@inproceedings{MTMT:35255907, title = {A CSALÁDI KISVÁLLALATOK DEFINIÁLÁSÁNAK ELMÉLETI PROBLÉMÁI = THEORETICAL PROBLEMS OF DEFINING SMALL FAMILY ENTERPRISES}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35255907}, author = {Kövi-Varga, Anna Róza}, booktitle = {4th Ferenc Farkas International Scientific Conference: „Inspiring Change: Visions for the Future”: Conference Book}, unique-id = {35255907}, year = {2024}, pages = {198-208}, orcid-numbers = {Kövi-Varga, Anna Róza/0000-0002-4287-9346} } @article{MTMT:35133490, title = {A magyar családi kisvállalatok online érettségének vizsgálata a versenyképesség tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35133490}, author = {Kövi-Varga, Anna Róza and Hornyák, Miklós}, doi = {10.15170/MM.2024.58.01.03}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {58}, unique-id = {35133490}, issn = {1219-0349}, abstract = {A TANULMÁNY CÉLJA Tanulmányunk célja a magyar családi kisvállalatok online jelenlétének vizsgálata. Valamint annak a kutatási kérdésnek a megválaszolása, hogy amagasabb szintű, összetettebb online jelenlét befolyással van-e a családi vállalatok versenyképességének javulására. Megkíséreljük bizonyítani, hogy a saját webhellyel, illetve közösségi média profillal rendelkező családi kisvállalatok versenyképesebbek azon társaiknál, amelyek nem élnek az online lehetőségek eszköztárával. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Empirikus kutatásunkhoz a PTE KTK KKV versenyképességi kutatócsoport kutatási eredményeit használtuk fel. A kutatáshoz 738 magyar KKV adatait elemeztük, ezen belül az adatállomány 505 Magyarországon működő családi kisvállalat online jelenlétére vonatkozó adatait tartalmazza. A családi jelleg megállapításához cégkapcsolati háló elemzésre volt szükség, melyet az OPTEN adatbázis segítségével végeztünk el. Az eredmények felhasználásával kétkimenetelű változót állítottunk fel, melynek segítségével kategorizáltuk a vizsgálni kívánt vállalatokat. Az elemzéshez varianciaanalízist, valamint a WebIndex módszertanát alkalmaztuk az online jelenlét és a versenyképességi szintek közötti összefüggések meghatározása érdekében. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK A felmérésben résztvevő vállalatok csupán kevesebb, mint fele van jelen valamely közösségi média platformon, valamint 25%-uk semmilyen vagy csak nagyon kezdetleges online jelenléttel rendelkezik. Mindezek mellett azt láttuk, hogy az érettségi kategóriák összhangban vannak a versenyképességgel. Vagyis a családi kisvállalatok érettsége pozitív kapcsolatban van a versenyképességük alakulásával. Kiemelendő, hogy a hazai családi vállaltok esetében nem készült hasonló vizsgálat, így kutatásunk originálisnak tekinthető. GYAKORLATI JAVASLATOK A kisvállalatok magasabb online jelenléti érettség kategóriába lépése a versenyképesség javulását és annak minden dimenziójának javulását is magával hozza. Érdemes a családi kisvállalatokat is az online megjelenés irányába terelni egyes iparágakban, fontos megértetni a vezetőkkel ennek fontosságát, valamint ösztönözni őket a vállalati weboldal létrehozására vagy legalább a közösségi média adta lehetőségek hatékonyabb használatára.}, year = {2024}, eissn = {2786-3395}, pages = {25-34}, orcid-numbers = {Kövi-Varga, Anna Róza/0000-0002-4287-9346; Hornyák, Miklós/0000-0002-4861-5341} } @article{MTMT:35090585, title = {A pénzügyi mutatók és a gazdasági teljesítmény értékelése az autóipari vállalatok körében Közép- és Nyugat-Dunántúlon}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35090585}, author = {Lendvai, Tamás and Balogh, Virgínia and Tésits, Róbert and Alpek, Balázs Levente}, journal-iso = {TERÜLETI STATISZTIKA}, journal = {TERÜLETI STATISZTIKA}, volume = {64}, unique-id = {35090585}, issn = {0018-7828}, year = {2024}, eissn = {2064-8251}, pages = {1-24}, orcid-numbers = {Balogh, Virgínia/0000-0002-0727-398X; Alpek, Balázs Levente/0000-0001-9637-3693} } @article{MTMT:35084471, title = {Magyarország digitális vállalkozói ökoszisztémája a Digitális vállalkozói ökoszisztéma index alapján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084471}, author = {Szerb, László and Czigler, Enikő and Horváth, Gergely Zoltán}, doi = {10.20311/stat2024.06.hu0578}, journal-iso = {STATISZTIKAI SZEMLE}, journal = {STATISZTIKAI SZEMLE}, volume = {102}, unique-id = {35084471}, issn = {0039-0690}, abstract = {A digitális technológiák robbanásszerű fejlődése egy új ipari forradalom kezdetét jelzi. A digitalizáció nem csupán a mindennapjainkat alakította át, de a vállalkozási folyamatot is. Jelenleg a digitális és a vállalkozói ökoszisztémák integrálódásának lehetünk tanúi, középpontban a platformszervezetek viharos térnyerésével. Ezt az integrálódást kívánjuk nyomon követni a Szerb és szerzőtársai (2022) által kidolgozott és a kutatásunk keretében továbbfejlesztett Digitális vállalkozói ökoszisztéma (Digital Entrepreneurial Ecosystem, DEE) index segítségével. A tanulmányban bemutatjuk a DEE-index struktúráját és a kompozit indikátor kalkulálásának lépéseit. Vizsgálatunk középpontjában Magyarország digitális vállalkozói ökoszisztémájának összehasonlító elemzése, az erős és a gyenge pontok azonosítása áll, a 2020–2022-es időszakban. A referenciaként szolgáló európai országokat 6 csoportba soroltuk, Magyarország a kelet-közép-európai (KKE) EU-tagok közé került. A DEE-index 170 országot tartalmazó rangsorában 2022-ben Dánia áll a rangsor élén, az USA a 2., Magyarország a 36. helyet foglalja el, európai uniós összehasonlításban pedig a 23., a KKE-országok közül Lengyelország, Horvátország, Románia és Bulgária van mögöttünk. A DEE-index 4 alindexe, 12 pillére és 24 változója segítségével elemezzük Magyarország digitális vállalkozói ökoszisztéma-(DEE-) profilját. Míg a digitális gazdaság alapjainak lerakása, a fizikai infrastruktúra fejlettsége terén relatíve jól állunk, addig a platformgazdaság előnyeinek kihasználását a fintech cégek relatíve alacsony száma és a lakosság digitális képességeinek alacsony szintje, a digitális technológia diffúzióját és adaptációját pedig vállalataink digitalizációs hiányosságai gátolják.}, year = {2024}, pages = {578-606}, orcid-numbers = {Szerb, László/0000-0002-6964-7422; Czigler, Enikő/0000-0003-1984-3422} } @article{MTMT:35084277, title = {A rangsorolás minőségének mérése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084277}, author = {Kruzslicz, Ferenc and Kehl, Dániel}, doi = {10.20311/stat2024.06.hu0491}, journal-iso = {STATISZTIKAI SZEMLE}, journal = {STATISZTIKAI SZEMLE}, volume = {102}, unique-id = {35084277}, issn = {0039-0690}, abstract = {Tanulmányunkban egy, a dimenziócsökkentés minőségének mérésére szolgáló módszert mutatunk be. Az ún. coRanking eljárás alapvetően az eredeti és a redukált térben megfigyelhető távolságok elemzésén alapul. Mivel a rangsorolás egy speciális dimenziócsökkentő eljárásnak tekinthető, abban az értelemben, hogy a vetítés egydimenziós térre történik, példaként egy közismert rangsort hozunk. A hazai egyetemek és karok rangsorának módszerét ismertetjük röviden, majd annak coRanking mátrixszal mért minőségét összehasonlítjuk két, algoritmikus módon készített sorrenddel. Eredményeink alapján az algoritmikus módszerek valamivel jobb teljesítményt nyújtanak, mint az eredeti. Az egyes indikátorok rangsor minőségre gyakorolt hatásának elemzése egészíti ki a vizsgálatunkat.}, year = {2024}, pages = {491-508}, orcid-numbers = {Kruzslicz, Ferenc/0009-0006-3745-5721; Kehl, Dániel/0000-0002-5048-8062} } @article{MTMT:35076555, title = {Szociális és vállalkozói énhatékonyságok, vállalkozói szociális identitások és vállalkozói szándék}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35076555}, author = {Vörös, Zsófia and Lukovszki, Lívia and Sipos, Norbert and Rideg, András}, doi = {10.20311/stat2024.06.hu0607}, journal-iso = {STATISZTIKAI SZEMLE}, journal = {STATISZTIKAI SZEMLE}, volume = {102}, unique-id = {35076555}, issn = {0039-0690}, year = {2024}, pages = {607-628}, orcid-numbers = {Vörös, Zsófia/0000-0003-4756-8050; Lukovszki, Lívia/0000-0001-8758-8027; Sipos, Norbert/0000-0001-8815-0027; Rideg, András/0000-0001-7332-7803} } @article{MTMT:35071315, title = {Ecological design of a production plant}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35071315}, author = {Kiss, Tibor and Hetesi, Zsolt and Kiss, Viktor Miklós}, doi = {10.1016/j.ecolecon.2024.108290}, journal-iso = {ECOL ECON}, journal = {ECOLOGICAL ECONOMICS}, volume = {224}, unique-id = {35071315}, issn = {0921-8009}, abstract = {The concepts and solutions of sustainability, resource efficiency, and waste-free production are increasingly influencing our thinking, policy guidelines, and corporate strategies. However, some strategies extend beyond conventional sustainable approaches by embracing the fundamental operating principles of ecosystems. In this context, resilience—a natural risk management strategy—is incorporated into the design of a manufacturing company, considering all types of material flows, including solid, liquid, gaseous, and thermal. This ecological approach to resilience is applied to both the operational and financial aspects of the company, via concurrent analysis. Results indicate that merely achieving zero waste emissions does not ensure sufficient resilience, a core requirement of ecosystems and a fundamental principle of the blue economy. Furthermore, it is found that a production system with a flexible product portfolio can adapt into a more ecologically resilient system, despite technological constraints. The resilience level of the production system in ecological and financial terms is similar. Several types of sensitivity analyses are conducted to deepen the insights into the processes.}, keywords = {sustainability; RESILIENCE; circular economy; ENA; Blue Economy; Production Company}, year = {2024}, eissn = {1873-6106}, orcid-numbers = {Hetesi, Zsolt/0000-0002-4250-4050} } @article{MTMT:35011504, title = {Bizalom és vezetés a nemzetközi és hazai szakirodalom tükrében – Szövegbányászattal támogatott szisztematikus irodalomkutatás}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35011504}, author = {Hornyák, Miklós and Kuráth, Gabriella and Gyarmatiné Bányai, Edit}, doi = {10.14267/VEZTUD.2024.06.04}, journal-iso = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, journal = {VEZETÉSTUDOMÁNY}, volume = {55}, unique-id = {35011504}, issn = {0133-0179}, abstract = {A mai gyorsan változó világban a bizalom az egyik legfontosabb területe a vezetésnek, ezért a szerzők célja, hogy a témakörben a 2012 és 2022 között publikált nemzetközi és hazai irodalmakat elemezzék, kiemelten kezelve a hazai jellemzők, főbb kutatási témák bemutatását. A téma feldolgozása során szövegbányászati adatfolyamat kialakításával szisztematikus irodalomkutatást végeztek a megismételhető kutatási paradigma figyelembevételével, amelyhez a kapcsolódó tudományterületek, valamint a „Üzlet és gazdaság” kutatási terület Web of Science adatforrásaira támaszkodtak. A nemzetközi elemzést több mint 2500 közgazdaságtudományi cikk, a hazai, mélyebb elemzést pedig több mint 90 különböző tématerületi publikáció absztraktja alapján és a leadership/leader és trust kulcsszavak mentén végezték. A tanulmányban három kutatási kérdés mentén foglalják össze a nemzetközi sajátosságokat (főbb tudományterületek, üzleti és gazdasági tudományok tanulmányainak, hivatkozásainak időbeli alakulása, kutatóhelyei), valamint a hazai jellemzőket (főbb tudományterületek, tanulmányok és hivatkozások időbeli alakulása, kutatóhelyek, szerzők) és a kutatási témák algoritmussal támogatott elemzését mutatják be.}, year = {2024}, pages = {41-53}, orcid-numbers = {Hornyák, Miklós/0000-0002-4861-5341; Kuráth, Gabriella/0000-0003-2279-5935; Gyarmatiné Bányai, Edit/0000-0002-0639-726X} } @CONFERENCE{MTMT:34996884, title = {Felsőfokú tanulmányokkal és karrierúttal kapcsolatos döntések viselkedés-gazdaságtani perspektívában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34996884}, author = {Kovács, Kármen and Kárász, Zsófia and Batizi, Dávid}, booktitle = {4th Ferenc Farkas International Scientific Conference: „Inspiring Change: Visions for the Future”: Abstract Book = 4. Farkas Ferenc Nemzetközi Tudományos Konferencia: „Inspiráló változások, jövőképek”: Absztraktkötet}, unique-id = {34996884}, year = {2024}, pages = {128-129}, orcid-numbers = {Kovács, Kármen/0000-0002-5612-2037} } @CONFERENCE{MTMT:34996727, title = {A családi kisvállalatok definiálásának elméleti problémái}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34996727}, author = {Kövi-Varga, Anna Róza}, booktitle = {4th Ferenc Farkas International Scientific Conference: „Inspiring Change: Visions for the Future”: Abstract Book = 4. Farkas Ferenc Nemzetközi Tudományos Konferencia: „Inspiráló változások, jövőképek”: Absztraktkötet}, unique-id = {34996727}, year = {2024}, pages = {87-87}, orcid-numbers = {Kövi-Varga, Anna Róza/0000-0002-4287-9346} }