TY - JOUR AU - Kecskés, Evelin AU - Lukovics, Miklós TI - Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására JF - ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK J2 - É-MO STRAT FÜZ VL - 21 PY - 2024 IS - 1 SP - 82 EP - 97 PG - 16 SN - 1786-1594 DO - 10.32976/stratfuz.2024.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558 ID - 34766558 AB - Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Maket, Isaiah AU - Szakálné Kanó, Izabella AU - Vas, Zsófia Boglárka TI - Urban agglomeration and regional economic performance connectedness: Thin ice in developing regions JF - Research in Globalization J2 - Research in Globalization VL - 8 PY - 2024 SP - 1 EP - 17 PG - 17 SN - 2590-051X DO - 10.1016/j.resglo.2024.100211 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748033 ID - 34748033 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós AU - Ujházi, Tamás AU - Prónay, Szabolcs TI - Az önvezető járművek elfogadásának társadalomtudományi vetületei. Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok TS - Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok JF - POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT J2 - POLGÁRI SZEMLE VL - 19 PY - 2023 IS - 4-6 SP - 266 EP - 280 PG - 15 SN - 1786-6553 DO - 10.24307/psz.2023.1220 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757358 ID - 34757358 AB - Tanulmányunkban a járműipari innovációk, azon belül is az önvezető járművek fogyasztói elfogadásának vizsgálatára alkalmas kutatási módszerek keretrendszerét tekintjük át. Tanulmányunkban szakirodalmi alapon állva áttekintjük e módszereket, ezáltal bemutatva a technológia elfogadását befolyásoló tényezők és modellek főbb típusait, valamint rávilágítva e módszerek korlátaira is. Ezekben a módszertani korlátokban közös, hogy a szakirodalomban bevett módszerek ugyan kiválóan alkalmazhatók olyan termékek, szolgáltatások értékelésére, melyet a fogyasztó már kipróbált és viszonylag jól ismer – ám az önvezető járművekhez hasonló radikális innovációk kapcsán ez nem jelenthető ki. Tanulmányunkban javaslatokat teszünk arra vonatkozóan, miként lehetne kiegészíteni a hagyományos kérdőíves módszereket annak érdekében, hogy még hatásosabban és hatékonyabban meg tudjuk ragadni az önvezető járművek fogyasztói elfogadását. Így hozzájárulva mindazon társadalmi és gazdasági előnyökhöz, melyek a technológia széleskörű elterjedéséből származhatnak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Wahyuni, Andi Sri AU - Málovics, György TI - Top-Down Motivation in University–Community Engagement JF - Journal of Higher Education Outreach and Engagement J2 - Journal of Higher Education Outreach and Engagement VL - 27 PY - 2023 IS - 24 SP - 43 EP - 64 PG - 22 SN - 1534-6104 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448563 ID - 34448563 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lengyel, Imre AU - Lengyel, Balázs TI - In memoriam Varga Attila (1958-2023) JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 37 PY - 2023 IS - 4 SP - 122 EP - 126 PG - 5 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.37.4.3542 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415998 ID - 34415998 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lengyel, Imre TI - A hazai terület- és településfejlesztés egyik „állatorvosi lova”: a felsőoktatás leépülése a kevésbé fejlett térségekben JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 37 PY - 2023 IS - 4 SP - 51 EP - 81 PG - 31 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.37.4.3490 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415923 ID - 34415923 AB - Napjainkban egy-egy térség fejlődése elsősorban a humán tőkéjének színvonalától függ, ezért egyre inkább felértékelődik az oktatás, különösen a felsőoktatás minősége és széles körű elérhetősége. Magyarországon a rendszerváltozás után átalakult a felsőoktatás: jellemzően vidéki képzési helyeken új intézmények jöttek létre és a hallgatók létszáma is ugrásszerűen megnőtt. De a dinamikus növekedés 2006 után megtorpant, ezt követően a hallgatók száma jelentősen visszaesett. A Budapest-központúság mérséklésének hazai területfejlesztési dokumentumokban megfogalmazott célkitűzése nem valósult meg, a hallgatók számának jelentős csökkenése elsősorban a vidéki székhelyű kisebb intézményeknél és a kevésbé fejlett térségek képzési helyein figyelhető meg.Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy miként alakultak a hallgatói létszámok 2006 és 2021 között az érintett városokban. Az adatok alapján a nappali tagozatos hallgatók térbeli koncentrálódása egyre jelentősebb: 2021-ben a fővárosban és négy vidéki egyetemi városban vették fel alapképzésekre a hallgatók 85%-át, mester- és osztatlan képzésekre a 93%-át. Amíg a mester- és osztatlan képzéseknél az intézmények versenyéből adódó területi koncentráció elfogadható, addig az ország számára hátrányos az alapképzések koncentrációja, mivel e képzések jelentős része „középiskolásodó” tömegképzés, amelyet közszolgáltatásnak tekintve – a helyi munkaerőpiac igényeihez igazodva, egyúttal a tovább- és átképzések, az élethosszig tartó tanulás intézményi hátterét megteremtve – mindegyik nagyvárosi településegyüttesben meg kellene szervezni. Véleményem szerint a felsőoktatás elmúlt évekbeli átrendeződése nemcsak a kevésbé fejlett térségek felzárkózását, az egyik alapvető területfejlesztési cél elérését nehezíti meg, hanem az ország versenyképességét is hátrányosan befolyásolja. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Maket, Isaiah Juma AU - Szakálné Kanó, Izabella AU - Vas, Zsófia Boglárka TI - Urban Agglomeration and Income Inequality: Is Kuznets Hypothesis Valid for Sub-Saharan Africa? JF - SOCIAL INDICATORS RESEARCH J2 - SOC INDIC RES VL - 170 PY - 2023 IS - 3 SP - 933 EP - 953 PG - 21 SN - 0303-8300 DO - 10.1007/s11205-023-03222-6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34257420 ID - 34257420 AB - This paper contributes to the ongoing debate on the relationship between urban agglomeration and income inequality. The World Bank and the United Nations place Sub-Saharan Africa among the leading urbanizing regions with sizable urban agglomeration inequality challenges. Therefore, the main research question of this study was whether there is a significant relationship between urban agglomeration and income inequality. This study also aimed to determine whether the relationship is nonlinear, estimated using a dynamic panel model, an inverted U-shaped Kuznets hypothesis, and balanced panel data from 2000 to 2020 for 22 countries in Sub-Saharan Africa. The findings revealed a nonlinear relationship between urban agglomeration and income inequality in Sub-Saharan Africa. The findings showed that income inequality increases with urban agglomeration in the first stage and decreases in the later stages of urbanization. Based on the findings, our recommendations are to enhance governance capacity in providing urban infrastructural investment, improve industrialization capacity, and open up the peri-urban connecting rural regions through public–private development partnerships to shorten the urbanization-driven income inequality inverted U-shaped Kuznets’ turning point in Sub-Saharan Africa. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kecskés, Evelin AU - Lukovics, Miklós TI - Az önvezetőjármű-használat techno-ökonómiai megközelítése JF - POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT J2 - POLGÁRI SZEMLE VL - 19 PY - 2023 IS - 1-3 SP - 181 EP - 196 PG - 16 SN - 1786-6553 DO - 10.24307/psz.2023.0912 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34239330 ID - 34239330 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Péter AU - Bodnár, Gábor AU - Lengyel, Imre TI - Relationships between factors of regional competitiveness in Central and Eastern Europe JF - JOURNAL OF INTERNATIONAL STUDIES J2 - J INT STUDIES VL - 16 PY - 2023 IS - 3 SP - 78 EP - 96 PG - 19 SN - 2071-8330 DO - 10.14254/2071-8330.2023/16-3/4 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34190734 ID - 34190734 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Maket, Isaiah Juma AU - Szakálné Kanó, Izabella AU - Vas, Zsófia Boglárka TI - Estimations of pooled dynamic panel data model with time-space dependence of selected Sub-Saharan African urban agglomerations, 2000-2020 JF - REGIONAL STATISTICS J2 - REG STAT VL - 13 PY - 2023 IS - 4 SP - 651 EP - 673 PG - 23 SN - 2063-9538 DO - 10.15196/RS130404 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34157052 ID - 34157052 LA - English DB - MTMT ER -