TY - CHAP AU - Szoták, Szilvia AU - Németh, Gabriella ED - Seresi, Márta ED - Robin, Edina ED - Eszenyi, Réka TI - Igazságügyi nyelvi közvetítés válsághelyzetben T2 - Nyelvi közvetítés fegyveres konfliktusokban és egyéb válsághelyzetekben PB - Országos Fordító- és Fordításhitelesítő Iroda Zrt. CY - Budapest SN - 9789634895695 T3 - Az Országos Fordító- és Fordításhitelesítő Iroda kiadványai ; 4. PY - 2023 SP - 51 EP - 63 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34518477 ID - 34518477 N1 - https://www.offi.hu/sites/default/files/media/files/valsaghelyzetben.pdf AB - A 21. század új kihívások elé állította a fordításszolgáltatókat és a nyelvi közvetítőket egyaránt. A technikai fejlődés okozta kihívások mellett menekülthullámok fogadásával, háborús konfl iktusokkal kell szembenéznie a világnak. Tanulmányunkban azt mutatjuk be, hogy a 154 éves múltra tekintő állami fordítóiroda (Szoták 2019) milyen intézkedéseket, humanitárius lépéseket tett meg a nyelvi közvetítés területén. Tanulmányunkban arra kerestük a választ, hogy milyen tényezők befolyásolják az állami nyelvi közvetítést és a köztulajdonú fordításszolgáltató hatékony válságkezelését? Milyen intézkedésekkel tartható fenn a bírósági és hatósági fordítások és tolmácsolás minősége és ellátási biztonsága? Mi minősülhet sikernek egy válsághelyzetben, és milyen szerepet játszhat a kockázatkezelés és a csapatműködés a fordításszolgáltató működésében, különös tekintettel a közfeladat-ellátásra? Tanulmányunkban egyrészt kiemeljük, hogy a csapatmunkának, a gyors reakció mellett a többnyelvű kommunikációnak, a kivételes emberi magatartásnak, az empátiának és a szervezettségnek óriási szerepe van a háborús konfl iktusokban végzett nyelvi közvetítésben, másrészt rámutatunk a résztvevők feladataira és sajátosságaira, és feltárjuk a válságmegoldáshoz szükséges vezetői képességeket is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Nagy, Henrietta AU - Marczellné Szilágyi, Eszter AU - Magyar, Tímea ED - Rashmi, Gujrati ED - Kavita, Mathad ED - Hayri, Uygun TI - The relationship between emotional intelligence and leadership styles T2 - Digitalization & Innovation PB - Eureka Publications CY - Pune PY - 2023 SP - 229 EP - 256 PG - 28 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34416633 ID - 34416633 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Béres, Ilona AU - Magyar, Tímea AU - Barna, Edina TI - Tevékenység alapú Informatika kurzusok MOOC-alapú tükrözött osztályteremi környezetben JF - GRADUS J2 - GRADUS VL - 10 PY - 2023 IS - 2 PG - 7 SN - 2064-8014 DO - 10.47833/2023.2.CSC.003 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34394193 ID - 34394193 AB - A METU Módszertani Intézete számára folyamatos kihívás a tanterv fejlesztése oly módon, hogy a hazai és a világ különböző országaiból érkező hallgatók esetén azokat a készségeket, ismereteket és attitűdöket fejlesszük, amelyek a gyorsan változó információs társadalomban való hatékony munkához elengedhetetlenek, ugyanakkor bevonják, alkotásra motiválják őket. A cikkben bemutatjuk a (a) digitális kompetenciák fejlesztését; (b) problémamegoldást; és (c) kollaboráció megvalósítását célzó tanulási megközelítést, amelyben hangsúlyos szerepe van a tanulói brand, azaz a portfólió építésnek. Egyetemünk hazai viszonylatban elsőként vezette be myBRAND néven a portfólió alapú képzést. Jelen cikkben a tudatosan alkalmazott digitális eszközök, a tananyagba integrált MOOC kurzusok bemutatása mellett elemezzük a hallgatói élmény és az eredményesség alakulását, valamint a hallgatóink véleményét a kialakított modellről. In the Institute of Methodology of METU (Budapest Metropolitan University) our aim is to support the development of our students’ general skills, knowledge and attitude, which are essential for the effective working performance in the companies of the continuously changing information society. As a response to the emerging challenges, a new portfolio-based teaching and learning concept was implemented in our university under the name of myBRAND. In this paper in one hand, we present the consciously used digital tools, integrated Coursera courses and software’s into the curriculum, in the other hand we analyse the development of our student's performance and their opinion on the used learning concept. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Henrietta AU - Marczellné Szilágyi, Eszter AU - Magyar, Tímea TI - WHAT CAN HR MANAGEMENT DO WITH EMOTIONAL INTELLIGENCE? JF - SERBIAN JOURNAL OF MANAGEMENT J2 - SERB J MANAGE VL - 18 PY - 2023 IS - 2 SP - 367 EP - 393 PG - 27 SN - 1452-4864 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34386743 ID - 34386743 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN ED - Papp, Szilárd István ED - Éber, Márk Áron ED - Hain, Ferenc / Interviewed person ED - Balázs, Anna / Interviewed person TI - Civil Szervezetek: Átok vagy áldás? |. Partizán - "Mi a teendő?" Podacast beszélgetés #22 TS - Partizán - "Mi a teendő?" Podacast beszélgetés #22 PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34374116 ID - 34374116 AB - A magyarországi romák helyzete, társadalmi integrációja távolról sem rózsás, az állam pedig nem is hajlandó túl sokat tenni a fejlődésért. Akik tesznek valamit, azok a civil szervezetek, amelyek maguk is kormányzati támadás alatt, nehéz körülmények között dolgoznak. Ebben a kontextusban nagyon nehéz pontosan és őszintén felmérni, vajon milyen hatásuk van ezeknek a civileknek egy ilyen végtelenül bonyolult társadalmi probléma orvoslására. Vajon segítenek vagy ártanak? A Mi a teendő? huszonkettedik adásának vendégei, Balázs Anna és Hain Ferenc pont ezt a megértési hiányosságot próbálták pótolni Tiszavasvári esetének hosszú éveken át tartó vizsgálata révén. Ez az a város, ahol több alkalommal is sikeres jogvédelmi harcot folytattak a civilek úgy, hogy közben a helyi romák kirekesztettsége mégis folyamatosan növekedett. Az adásban arra kerestük a választ, hogyan lehet kitörni egy ilyen paradox helyzetből, és mit tehetnének a civilek, hogy munkájuk társadalmi hatásfoka jobb legyen. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hain, Ferenc AU - Balázs, Anna ED - Bajzáth, Angéla ED - Csányi, Kinga ED - Győri, János TI - Az 1997-es Tiszavasvári „különballagás” – az első sikeres iskolai szegregációs érdekérvényesítési ügy negyed évszázad távlatából T2 - Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban PB - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK) CY - Budapest SN - 9789634896111 PY - 2023 SP - 299 PG - 459 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34373684 ID - 34373684 AB - Kozma Tamásnak és munkatársainak köszönhetően Magyarországon is gazdag hagyománya van a régió- , a települési szintű oktatás-, az oktatásökológia-kutatásának. (Györgyi at al. 1995, Forray at al. 1992, Híves 2006, Kozma 1988) Az előadásunkban a települési politikum (Arendt 1991, Bence 2005, Schmitt 1992, 2002) sajátosságai és a társadalmi integrációs deficit jelenségkörében értelmezzük egy jogérvényesítési „példaper” – a Tiszavasvári „különballagás” (Horváth 2023, Kóczé 1997) iskolai-, helyi intézményrendszeri és települési előzményeit, valamint rövid-, illetve középtávú hatásait egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei zsugorodó (Berglund 2020), atipikus, egykori szocialista iparvárosban. (Laki 2015) A ’90-es évek derekán az iskolai szegregációval szemben elkötelezettebb kormányzat volt hatalmon. (Horváth 2023) A helyzet ebben a vonatkozásban is nagyot fordult azóta. Mégis azt gondoljuk, hogy érdemes a tágabb kontextust is figyelembe véve megvonni egy ilyen eset tanulságait. Esettanulmányunkban ehhez dokumentum-elemeztünk: feltártuk a releváns települési közigazgatási dokumentumokat és az egyéb elérhető forrásokat, feldolgoztuk a városban röviddel a történteket követően évekig kutató Kemény-tanítvány, Lengyel Gabriella szociológus hagyatékát. A települési civil jelenlétünkhöz illeszkedő módon, részvételi akciókutatás (Udvarhelyi at al. 2019) keretében szólítottuk meg az egykori közvetlen érintetteket, a települési illetéseket és az akkortájt helyben dolgozó civil szervezetek munkatársait. Az Interpretatív Fenomenológiai Elemzés (IFE) módszerével gyűjtöttük és dolgoztuk fel (Rácz at al. 2017) az interjúkat, háttérbeszélgetéseket, egyfajta, az elemzési táv tekintetében talán szokatlanul hosszú perspektívájú hatásvizsgálatot (Bakó 2022) végezve. A történtek kimeneteleként, úgy látjuk: - „kimondhatóvá vált az addig kimondatlanul érvényesülő kirekesztés” a településen. (Lengyel 2013) - A társadalmi feszültségek fokozódtak a városban, a roma és nem roma csoportok még élesebben fordultak szembe egymással, aminek hatására az integráció néhány helyben elkötelezettebb intézményi szereplője is végleg elfordult a romák integrációjának ügyétől. - A történtektől nem függetlenül „a kétezres évekre a települési diszkrimináció a városfejlesztési politika szintjére emelkedett.” (Lengyel 2013) - 2016-ban, a település Jobbikos vezetésének a meghívására az érpataki polgármester rendteremtési kísérlete ellen indított jogérvényesítés TASz-os ügyvivője, Boros Ilona fogalmazta meg e szavakkal a ’97-es történések kapcsán is érvényes belátást: „a romákat érintő legkomolyabb társadalmi problémák csupán jogi eszközökkel nem megoldhatók”. Azt gondoljuk, hogy a munkánk és e fentebbi belátások gyakorlati jelentőséget igazán akkor kaphatnának, ha lenne az iskolai szegregáció elleni valódi politikai szándék. Ameddig nincs, a kapcsolódó tudományos és civil párbeszédhez szolgálhat adalékként az elvégzett munkánk - az alulnézeti, a jelenséget tágabb társadalmi összefüggésbe helyező perspektíva. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hain, Ferenc TI - Beszélgetés Polgár Andrással, a Polgár Alapítvány az Esélyekért alapítójával. „Jelenleg az egész társadalomszerkezet alkalmatlan arra, hogy struktúrákat lehessen építeni” TS - „Jelenleg az egész társadalomszerkezet alkalmatlan arra, hogy struktúrákat lehessen építeni” JF - CIVIL SZEMLE J2 - CIVIL SZLE VL - 20 PY - 2023 IS - 1 SP - 159 EP - 168 PG - 10 SN - 1786-3341 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34373524 ID - 34373524 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hain, Ferenc AU - Balázs, Anna TI - Beszélgetés Bíró András polgárjogi aktivistával: „A pozitív etnikai tudat a változás kulcsa” JF - CIVIL SZEMLE J2 - CIVIL SZLE VL - 20 PY - 2023 IS - 1 SP - 149 EP - 158 PG - 10 SN - 1786-3341 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34373494 ID - 34373494 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hain, Ferenc AU - Balázs, Anna TI - „Nem lehetséges az ország integrációját vagy szociális felemelkedését Jeanne d’Arc-októl várni”. Beszélgetés Béres Tiborral, az Autonómia Alapítvány programfelelősével TS - Beszélgetés Béres Tiborral, az Autonómia Alapítvány programfelelősével JF - CIVIL SZEMLE J2 - CIVIL SZLE VL - 20 PY - 2023 IS - 1 SP - 137 EP - 148 PG - 12 SN - 1786-3341 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34373419 ID - 34373419 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hain, Ferenc AU - Balázs, Anna TI - Beszélgetés Boros Ilonával, a TASZ jogászával: „A romákat érintő legkomolyabb társadalmi problémák csupán jogi eszközökkel nem megoldhatók” JF - CIVIL SZEMLE J2 - CIVIL SZLE VL - 20 PY - 2023 IS - 1 SP - 111 EP - 122 PG - 12 SN - 1786-3341 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34373175 ID - 34373175 LA - Hungarian DB - MTMT ER -