TY - CONF AU - Markos, Valéria AU - Bencze, Ádám TI - A gyermekvállalási hajlandóság alakulása 2000-2020 között T2 - Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés PB - Hungarian Educational Research Association (HERA) C1 - Budapest PY - 2022 SP - 79 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32905529 ID - 32905529 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Reszeginé Vályogos, Krisztina TI - Lemorzsolódási rizikó és a sikertelenség aránya a középfokú szakképzésben T2 - Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés PB - Hungarian Educational Research Association (HERA) C1 - Budapest PY - 2022 SP - 248 EP - 249 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32896326 ID - 32896326 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Reszeginé Vályogos, Krisztina TI - Középfokú szakképzésben oktatók szakmai elégedettsége JF - ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - ISKOLAKULTÚRA VL - 32 PY - 2022 IS - 4 SP - 94 EP - 112 PG - 19 SN - 1215-5233 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32894867 ID - 32894867 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Dorogi, Alexandra AU - Bacskai, Katinka TI - Eredményesség és lemorzsolódás a szakképzésben. Az Országos kompetenciamérés eredményeinek szakmacsoportonkénti elemzése PB - Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) CY - Budapest PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32860099 ID - 32860099 AB - A szakképző intézmények a mai oktatási rendszerben nagyon fontos szerepet töltenek be, hiszen minden szakmánál elengedhetetlen az alapvető szövegértési és matematikai műveltség (Karlsson–Nikolaidou 2016; Mulder 2017). De mindezeken felül a szakember legfőbb értéke, ha naprakész szaktudással rendelkezik (Nore 2015). A lemorzsolódás minden intézménytípusban megjelenik, melynek egyik oka a tanuló szocio-ökonómiai háttere (Bacher 2003; Hörich 2019). A szakképzésbe (érettségit nem adó képzés) leginkább alacsony végzettségű szülők gyerekei tanulnak, így várhatóan az ő gyerekeik is ebbe a képzési formában fognak tanulni (Müller–Shavit 1998; Powell–Solga 2011; Schlögl–Lachmayr 2005). Több kutató is megállapította, hogy a kognitív képességek és a személyiségjegyek kapcsolatban vannak az iskolai végzettséggel és lemorzsolódással (Cawley–Heckman–Vytlacil 2001; Heckman et al. 2006; Richardson–Norgate 2015), ezáltal befolyásolják a tanulmányi sikerességet (Heckman–Kautz 2012) és a perzisztenciát. Ebből kiindulva az iskolai eredményesség egyik mutatójaként tekintünk a lemorzsolódásra. A szakképzésben kevés tanulmány foglalkozott a témával, különösen kevés kutatás fókuszában van az ágazatonkénti vagy szakmánkénti vizsgálat. Előadásunkban az Országos kompetenciamérés (OKM) adatain keresztül vizsgáljuk meg a diákok ágazatonkénti eredményességét. Kutatási kérdésként azt fogalmaztuk meg, vajon felfedezhetőek-e különbségek a lemorzsolódás és az eredményesség tekintetében az ágazatok között? Három hipotézist állítottunk fel a szakirodalom alapján. Első hipotézisünk, hogy szakmacsoportonként különböző lesz a diákok eredményessége és a korai iskolaelhagyó diákok száma (Cawley–Heckman–Vytlacil 2001; Heckman et al. 2006; Richardson–Norgate 2015). Második hipotézisünk, hogy a korai iskolaelhagyók és az alacsony átlag alatti eredmény szorosan összefügg, tehát korai iskolaelhagyók magas aránya az a képzési rendszerben lévő diákok alacsony eredményességgel jár együtt. Harmadik hipotézisként feltételezzük, hogy korrelációk földrajzi térségenként eltérőek. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Gál, Enikő AU - Fényes, Hajnalka AU - Bacskai, Katinka AU - Pusztai, Gabriella TI - Nemi különbségek a szülői bevonódásban egy Közép-Kelet európai országban végzett kutatás tükrében T2 - Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés PB - Hungarian Educational Research Association (HERA) C1 - Budapest PY - 2022 SP - 274 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32857155 ID - 32857155 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Dan, Beáta-Andrea AU - Kovács, Karolina Eszter AU - Hrabéczy, Anett AU - Bacskai, Katinka AU - Pusztai, Gabriella TI - Is resilience a trait or a result in parental involvement? T2 - Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés PB - Hungarian Educational Research Association (HERA) C1 - Budapest PY - 2022 SP - 256 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32855235 ID - 32855235 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Karolina Eszter AU - Dan, Beáta-Andrea AU - Hrabéczy, Anett AU - Bacskai, Katinka AU - Pusztai, Gabriella TI - Is Resilience a Trait or a Result of Parental Involvement? The Results of a Systematic Literature Review JF - EDUCATION SCIENCES J2 - EDUC SCI VL - 12 PY - 2022 IS - 6 PG - 18 SN - 2227-7102 DO - 10.3390/educsci12060372 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32846726 ID - 32846726 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Bacskai, Katinka AU - Pusztai, Gabriella AU - Morvai, Laura TI - Religious values and educational norms among Catholic and Protestant teachers in Hungary T2 - Drifting apart or Consolidating? Religious and Secular Organizations in Political Constellations PY - 2022 SP - 21 EP - 22 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32806307 ID - 32806307 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Pusztai, Gabriella AU - Demeter-Karászi, Zsuzsanna AU - Alter, Emese AU - Marincsák, Rita AU - Dabney-Fekete, Ilona Dóra TI - Administrative data analysis of student attrition in hungarian medical training JF - BMC MEDICAL EDUCATION J2 - BMC MED EDUC VL - 22 PY - 2022 IS - 1 PG - 10 SN - 1472-6920 DO - 10.1186/s12909-022-03276-z UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32794517 ID - 32794517 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Zoltán, Biró A. AU - Sárosi-Blága, Ágnes AU - Kovács, Judit-Tünde TI - Changes in the Role of Agriculture from the Perspective of Innovative Agricultural Entrepreneurs. The Case of Szeklerland, Eastern Transylvania JF - EUROPEAN COUNTRYSIDE J2 - EUR COUNTRYS VL - 14 PY - 2022 IS - 1 SP - 51 EP - 66 PG - 16 SN - 1803-8417 DO - 10.2478/euco-2022-0003 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32781974 ID - 32781974 LA - English DB - MTMT ER -