@CONFERENCE{MTMT:35299745, title = {Tanulásban akadályozott, enyhén értelmi fogyatékos tanulók szakképzése – elmélet és gyakorlat}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35299745}, author = {Berényi, Diana and Lénárd, Sándor and Szekeres, Ágota}, booktitle = {A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETE 50. Országos Szakmai Konferenciája,}, unique-id = {35299745}, abstract = {A hazai szakképzési rendszer alakulása a továbbtanulás különféle lehetőségeit biztosítja a pályaválasztás előtt álló fiataloknak. A sajátos nevelési igényű tanulók pályaorientációja különös megsegítést igényel, így fontos megismernünk a jelenlegi középfokú oktatásban rejlő lehetőségeket. Az előadás részben vázolja a szakképzés aktuális jogszabályi hátterét és rendszerének felépítését a középfokú nevelési-oktatási intézményekre fókuszálva. Ezen belül kiemelten a tanulásban akadályozott, enyhén értelmi fogyatékos tanulók szakképzési lehetőségeinek elméleti és gyakorlati kereteit. Továbbá bemutatásra kerül egy intézményi működési gyakorlat is, hogy láthassuk az új szakképzési rendszer által biztosított lehetőségek gyakorlati megvalósításának lehetséges kereteit, előnyeit, hátrányait és mindennapi kihívásait.}, year = {2024}, pages = {56-56}, orcid-numbers = {Berényi, Diana/0009-0008-8046-3596; Lénárd, Sándor/0000-0001-5172-2159; Szekeres, Ágota/0000-0001-7120-9096} } @CONFERENCE{MTMT:35299484, title = {Milyen hatása lehet az ülésrendnek a kapcsolatok alakulására?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35299484}, author = {Benkő, Réka Margita and Szekeres, Ágota}, booktitle = {A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETE 50. Országos Szakmai Konferenciája,}, unique-id = {35299484}, abstract = {Azt tudjuk, hogy sok pedagógus tudatos ültetést alkalmaz az osztályában. Arról viszont kevés kutatás szól, hogy ezt mi alapján teszik meg és aztán az ültetés hogyan hat a társas kapcsolatok alakulására. Ez a pilot kutatás erre kíván reagálni. A vizsgálatban két iskolai osztály szociometriai adatfelvétele valósult meg, a SMETRY keretrendszer IKT alapú adatfelvételi eljárás segítségével. A vizsgálati csoportban három, a kontroll csoportban két alkalommal. Mindkét csoport ugyanannak a budapesti általános iskolának a hetedik osztálya. A vizsgálati csoportban kilenc atipikus és tizenkilenc tipikus fejlődésű tanuló együttnevelése valósul meg, míg a kontroll csoportban hat atipikus fejlődésű és tizenhét tipikus fejlődésű tanuló alkot közösséget. A vizsgálati csoportban az első adatfelvételt követően beavatkozás történt. A célunk az volt, hogy a magányos tanulókat integráljuk az osztályközösségbe, ehhez az ülésrend tudatos tervezését alkalmaztuk. A beavatkozás után újabb adatfelvétel történt, melyet később egy utánkövetéssel egészítettünk ki. A kontroll csoportban a két adatfelvétel között nem történt beavatkozás, vagyis nem történt ültetés a vizsgált időszakban. Az előadásban röviden bemutatjuk az eredményeket, valamint megfogalmazzuk a pedagógiai konzekvenciákat is.}, year = {2024}, pages = {54-55}, orcid-numbers = {Szekeres, Ágota/0000-0001-7120-9096} } @CONFERENCE{MTMT:35299462, title = {Mit látunk a csoportunkról? A tanári ráhangoltság vizsgálata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35299462}, author = {Horváth, Endre and Szenczi, Beáta and Herbainé Szekeres, Erika and Szekeres, Ágota}, booktitle = {A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETE 50. Országos Szakmai Konferenciája,}, unique-id = {35299462}, abstract = {A tanári ráhangoltság a tanárok képessége arra, hogy érzékenyen és hatékonyan reagáljanak a diákok szükségleteire és érzelmi állapotára, továbbá lehetővé teszi, hogy megértsék és támogassák a diákokat az iskolai környezetben, és segítsenek nekik megbirkózni az esetleges nehézségekkel (Simões et al., 2018; Hoffman et al., 2015; Marucci et al., 2018). Fontos szerepet játszik a diákok szociális fejlődésének támogatásában, barátságok kialakításában és az osztályközösség erősítésében (Simões et al., 2018; Hoffman et al., 2015). A tanári ráhangoltság dimenziói közé tartozik a társas kapcsolatok támogatása, a diákok segítése barátságok kialakításában és pozitív kapcsolatok kiépítésében osztálytársaikkal (Hoffman et al., 2015). A tanári ráhangoltság vizsgálata rámutatott arra is, hogy a pedagógusoknak nehézséget okozhat a diákok saját társas elfogadottságáról való vélekedésének megismerése, különösképp sajátos nevelési igényű diákok esetében (Wilbert et al., 2020). A tanári ráhangoltság fejleszthető, a megfelelő képzés és támogatás segítheti a szakembereket, hogy hatékonyabban reagáljanak a diákok szükségleteire és segítsék őket a fejlődésben és tanulásban (Farmer et al., 2018; Storey & Butler, 2012). Ehhez elengedhetetlen saját ráhangoltságuk objektív megismerése. Az előadásban bemutatásra kerülő kutatás célja a tanári ráhangoltság társas kapcsolati dimenziójának vizsgálata magyarországi együtt- és különnevelő oktatási intézményekben, 3. és 4. évfolyamon tanító pedagógusok és gyógypedagógusok, valamint az általuk oktatott osztályközösségek részvételéve. Az előadásban a jelenleg is zajló pilot adatfelvételek eredményeit és az alkalmazott mérőeljárást ismertetjük.}, year = {2024}, pages = {54-54}, orcid-numbers = {Horváth, Endre/0000-0002-3199-9967; Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Szekeres, Ágota/0000-0001-7120-9096} } @CONFERENCE{MTMT:35184583, title = {Párkapcsolat és szexualitás egy többcélú intézményben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35184583}, author = {Vincze, Orsolya and Dunás-Varga, Ildikó}, booktitle = {A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESÜLETE 50. Országos Szakmai Konferenciája,}, unique-id = {35184583}, year = {2024}, pages = {17-18}, orcid-numbers = {Dunás-Varga, Ildikó/0000-0003-4523-1833} } @misc{MTMT:35156504, title = {Olvasási szokások és szótanulási folyamatok összefüggései 14-17 éves tanulók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35156504}, author = {Macher, Mónika and Varga-Lugosi, Csilla}, unique-id = {35156504}, year = {2024}, orcid-numbers = {Macher, Mónika/0000-0001-6647-8005} } @misc{MTMT:35156503, title = {Nyelvtani szerkezetek feldolgozásának vizsgálata tanulásban akadályozott tanulók körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35156503}, author = {Macher, Mónika and Földi, Fanni}, unique-id = {35156503}, year = {2024}, orcid-numbers = {Macher, Mónika/0000-0001-6647-8005} } @article{MTMT:35144883, title = {Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása II.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35144883}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.21030/anyp.2024.2.2}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {35144883}, abstract = {Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás érhető el, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekintette át. A második rész a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek a következők: (1) célok kitűzése, (2) tapasztalatszerzés és az előzetes ismeretek aktiválása, (3) érdekes szövegek alkalmazása, (4) autonómiatámogatás, (5) kompetenciaérzés és a pozitív énkép támogatása, (6) szociális motívumok és a kollaboráció támogatása és (7) megfelelő értékelési eljárások alkalmazása. Az egyes alapelvek megvalósítását gyakorlati ötletek segítik. Az alapelvek bármelyik olyan tantárgyi tartalomhoz hozzákapcsolhatók, amelyek írott szövegek tanulói feldolgozására épülnek.}, year = {2024}, eissn = {2060-0623}, pages = {25-39}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @article{MTMT:35002839, title = {Special Education Teacher Preparation in Hungary}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35002839}, author = {Kellems, Ryan and Hansen, Blake and Huckvale, Macy and Szekeres, Ágota and Horváth, Endre and Dawson, Kaiya}, doi = {10.33043/8z88rb4y}, journal-iso = {JOSEP}, journal = {Journal of Special Education Preparation}, volume = {4}, unique-id = {35002839}, abstract = {This article provides an overview of general and special education in Hungary, including training and teacher preparation. We examine trends towards inclusion and the challenges of training general education teachers to support students with disabilities. We also outline the process of qualifying for special education and explore teacher preparation in Hungary, including the various paths to becoming a certified teacher and the ongoing professional development requirements. This article concludes by addressing the historical importance of public education in Hungary and the laws and policies pertaining to special education. We highlight current issues in special education and teacher preparation, such as the diagnosis process for autism and the need for improved support and pay for teachers. Overall, a comprehensive overview of special education in Hungary is provided, highlighting its challenges, progress, and areas for improvement.}, year = {2024}, eissn = {2768-1432}, pages = {1-10}, orcid-numbers = {Kellems, Ryan/0000-0002-7091-4487; Szekeres, Ágota/0000-0001-7120-9096; Horváth, Endre/0000-0002-3199-9967; Dawson, Kaiya/0000-0003-3206-8125} } @article{MTMT:34822290, title = {Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.21030/anyp.2024.1.1}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {34822290}, abstract = {Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti.}, year = {2024}, eissn = {2060-0623}, pages = {5-21}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @misc{MTMT:34792214, title = {Hallgatói projektfüzet 3. Válogatás az Értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány Felnőttek gyógypedagógiai kísérése c. kurzusának projektmunkáiból}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34792214}, editor = {Dunás-Varga, Ildikó}, unique-id = {34792214}, year = {2024}, orcid-numbers = {Dunás-Varga, Ildikó/0000-0003-4523-1833} }