 - XXIII. Tavaszi Szél Konferencia 2020. Absztraktkötet PB - Doktoranduszok Országos Szövetsége (DOSZ) CY - Budapest SN - 9786155586705 PY - 2020 SP - 483 EP - 483 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31897831 ID - 31897831 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Barkóczi, Ilona AU - Klein, Sándor AU - Nagy, János ED - Klein, Sándor TI - A pszichológiai tesztek hazai helyzetéről T2 - Intelligencia, kreativitás, kompetencia PB - Edge 2000 Kiadó CY - Budapest SN - 9789639760509 T3 - Az írás megmarad ; III.. PY - 2020 SP - 41 EP - 45 PG - 5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31847366 ID - 31847366 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Solymosi, Katalin ED - Czető, Krisztina TI - Az osztályok, csoportok megismerése és hatékony működésük elősegítése T2 - Megismerni? Hogyan? Miért? A tanulók megismerését támogató módszerek pedagógusoknak PB - Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) CY - Budapest SN - 9789634892243 PY - 2020 SP - 143 EP - 219 PG - 77 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31669322 ID - 31669322 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zenab, Tamimy AU - Rózsa, Sándor AU - Kő, Natasa AU - Dylan, Molenaar TI - A Practical Cross-Sectional Framework to Contextual Reactivity in Personality: Response Times as Indicators of Reactivity to Contextual Cues JF - PSYCH J2 - PSYCH VL - 2 PY - 2020 IS - 4 SP - 253 EP - 268 PG - 16 SN - 2624-8611 DO - 10.3390/psych2040019 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31659694 ID - 31659694 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pálinkás-Molnár, Mónika AU - Bernáth, László TI - Examining the Relations between Dance and Mathematics among First Class Students JF - TÁNC ÉS NEVELÉS / DANCE AND EDUCATION J2 - TÁNC ÉS NEVELÉS VL - 1 PY - 2020 IS - 1 SP - 21 EP - 36 PG - 16 SN - 2732-1002 DO - 10.46819/TN.1.1.21-36 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31611457 ID - 31611457 AB - Dance and mathematics are seemingly very distant concepts at first glance. In the theoretical parts of our study we show how strongly mathematics and spatial abil-ities are interrelated, including the correlation between dance and spatial abilities as well. Consequently a hypothesis derives that dance develops spatial abilities, through which it develops mathematical skills at the same time. Our research fo-cused on first year primary school students.During the one month course we applied creative children dance and tasks of move-ment from drama pedagogy. Children’s abilities were measured pre- and after the course classes with a test of both mathematical and spatial skills. According to this research, we could show some improvement in mathematical skills as a result of the development, but there is no significant improvement in spatial skills. We attempted to find out about the reasons of the results we found. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pálinkás-Molnár, Mónika AU - Bernáth, László TI - Tánc és matematika kapcsolatának vizsgálata első osztályosoknál JF - TÁNC ÉS NEVELÉS / DANCE AND EDUCATION J2 - TÁNC ÉS NEVELÉS VL - 1 PY - 2020 IS - 1 SP - 4 EP - 20 PG - 17 SN - 2732-1002 DO - 10.46819/TN.1.1.4-20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31604890 ID - 31604890 AB - A tánc és a matematika első hallásra két, egymástól igen távol álló fogalomnak tűnhet. Tanulmányunk elméleti részében azt mutatjuk be, hogy a matematikai és a téri képesség között erős kapcsolat van, továbbá a tánc és a téri képesség között is kimutatható összefüggés. Ebből viszont az a hipotézis következik, hogy a tánc fejleszti a téri képességet és ezen keresztül a matematikai képességet is. Ezt első osztályos gyermekekkel vizsgáltuk. Az egy hónapig tartó foglalkozások során kreatív gyermektánc és mozgásos drámapedagógiai feladatokat használtunk. A gyermekek előzetes és a foglalkozások utáni tudását egy matematikai és egy téri képességeket mérő feladatsorral mértük. Ennek alapján a matematikai képességek kis mértékben javultak a fejlesztés hatására, ám a téri képességek nem változtak. Ennek lehetséges okait megkíséreltük feltárni. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Bereczki, Enikő Orsolya AU - Horváth, László AU - Kálmán, Orsolya AU - Káplár-Kodácsy, Kinga AU - Misley, Helga AU - Rausch, Attila AU - Rónay, Zoltán AU - Solymosi, Katalin TI - Kiegészítő segédanyag a hallgatói munka értékeléséhez a távolléti oktatásban megvalósuló kollokviumok és vizsgák esetében PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest PY - 2020 SN - 9789634892175 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31296003 ID - 31296003 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Forrás-Biró, Aletta (Ágnes) AU - Kovács, András ED - Kovács, András ED - Miller, Michael L. ED - Wilke, Carsten TI - Teaching about the Holocaust in Hungarian Schools T2 - Jewish Studies at the Central European University Yearbook Vol. 9. PB - CEU Jewish Studies Project CY - Budapest PY - 2020 SP - 73 EP - 89 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30730728 ID - 30730728 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Thielmann, I. AU - Marcus, B. AU - Međedović, J. AU - Nagy, János AU - Šverko, I. AU - Szarota, P. AU - Szirmák, Zs. AU - M. C, Ashton AU - Lee, K. TI - The HEXACO-100 across 16 languages: A large-scale test of measurement invariance JF - JOURNAL OF PERSONALITY ASSESSMENT J2 - J PERS ASSESS VL - 102 PY - 2020 IS - 5 SP - 714 EP - 726 PG - 13 SN - 0022-3891 DO - 10.1080/00223891.2019.1614011 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/30618143 ID - 30618143 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zsidó, András Norbert AU - Bernáth, László AU - Lábadi, Beatrix AU - Deák, Anita TI - Count on arousal: introducing a new method for investigating the effects of emotional valence and arousal on visual search performance JF - PSYCHOLOGICAL RESEARCH-PSYCHOLOGISCHE FORSCHUNG J2 - PSYCHOL RES-PSYCH FO VL - 84 PY - 2020 IS - 1 SP - 1 EP - 14 PG - 14 SN - 0340-0727 DO - 10.1007/s00426-018-0974-y UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/3316319 ID - 3316319 N1 - Megjegyzés-27359494 First Online: 09 January 2018 Funding Agency and Grant Number: European UnionEuropean Union (EU); European Social FundEuropean Social Fund (ESF) [EFOP-3.6.1.-16-2016-00004]; Ministry of Human Capacities [UNKP-17-3 -I.-PTE-173] Funding text: The project has been supported by the European Union, co-financed by the European Social Fund. Comprehensive Development for Implementing Smart Specialization Strategies at the University of Pecs. Grant No. EFOP-3.6.1.-16-2016-00004. ANZS was supported by the UNKP-17-3 -I.-PTE-173 New National Excellence Program of the Ministry of Human Capacities. AB - There is a large body of research, indicating that threatening stimuli with evolutionary history are prioritised in visual processing. It has been proposed that all threatening stimuli are prioritised, irrespective of evolutionary age, but it was argued that the method used to produce the results was not suitable for investigating the phenomenon. We present a new visual search task and provide evidence that it is an appropriate tool for future research. In Experiment 1, we investigated how the influence of emotional stimuli on visual search performance varies with valence (negative, positive, and neutral) and arousal (medium and high). Negative valence found to have a greater impact. Furthermore, our results underscore the importance of controlling for arousal. Experiment 2 confirmed these findings and also revealed that negative valence decreases performance by diverting attention away from the task, but arousal can compensate for this by increasing attentional capacity. This mechanism does not seem to be affected by the evolutionary history of the stimulus. In Experiment 3, we reproduced these results using a touchscreen monitor and controlling for variance in low-level visual features. We claim that these results support the notion of preferential processing of threatening cues, regardless of evolutionary origin. However, the level of threat, i.e., how arousing the cue is, has to be taken into account to explain the findings. LA - English DB - MTMT ER -