TY - JOUR AU - Kéri, Anita TI - Az egyetemi (márka)közösséghez való tartozás vizsgálata JF - EDUCATIO J2 - EDUCATIO VL - 33 PY - 2024 IS - 2 SP - 262 EP - 269 PG - 8 SN - 1216-3384 DO - 10.1556/2063.33.2024.2.14 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35182594 ID - 35182594 AB - A felsőoktatásban meglévő verseny már nem csupán arra ösztönzi az intézményeket,hogy hallgatóik egyéni igényeit kielégítsék, hiszen az intézményi siker sokszorfokmérőjeként emlegetett hallgatói elégedettség mellett a közösségek szerepe isfelértékelődik. Jelen kutatás célja, hogy feltárja a hallgatók egyetemrevonatkozó büszkeségét és márkaközösséghez való tartozásának érzetét az egyetemiajándéktárgyak vizsgálatán keresztül. A mélyinterjús kutatás eredményei aztmutatják, hogy a vizsgált hallgatók egyetem iránti büszkesége megmutatkozhat apozitív szájreklámon, a közösséghez való tartozás örömén, és az ajándéktárgyakviselésén keresztül is. Az alanyok továbbá észlelik az egyetemi és kisebbalközösségei értékét, magukat a közösség részeként definiálják. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Török , Réka Szabina AU - Bundság, Éva Szabina TI - Téged befolyásol mások utazási élménye? – A belföldi turisták hordaszerű magatartásának vizsgálata JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 58 PY - 2024 IS - 1 SP - 15 EP - 24 PG - 10 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2024.58.01.02 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35143200 ID - 35143200 AB - A TANULMÁNY CÉLJAA társadalmi befolyásolás erőteljesen tapasztalható a közösségi média felületek és értékelő platformok megjelenése óta, amelyek egyben gyökeresen megváltoztatták az utazók viselkedését is. A turisták kényelmesen és gyorsan tájékozódhatnak mások véleményéről és tapasztalatairól utazásuk tervezése során. Ezért a tanulmány célja összekapcsolni a szállásválasztással kapcsolatos döntési mechanizmust a hordamagatartás jelenségével, hogy pontosabb képet mutasson a turisták vásárlói magatartásáról. Arra a kérdésre keressük a választ, hogy miként jelenik meg ahordamagatartás az online információkeresés és a végső döntéshozatal során a belföldi utazók körében.ALKALMAZOTT MÓDSZERTANÖnkényes mintavétel mellett, a hordamagatartás elméleti háttere alapján megalkotott, online kérdőíves megkérdezés szolgálta a tanulmány kutatási módszerét, amely a közösségi oldalak releváns csoportjaiban került lebonyolításra. A megkérdezés keretében egy kísérletet is folytattunk, mely során a vélemények megismerése előtti és azt követő szállásvállasztást vizsgáltuk.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEKA kérdőíves megkérdezés és a lebonyolított kísérlet alapján is igazolódott a vélemények hordamagatartásbéli szerepe, valamint kiderült, hogymitől válik hitelessé egy vásárlói írás. A részletes tapasztalatmegosztás a kutatás több pontján köszönt vissza alapvető szempontként. Továbbá míg a kommentelő személyes tulajdonságai kevéssé vannak hatással a hitelességre, addig a Részletesség, a Csillagok száma, valamint a Vélemények száma közepes befolyással bír. Kísérleti úton igazolódott a hordaszellem is, ahogy a vélemények hatására teljesen megváltoztatták az egyénekpreferenciáikat. A tanulmány interdiszciplináris alapokra helyezi a fókuszt, ugyanis a turizmusmarketinget a viselkedésgazdaságtanihordamagatartás jelenségével igyekszik magyarázni, ami nemzetközi szinten is egy kevéssé kutatott téma, hazai viszonylatban pedig kifejezetten rendhagyó.GYAKORLATI JAVASLATOKA szállások számára fontos, hogy egy felhasználóbarát értékelő platformot alakítsanak ki, amely megfelelő teret biztosít a korábbi vásárlók teljeskörű, részletgazdag tapasztalatainak és élményeinek megjelentetéséhez. Az értékelési hajlandóság növelése szempontjából célszerűbevezetni egy sajátos kampányt vagy akciót, amely jó motivációként szolgálhat a fogyasztói vélemények megosztására, továbbá kiemelten fontos, hogy azokat a hitelesség megteremtése érdekében nyomon kövesse és kezelje az adott szervezet. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Nagy, Barbara AU - Prónay, Szabolcs AU - Lukovics, Miklós TI - A szem a technológia elfogadás tükre. az önvezető járművek iránti bizalom szegmentált megragadása szemmozgás-követéssel TS - az önvezető járművek iránti bizalom szegmentált megragadása szemmozgás-követéssel JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 58 PY - 2024 IS - 1 SP - 5 EP - 14 PG - 10 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2024.58.01.01 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35133440 ID - 35133440 AB - A TANULMÁNY CÉLJA A mainstream technológia elfogadási modellek (TAM, UTAUT) alapján magállapítható, hogy a technológia elfogadást befolyásoló tényezők közül markánsan kiemelkedik a bizalom. Annak ellenére, hogy a nemzetközi szakirodalom azonosította a bizalmat, mint az önvezető járművek technológia elfogadásának egyik kiemelt tényezőjét, kevés ehhez kapcsolódó empirikus felmérés készült. A rendelkezésre álló tanulmányok leginkább hagyományos megkérdezéses módszerrel vizsgálják a társadalmat, mint egy nagy homogén csoportot, azonban arról kevés információval rendelkezünk, hogy a bizalom miként mutatkozik meg a fiziológiai reakciókban, illetve arról is, hogy eltérő jellegzetességekkel rendelkező csoportok esetében kimutatható-e valamilyen különbözőség. Mindebből adódóan kutatásunk fő célkitűzése az önvezető járművekhez kapcsolódóan a bizalom, mint a technológia elfogadás egyik kulcsfontosságú tényezőjének neurotudományi módszerrel történő vizsgálata az egyes fogyasztói csoportok esetében külön-külön. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A kutatásban valós idejű szemmozgáskövetéses méréseket alkalmaztunk a módszertanhoz képest kimagaslóan nagy, 102 elemű mintán, melyet önbevalláson alapuló felméréssel és fókuszcsoportos interjúkkal egészítettünk ki. Laboratóriumi körülmények között végeztünk olyan méréseket, amelyek során alanyaink önvezető járművek belső kameráival készült videókat néztek. Az egyének szemmozgásait követve vizsgáltuk a fixációk számát és összetett hosszát, valamint a pupilla mozgását.LEGFONTOSABB EREDMÉNYEKA fixációk száma, összetett hossza, valamint a pupilla tágulás alapján empirikusan verifikáltuk, hogy a „hagyománykedvelő elutasító” szegmentum bizalmi szintje a legalacsonyabb, valamint a tekintetek iránya és a fixációk száma alapján azt, hogy mind az öt szegmentum bizalmi szintje relatíve alacsony. A bizalmi szint növekedése kimutatható akkor, ha az alanyok többlet információhoz jutnak az utazásról (tablet, megismételt jelenetsor). Fontos megállapításunk továbbá, hogy az önbevalláson alapuló bizalmi szint nem minden esetben tükröződik a szemmozgásos eredményekben. GYAKORLATI JAVASLATOK A bemutatott szegmensek mentén illetve az alkalmazott módszertan által jobban megérthetjük a potenciális fogyasztók attitűdjeit, így az önvezető járművek iránti bizalom erősítéséhez kapcsolódó erőfeszítések (például edukációs kampányok) hatékonysága növelhető, ami e technológia elterjedését támogathatja. Az általános bizalomépítés mellett javasolt célzott kampányok által csökkenteni az egyes szegmensekre jellemző bizalmatlanságot. Köszönetnyilvánítás: Készült a K 137571 azonosító számú K_21 „OTKA” Kutatási témapályázat támogatásával. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Dér, Dorottya Noémi AU - Huszár, Sándor TI - A vizuális közösségimédia-tartalmak hatása a fiatal nők életmóddal való elégedettségére JF - MÉDIAKUTATÓ: MÉDIAELMÉLETI FOLYÓIRAT J2 - MÉDIAKUTATÓ VL - 25 PY - 2024 IS - 2 SP - 41 EP - 50 PG - 10 SN - 1586-8389 DO - 10.55395/MK.2024.2.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35084378 ID - 35084378 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós AU - Prónay, Szabolcs AU - Nagy, Barbara TI - Segmented trust assessment in autonomous vehicles via eye-tracking JF - JOURNAL OF INTELLIGENT AND CONNECTED VEHICLES J2 - J INTEL CONNEC VEHICLES VL - 7 PY - 2024 IS - 2 SP - 151 EP - 161 PG - 11 SN - 2399-9802 DO - 10.26599/JICV.2023.9210037 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35010544 ID - 35010544 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szabó, Bálint AU - Paulics, Lilla AU - Kéri, Anita TI - Exploring degree-seeking international student satisfaction through the example of a Hungarian university JF - HUNGARIAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL (HERJ) J2 - HERJ VL - online first PY - 2024 SP - 1 EP - 19 PG - 19 SN - 2062-9605 DO - 10.1556/063.2024.00284 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34880301 ID - 34880301 AB - International student satisfaction has become a widely studied topic with the emergence of English-language study programs in higher education institutions (HEIs). Numerous studies arose in connection with understanding what factors influence international student satisfaction, determining service elements as crucial indicators of student satisfaction. There is limited research on understanding international student satisfaction in Hungary, explicitly focusing on degree-seeking mobility. Therefore, the current study analyses international students' satisfaction through the example of a Hungarian university to uncover the factors affecting satisfaction and to determine points for improvement of unsatisfied needs. Based on the questionnaire findings, an importance–satisfaction analysis (ISA) was conducted to depict international students' pain points visually. The focus group discussion and the affinity diagrams revealed that international students need more free-time activities and opportunities to connect outside the university. In addition, usability testing highlighted crucial missing information from the university mentor organisation webpage, while the results of the online questionnaire showed that there is an urgent need to develop university services. Besides determining points for improvement, this study provides insights into utilising a comprehensive, novel methodology in researching degree-seeking mobile students in Hungary. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Bundság, Éva Szabina AU - Huszár, Sándor ED - Sávai, Marianna TI - Investigation of sense of community among cyclists T2 - Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Szeged SN - 9789633069721 PY - 2024 SP - 262 EP - 269 PG - 8 DO - 10.14232/gtk.gdtgiss.2024.15 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34777315 ID - 34777315 AB - Cycling has become determinate in many areas of life. It is a cheap, environmentally friendly and flexible mode of transport, and due to the emergence and development of cycle sport and the growing willingness to follow a healthy lifestyle, cycling provides sports opportunities and the daily exercise for many. The aim of this study[1] is to investigate the sense of community among cyclists by conducting an online survey using validated questions from the Sense of Community Index 2 (SCI-2) model, with 362 responses gathered. According to the results, the interpreted scales were applicable and most of the respondents agreed with the 4 dimensions of the SCI-2 (Membership, Influence, Integration and fulfilment of needs, Shared emotional connection) which assumes that cyclist do feel a kind of community with each other. From a marketing point of view, cycling can be perceived not only as an activity but also as a group of consumers linked to this activity. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ujházi, Tamás AU - Prónay, Szabolcs AU - Majó, Zoltán AU - Lukovics, Miklós ED - Sávai, Marianna TI - Analyzing the models of consumer acceptance of technology from the perspective of preparedness for autonomous vehicles T2 - Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Szeged SN - 9789633069721 PY - 2024 SP - 10 EP - 23 PG - 14 DO - 10.14232/gtk.gdtgiss.2024.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34729016 ID - 34729016 AB - In our study, we review the framework of questionnaire research methods suitable for analyzing the consumer acceptance of vehicle industry innovations, more specifically, of autonomous vehicles. Our aim is to identify the most widely used research models and examine which variables affect consumer acceptance of self-driving technologies to the greatest extent. The various modified versions of the TAM and UTAUT models are the most commonly used models to address the topic in the literature. Both models are characterized by the attempt to predict a consumer’s behavioral intention based on the specificities of a technology. Due to the difficulties of prior testing of self-driving technologies, it is worth reviewing these methods from the aspect of how suitable they are for capturing the consumer acceptance of this technology and through what adaptation measures. We do not aim to question the validity of researching the topic by questionnaire surveys, but we find it important to emphasize the significance of cautious adaptation. In the present paper, we intend to provide a methodological basis for future research related to autonomous technology by revising the TAM and UTAUT methods. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Tesch, Zsanett AU - Prónay, Szabolcs AU - Buzás, Norbert TI - Can the group effect dominate the influence of the child on the parent's decision to care for type 1 diabetes? JF - JOURNAL OF PEDIATRIC NURSING: NURSING CARE OF CHILDREN AND FAMILIES J2 - J PEDIATR NURS VL - 76 PY - 2024 SP - e19 EP - e26 PG - 8 SN - 0882-5963 DO - 10.1016/j.pedn.2024.01.014 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34572668 ID - 34572668 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Honti, Tamás TI - Politikai termékek és választói klaszterek a 2022-es országgyűlési választáson JF - VEZETÉSTUDOMÁNY J2 - VEZETÉSTUDOMÁNY VL - 55 PY - 2024 IS - 1 SP - 39 EP - 51 PG - 13 SN - 0133-0179 DO - 10.14267/VEZTUD.2024.01.04 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34504211 ID - 34504211 AB - A tanulmány a politikai csere és a napirend-befolyásolás kapcsolatát vizsgálja meg a politikai termék fogalma segítségével. A szerző a 2022-es országgyűlési választáson a politikai termékek és napirendi témák fontosságának választói észlelését vizsgálta meg, és választói szegmensek azonosítására törekedett klaszterelemzéssel. Az országgyűlési választás előtti másfél hétben egy online kérdőíves megkérdezést hajtott végre, aminek az eredményeképp egy 2000 fős mintát kapott, ami nemre, korra és lakóhelytípusra tükrözi a magyar választók alapsokaságát. A Fidesz-KDNP és az Egységben Magyarországért szavazói között szegmenseket hozott létre az egyes napirendi témák fontosságának észlelése alapján, amiből arra lehet következtetni, hogy az ügyalapú szavazásnak volt szerepe a 2022-es választáson. Találkozott olyan kormánypárti szegmenssel, melyben kizárólag a háború vagy a vezértémák alapján döntöttek, illetve olyan kiábrándult ellenzéki klaszterrel is, melyben egyetlen ellenzéki témát sem tartottak fontosnak. LA - Hungarian DB - MTMT ER -