TY - THES AU - Klem, Dénes Attila TI - Ének- és zeneoktatás a hitfelekezetek magyar tannyelvű, középfokú elemi iskolai tanító- és tanítónőképzőiben Magyarországon 1828-1918 között PY - 2023 SP - 196 DO - 10.15773/EKKE.2023.008 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34119427 ID - 34119427 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Nagy, Éva TI - A biodiverzitás, azon belül a faji diverzitás, fény tematikához kötődő tudáselemeinek vizsgálata, aktuális tananyagtartalmi aspektusai a jelen biológia oktatásban. PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33097931 ID - 33097931 N1 - "Nemzetközi kutatási környezet kialakítása a fényszennyezés vizsgálatának területén" A fényszennyezés hatása az élővilágra című projekt - saját részkutatást összegző előadás AB - A Nemzeti Alaptantervnek megfelelően, újszerű tankönyvek, okostankönyvek és online gyakorlási lehetőségek kerültek használatba. A középiskolákban az egyes témák élményekkel társíthatóak (transzformatív tanulás) melynek segítségével könnyebben elsajátítható az a tudás, amely ahhoz szükséges, hogy környezetünk és ezáltal maga az emberi faj is fennmaradhasson. A faji diverzitás nélkül nem lehetséges emberi lét. Minél több szempontból közelítjük a faji diverzitást, annál átfogóbb ismereteket kaphatnak a tanulók közvetlen környezetükről, a növény és állatfajokról. Addig viszont amíg csak szórványosan jelentkezik a tananyagban (diverzitás biológia) vagy meg sem jelenik (pl. a mesterséges fény kedvezőtlen hatásai az élőlényekre) addig nem történhet jelentős előrelépés. Vizsgálatom célja a biodiverzitás, azon belül a faji diverzitás széles körű vizsgálata volt, kiterjesztve a legújabb tananyagtartalmakra és azok kapcsolódására a fényszennyezés kérdésköréhez. Az EFOP 362-16-2017-00014 „Nemzetközi kutatási környezet kialakítása a fényszennyezés területén” pályázatba való bekapcsolódást ezen tananyagtartalmak elemzése, magyar és angol nyelvű szakcikkek, könyvfejezetek megírása jelentette, Phd hallgatóként. A munkához szorosan hozzátartozó aktualitások: LPI 2014-2020, Nat 2020; Új generációs tankönyvek – növény- és éjszakai állatfajok a középiskolai tankönyvekben; 800 magyarországi biológia tanár környezeti nevelési szokásaik; egy Ökoiskolai pályázat éjszakai vizsgálatsorozat elkezdése. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pribék, László ED - Molnár, Gyöngyvér ED - Tóth, Edit TI - Adatredukció-variánsok Kuckartz kvalitatív tartalomelemzésében. T2 - A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók PB - Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet CY - Szeged SN - 9789633068335 PY - 2021 SP - 6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32799163 ID - 32799163 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Oravecz, Adrienn TI - 50 Shades of Conductors JF - CONDUCTIVE EDUCATION OCCASIONAL PAPERS J2 - CONDUCTIVE EDUCATION VL - 2020 PY - 2020 IS - Suppl. 10. SP - 133 SN - 1418-5881 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32069178 ID - 32069178 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pribék, László ED - Engler, Ágnes ED - Rébay, Magdolna Éva ED - Tóth, Dorina Anna TI - Abduktív kollégiumpedagógiai következtetések a kamaszok család fogalmáról. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debrecen, 2020. november 5-7. Szimpózium előadás. Abdukció a neveléstudományi kutatásokban szekció. T2 - Család a nevelés és az oktatás fókuszában: XX. Országos Neveléstudományi Konferencia PB - Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért CY - Debrecen SN - 9789634902584 PY - 2020 SP - 169p. UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31899603 ID - 31899603 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pribék, László ED - Barna, Boglárka ED - Stier (Kovács), Petra ED - Molnár , Dóra ED - Pató, Viktória Lilla TI - Kollégiumpedagógusok szakmai hitvallása - metaforákban T2 - XXIII. Tavaszi Szél Konferencia 2020. Absztraktkötet PB - Doktoranduszok Országos Szövetsége (DOSZ) CY - Budapest SN - 9786155586705 PY - 2020 SP - 499 EP - 500 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31633454 ID - 31633454 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Pribék, László TI - Pedagógusszerepek vizsgálata, pedagógustevékenységek feltárása a Közép-dunántúli régió középfokú kollégiumaiban PY - 2020 SP - 232 DO - 10.15773/EKE.2020.001 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31271056 ID - 31271056 N1 - https://ntdi.uni-eszterhazy.hu/public/uploads/doktori-disszertacio-pribek-laszlo_5e18dc62ae3eb.pdf LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Könczey, Réka TI - A kiemelt európai jelentőségű természeti értékek jelenléte a köznevelésben és a környezeti nevelésben, illetve kapcsolódása a biodiverzitás tanításához PB - Eszterházy Károly Egyetem PY - 2020 SP - 178 DO - 10.15773/EKE.2020.005 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31196367 ID - 31196367 N1 - http://disszertacio.uni-eszterhazy.hu/78/ AB - A dolgozat leíró kutatást mutat be a biológiai változatosságnak az 5–18 éves korban történő tanulását, megértését befolyásoló tényezőkről, elsősorban a 14–18 éves korosztályra fókuszálva, Magyarországon, valamint az új típusú biodiverzitás-védelmi rendszer, az európai Natura 2000 rendszer pedagógiai jelentőségét is értékeli. A rendszerben rejlő tanulási lehetőségeket komplex tanulási-tanítási segédeszköz készlet (Natúrázzunk! sorozat) közösségi, sokszereplős fejlesztési folyamatával segítette a jelölt, melyben a természetvédelmi, nem pedagógus végzettségű szakem-berek számára is fontos tapasztalati tanulást vezetett. Újra és újra szembesülünk a változatosság fogalmának leggyakoribb köznyelvi, gyermekies értel-mezésével: annak a fajlistákra szűkítésével. Az elvégzett vizsgálatok közül a dokumen¬tumelemzés iga¬zol¬ta, hogy a középiskolai biológiatanároktól elvárható a biológiai diverzitásnak a sokfé-leségnél (a féleségek sokaságánál és különlegességénél) mélyebb jellemzőjének, a féleségek töme-ges¬ségének ismerete és hatékony tanítása. A 2017-től hatályos érettségi köve¬telmény¬rendszer, illet¬ve két kivétellel a megvizsgált tankönyvek már nem adnak lehetőséget a fogalom felületes ér-tel¬mezésére, félreértésére. A fogalomalkotás folyamatában fontosak a korai tapasztalatok az élővilág sokféleségéről, például az egyes közösségek, fajok vagy változatok különlegességéről. Ezek a köznevelés minden szintjén, és sokféle tanulási helyzetben meg is jelennek. A középiskolai biológiaoktatásban azonban az egy¬di¬menziós (tömegességi adatot nem rögzítő) faj¬listák már nem segítik a fogalom megértését, és akár egy egyszerű biodiverzitás-index-számítási feladathoz képest is: öncélúak. A terepi kör¬nye¬zeti nevelésben alkalmazott, megvizsgált néhány bio¬di¬verzitás-vonatkozású program közül a Vadon¬leső és a MÉTA program a leginkább alkalmas a fajgazdagság és a biodiverzitás (különb¬ségeinek) tanulására. A munkáltatói véleményvizsgálat alapján a terepi környezeti nevelők irá¬nyába megfogalmazott munkáltatói elvárások között alig érhető tetten a biodiverzitás mértékével kapcsolatos elvárás. A munkahelyi vezetők inkább az attitűdformálást, -megerősítést, az élmény¬pedagógia támogatását, és – ritkáb¬ban – az aktív természetvédelmi munkát, bevonást tartják hasz¬nos terepi környezeti nevelői tulajdonságnak. Az óvo¬dák régiónként kissé eltérő gyakorisággal, 12–22%-ban évente viszik erdei óvodába a gyerme¬keket. 38–43%-uk jelez hetente rövid kirándulásokat vagy sétát. Kirándulni az iskolák 51–71%-a évente, 10–24%-a soha nem viszi tanulóit. Erdei iskolát 29–45%-ban szerveznek. A termé¬szeti értékekre építő nevelési gyakorlatok elismertsége és alkalmazása minden vizsgált didak¬tikai eszköz esetében, illetve a természeti értékek ismertsége az öko¬címes intézmények (zöld óvodák, ökoiskolák) körében országszerte szignifikánsan jellemzőbb. A kérdőíves adatfelvétel intézmény¬típusokra és régiókra reprezentatív volt. A legnagyobb hatásúnak tartott szabadtéri, természeti kör¬nye¬zetben zajló tanulásszervezést (melyre a tanulók is vágynak a fókuszcsoportos vizsgálatok szerint,) még az ökopedagógiai címmel rendelkező intézmények is a legritkábban alkalmazták a vizsgált módszerek közül. A Natura 2000 rendszer 2015-re említés szintjén megjelent a biológiatankönyvekben (7. és 10. osztályban), alapvetően természetvédelmi-területvédelmi tartalommal. Az ekkor Magyaror¬szá¬gon már 10 éve működő rendszer által nyújtott tapasztalati tanulási lehetőségre és helyi-közösségi kap¬cso¬lódási pontokra a formális oktatás alig épített. Egyéb tanulási helyzetekben (táborban, kirán¬duláson) a téma természetvédő szervezeteknek és nemzeti parkoknak köszön¬¬hetően megjelent, leg¬¬gyak¬rab¬ban annak – a laikusok és tanulók számára kevéssé motiváló – jogszabályi bemuta¬tásaként. A régiókra és oktatás-intézménytípusokra reprezentatív országos véleményvizsgálat alap¬ján a Natura 2000 európai természetvédelmi eszköz emblémáját a kérdezettek 24,7%-a ismeri 2016-ban. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fenyődi, Andrea TI - Rónay Zoltán: Jogszerűség és etika a tanári pályán JF - PEDAGÓGUSKÉPZÉS: PEDAGÓGUSKÉPZŐK ÉS -TOVÁBBKÉPZŐK FOLYÓIRATA J2 - PEDAGÓGUSKÉPZÉS VL - 18(46) PY - 2019 IS - 3-4 SP - 159 EP - 162 PG - 4 SN - 0133-2570 DO - 10.37205/TEL-hun.2019.3-4.12 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32056464 ID - 32056464 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Pribék, László ED - Ollé, János TI - A hazai középfokú kollégiumpedagógia szakirodalmának (2004-2019) tartalmi jellemzői. T2 - V. Tanárképzés Napja Konferencia: Kortárs pedagógiai szakirodalom PB - Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet CY - Veszprém SN - 9789633961223 PY - 2019 SP - 23 EP - 24 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31169248 ID - 31169248 LA - Hungarian DB - MTMT ER -