@mastersthesis{MTMT:34119427, title = {Ének- és zeneoktatás a hitfelekezetek magyar tannyelvű, középfokú elemi iskolai tanító- és tanítónőképzőiben Magyarországon 1828-1918 között}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34119427}, author = {Klem, Dénes Attila}, doi = {10.15773/EKKE.2023.008}, unique-id = {34119427}, year = {2023} } @techreport{MTMT:33097931, title = {A biodiverzitás, azon belül a faji diverzitás, fény tematikához kötődő tudáselemeinek vizsgálata, aktuális tananyagtartalmi aspektusai a jelen biológia oktatásban.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33097931}, author = {Nagy, Éva}, unique-id = {33097931}, abstract = {A Nemzeti Alaptantervnek megfelelően, újszerű tankönyvek, okostankönyvek és online gyakorlási lehetőségek kerültek használatba. A középiskolákban az egyes témák élményekkel társíthatóak (transzformatív tanulás) melynek segítségével könnyebben elsajátítható az a tudás, amely ahhoz szükséges, hogy környezetünk és ezáltal maga az emberi faj is fennmaradhasson. A faji diverzitás nélkül nem lehetséges emberi lét. Minél több szempontból közelítjük a faji diverzitást, annál átfogóbb ismereteket kaphatnak a tanulók közvetlen környezetükről, a növény és állatfajokról. Addig viszont amíg csak szórványosan jelentkezik a tananyagban (diverzitás biológia) vagy meg sem jelenik (pl. a mesterséges fény kedvezőtlen hatásai az élőlényekre) addig nem történhet jelentős előrelépés. Vizsgálatom célja a biodiverzitás, azon belül a faji diverzitás széles körű vizsgálata volt, kiterjesztve a legújabb tananyagtartalmakra és azok kapcsolódására a fényszennyezés kérdésköréhez. Az EFOP 362-16-2017-00014 „Nemzetközi kutatási környezet kialakítása a fényszennyezés területén” pályázatba való bekapcsolódást ezen tananyagtartalmak elemzése, magyar és angol nyelvű szakcikkek, könyvfejezetek megírása jelentette, Phd hallgatóként. A munkához szorosan hozzátartozó aktualitások: LPI 2014-2020, Nat 2020; Új generációs tankönyvek – növény- és éjszakai állatfajok a középiskolai tankönyvekben; 800 magyarországi biológia tanár környezeti nevelési szokásaik; egy Ökoiskolai pályázat éjszakai vizsgálatsorozat elkezdése.}, year = {2021} } @{MTMT:32799163, title = {Adatredukció-variánsok Kuckartz kvalitatív tartalomelemzésében.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32799163}, author = {Pribék, László}, booktitle = {A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók}, unique-id = {32799163}, year = {2021}, pages = {6} } @article{MTMT:32069178, title = {50 Shades of Conductors}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32069178}, author = {Oravecz, Adrienn}, journal-iso = {CONDUCTIVE EDUCATION}, journal = {CONDUCTIVE EDUCATION OCCASIONAL PAPERS}, volume = {2020}, unique-id = {32069178}, issn = {1418-5881}, year = {2020}, pages = {133}, orcid-numbers = {Oravecz, Adrienn/0009-0004-6226-1887} } @{MTMT:31899603, title = {Abduktív kollégiumpedagógiai következtetések a kamaszok család fogalmáról. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debrecen, 2020. november 5-7. Szimpózium előadás. Abdukció a neveléstudományi kutatásokban szekció.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31899603}, author = {Pribék, László}, booktitle = {Család a nevelés és az oktatás fókuszában: XX. Országos Neveléstudományi Konferencia}, unique-id = {31899603}, year = {2020}, pages = {169p.} } @{MTMT:31633454, title = {Kollégiumpedagógusok szakmai hitvallása - metaforákban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31633454}, author = {Pribék, László}, booktitle = {XXIII. Tavaszi Szél Konferencia 2020. Absztraktkötet}, unique-id = {31633454}, year = {2020}, pages = {499-500} } @mastersthesis{MTMT:31271056, title = {Pedagógusszerepek vizsgálata, pedagógustevékenységek feltárása a Közép-dunántúli régió középfokú kollégiumaiban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31271056}, author = {Pribék, László}, doi = {10.15773/EKE.2020.001}, unique-id = {31271056}, year = {2020} } @mastersthesis{MTMT:31196367, title = {A kiemelt európai jelentőségű természeti értékek jelenléte a köznevelésben és a környezeti nevelésben, illetve kapcsolódása a biodiverzitás tanításához}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31196367}, author = {Könczey, Réka}, doi = {10.15773/EKE.2020.005}, publisher = {Eszterházy Károly Egyetem}, unique-id = {31196367}, abstract = {A dolgozat leíró kutatást mutat be a biológiai változatosságnak az 5–18 éves korban történő tanulását, megértését befolyásoló tényezőkről, elsősorban a 14–18 éves korosztályra fókuszálva, Magyarországon, valamint az új típusú biodiverzitás-védelmi rendszer, az európai Natura 2000 rendszer pedagógiai jelentőségét is értékeli. A rendszerben rejlő tanulási lehetőségeket komplex tanulási-tanítási segédeszköz készlet (Natúrázzunk! sorozat) közösségi, sokszereplős fejlesztési folyamatával segítette a jelölt, melyben a természetvédelmi, nem pedagógus végzettségű szakem-berek számára is fontos tapasztalati tanulást vezetett. Újra és újra szembesülünk a változatosság fogalmának leggyakoribb köznyelvi, gyermekies értel-mezésével: annak a fajlistákra szűkítésével. Az elvégzett vizsgálatok közül a dokumen¬tumelemzés iga¬zol¬ta, hogy a középiskolai biológiatanároktól elvárható a biológiai diverzitásnak a sokfé-leségnél (a féleségek sokaságánál és különlegességénél) mélyebb jellemzőjének, a féleségek töme-ges¬ségének ismerete és hatékony tanítása. A 2017-től hatályos érettségi köve¬telmény¬rendszer, illet¬ve két kivétellel a megvizsgált tankönyvek már nem adnak lehetőséget a fogalom felületes ér-tel¬mezésére, félreértésére. A fogalomalkotás folyamatában fontosak a korai tapasztalatok az élővilág sokféleségéről, például az egyes közösségek, fajok vagy változatok különlegességéről. Ezek a köznevelés minden szintjén, és sokféle tanulási helyzetben meg is jelennek. A középiskolai biológiaoktatásban azonban az egy¬di¬menziós (tömegességi adatot nem rögzítő) faj¬listák már nem segítik a fogalom megértését, és akár egy egyszerű biodiverzitás-index-számítási feladathoz képest is: öncélúak. A terepi kör¬nye¬zeti nevelésben alkalmazott, megvizsgált néhány bio¬di¬verzitás-vonatkozású program közül a Vadon¬leső és a MÉTA program a leginkább alkalmas a fajgazdagság és a biodiverzitás (különb¬ségeinek) tanulására. A munkáltatói véleményvizsgálat alapján a terepi környezeti nevelők irá¬nyába megfogalmazott munkáltatói elvárások között alig érhető tetten a biodiverzitás mértékével kapcsolatos elvárás. A munkahelyi vezetők inkább az attitűdformálást, -megerősítést, az élmény¬pedagógia támogatását, és – ritkáb¬ban – az aktív természetvédelmi munkát, bevonást tartják hasz¬nos terepi környezeti nevelői tulajdonságnak. Az óvo¬dák régiónként kissé eltérő gyakorisággal, 12–22%-ban évente viszik erdei óvodába a gyerme¬keket. 38–43%-uk jelez hetente rövid kirándulásokat vagy sétát. Kirándulni az iskolák 51–71%-a évente, 10–24%-a soha nem viszi tanulóit. Erdei iskolát 29–45%-ban szerveznek. A termé¬szeti értékekre építő nevelési gyakorlatok elismertsége és alkalmazása minden vizsgált didak¬tikai eszköz esetében, illetve a természeti értékek ismertsége az öko¬címes intézmények (zöld óvodák, ökoiskolák) körében országszerte szignifikánsan jellemzőbb. A kérdőíves adatfelvétel intézmény¬típusokra és régiókra reprezentatív volt. A legnagyobb hatásúnak tartott szabadtéri, természeti kör¬nye¬zetben zajló tanulásszervezést (melyre a tanulók is vágynak a fókuszcsoportos vizsgálatok szerint,) még az ökopedagógiai címmel rendelkező intézmények is a legritkábban alkalmazták a vizsgált módszerek közül. A Natura 2000 rendszer 2015-re említés szintjén megjelent a biológiatankönyvekben (7. és 10. osztályban), alapvetően természetvédelmi-területvédelmi tartalommal. Az ekkor Magyaror¬szá¬gon már 10 éve működő rendszer által nyújtott tapasztalati tanulási lehetőségre és helyi-közösségi kap¬cso¬lódási pontokra a formális oktatás alig épített. Egyéb tanulási helyzetekben (táborban, kirán¬duláson) a téma természetvédő szervezeteknek és nemzeti parkoknak köszön¬¬hetően megjelent, leg¬¬gyak¬rab¬ban annak – a laikusok és tanulók számára kevéssé motiváló – jogszabályi bemuta¬tásaként. A régiókra és oktatás-intézménytípusokra reprezentatív országos véleményvizsgálat alap¬ján a Natura 2000 európai természetvédelmi eszköz emblémáját a kérdezettek 24,7%-a ismeri 2016-ban.}, year = {2020}, orcid-numbers = {Könczey, Réka/0000-0002-9745-1371} } @article{MTMT:32056464, title = {Rónay Zoltán: Jogszerűség és etika a tanári pályán}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32056464}, author = {Fenyődi, Andrea}, doi = {10.37205/TEL-hun.2019.3-4.12}, journal-iso = {PEDAGÓGUSKÉPZÉS}, journal = {PEDAGÓGUSKÉPZÉS}, volume = {18(46)}, unique-id = {32056464}, issn = {0133-2570}, year = {2019}, eissn = {2732-3463}, pages = {159-162}, orcid-numbers = {Fenyődi, Andrea/0000-0002-0262-8438} } @{MTMT:31169248, title = {A hazai középfokú kollégiumpedagógia szakirodalmának (2004-2019) tartalmi jellemzői.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31169248}, author = {Pribék, László}, booktitle = {V. Tanárképzés Napja Konferencia: Kortárs pedagógiai szakirodalom}, unique-id = {31169248}, year = {2019}, pages = {23-24} }