@article{MTMT:34822290, title = {Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.21030/anyp.2024.1.1}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {34822290}, abstract = {Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti.}, year = {2024}, eissn = {2060-0623}, pages = {5-21}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @misc{MTMT:34792214, title = {Hallgatói projektfüzet 3. Válogatás az Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány Felnőttek gyógypedagógiai kísérése c. kurzusának projektmunkáiból}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34792214}, editor = {Dunás-Varga, Ildikó}, unique-id = {34792214}, year = {2024}, orcid-numbers = {Dunás-Varga, Ildikó/0000-0003-4523-1833} } @article{MTMT:34789977, title = {Validation of Hungarian Version of Teacher Responsibility Scale in Pre-Service Teachers}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34789977}, author = {Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Rausch, Attila and Mezei, Tímea and Szenczi, Beáta}, doi = {10.1177/21582440241241916}, journal-iso = {SAGE OPEN}, journal = {SAGE OPEN}, volume = {14}, unique-id = {34789977}, issn = {2158-2440}, abstract = {Several instruments measure teacher responsibility, but none is available in Hungarian. Thus, this study aimed to adapt a Hungarian version of the Teacher Responsibility Scale (TRS) developed by Lauermann and Karabenick and validate it. The sample was pre-service teachers ( N = 296). The results of exploratory and confirmatory factor analyses supported the hypothesized structure of the Hungarian version of the TRS. The four factors (responsibility for student motivation, student achievement, relationships with students, and teaching) had satisfactory internal consistencies (Cronbach’s alphas = .75–.83), and the test–retest reliability was moderate (intraclass correlation coefficients = .64–.75). Correlation patterns of the TRS with the Teacher Efficacy Scale and the Approaches to Instruction scale confirmed the convergent and divergent validity. Based on these results, the Hungarian version of the TRS is a valid, reliable instrument suitable for use in further research in Hungarian pre-service teachers.}, year = {2024}, eissn = {2158-2440}, pages = {1-13}, orcid-numbers = {Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Rausch, Attila/0000-0001-5252-9430; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810} } @article{MTMT:34765003, title = {Látássérült nők iskolai életútja}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34765003}, author = {Rékasi , Nikolett and Papp, Gabriella Erzsébet and Sándor, Anikó}, doi = {10.52092/gyosze.2024.1.2}, journal-iso = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE}, journal = {GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETÉNEK FOLYÓIRATA}, volume = {52}, unique-id = {34765003}, issn = {0133-1108}, abstract = {Háttér és célok: Fontos feltárni azt az időszakot, ami bemutatja a látássérült tanulók oktatását az elmúlt évtizedekben. Azzal is foglalkozni kell, hogy a nőket érő kettős elnyomás miként jelentkezik már gyermekkorban az oktatás keretei között. Öt, 32-45 év közötti látássérült nő iskolai életútját mutatjuk be és elemezzük. A narratív életútinterjúikból azokat a részeket emeljük ki, amik a közoktatáshoz kötődnek. Célunk hogy bemutassuk a látássérült tanulók speciális és integrált oktatását az 1980-as, 1990-es években, , valamint, hogy képet adjunk az ezek befolyásoló, a közoktatási törvényben zajló változásokról.Módszer: Kutatásunkban a narratív interjú és a Grounded Theory módszereket vegyítettük. A két módszer kombinálása ritka, de látunk rá példákat (Charmaz, 1999). Az elemzéshez a MAXQDA 2022 szoftvert használtuk. Két kérdésre kerestük a választ: 1. Milyen nehézségek azonosíthatók a látássérült nők élettörténeteiben iskolai életútjuk során? 2. Milyen erőforrások álltak rendelkezésükre ahhoz, hogy az iskolai életút során tapasztalt nehézségekkel megküzdjenek?Eredmények: Vizsgálatunkból kiderül, hogy a család támogató vagy hátráltató tényező lehet. Erőforrásként említhető a megfelelő gyógypedagógiai segítség és az erős baráti kapcsolatok megléte. Ugyanakkor a tanárok elutasító magatartása, a gyógypedagógiai támogatás hiánya, a beilleszkedési nehézségek, a kirekesztés nehézséget jelentettek az oktatásban.Következtetések: Kutatásunk eredményei alátámasztják a jelen korban folyó integrációs folyamatokat. Az azonosított erőforrások és nehézségek egymástól elválaszthatatlanok.Kulcsszavak: látássérült nők, iskolai életút, integrált oktatás, látássérülés}, year = {2024}, pages = {17-36}, orcid-numbers = {Rékasi , Nikolett/0000-0001-9845-9087; Papp, Gabriella Erzsébet/0000-0001-7766-2115; Sándor, Anikó/0000-0001-7960-8294} } @article{MTMT:34730175, title = {Musical Preferences among Students Aged 9–19: A Study on Musical Genres and Styles}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34730175}, author = {Szabó, Norbert and Földi, Fanni and Oo, Tun Zaw and Csizmadia, Gábor and Józsa, Krisztián}, doi = {10.3390/educsci14030290}, journal-iso = {EDUC SCI}, journal = {EDUCATION SCIENCES}, volume = {14}, unique-id = {34730175}, issn = {2227-7102}, abstract = {This study aimed to explore students’ musical genre preferences, exploring variations across gender and age groups in Hungary. Additionally, we investigated the relationships among the popularity of musical genres and connections between musical programs and related activities. With the help of stratified sampling, we examined the opinions of students aged 9–19 about each genre (N = 1159) using specific musical examples. In this study, musical genres were classified into four main types based on related music videos, including classical popular music (CPM), rock music (RM), classical art music (CAM), and folk music (FM). Different types of analyses, such as t-tests, one-way and two-way ANOVAs, and correlational analyses such as correlation coefficients (r), chi-square tests, and eta squares, were employed in this study. The results showed that the popularity of the four pieces of music classified as CPM, RM, CAM, and FM had a moderately strong correlation with each other. The correlations between FM, CPM, and RM did not differ from each other, but they showed significantly weaker correlation values than the correlation between FM and CAM. Moreover, significant differences were found in the students’ perceptions of the genres based on their gender and age groups. Among the four performances, the girls had a greater preference compared to the boys for each one, except for the folk music piece. The youngest age group (9–12) showed the highest preference for the CPM, although the difference compared to the oldest age group (17–19) was not statistically significant. Therefore, this study is beneficial for music education, focusing on students’ genre preferences, including CPM, RM, CAM, and FM.}, keywords = {gender differences; Age Differences; SCHOOL AGE; music education; music preference; musical genres}, year = {2024}, orcid-numbers = {Szabó, Norbert/0000-0003-4891-7718; Földi, Fanni/0000-0002-3736-7178} } @article{MTMT:34714226, title = {“…in the middle of nowhere…” Access to, and quality of, services for autistic adults from parents’ perspectives: a qualitative study}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34714226}, author = {Németh, Vivien and Győri, Miklós and Ehmann, Bea and Völgyesi-Molnár, Márta and Győriné Stefanik, Krisztina}, doi = {10.3389/fpsyt.2024.1279094}, journal-iso = {FRONT PSYCHIATRY}, journal = {FRONTIERS IN PSYCHIATRY}, volume = {15}, unique-id = {34714226}, issn = {1664-0640}, year = {2024}, eissn = {1664-0640}, orcid-numbers = {Győri, Miklós/0000-0002-9649-5540; Völgyesi-Molnár, Márta/0000-0001-9366-0726; Győriné Stefanik, Krisztina/0000-0002-7798-0102} } @article{MTMT:34539726, title = {Quality of Life in Hungarian Parents of Autistic Individuals}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34539726}, author = {Völgyesi-Molnár, Márta and Győri, Miklós and Eapen, Valsamma and Borsos, Zsófia and Havasi, Ágnes and Jakab, Zoltán and Janoch, Lászlóné and Németh, Vivien and Őszi, Tamásné and Szekeres, Ágota and Győriné Stefanik, Krisztina}, doi = {10.1007/s10803-024-06243-3}, journal-iso = {J AUTISM DEV DISORD}, journal = {JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS}, volume = {54}, unique-id = {34539726}, issn = {0162-3257}, year = {2024}, eissn = {1573-3432}, orcid-numbers = {Völgyesi-Molnár, Márta/0000-0001-9366-0726; Győri, Miklós/0000-0002-9649-5540; Borsos, Zsófia/0000-0001-5762-0399; Havasi, Ágnes/0000-0003-4547-0818; Jakab, Zoltán/0000-0001-8357-2642; Őszi, Tamásné/0000-0003-1040-0203; Szekeres, Ágota/0000-0001-7120-9096; Győriné Stefanik, Krisztina/0000-0002-7798-0102} } @article{MTMT:34747728, title = {Gordosné Szabó Anna velünk élő öröksége az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karon}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34747728}, author = {Papp, Gabriella Erzsébet}, journal-iso = {FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA}, journal = {FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA: PEDAGÓGIAI SZAKFOLYÓIRAT}, volume = {34}, unique-id = {34747728}, issn = {0866-2495}, year = {2023}, pages = {7-9}, orcid-numbers = {Papp, Gabriella Erzsébet/0000-0001-7766-2115} } @{MTMT:34743994, title = {ADVENTURE CAVE TOURS FOR CHILDREN AND YOUTH WITH DISABILITIES TO NATURAL CAVES EXERCISE AND EXPERIENTIAL THERAPY}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34743994}, author = {Réka, Deák and Tamás, Faragó and Barthel, Betty and Gabriella, Köblös}, booktitle = {Kras, jeskyně a lidé}, unique-id = {34743994}, year = {2023}, pages = {57-60} } @{MTMT:34743856, title = {AZ EGYENSÚLYOZÓ KÉPESSÉG ÉS A BESZÉDÉSZLELÉS NÉHÁNY ASPEKTUSA KÖZÖTTI ÖSSZEFÜGGÉSEK}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34743856}, author = {Barthel, Betty and D. Molnár, Éva}, booktitle = {XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 19th Conference on Educational Assessment : PÉK 2023 = CEA 2023}, unique-id = {34743856}, year = {2023}, pages = {39-40} }