TY - JOUR AU - Kecskés, Evelin AU - Lukovics, Miklós TI - Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására JF - ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK J2 - É-MO STRAT FÜZ VL - 21 PY - 2024 IS - 1 SP - 82 EP - 97 PG - 16 SN - 1786-1594 DO - 10.32976/stratfuz.2024.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558 ID - 34766558 AB - Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tanvir Alam, Shahi Md. TI - Clean Energy Policy, Clean Energy Expansion and Political Debate- A Recent Outlook T2 - Sustainability, Policy, and Global Impact: A Comperative Analysis PB - Istanbul University Press CY - Istanbul SN - 9786050715941 PY - 2024 SP - 87 EP - 103 PG - 17 DO - 10.26650/B/SS10ET27.2024.008.06 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762483 ID - 34762483 N1 - The paper presented in "II International Istanbul Economics Research Conference (IIERC)" held on 24-26 November 2022, Istanbul, Turkey [organized by Istanbul University Faculty of Economics]. Later on due to the higher quality of the paper, the organizer published it as book chapter. AB - Energy plays a pervasive role for the economic development of a country and fossil fuels took the responsibility as a catalyst for energy production for long days. But observing the recent environmental detrimental significances, assertive polling is accumulating for clean energy. Policy support should perform actively for the expansion of clean energy continuing the steadiness of the industrial and economic phase and balancing the global energy debate due to the energy transition. The aim of the paper is to explore the influencing scenario of the clean energy policy on global energy politics by a qualitative screening of the studies. The paper gets that with some challenges, the clean energy expansion has started its positive contribution to the local and international economy though the fossil fuel rich countries are extending political debate for shrinking their global control. Proper comprehensive policy and regulatory & political support can irrigate a fair level playing field for declining the geopolitics steadily. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Maket, Isaiah AU - Szakálné Kanó, Izabella AU - Vas, Zsófia Boglárka TI - Urban agglomeration and regional economic performance connectedness: Thin ice in developing regions JF - Research in Globalization J2 - Research in Globalization VL - 8 PY - 2024 SP - 1 EP - 17 PG - 17 SN - 2590-051X DO - 10.1016/j.resglo.2024.100211 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748033 ID - 34748033 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Sávai, Marianna TI - Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Szeged PY - 2024 SP - 288 SN - 9789633069721 DO - 10.14232/gtk.gdtgiss.2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34725488 ID - 34725488 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Sávai, Marianna TI - Fiskális fenntarthatóság és államadósság a visegrádi országokban PB - Saldo CY - Budapest PY - 2024 SN - 9789636386948 DO - 10.62133/SALDO.QPZG7073 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34557601 ID - 34557601 AB - A fenntarthatóság napjainkban az államháztartásra is hatással van, de mit takar ez pontosan? Milyen tényezők befolyásolják? Mérhető-e, és megfelelnek-e jelenleg az országok ennek az elvárásnak? A könyv panel ökonometria eszközeivel vizsgálva átfogó képet nyújt a visegrádi országok fiskális fenntarthatóságáról és államadósságuk alakulásáról rendszerváltozástól napjainkig. A könyv célja, hogy mind azokat, akik kevéssé járatosak a témában, mind a szakértőket ösztönözze a fejlesztési lehetőségek körében való gondolkodásra. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lukovics, Miklós AU - Ujházi, Tamás AU - Prónay, Szabolcs TI - Az önvezető járművek elfogadásának társadalomtudományi vetületei. Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok TS - Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok JF - POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT J2 - POLGÁRI SZEMLE VL - 19 PY - 2023 IS - 4-6 SP - 266 EP - 280 PG - 15 SN - 1786-6553 DO - 10.24307/psz.2023.1220 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757358 ID - 34757358 AB - Tanulmányunkban a járműipari innovációk, azon belül is az önvezető járművek fogyasztói elfogadásának vizsgálatára alkalmas kutatási módszerek keretrendszerét tekintjük át. Tanulmányunkban szakirodalmi alapon állva áttekintjük e módszereket, ezáltal bemutatva a technológia elfogadását befolyásoló tényezők és modellek főbb típusait, valamint rávilágítva e módszerek korlátaira is. Ezekben a módszertani korlátokban közös, hogy a szakirodalomban bevett módszerek ugyan kiválóan alkalmazhatók olyan termékek, szolgáltatások értékelésére, melyet a fogyasztó már kipróbált és viszonylag jól ismer – ám az önvezető járművekhez hasonló radikális innovációk kapcsán ez nem jelenthető ki. Tanulmányunkban javaslatokat teszünk arra vonatkozóan, miként lehetne kiegészíteni a hagyományos kérdőíves módszereket annak érdekében, hogy még hatásosabban és hatékonyabban meg tudjuk ragadni az önvezető járművek fogyasztói elfogadását. Így hozzájárulva mindazon társadalmi és gazdasági előnyökhöz, melyek a technológia széleskörű elterjedéséből származhatnak. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Wahyuni, Andi Sri AU - Málovics, György TI - Top-Down Motivation in University–Community Engagement JF - Journal of Higher Education Outreach and Engagement J2 - Journal of Higher Education Outreach and Engagement VL - 27 PY - 2023 IS - 24 SP - 43 EP - 64 PG - 22 SN - 1534-6104 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448563 ID - 34448563 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tanvir Alam, Shahi Md. AU - Somosi, Sarolta ED - Özüdoğru, Haşim ED - Kaya, Muhammed Veysel ED - Kaya, Ufuk TI - Increasing Renewable Energy Auctions for the Accessibility of Low-Cost Clean Energy and Its Local Socio-Economic Impacts T2 - Social and Economic Studies within the Framework of Emerging Global Developments, Volume -IV PB - Peter Lang CY - Berlin SN - 9783631908426 PY - 2023 SP - 205 EP - 217 PG - 13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34427453 ID - 34427453 AB - The authors examine the impact of auctions on energy costs and their potential benefits to the local and national economy. The short study also examines the auction effect on the levelized cost of electricity (LCOE). Both qualitative and quantitative analyse-based research results suggest that a systematic auctioning scheme, coupled with socio-economic development instruments and a qualification requirement, can help emerging states with renewable energy resources to achieve various benefits in the society as well as the economy. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lengyel, Imre AU - Lengyel, Balázs TI - In memoriam Varga Attila (1958-2023) JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 37 PY - 2023 IS - 4 SP - 122 EP - 126 PG - 5 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.37.4.3542 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415998 ID - 34415998 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lengyel, Imre TI - A hazai terület- és településfejlesztés egyik „állatorvosi lova”: a felsőoktatás leépülése a kevésbé fejlett térségekben JF - TÉR ÉS TÁRSADALOM J2 - TÉR ÉS TÁRSADALOM VL - 37 PY - 2023 IS - 4 SP - 51 EP - 81 PG - 31 SN - 0237-7683 DO - 10.17649/TET.37.4.3490 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415923 ID - 34415923 AB - Napjainkban egy-egy térség fejlődése elsősorban a humán tőkéjének színvonalától függ, ezért egyre inkább felértékelődik az oktatás, különösen a felsőoktatás minősége és széles körű elérhetősége. Magyarországon a rendszerváltozás után átalakult a felsőoktatás: jellemzően vidéki képzési helyeken új intézmények jöttek létre és a hallgatók létszáma is ugrásszerűen megnőtt. De a dinamikus növekedés 2006 után megtorpant, ezt követően a hallgatók száma jelentősen visszaesett. A Budapest-központúság mérséklésének hazai területfejlesztési dokumentumokban megfogalmazott célkitűzése nem valósult meg, a hallgatók számának jelentős csökkenése elsősorban a vidéki székhelyű kisebb intézményeknél és a kevésbé fejlett térségek képzési helyein figyelhető meg.Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy miként alakultak a hallgatói létszámok 2006 és 2021 között az érintett városokban. Az adatok alapján a nappali tagozatos hallgatók térbeli koncentrálódása egyre jelentősebb: 2021-ben a fővárosban és négy vidéki egyetemi városban vették fel alapképzésekre a hallgatók 85%-át, mester- és osztatlan képzésekre a 93%-át. Amíg a mester- és osztatlan képzéseknél az intézmények versenyéből adódó területi koncentráció elfogadható, addig az ország számára hátrányos az alapképzések koncentrációja, mivel e képzések jelentős része „középiskolásodó” tömegképzés, amelyet közszolgáltatásnak tekintve – a helyi munkaerőpiac igényeihez igazodva, egyúttal a tovább- és átképzések, az élethosszig tartó tanulás intézményi hátterét megteremtve – mindegyik nagyvárosi településegyüttesben meg kellene szervezni. Véleményem szerint a felsőoktatás elmúlt évekbeli átrendeződése nemcsak a kevésbé fejlett térségek felzárkózását, az egyik alapvető területfejlesztési cél elérését nehezíti meg, hanem az ország versenyképességét is hátrányosan befolyásolja. LA - Hungarian DB - MTMT ER -