@inbook{MTMT:34760945, title = {Grape Wines in Hungarian Context: Production Technologies, Processing, and Health Benefits}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760945}, author = {Galambos, Ildikó and Ernszt, Ildikó and Marton, Zsuzsanna and Berkesné Rodek, Nóra}, booktitle = {Sustainable and Functional Foods from Plants}, doi = {10.1201/9781003415763-7}, unique-id = {34760945}, year = {2024}, pages = {129-161} } @{MTMT:34553801, title = {Reinterpretation of the Experience - Changing Consumer Needs in Tourism}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553801}, author = {Ernszt, Ildikó and Marton, Zsuzsanna}, booktitle = {VIII. TURIZMUS ÉS BIZTONSÁG NEMZETKÖZI TUDOMÁNYOS KONFERENCIA ABSZTRAKT KÖTET}, unique-id = {34553801}, abstract = {What motivates people to travel depends on countless factors. The fundamental deter- minant of decision-making is the consumer need that has to be met. Already Maslow’s need theory identified different levels of need from the very basic need to the higher, and more abstract ones. As the consumer needs change, the whole tourism sector - including the service providers - strives to meet the demand by offering extraordinary experiences according to the travelers’ desire. A decade ago extraordinary experince meant slightly different as today. Having experienced all the time is the past; tourists wish to have experiences which are not shocking and a quickly fading feeling, they rather want them to pervade the tourists themselves, their minds, their attitude and maybe their daily habits. To this perspective, all the happenings (like pandemic, wars) around us have been contributed, and they continuosly shape the interpretation of our real needs and wants, which are reflected in emerging tourism trends. Tourism industry is still on its way to full recovery after the pandemic crisis. The direc- tions, which appeared already before the epidemic, are still alive: eco-tourism is on the rise. Travelers are getting to be more conscious regarding the impact of their journeys on the environment. Digital technologies invade the sector more than ever – also creat- ing new experiences and possibilities. Slow travel, silent and transformational retreats, educational journeys are also considered to be the most fashionable types of tourism. In the study the main travel trends will be outlined and investigated with the changing consumer needs behind.}, year = {2024}, pages = {54} } @{MTMT:34553287, title = {Az ipari szimbiózis növekvő szerepe az erőforrás-hatékonyság javításában}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553287}, author = {Balogh, Péter and Németh, Kornél}, booktitle = {VIII. TURIZMUS ÉS BIZTONSÁG NEMZETKÖZI TUDOMÁNYOS KONFERENCIA ABSZTRAKT KÖTET}, unique-id = {34553287}, abstract = {A pandémia okozta kihívások és a fegyveres konfliktusok súlyos kihívások elé állítják az emberiséget. A közvetlen és közvetett hatások által kialakult bizonytalan gazdasági hely- zetben a zöld átmenet egyre hangsúlyosabban jelenik meg, mint megoldási lehetőség. A gazdasági szereplők körforgásos gazdasági modell elvei mentén a megújuló források- ból származó anyagok felé nyitva, az erőforrás-hatékonyság növelése felé indulhatnak el. Kutatásunkban a körforgásos módszereken alapuló, ipari szimbiózis jellegű megol- dásokat vizsgáljuk. A kutatás eredménye egy irodalmi összefoglalás, mely kiegészítve egyes megvalósult jó gyakorlatok bemutatásával segíthet a szemléletformálásban, míg a hátráltató tényezők, a megvalósítás során felmerülő problémák elemzésével a döntés- hozókat, szakembereket, és a téma iránt érdeklődőket is értékes információval láthatja el. Kutatásunk alapján egyértelműen kirajzolódik, hogy a kényszer és lehetőség moti- vációi mentén formálódó témakör egyre nagyobb teret nyer. Az ipari szimbiózis elvein formálódó erőforrás-hatékonysági törekvések létjogosultága megkérdőjelezhetetlen}, year = {2024}, pages = {36} } @{MTMT:34553281, title = {Fenntarthatósági kérdések a fogyatékossággal élők értékteremtésében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553281}, author = {Kovács, Kitti and Péter, Erzsébet}, booktitle = {VIII. TURIZMUS ÉS BIZTONSÁG NEMZETKÖZI TUDOMÁNYOS KONFERENCIA ABSZTRAKT KÖTET}, unique-id = {34553281}, abstract = {Az állam mellett egyre több esetben a családok is részt vesznek a fogyatékos személyek támogatásában, fenntartva és biztosítva szerepüket a társadalomban. Ahogy a család szerepe, úgy a marketingé is egy meghatározó pont lett. Kvantitatív kutatásunk célja a fogyasztók preferenciarendszerének vizsgálata volt a fogyatékossággal élők által készült termékek kapcsán. A kutatásba 2023 tavaszán 151 fő adott releváns választ kérdőíves megkeresésünkre. Kvalitatív eljárásnál strukturált interjú készült 2 Zala vármegyei intézmény vezető beosztású alkalmazottjával a foglalkoztatás céljaira, az értékesítés és marketing területére kitérve. Az intézmények által foglalkoztatott megváltozott munka- képességű munkavállalók interjúi nyújtottak további segítséget az eredmények felállí- tásához. A kutatás eredményei igazolták a fennálló marketing tevékenységek, stratégiák hiányát. Annak érdekében, hogy minél több emberhez eljuthassanak ezen termékek és támogatni tudják az érintetteket, szükséges a marketing területét erősíteni, hogy mun - kájuk hosszú távon is fenntartható maradjon.}, year = {2024}, pages = {35} } @{MTMT:34553273, title = {A vendéglátás zöld forradalma: fenntarthatósági gyakorlatok a Zala vármegyei szállodák példáján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553273}, author = {Jandzsó, Alexa and Péter, Erzsébet}, booktitle = {VIII. TURIZMUS ÉS BIZTONSÁG NEMZETKÖZI TUDOMÁNYOS KONFERENCIA ABSZTRAKT KÖTET}, unique-id = {34553273}, abstract = {A fenntarthatóság, a szálláshely szolgáltatóknál perifériás probléma helyett a szerve- zett identitásának szerves részévé vált. A szállodák prioritásként kezelik és integrálják a fenntarthatóságot márkaépítési és marketingstratégiáikba. Az ökotanúsítványoktól a zöld épületek tervezéséig a szállodák szívesen mutatják be elkötelezettségüket a kör- nyezetbarát gyakorlatok mellett. Szekunder vizsgálatunk során hazai és nemzetközi esettanulmányokat készítettünk és ezzel párhuzamosan kvantitatív és kvalitatív kuta- tást végeztünk Zalakarosi szállodákban interjúkkal és vendégelégedettségi kérdőívvel. A fenntarthatóság iránti elkötelezettségük közvetítése érdekében a szállodák aktívan részt vesznek az átlátható kommunikációban. Ez magában foglalja a weboldalukon található öko kezdeményezésekkel kapcsolatos részletes információkat, a különböző részlegeken felhasznált anyagokat és a vendégekkel való kommunikációt. A fenntart- hatóság alapelvként való elfogadásával a szállodaipar képes lehet a pozitív változások katalizátorává válni, emlékezetes élményeket nyújtva a vendégeknek, miközben óvja a bolygót és támogatja a helyi közösségeket.}, year = {2024}, pages = {34} } @{MTMT:34553251, title = {A körforgásos gazdasági modell alkalmazása a szállodaiparban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553251}, author = {Jakab, Bálint and Berkesné Rodek, Nóra and Raffay, Ágnes}, booktitle = {VIII. TURIZMUS ÉS BIZTONSÁG NEMZETKÖZI TUDOMÁNYOS KONFERENCIA ABSZTRAKT KÖTET}, unique-id = {34553251}, abstract = {A körforgásos gazdasági modell célja a gazdasági tevékenyég ökológiai és környezeti hatásainak minimalizálása, amelyhez értékmegőrző, értékmegújító, újra feldolgozó rendszereket hoz létre és működtet, amelyben a gazdaság szereplői – köztük a turizmus (ezen belül is a szállodaipar) – fontos szerepet kapnak. Miért van szükség a körforgásos gazdasági szemléletre a szállodaiparban? A körfor- gásos gazdaságról szóló publikációk korábban a termelőiparágakra összpontosítottak, azonban fontos tisztában lenni azzal, hogy a turizmus és vendéglátás szektor működése szorosan kapcsolódik más termelő ágazatokkal. A turizmus a szolgáltatási ágazatba sorolható, ugyanakkor a nem-megújuló természeti erőforrások óriási mennyiségére és áramlására támaszkodik, amelyet, ha nem kezelnek megfelelően rengeteg negatív hatást maga után vonó ágazattá válhat. Például a turizmus ágazat éves szinten 9%-ot képvisel az Európai Unió vízfelhasználásában, amelyhez nagymértékben a szállodák is hozzájárulnak. Tanulmányunkban azon nemzetközi, ill. hazai szállodai jó gyakorlatokat szeretnénk bemutatni, a körforgásos gazdaság részterületein belül, amelyek már a fenntartha- tóság, illetve a körforgásos gazdaság jegyében kerültek bevezetésre és alkalmazásuk követendő példaként szolgálhat a hasonló területen működő szolgáltatók számára is.}, year = {2024}, pages = {33}, orcid-numbers = {Raffay, Ágnes/0000-0003-1559-8503} } @{MTMT:34553229, title = {Ökotechnológiai innovációk körforgásos elvű értékelésének egy lehetséges módszertana}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553229}, author = {Mezőfi, Nóra and Németh, Kornél}, booktitle = {VIII. TURIZMUS ÉS BIZTONSÁG NEMZETKÖZI TUDOMÁNYOS KONFERENCIA ABSZTRAKT KÖTET}, unique-id = {34553229}, abstract = {Az újonnan formálódó körkörös gazdasági modellben alapvető elvárás olyan techno- lógiai innovációk létrehozása és terjedése, amelyek által elért költségmegtakarításon, innováción és nemzetközi kereskedelmen keresztül gazdasági előnyök megszerzé- sére irányuló potenciált is teremtünk egyben. A technológiai választás sokdimenzi- óssá válik, és az amúgy sem egyszerű döntési feladatot az ökológiai szempontok még bonyolultabbá teszik. A tanulmány első részében áttekintésre kerülnek a technológiák ökohatékonyságának értékelését befolyásoló szempontok, amelyeket a tanulmány a körkörös gazdaság technológiai körének sajátosságaival egészít ki. A tanulmány célja a K+F menedzsment értékelési keretrendszerébe ágyazva egy olyan összetett értéke- lési modell kidolgozása, amely túlmutat az ökológiai szempontokon és alkalmas annak hosszútávú mérlegelésére, hogy a körkörös gazdaságot szolgáló technológiai innováció teljes életciklusára vetített környezeti, társadalmi és gazdasági hatások alapján túltel- jesíti-e az eredeti (nem feltétlenül ökológiai szempontokra épített) technológiát. A kifej- lesztett modell két dimenzióban támogatja a felelős döntéshozatalt: az innováció hoz- zájárulása az alkalmazási terület körforgásossá válásához, valamint a kifejlesztendő termék/szolgáltatás környezeti lábnyoma a teljes életciklusára vetítve. Mindkettőhöz a gyakorlati alkalmazást elősegítő eszközökre tesz a szerző javaslatot.}, year = {2024}, pages = {32} } @book{MTMT:34553180, title = {VIII. TURIZMUS ÉS BIZTONSÁG NEMZETKÖZI TUDOMÁNYOS KONFERENCIA ABSZTRAKT KÖTET}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34553180}, isbn = {9789633962756}, editor = {Németh, Kornél and Jakab, Bálint and Péter, Erzsébet}, publisher = {Pannon Egyetemi Kiadó}, unique-id = {34553180}, year = {2024} } @{MTMT:34250492, title = {5. Grape Wines in Hungarian Context: Production Technologies, Processing, and Health Benefits}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34250492}, author = {Galambos, Ildikó and Ernszt, Ildikó and Marton, Zsuzsanna and Berkesné Rodek, Nóra}, booktitle = {Sustainable and Functional Foods from Plants}, unique-id = {34250492}, year = {2024} } @article{MTMT:33684127, title = {Crisis Communication of National Destination Management Organizations before and during the Coronavirus Pandemic}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33684127}, author = {Kaszás, Nikoletta and Keller, Krisztina}, doi = {10.3311/PPso.20131}, journal-iso = {PERIOD POLYTECH SOC MANAG SCI}, journal = {PERIODICA POLYTECHNICA SOCIAL AND MANAGEMENT SCIENCES}, volume = {32}, unique-id = {33684127}, issn = {1416-3837}, abstract = {When a tourist destination goes into crisis, the news about the crisis immediately reaches visitors. However, in 2020 the coronavirus pandemic affected not only one destination, but also resulted in a global crisis throughout the entire tourism sector since governmental restrictions were introduced for the sake of worldwide security. As potential travellers were only able to plan their trips, mostly using online platforms, crisis communication, awareness raising, or even reminder campaigns on the part of tourist destinations began to gain in value. In 2021 the national regulations fundamentally affecting tourism determined what opportunities remained open or were instead closed to national destination management organizations (DMOs). As these decisions became endowments and factors that could not be influenced, we chose to focus our research on how the online communication of tourist destinations has changed due to the pandemic. In the study, we review both the pre-crisis communication of national DMOs of the European Union and their online activity during the coronavirus pandemic. Our goal is to explore the change between the two periods: the revealed differences in communication between the first and second waves of the pandemic. We will also examine the possibilities for recovery and formulate recommendations for a post-pandemic communication strategy.}, year = {2024}, eissn = {1587-3803}, pages = {37-46}, orcid-numbers = {Kaszás, Nikoletta/0000-0001-5147-2022} }