@article{MTMT:34822290, title = {Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása I.}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34822290}, author = {Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka}, doi = {10.21030/anyp.2024.1.1}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {34822290}, issn = {2060-0623}, abstract = {Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás elérhető, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. Jelen munka célja, hogy ezt a hiányosságot pótolja. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekinti át, kitér az olvasási motiváció értelmezésére, jelentőségére és az olvasási motivációt támogató fontosabb környezeti tényezőkre. Ezt követően összefoglalja az olvasási motivációt célzó fejlesztőprogramok főbb tanulságait, és részletesen ismerteti a fogalomalapú olvasástanítást (Concept-Oriented Reading Instruction, CORI), amely az egyik legismertebb és számos empirikus kutatás által eredményesnek talált program. A tanulmány második része a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek megvalósítását gyakorlati ötletekkel is segíti.}, year = {2024}, pages = {5-21}, orcid-numbers = {Szenczi, Beáta/0000-0003-4709-8810; Fejes, József Balázs/0000-0003-3777-415X; Vígh, Tibor/0000-0002-7201-9187; Hódi, Ágnes/0000-0003-0325-1449; Tary, Blanka/0000-0002-3687-2631} } @book{MTMT:34795474, title = {XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 20th Conference on Educational Assessment : PÉK 2024 = CEA 2024 : program és összefoglalók = program and abstracts}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34795474}, isbn = {9789633069820}, author = {Habók, Anita and Nagy, Márió Tibor}, publisher = {SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola}, unique-id = {34795474}, year = {2024}, orcid-numbers = {Habók, Anita/0000-0003-0904-8206} } @article{MTMT:34785645, title = {The role of learning anxiety and mathematical reasoning as predictor of promoting learning motivation: The mediating role of mathematical problem solving}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34785645}, author = {Supriadi, Nanang and Jamaluddin Z, Wan and Suherman, Suherman}, doi = {10.1016/j.tsc.2024.101497}, journal-iso = {THINK SKILLS CREAT}, journal = {THINKING SKILLS AND CREATIVITY}, volume = {52}, unique-id = {34785645}, issn = {1871-1871}, year = {2024}, eissn = {1878-0423}, orcid-numbers = {Suherman, Suherman/0000-0002-1700-4177} } @article{MTMT:34785644, title = {Students’ performance on mathematical creative thinking-based ethnomathematics: A Rasch measurement}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34785644}, author = {Suherman, Suherman and Vidákovich, Tibor}, doi = {10.1063/5.0201065}, journal-iso = {AIP CONF PROC}, journal = {AIP CONFERENCE PROCEEDINGS}, volume = {3058}, unique-id = {34785644}, issn = {0094-243X}, year = {2024}, eissn = {1551-7616}, orcid-numbers = {Suherman, Suherman/0000-0002-1700-4177} } @CONFERENCE{MTMT:34785640, title = {Harnessing distributed pedagogical leadership culture in preservice teacher education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34785640}, author = {Okiri, Peter Ochieng and Mária, Hercz}, booktitle = {eapril Conference Proceedings 2023}, unique-id = {34785640}, year = {2024}, pages = {37-46} } @book{MTMT:34780879, title = {Környezeti nevelés és fenntarthatóság 2.0 Nemzetközi konferencia - Absztraktfüzet}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34780879}, isbn = {9789636262266}, editor = {Dudok, Fanni}, publisher = {PTE}, unique-id = {34780879}, year = {2024} } @article{MTMT:34768134, title = {Citizenship Education and Political Literacy in Hungary According to Hungarian Non-Governmental Organizations Focusing On Citizenship Education}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34768134}, author = {San, Selda and Dancs, Katinka}, doi = {10.32570/ijofe.1360068}, journal-iso = {IJOFE}, journal = {Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi}, volume = {10}, unique-id = {34768134}, abstract = {Through citizenship education, countries try to provide individuals with the desired knowledge, skills and values. Although curriculums are prepared for this purpose, deficiencies may occur in practice because of various reasons. Non-governmental organizations (NGOs) interested in education can also contribute to completing these deficiencies. The European Union also supports the work of NGOs in this direction. It’s understood that citizenship participation in Hungary, a member of the European Union, is less than other member countries. In this context, this research aimes to reveal the views of NGOs -interested in citizenship education in Hungary- regarding citizenship education and political literacy. In this study, an example of a case study from qualitative research designs, the opinions of members of NGOs working on citizenship education were taken within the scope of a purposeful sample. The data were analyzed by content analysis. As a result of the research, it’s seen that members of various NGOs organize educational and awareness-raising activities for students and teachers. According to them, citizenship education isn’t carried out at an adequate level in Hungary. So, it’s thought that political literacy, one of the basic elements of citizenship education, should be included in the program. But, it has also been concluded that political literacy is handled more with the knowledge dimension.Key Words: Citizenship education, Hungarian non-governmental organizations, political literacy}, year = {2024}, eissn = {2149-3030}, pages = {1-13}, orcid-numbers = {San, Selda/0000-0002-8680-7491; Dancs, Katinka/0000-0002-8295-5796} } @article{MTMT:34763120, title = {Friendship Functions in Adolescence: Hungarian Version of the McGill Friendship Questionnaire}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34763120}, author = {Kasik, László and Jámbori, Szilvia and Gál, Zita and Tóth, Edit}, doi = {10.1177/08295735241242591}, journal-iso = {CAN J SCH PSYCHOL}, journal = {CANADIAN JOURNAL OF SCHOOL PSYCHOLOGY}, unique-id = {34763120}, issn = {0829-5735}, abstract = {The aim of the study was to explore same-sex and opposite-sex friendship functions among 12 to 13- and 16 to 17-year-old Hungarian adolescents ( n = 304). To explore perceptions of friendship functions, the McGill Friendship Questionnaire (MFQ, 30 items, 6 factors: stimulating companionship, help, intimacy, reliable alliance, self-validation, emotional security) was used. The confirmatory factor analysis did not support the theoretical structure of MFQ. Based on the exploratory factor analysis, the 26-item Hungarian version of MFQ can be used to measure adolescents (the original 6 factors were retained). The internal reliability indices of the MFQ versions (same and opposite sex) were adequate (Cronbach’s α: .69–.88). The results only partially confirmed the age and gender hypotheses. Based on the results, the older students are more likely to acknowledge the achievements and positives of a friend for both same-sex and opposite-sex friends, as well as intimacy for opposite-sex friends. Also among older students, we identified several significant gender differences: for girls, all features of friendship were more important, except self-validation in same-sex friendship. In the opposite-sex relationship, only stimulating companionship and reliable alliance are more important for girls. The results raise the possibility that friendship functions build on and reinforce each other with age.}, year = {2024}, eissn = {2154-3984}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264; Gál, Zita/0000-0001-9676-3114; Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730} } @article{MTMT:34760728, title = {A szociálisprobléma-megoldás és a szorongás jellemzői perfekcionista és nem perfekcionista serdülők körében – egy longitudinális vizsgálat eredményei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34760728}, author = {Kasik, László and Gál, Zita}, doi = {10.1556/0016.2023.00033}, journal-iso = {M PSZICH SZLE}, journal = {MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {79}, unique-id = {34760728}, issn = {0025-0279}, abstract = {Háttér és célkitűzések A maladaptív perfekcionizmussal jellemzett serdülők szociálisprobléma-megoldásának egyik igen fontos jellemzője a problémához való negatív viszonyulás, illetve a problémahelyzetből való minél gyorsabb kilépés, ha úgy érzékelik, megoldásuk nem felel meg maximálisan az általuk vagy a környezetük által megfogalmazott elvárásoknak. A kétéves (2021–2022) követéses vizsgálat első mérési pontján 11–12 éves és 16–17 éves diákok (N 2021 = 305, N 2022 = 290) körében vizsgáltuk, milyen arányban fordul elő körükben adaptív és maladaptív perfekcionista, milyen különbség azonosítható kortársakkal kapcsolatos problémáik megoldásában, bevonva az elemzésbe a szorongást is, mivel ennek szerepe az elkerülő viselkedésben és főként a maladaptív perfekcionizmusban jelentős. Módszer A szociálisprobléma-megoldás jellemzőit a Social Problem-Solving Inventory–Revised (D’Zurilla és mtsai, 2002), az állapot- és a vonásszorongást a State–Trait Anxiety Inventory for Children (Sipos és mtsai, 1978) kérdőívvel vizsgáltuk. A perfekcionizmust az Almost Perfect Scale Revised (Slaney és mtsai, 2001) és az Frost Multidimensiol Perfectionism Scale (Frost és mtsai, 1990) eszközzel tártuk fel, melyekkel együttesen a személyes, a környezettől származó és külön a szülői elvárások, a kételkedés, a hibázástól való félelem, a megfelelés hiányának érzése és a rendezettség, rendszeretet jellemzői azonosíthatók. Eredmények Mindkét évben közel hasonló a nem perfekcionisták, az adaptív és a maladaptív perfekcionisták aránya, mely arányok egy év elteltével nem változtak, és mindkét életkorban a perfekcionisták harmada a maladaptív perfekcionizmus jeleit mutatja. A maladaptív perfekcionistákra jellemző legnagyobb mértékben a negatív problémaorientáció és az elkerülő viselkedés, utóbbi – főként az idősebbeknél – a vonás- és állapotszorongással és a szülői kritikával együtt markáns hatással bír a maladaptív perfekcionista diákok személyes elvárásaira és a megfelelés hiányának érzésére. Következtetések Ezek az eredmények többnyire alátámasztják a külföldi kutatási adatokat, és arra hívják fel a figyelmet, hogy az iskolai nevelés során mindenképpen szükséges a jelenleginél mélyrehatóbban foglalkozni a perfekcionizmus serdülőkori megjelenésével, felismerésével, okaival, alakulásával és következményeivel, megfelelő pedagógiai eszközökkel segíteni az adaptivitás erősödését, illetve kezelése során figyelembe kell venni más területekkel való kapcsolatát. E longitudinális felmérésből is úgy látszik, a maladaptív perfekcionizmusnak a társas problémák nem hatékony megoldásával és a szorongással is egyre szorosabb a kapcsolata serdülőkorban, mely kapcsolatrendszer kevésbé hatékony életvezetést eredményezhet mind társas, mind teljesítményhelyzetekben.}, year = {2024}, eissn = {1588-2799}, pages = {43-71}, orcid-numbers = {Kasik, László/0000-0001-5725-5264; Gál, Zita/0000-0001-9676-3114} } @article{MTMT:34753571, title = {Social problem-solving, coping strategies and communication among 5 th and 7 th graders}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34753571}, author = {Balogh-Pécsi, Anett and Tóth, Edit and Kasik, László}, doi = {10.1080/02673843.2024.2331592}, journal-iso = {INT J ADOLESC YOUTH}, journal = {INTERNATIONAL JOURNAL OF ADOLESCENCE AND YOUTH}, volume = {29}, unique-id = {34753571}, issn = {0267-3843}, year = {2024}, eissn = {2164-4527}, orcid-numbers = {Tóth, Edit/0000-0001-9281-5730; Kasik, László/0000-0001-5725-5264} }