@inbook{MTMT:31105669, title = {Egy szövegértésképesség-fejlesztési folyamat keretei anyanyelv-pedagógiai nézőpontból. (általános iskola 7-8. osztály)}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31105669}, author = {Zsigriné Sejtes, Györgyi}, booktitle = {Reflexiók néhány magyarországi pedagógia-releváns kontextusra}, unique-id = {31105669}, year = {2020}, pages = {159-165} } @article{MTMT:31105666, title = {KAP-tunk, hogy adjunk! Tanulni élmény?!}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31105666}, author = {Jancsákné Majzik, Andrea and Zsigriné Sejtes, Györgyi}, journal-iso = {MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)-}, journal = {MÓDSZERTANI KÖZLEMÉNYEK (2012)-}, volume = {59}, unique-id = {31105666}, issn = {2063-3734}, year = {2019}, eissn = {2786-3212}, pages = {23-37} } @book{MTMT:30687002, title = {A Digitális alapú alprogram módszertani eszköztára}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/30687002}, isbn = {9789634960898 ; 9789634960904}, author = {Antal, Péter and Buhály, Attila and Czirfusz, Dóra and Cs. Bogyó, Katalin and Göncziné Kapros, Katalin and Habók, Lilla and Komló, Csaba and Prantner, Csilla and Mándy, Tihamér and Óbis, Hajnalka and Racsko, Réka and Sitkuné Görömbei, Cecília and Stóka, Györgyné and Vegera, József}, publisher = {Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó}, unique-id = {30687002}, year = {2018}, orcid-numbers = {Racsko, Réka/0000-0001-8484-155X} } @article{MTMT:3213787, title = {„Tudós tanárok – tanár tudósok” konferencia. Fókuszban a tanulás és a tanítás értékelése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/3213787}, author = {Zsigriné Sejtes, Györgyi}, doi = {10.21030/anyp.2017.1.10}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {10}, unique-id = {3213787}, issn = {2060-0623}, year = {2017}, pages = {89-95} } @inbook{MTMT:23343919, title = {Mit? Hogyan? A szövegértés tanításáról magyar szakos tanárjelölteknek. A szövegértés tanításáról magyar szakos tanárjelölteknek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/23343919}, author = {Zsigriné Sejtes, Györgyi}, booktitle = {Vzdelávanie, výskum a metodológia = Oktatás, kutatás és módszertan}, publisher = {International Research Institute s.r.o.}, unique-id = {23343919}, abstract = {Az információfeldolgozás az anyanyelvi kompetencia olyan kiemelt területe, amely létrehozza az élethosszig tartó tanulás feltételeit, elősegíti a társadalmi beilleszkedést. Az ehhez kapcsolódó szövegértés olyan eszköztudás, amely a XXI. század piaci értékévé, szellemi tőkéjévé vált. Az információs társadalom megköveteli a kommunikációban résztvevő partnerektől, hogy különböző anyagú és nyelvű szövegeket tudjanak hatékonyan interpretálni, tudatosan alkalmazzanak szövegértési stratégiáikat (a szöveg típusából, formájából következő alkotói szándék felismerése, a meggyőzés és befolyásolás eszközeinek alkalmazása …). Felnőttképzési gyakorlatom során (magyartanárok országos továbbképzése, tanárjelöltek módszertani kurzusainak vezetése, szakvezetői tevékenység, anyanyelv-pedagógiai kutatócsoporti munka) azt tapasztaltam, hogy a szövegértés tanításának elméleti és gyakorlati kérdései nem rendszerszerűen jelennek meg a tanítási folyamatban. Az átfogó anyanyelv-fejlesztési programok tanároknak szóló dokumentumaiban és a tanárképzési kurzusok tematikáiban követhető ugyan témához kötődő, funkcionalitásra törekvő nyelvészeti és pedagógiai irányvonal, de ezek gyakorlati alkalmazása nehézségekbe ütközik A kiinduló állítás az, hogy a tanulók szövegértési képességei messze, elmaradnak a társadalmi elvárástól, a munkaerőpiac követelményeitől. A szövegfogalom esetleges, nem elég hatékonyan segíti a képességek kialakítását, a szövegértés fejlesztése ad hoc módon történik. Jelen munka célja olyan egyetemi kurzus (A szövegértés, szövegalkotás tanításának lehetőségei) tematikájának bemutatása, amely a nyelvészeti és irodalmi szövegfogalmakat áttekintve nyelvészeti-pedagógiai alapokon nyugvó koncepciót nyújt a magyar szakos tanárjelölteknek az anyanyelvi kompetencia, azon belül a szövegértés fejlesztéséhez, a hozzá kötődő pedagógiai megközelítés pedig a tanítási folyamat megtervezéséhez. A tematika egyik alapelve, hogy a hallgatók a szövegértéshez kötődő fogalmakat saját élményű tanulási módszerrel sajátítsák el. A munkát akkor tekintem eredményesnek, ha a szövegértéshez kapcsolódó témakörökhöz (szövegfogalom, szövegtípusok…) tanítási módszereket (drámapedagógai módszerek, kooperatív munkaformák, a differenciálás lehetőségei, kreatív szövegértési gyakorlatok…) is tudok nyújtani.}, year = {2013}, pages = {225-233} } @inproceedings{MTMT:2939819, title = {A szövegértés tanításának egy konceptuális lehetősége a plusz 10%-ban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/2939819}, author = {Zsigriné Sejtes, Györgyi}, booktitle = {Kihívások a társadalomban, válaszok az iskolákban}, unique-id = {2939819}, year = {2013}, pages = {433-443} }