@article{MTMT:35346441, title = {Felekezeti iskolákban tapasztalt szülői bevonódás és annak jellegzetességei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35346441}, author = {PUSZTAI, GABRIELLA and DEMETER-KARÁSZI, ZSUZSA and MAJOR, ENIKŐ and BENCZE, ÁDÁM and SZILÁGYI, EDIT and Hauserné Csonka, Éva and BACSKAI, KATINKA}, journal-iso = {COLLEGIUM DOCTORUM}, journal = {COLLEGIUM DOCTORUM: MAGYAR REFORMÁTUS TEOLÓGIA}, volume = {20}, unique-id = {35346441}, issn = {1787-128X}, year = {2024} } @article{MTMT:35227165, title = {Az apák és az anyák önkéntessége az iskolákban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35227165}, author = {Fényes, Hajnalka and Csák, Zsolt}, doi = {10.53585/OnkSzem.2024.3.35-58}, journal-iso = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, journal = {ÖNKÉNTES SZEMLE}, volume = {4}, unique-id = {35227165}, abstract = {A tanulmány a szülők önkéntességét vizsgálja az iskolában, mint a szülői bevonódás egyik formáját. A nemzetközi szakirodalom rámutat arra, hogy ha mindkét szülő bevonódik a gyermek iskolával kapcsolatos feladataiba, az növeli a gyermekek eredményességét, viszont az apák ez irányú aktivitása elmarad az anyákétól. Azonban kevés az olyan tanulmány, amely kifejezetten az anyák és apák iskolai önkéntességét veti össze. Elemzésünk kutatási kérdése, hogy egyrészt milyen eltérések vannak az anyák és apák iskolai önkéntességében egy közép- és kelet európai mintában. Másrészt, hogy milyen tényezők befolyásolják a szülők önkéntességét a szülő nemén túl. Az adatok egy szülőkkel készült kérdőíves felmérésből származnak, melyben magyarországi és határon túli magyar szülők vettek részt (N=1002). Az elemzés során a kétváltozós módszerek mellett lineáris regressziós modellek keretében is vizsgáltuk a szülői önkéntességet befolyásoló tényezőket. Eredményeink szerint a kérdőívet kitöltő szülő által jellemzett (feltehetőleg kevésbé motivált) szülőtársak esetén volt csak egyértelmű az anyák magasabb részvételi hajlandósága az iskolai önkéntességben. A szülők további háttérjellemzői viszont – az önkéntesség domináns státuszmodelljével összhangban – a motivált kitöltő szülők esetén voltak fontos differenciáló tényezők. Végül erős hatása volt az intézményszintű változóknak, miszerint az általános iskolákban, valamint az egyházi és alapítványi iskolákban szignifikánsan nagyobb a szülők iskolai önkéntessége, a szakirodalmi eredményekkel összhangban. Összességében tehát a szülők, és köztük az apák bevonása az önkéntes feladatokba az iskolán is múlik, és sikeres bevonás esetén ebből mind az iskola, mind a gyermekek profitálhatnak.}, keywords = {alap- és középfokú oktatás; nemi különbségek; Önkéntesség; kvantitatív elemzés; Szülők}, year = {2024}, eissn = {2786-0620}, pages = {35-58}, orcid-numbers = {Csák, Zsolt/0000-0003-4688-8888} } @article{MTMT:35172803, title = {A szülők iskolai önkéntes munkája a pedagógusok interpretációjában Magyarország egy hátrányos helyzetű régiójában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35172803}, author = {Fényes, Hajnalka and Markos, Valéria and Kocsis, Zsófia and Fazekas, Elek}, journal-iso = {METSZETEK (DEBRECEN)}, journal = {METSZETEK - TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT}, volume = {13}, unique-id = {35172803}, year = {2024}, eissn = {2063-6415}, pages = {28-48} } @article{MTMT:35161969, title = {Lessons from the COVID pandemic in music education the advantages and disadvantages of online music education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35161969}, author = {Váradi, Judit and Radócz, József Miklós and Mike, Ádám and Óváry, Zoltán and Józsa, Gabriella}, doi = {10.1016/j.heliyon.2024.e35357}, journal-iso = {HELIYON}, journal = {HELIYON}, volume = {10}, unique-id = {35161969}, year = {2024}, eissn = {2405-8440}, pages = {1-9}, orcid-numbers = {Váradi, Judit/0000-0002-4072-2687; Józsa, Gabriella/0000-0001-9134-1764} } @article{MTMT:35156704, title = {Konfliktusok és kezelésük a szervezetekben: hol tart a szervezetpszichológia?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35156704}, author = {Czifra, Julianna}, doi = {10.1556/0016.2024.00123}, journal-iso = {M PSZICH SZLE}, journal = {MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {79}, unique-id = {35156704}, issn = {0025-0279}, year = {2024}, eissn = {1588-2799}, pages = {371-380} } @{MTMT:35147730, title = {Ideálképek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35147730}, author = {Ludescher, Melinda and Pári, András and Bencze, Ádám and Székely, András}, booktitle = {Kötelékek}, unique-id = {35147730}, year = {2024}, pages = {34-45}, orcid-numbers = {Pári, András/0000-0002-3098-9863; Székely, András/0000-0001-8728-1420} } @article{MTMT:35139158, title = {Felsőoktatási hallgatók nemiszerep-attitűdjeinek és karrierterveinek összefüggése egy pilot-kutatás tükrében.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35139158}, author = {Fényes, Hajnalka and Mohácsi, Márta}, journal-iso = {TÉR GAZDASÁG EMBER}, journal = {TÉR-GAZDASÁG-EMBER}, volume = {12}, unique-id = {35139158}, issn = {2064-1176}, year = {2024}, pages = {37-50} } @article{MTMT:35133132, title = {A mentális egészség megőrzése a rendvédelem területén}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35133132}, author = {Ambrusz, Aliz and Malét-Szabó, Erika}, journal-iso = {PSYCHIATRIA HUNG}, journal = {PSYCHIATRIA HUNGARICA}, volume = {39}, unique-id = {35133132}, issn = {0237-7896}, year = {2024}, pages = {45} } @article{MTMT:35089139, title = {Relationship patterns and having children}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35089139}, author = {Engler, Ágnes and Markos, Valéria and Major, Enikő}, journal-iso = {KAPOCS}, journal = {KAPOCS}, volume = {2024}, unique-id = {35089139}, issn = {1588-7227}, year = {2024}, pages = {134-146} } @article{MTMT:35084965, title = {The Career of Students who Use a Different Language at Home and at School}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084965}, author = {Vincze, Zsófia}, doi = {10.35765/hw.2024.2366.10}, journal-iso = {HORYZONTY WYCHOWANIA}, journal = {HORYZONTY WYCHOWANIA}, volume = {23}, unique-id = {35084965}, issn = {1643-9171}, abstract = {RESEARCH OBJECTIVE: The objective of the research is to understand how the ethnic composition of the family and the choice of the language of the school are related.THE RESEARCH PROBLEMS AND METHODS: Minorities are often the subject of research, and within, bilingualism, language use arenas and state language education are prominent topics, how‑ ever, the issue of ethnic minority students studying in majority institutions is relatively unexplored.THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Our research is focused on the ethnic Hungarian minority in Romania, their decisions and their experiences of education in the majority language. The present qualitative research was carried out in a semi‑structured interview format in November 2023 with 14 respondents, reached by snowball method.RESEARCH RESULTS: Our results show that, in addition to proximity to the institution and the increased possibility of doing well in the country, the school experience of parents and older children are factors behind the decision made by parents. Nevertheless, we also find that extended family, even the third generation, has an impact on school choice.CONCLUSIONS, RECOMMENDATIONS AND APPLICABLE VALUE OF RESEARCH: The research presents a perspective that focuses on the educational results of respondents most of whom proved to be successful in their respective fields. The results we found confirm hypotheses from the literature regarding the language choices of different nationalities. The research is a part of a larger project which aims at the exploration the research upon the students attending non‑native language schools.}, year = {2024}, eissn = {2391-9485}, pages = {95-105} }