@article{MTMT:34766558, title = {Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558}, author = {Kecskés, Evelin and Lukovics, Miklós}, doi = {10.32976/stratfuz.2024.7}, journal-iso = {É-MO STRAT FÜZ}, journal = {ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK}, volume = {21}, unique-id = {34766558}, issn = {1786-1594}, abstract = {Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is.}, keywords = {városi mobilitás; önvezető autók; urbanizációs hátrányok}, year = {2024}, eissn = {2560-2926}, pages = {82-97} } @article{MTMT:34748033, title = {Urban agglomeration and regional economic performance connectedness: Thin ice in developing regions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748033}, author = {Maket, Isaiah and Szakálné Kanó, Izabella and Vas, Zsófia Boglárka}, doi = {10.1016/j.resglo.2024.100211}, journal-iso = {Research in Globalization}, journal = {Research in Globalization}, volume = {8}, unique-id = {34748033}, issn = {2590-051X}, year = {2024}, pages = {1-17}, orcid-numbers = {Maket, Isaiah/0000-0002-9562-0901; Vas, Zsófia Boglárka/0000-0001-9798-8374} } @article{MTMT:34757358, title = {Az önvezető járművek elfogadásának társadalomtudományi vetületei. Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757358}, author = {Lukovics, Miklós and Ujházi, Tamás and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.24307/psz.2023.1220}, journal-iso = {POLGÁRI SZEMLE}, journal = {POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT}, volume = {19}, unique-id = {34757358}, issn = {1786-6553}, abstract = {Tanulmányunkban a járműipari innovációk, azon belül is az önvezető járművek fogyasztói elfogadásának vizsgálatára alkalmas kutatási módszerek keretrendszerét tekintjük át. Tanulmányunkban szakirodalmi alapon állva áttekintjük e módszereket, ezáltal bemutatva a technológia elfogadását befolyásoló tényezők és modellek főbb típusait, valamint rávilágítva e módszerek korlátaira is. Ezekben a módszertani korlátokban közös, hogy a szakirodalomban bevett módszerek ugyan kiválóan alkalmazhatók olyan termékek, szolgáltatások értékelésére, melyet a fogyasztó már kipróbált és viszonylag jól ismer – ám az önvezető járművekhez hasonló radikális innovációk kapcsán ez nem jelenthető ki. Tanulmányunkban javaslatokat teszünk arra vonatkozóan, miként lehetne kiegészíteni a hagyományos kérdőíves módszereket annak érdekében, hogy még hatásosabban és hatékonyabban meg tudjuk ragadni az önvezető járművek fogyasztói elfogadását. Így hozzájárulva mindazon társadalmi és gazdasági előnyökhöz, melyek a technológia széleskörű elterjedéséből származhatnak.}, keywords = {önvezető járművek; innovatív technológiák; fogyasztói elfogadás; technológiai adaptáció}, year = {2023}, eissn = {1786-8823}, pages = {266-280}, orcid-numbers = {Ujházi, Tamás/0000-0002-6296-8071} } @article{MTMT:34448563, title = {Top-Down Motivation in University–Community Engagement}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448563}, author = {Wahyuni, Andi Sri and Málovics, György}, journal-iso = {Journal of Higher Education Outreach and Engagement}, journal = {Journal of Higher Education Outreach and Engagement}, volume = {27}, unique-id = {34448563}, issn = {1534-6104}, year = {2023}, pages = {43-64} } @article{MTMT:34415998, title = {In memoriam Varga Attila (1958-2023)}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415998}, author = {Lengyel, Imre and Lengyel, Balázs}, doi = {10.17649/TET.37.4.3542}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {37}, unique-id = {34415998}, issn = {0237-7683}, year = {2023}, eissn = {2062-9923}, pages = {122-126} } @article{MTMT:34415923, title = {A hazai terület- és településfejlesztés egyik „állatorvosi lova”: a felsőoktatás leépülése a kevésbé fejlett térségekben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415923}, author = {Lengyel, Imre}, doi = {10.17649/TET.37.4.3490}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {37}, unique-id = {34415923}, issn = {0237-7683}, abstract = {Napjainkban egy-egy térség fejlődése elsősorban a humán tőkéjének színvonalától függ, ezért egyre inkább felértékelődik az oktatás, különösen a felsőoktatás minősége és széles körű elérhetősége. Magyarországon a rendszerváltozás után átalakult a felsőoktatás: jellemzően vidéki képzési helyeken új intézmények jöttek létre és a hallgatók létszáma is ugrásszerűen megnőtt. De a dinamikus növekedés 2006 után megtorpant, ezt követően a hallgatók száma jelentősen visszaesett. A Budapest-központúság mérséklésének hazai területfejlesztési dokumentumokban megfogalmazott célkitűzése nem valósult meg, a hallgatók számának jelentős csökkenése elsősorban a vidéki székhelyű kisebb intézményeknél és a kevésbé fejlett térségek képzési helyein figyelhető meg.Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy miként alakultak a hallgatói létszámok 2006 és 2021 között az érintett városokban. Az adatok alapján a nappali tagozatos hallgatók térbeli koncentrálódása egyre jelentősebb: 2021-ben a fővárosban és négy vidéki egyetemi városban vették fel alapképzésekre a hallgatók 85%-át, mester- és osztatlan képzésekre a 93%-át. Amíg a mester- és osztatlan képzéseknél az intézmények versenyéből adódó területi koncentráció elfogadható, addig az ország számára hátrányos az alapképzések koncentrációja, mivel e képzések jelentős része „középiskolásodó” tömegképzés, amelyet közszolgáltatásnak tekintve – a helyi munkaerőpiac igényeihez igazodva, egyúttal a tovább- és átképzések, az élethosszig tartó tanulás intézményi hátterét megteremtve – mindegyik nagyvárosi településegyüttesben meg kellene szervezni. Véleményem szerint a felsőoktatás elmúlt évekbeli átrendeződése nemcsak a kevésbé fejlett térségek felzárkózását, az egyik alapvető területfejlesztési cél elérését nehezíti meg, hanem az ország versenyképességét is hátrányosan befolyásolja.}, year = {2023}, eissn = {2062-9923}, pages = {51-81} } @article{MTMT:34257420, title = {Urban Agglomeration and Income Inequality: Is Kuznets Hypothesis Valid for Sub-Saharan Africa?}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34257420}, author = {Maket, Isaiah Juma and Szakálné Kanó, Izabella and Vas, Zsófia Boglárka}, doi = {10.1007/s11205-023-03222-6}, journal-iso = {SOC INDIC RES}, journal = {SOCIAL INDICATORS RESEARCH}, volume = {170}, unique-id = {34257420}, issn = {0303-8300}, abstract = {This paper contributes to the ongoing debate on the relationship between urban agglomeration and income inequality. The World Bank and the United Nations place Sub-Saharan Africa among the leading urbanizing regions with sizable urban agglomeration inequality challenges. Therefore, the main research question of this study was whether there is a significant relationship between urban agglomeration and income inequality. This study also aimed to determine whether the relationship is nonlinear, estimated using a dynamic panel model, an inverted U-shaped Kuznets hypothesis, and balanced panel data from 2000 to 2020 for 22 countries in Sub-Saharan Africa. The findings revealed a nonlinear relationship between urban agglomeration and income inequality in Sub-Saharan Africa. The findings showed that income inequality increases with urban agglomeration in the first stage and decreases in the later stages of urbanization. Based on the findings, our recommendations are to enhance governance capacity in providing urban infrastructural investment, improve industrialization capacity, and open up the peri-urban connecting rural regions through public–private development partnerships to shorten the urbanization-driven income inequality inverted U-shaped Kuznets’ turning point in Sub-Saharan Africa.}, year = {2023}, eissn = {1573-0921}, pages = {933-953}, orcid-numbers = {Maket, Isaiah Juma/0000-0002-9562-0901; Szakálné Kanó, Izabella/0000-0002-4149-1243; Vas, Zsófia Boglárka/0000-0001-9798-8374} } @article{MTMT:34239330, title = {Az önvezetőjármű-használat techno-ökonómiai megközelítése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34239330}, author = {Kecskés, Evelin and Lukovics, Miklós}, doi = {10.24307/psz.2023.0912}, journal-iso = {POLGÁRI SZEMLE}, journal = {POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT}, volume = {19}, unique-id = {34239330}, issn = {1786-6553}, year = {2023}, eissn = {1786-8823}, pages = {181-196} } @article{MTMT:34190734, title = {Relationships between factors of regional competitiveness in Central and Eastern Europe}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34190734}, author = {Kovács, Péter and Bodnár, Gábor and Lengyel, Imre}, doi = {10.14254/2071-8330.2023/16-3/4}, journal-iso = {J INT STUDIES}, journal = {JOURNAL OF INTERNATIONAL STUDIES}, volume = {16}, unique-id = {34190734}, issn = {2071-8330}, year = {2023}, eissn = {2306-3483}, pages = {78-96} } @article{MTMT:34157052, title = {Estimations of pooled dynamic panel data model with time-space dependence of selected Sub-Saharan African urban agglomerations, 2000-2020}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34157052}, author = {Maket, Isaiah Juma and Szakálné Kanó, Izabella and Vas, Zsófia Boglárka}, doi = {10.15196/RS130404}, journal-iso = {REG STAT}, journal = {REGIONAL STATISTICS}, volume = {13}, unique-id = {34157052}, issn = {2063-9538}, year = {2023}, eissn = {2064-8243}, pages = {651-673}, orcid-numbers = {Szakálné Kanó, Izabella/0000-0002-4149-1243; Vas, Zsófia Boglárka/0000-0001-9798-8374} }