TY - CHAP AU - Kövi-Varga, Anna Róza ED - Benke, Mariann ED - Schmuck, Roland ED - Riedelmayer, Bernadett TI - A CSALÁDI KISVÁLLALATOK DEFINIÁLÁSÁNAK ELMÉLETI PROBLÉMÁI = THEORETICAL PROBLEMS OF DEFINING SMALL FAMILY ENTERPRISES T2 - 4th Ferenc Farkas International Scientific Conference: „Inspiring Change: Visions for the Future”: Conference Book PB - Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636263089 T3 - VSZI kötetek, ISSN 2786-3980 ; 7. PY - 2024 SP - 198 EP - 208 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35255907 ID - 35255907 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kövi-Varga, Anna Róza AU - Hornyák, Miklós TI - A magyar családi kisvállalatok online érettségének vizsgálata a versenyképesség tükrében JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 58 PY - 2024 IS - 1 SP - 25 EP - 34 PG - 10 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2024.58.01.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35133490 ID - 35133490 AB - A TANULMÁNY CÉLJA Tanulmányunk célja a magyar családi kisvállalatok online jelenlétének vizsgálata. Valamint annak a kutatási kérdésnek a megválaszolása, hogy amagasabb szintű, összetettebb online jelenlét befolyással van-e a családi vállalatok versenyképességének javulására. Megkíséreljük bizonyítani, hogy a saját webhellyel, illetve közösségi média profillal rendelkező családi kisvállalatok versenyképesebbek azon társaiknál, amelyek nem élnek az online lehetőségek eszköztárával. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Empirikus kutatásunkhoz a PTE KTK KKV versenyképességi kutatócsoport kutatási eredményeit használtuk fel. A kutatáshoz 738 magyar KKV adatait elemeztük, ezen belül az adatállomány 505 Magyarországon működő családi kisvállalat online jelenlétére vonatkozó adatait tartalmazza. A családi jelleg megállapításához cégkapcsolati háló elemzésre volt szükség, melyet az OPTEN adatbázis segítségével végeztünk el. Az eredmények felhasználásával kétkimenetelű változót állítottunk fel, melynek segítségével kategorizáltuk a vizsgálni kívánt vállalatokat. Az elemzéshez varianciaanalízist, valamint a WebIndex módszertanát alkalmaztuk az online jelenlét és a versenyképességi szintek közötti összefüggések meghatározása érdekében. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK A felmérésben résztvevő vállalatok csupán kevesebb, mint fele van jelen valamely közösségi média platformon, valamint 25%-uk semmilyen vagy csak nagyon kezdetleges online jelenléttel rendelkezik. Mindezek mellett azt láttuk, hogy az érettségi kategóriák összhangban vannak a versenyképességgel. Vagyis a családi kisvállalatok érettsége pozitív kapcsolatban van a versenyképességük alakulásával. Kiemelendő, hogy a hazai családi vállaltok esetében nem készült hasonló vizsgálat, így kutatásunk originálisnak tekinthető. GYAKORLATI JAVASLATOK A kisvállalatok magasabb online jelenléti érettség kategóriába lépése a versenyképesség javulását és annak minden dimenziójának javulását is magával hozza. Érdemes a családi kisvállalatokat is az online megjelenés irányába terelni egyes iparágakban, fontos megértetni a vezetőkkel ennek fontosságát, valamint ösztönözni őket a vállalati weboldal létrehozására vagy legalább a közösségi média adta lehetőségek hatékonyabb használatára. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lendvai, Tamás AU - Balogh, Virgínia AU - Tésits, Róbert AU - Alpek, Balázs Levente TI - A pénzügyi mutatók és a gazdasági teljesítmény értékelése az autóipari vállalatok körében Közép- és Nyugat-Dunántúlon JF - TERÜLETI STATISZTIKA J2 - TERÜLETI STATISZTIKA VL - 64 PY - 2024 IS - 6 SP - 1 EP - 24 PG - 24 SN - 0018-7828 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35090585 ID - 35090585 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szerb, László AU - Czigler, Enikő AU - Horváth, Gergely Zoltán TI - Magyarország digitális vállalkozói ökoszisztémája a Digitális vállalkozói ökoszisztéma index alapján JF - STATISZTIKAI SZEMLE J2 - STATISZTIKAI SZEMLE VL - 102 PY - 2024 IS - 6 SP - 578 EP - 606 PG - 29 SN - 0039-0690 DO - 10.20311/stat2024.06.hu0578 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084471 ID - 35084471 AB - A digitális technológiák robbanásszerű fejlődése egy új ipari forradalom kezdetét jelzi. A digitalizáció nem csupán a mindennapjainkat alakította át, de a vállalkozási folyamatot is. Jelenleg a digitális és a vállalkozói ökoszisztémák integrálódásának lehetünk tanúi, középpontban a platformszervezetek viharos térnyerésével. Ezt az integrálódást kívánjuk nyomon követni a Szerb és szerzőtársai (2022) által kidolgozott és a kutatásunk keretében továbbfejlesztett Digitális vállalkozói ökoszisztéma (Digital Entrepreneurial Ecosystem, DEE) index segítségével. A tanulmányban bemutatjuk a DEE-index struktúráját és a kompozit indikátor kalkulálásának lépéseit. Vizsgálatunk középpontjában Magyarország digitális vállalkozói ökoszisztémájának összehasonlító elemzése, az erős és a gyenge pontok azonosítása áll, a 2020–2022-es időszakban. A referenciaként szolgáló európai országokat 6 csoportba soroltuk, Magyarország a kelet-közép-európai (KKE) EU-tagok közé került. A DEE-index 170 országot tartalmazó rangsorában 2022-ben Dánia áll a rangsor élén, az USA a 2., Magyarország a 36. helyet foglalja el, európai uniós összehasonlításban pedig a 23., a KKE-országok közül Lengyelország, Horvátország, Románia és Bulgária van mögöttünk. A DEE-index 4 alindexe, 12 pillére és 24 változója segítségével elemezzük Magyarország digitális vállalkozói ökoszisztéma-(DEE-) profilját. Míg a digitális gazdaság alapjainak lerakása, a fizikai infrastruktúra fejlettsége terén relatíve jól állunk, addig a platformgazdaság előnyeinek kihasználását a fintech cégek relatíve alacsony száma és a lakosság digitális képességeinek alacsony szintje, a digitális technológia diffúzióját és adaptációját pedig vállalataink digitalizációs hiányosságai gátolják. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kruzslicz, Ferenc AU - Kehl, Dániel TI - A rangsorolás minőségének mérése JF - STATISZTIKAI SZEMLE J2 - STATISZTIKAI SZEMLE VL - 102 PY - 2024 IS - 6 SP - 491 EP - 508 PG - 18 SN - 0039-0690 DO - 10.20311/stat2024.06.hu0491 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084277 ID - 35084277 AB - Tanulmányunkban egy, a dimenziócsökkentés minőségének mérésére szolgáló módszert mutatunk be. Az ún. coRanking eljárás alapvetően az eredeti és a redukált térben megfigyelhető távolságok elemzésén alapul. Mivel a rangsorolás egy speciális dimenziócsökkentő eljárásnak tekinthető, abban az értelemben, hogy a vetítés egydimenziós térre történik, példaként egy közismert rangsort hozunk. A hazai egyetemek és karok rangsorának módszerét ismertetjük röviden, majd annak coRanking mátrixszal mért minőségét összehasonlítjuk két, algoritmikus módon készített sorrenddel. Eredményeink alapján az algoritmikus módszerek valamivel jobb teljesítményt nyújtanak, mint az eredeti. Az egyes indikátorok rangsor minőségre gyakorolt hatásának elemzése egészíti ki a vizsgálatunkat. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Vörös, Zsófia AU - Lukovszki, Lívia AU - Sipos, Norbert AU - Rideg, András TI - Szociális és vállalkozói énhatékonyságok, vállalkozói szociális identitások és vállalkozói szándék JF - STATISZTIKAI SZEMLE J2 - STATISZTIKAI SZEMLE VL - 102 PY - 2024 IS - 6 SP - 607 EP - 628 PG - 22 SN - 0039-0690 DO - 10.20311/stat2024.06.hu0607 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35076555 ID - 35076555 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kiss, Tibor AU - Hetesi, Zsolt AU - Kiss, Viktor Miklós TI - Ecological design of a production plant JF - ECOLOGICAL ECONOMICS J2 - ECOL ECON VL - 224 PY - 2024 PG - 12 SN - 0921-8009 DO - 10.1016/j.ecolecon.2024.108290 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35071315 ID - 35071315 AB - The concepts and solutions of sustainability, resource efficiency, and waste-free production are increasingly influencing our thinking, policy guidelines, and corporate strategies. However, some strategies extend beyond conventional sustainable approaches by embracing the fundamental operating principles of ecosystems. In this context, resilience—a natural risk management strategy—is incorporated into the design of a manufacturing company, considering all types of material flows, including solid, liquid, gaseous, and thermal. This ecological approach to resilience is applied to both the operational and financial aspects of the company, via concurrent analysis. Results indicate that merely achieving zero waste emissions does not ensure sufficient resilience, a core requirement of ecosystems and a fundamental principle of the blue economy. Furthermore, it is found that a production system with a flexible product portfolio can adapt into a more ecologically resilient system, despite technological constraints. The resilience level of the production system in ecological and financial terms is similar. Several types of sensitivity analyses are conducted to deepen the insights into the processes. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hornyák, Miklós AU - Kuráth, Gabriella AU - Gyarmatiné Bányai, Edit TI - Bizalom és vezetés a nemzetközi és hazai szakirodalom tükrében – Szövegbányászattal támogatott szisztematikus irodalomkutatás JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 55 PY - 2024 IS - 6 SP - 41 EP - 53 PG - 13 SN - 0133-0179 DO - 10.14267/VEZTUD.2024.06.04 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35011504 ID - 35011504 AB - A mai gyorsan változó világban a bizalom az egyik legfontosabb területe a vezetésnek, ezért a szerzők célja, hogy a témakörben a 2012 és 2022 között publikált nemzetközi és hazai irodalmakat elemezzék, kiemelten kezelve a hazai jellemzők, főbb kutatási témák bemutatását. A téma feldolgozása során szövegbányászati adatfolyamat kialakításával szisztematikus irodalomkutatást végeztek a megismételhető kutatási paradigma figyelembevételével, amelyhez a kapcsolódó tudományterületek, valamint a „Üzlet és gazdaság” kutatási terület Web of Science adatforrásaira támaszkodtak. A nemzetközi elemzést több mint 2500 közgazdaságtudományi cikk, a hazai, mélyebb elemzést pedig több mint 90 különböző tématerületi publikáció absztraktja alapján és a leadership/leader és trust kulcsszavak mentén végezték. A tanulmányban három kutatási kérdés mentén foglalják össze a nemzetközi sajátosságokat (főbb tudományterületek, üzleti és gazdasági tudományok tanulmányainak, hivatkozásainak időbeli alakulása, kutatóhelyei), valamint a hazai jellemzőket (főbb tudományterületek, tanulmányok és hivatkozások időbeli alakulása, kutatóhelyek, szerzők) és a kutatási témák algoritmussal támogatott elemzését mutatják be. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kovács, Kármen AU - Kárász, Zsófia AU - Batizi, Dávid TI - Felsőfokú tanulmányokkal és karrierúttal kapcsolatos döntések viselkedés-gazdaságtani perspektívában T2 - 4th Ferenc Farkas International Scientific Conference: „Inspiring Change: Visions for the Future”: Abstract Book = 4. Farkas Ferenc Nemzetközi Tudományos Konferencia: „Inspiráló változások, jövőképek”: Absztraktkötet PB - Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet C1 - Pécs SN - 9789636262754 T3 - VSZI kötetek, ISSN 2786-3980 ; 6. PY - 2024 SP - 128 EP - 129 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34996884 ID - 34996884 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kövi-Varga, Anna Róza TI - A családi kisvállalatok definiálásának elméleti problémái T2 - 4th Ferenc Farkas International Scientific Conference: „Inspiring Change: Visions for the Future”: Abstract Book = 4. Farkas Ferenc Nemzetközi Tudományos Konferencia: „Inspiráló változások, jövőképek”: Absztraktkötet PB - Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet C1 - Pécs SN - 9789636262754 T3 - VSZI kötetek, ISSN 2786-3980 ; 6. PY - 2024 SP - 87 EP - 87 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34996727 ID - 34996727 LA - Hungarian DB - MTMT ER -