TY - GEN ED - Dunás-Varga, Ildikó TI - Hallgatói projektfüzet 3. Válogatás az Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány Felnőttek gyógypedagógiai kísérése c. kurzusának projektmunkáiból TS - Válogatás az Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány Felnőttek gyógypedagógiai kísérése c. kurzusának projektmunkáiból PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34792214 ID - 34792214 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Rékasi , Nikolett AU - Papp, Gabriella Erzsébet AU - Sándor, Anikó TI - Látássérült nők iskolai életútja JF - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA J2 - GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE VL - 52 PY - 2024 IS - 1 SP - 17 EP - 36 PG - 20 SN - 0133-1108 DO - 10.52092/gyosze.2024.1.2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765003 ID - 34765003 AB - Háttér és célok: Fontos feltárni azt az időszakot, ami bemutatja a látássérült tanulók oktatását az elmúlt évtizedekben. Azzal is foglalkozni kell, hogy a nőket érő kettős elnyomás miként jelentkezik már gyermekkorban az oktatás keretei között. Öt, 32-45 év közötti látássérült nő iskolai életútját mutatjuk be és elemezzük. A narratív életútinterjúikból azokat a részeket emeljük ki, amik a közoktatáshoz kötődnek. Célunk hogy bemutassuk a látássérült tanulók speciális és integrált oktatását az 1980-as, 1990-es években, , valamint, hogy képet adjunk az ezek befolyásoló, a közoktatási törvényben zajló változásokról.Módszer: Kutatásunkban a narratív interjú és a Grounded Theory módszereket vegyítettük. A két módszer kombinálása ritka, de látunk rá példákat (Charmaz, 1999). Az elemzéshez a MAXQDA 2022 szoftvert használtuk. Két kérdésre kerestük a választ: 1. Milyen nehézségek azonosíthatók a látássérült nők élettörténeteiben iskolai életútjuk során? 2. Milyen erőforrások álltak rendelkezésükre ahhoz, hogy az iskolai életút során tapasztalt nehézségekkel megküzdjenek?Eredmények: Vizsgálatunkból kiderül, hogy a család támogató vagy hátráltató tényező lehet. Erőforrásként említhető a megfelelő gyógypedagógiai segítség és az erős baráti kapcsolatok megléte. Ugyanakkor a tanárok elutasító magatartása, a gyógypedagógiai támogatás hiánya, a beilleszkedési nehézségek, a kirekesztés nehézséget jelentettek az oktatásban.Következtetések: Kutatásunk eredményei alátámasztják a jelen korban folyó integrációs folyamatokat. Az azonosított erőforrások és nehézségek egymástól elválaszthatatlanok.Kulcsszavak: látássérült nők, iskolai életút, integrált oktatás, látássérülés LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Norbert AU - Földi, Fanni AU - Oo, Tun Zaw AU - Csizmadia, Gábor AU - Józsa, Krisztián TI - Musical Preferences among Students Aged 9–19: A Study on Musical Genres and Styles JF - EDUCATION SCIENCES J2 - EDUC SCI VL - 14 PY - 2024 IS - 3 SN - 2227-7102 DO - 10.3390/educsci14030290 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34730175 ID - 34730175 AB - This study aimed to explore students’ musical genre preferences, exploring variations across gender and age groups in Hungary. Additionally, we investigated the relationships among the popularity of musical genres and connections between musical programs and related activities. With the help of stratified sampling, we examined the opinions of students aged 9–19 about each genre (N = 1159) using specific musical examples. In this study, musical genres were classified into four main types based on related music videos, including classical popular music (CPM), rock music (RM), classical art music (CAM), and folk music (FM). Different types of analyses, such as t-tests, one-way and two-way ANOVAs, and correlational analyses such as correlation coefficients (r), chi-square tests, and eta squares, were employed in this study. The results showed that the popularity of the four pieces of music classified as CPM, RM, CAM, and FM had a moderately strong correlation with each other. The correlations between FM, CPM, and RM did not differ from each other, but they showed significantly weaker correlation values than the correlation between FM and CAM. Moreover, significant differences were found in the students’ perceptions of the genres based on their gender and age groups. Among the four performances, the girls had a greater preference compared to the boys for each one, except for the folk music piece. The youngest age group (9–12) showed the highest preference for the CPM, although the difference compared to the oldest age group (17–19) was not statistically significant. Therefore, this study is beneficial for music education, focusing on students’ genre preferences, including CPM, RM, CAM, and FM. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Németh, Vivien AU - Győri, Miklós AU - Ehmann, Bea AU - Völgyesi-Molnár, Márta AU - Győriné Stefanik, Krisztina TI - “…in the middle of nowhere…” Access to, and quality of, services for autistic adults from parents’ perspectives: a qualitative study JF - FRONTIERS IN PSYCHIATRY J2 - FRONT PSYCHIATRY VL - 15 PY - 2024 SN - 1664-0640 DO - 10.3389/fpsyt.2024.1279094 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34714226 ID - 34714226 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Völgyesi-Molnár, Márta AU - Győri, Miklós AU - Eapen, Valsamma AU - Borsos, Zsófia AU - Havasi, Ágnes AU - Jakab, Zoltán AU - Janoch, Lászlóné AU - Németh, Vivien AU - Őszi, Tamásné AU - Szekeres, Ágota AU - Győriné Stefanik, Krisztina TI - Quality of Life in Hungarian Parents of Autistic Individuals JF - JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS J2 - J AUTISM DEV DISORD VL - 54 PY - 2024 SN - 0162-3257 DO - 10.1007/s10803-024-06243-3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34539726 ID - 34539726 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Papp, Gabriella Erzsébet TI - Gordosné Szabó Anna velünk élő öröksége az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karon JF - FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA: PEDAGÓGIAI SZAKFOLYÓIRAT J2 - FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA VL - 34 PY - 2023 IS - 1-3. SP - 7 EP - 9 PG - 3 SN - 0866-2495 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34747728 ID - 34747728 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Réka, Deák AU - Tamás, Faragó AU - Barthel, Betty AU - Gabriella, Köblös ED - Michal, Filippi TI - ADVENTURE CAVE TOURS FOR CHILDREN AND YOUTH WITH DISABILITIES TO NATURAL CAVES EXERCISE AND EXPERIENTIAL THERAPY T2 - Kras, jeskyně a lidé PB - Česká speleologická společnost CY - Praha SN - 9788087857526 PY - 2023 SP - 57 EP - 60 PG - 4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34743994 ID - 34743994 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Barthel, Betty AU - D. Molnár, Éva ED - Kasik, László ED - Gál, Zita TI - AZ EGYENSÚLYOZÓ KÉPESSÉG ÉS A BESZÉDÉSZLELÉS NÉHÁNY ASPEKTUSA KÖZÖTTI ÖSSZEFÜGGÉSEK T2 - XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023 PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola CY - Szeged SN - 9789633069356 PY - 2023 SP - 39 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34743856 ID - 34743856 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kállai, Gabriella ED - Juhász, Erika ED - Pornói, Rita TI - A gyógypedagógusok szülőkkel és pedagógusokkal való együttműködésének jellemzői T2 - Az oktatás határdimenziói : Absztraktfüzet PB - ELTE Savaria Egyetemi Központ CY - Szombathely SN - 9786155657139 PY - 2023 SP - 139 EP - 139 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34547681 ID - 34547681 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Némethy, Fruzsina Enikő ED - Berencsi, Andrea ED - Maléth, Anett TI - Áttekintés az autizmussal élő tanulók autonómiájának infokommunikációs technológiákkal történő támogatásáról T2 - Egy tudományos ösztöndíjprogram tapasztalatai PB - ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar CY - Budapest SN - 9786156410153 PY - 2023 SP - 133 EP - 177 PG - 45 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34530044 ID - 34530044 N1 - Témavezető: Völgyesi-Molnár Márta; Elért helyezés: 35. OTDK, 2021. április 25–27., Tanulás- és Tanításmódszertani-Tudástechnológiai Szekció, I. hely LA - Hungarian DB - MTMT ER -