@article{MTMT:34766558, title = {Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558}, author = {Kecskés, Evelin and Lukovics, Miklós}, doi = {10.32976/stratfuz.2024.7}, journal-iso = {É-MO STRAT FÜZ}, journal = {ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK}, volume = {21}, unique-id = {34766558}, issn = {1786-1594}, abstract = {Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is.}, keywords = {városi mobilitás; önvezető autók; urbanizációs hátrányok}, year = {2024}, eissn = {2560-2926}, pages = {82-97} } @{MTMT:34762483, title = {Clean Energy Policy, Clean Energy Expansion and Political Debate- A Recent Outlook}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762483}, author = {Tanvir Alam, Shahi Md.}, booktitle = {Sustainability, Policy, and Global Impact: A Comperative Analysis}, doi = {10.26650/B/SS10ET27.2024.008.06}, unique-id = {34762483}, abstract = {Energy plays a pervasive role for the economic development of a country and fossil fuels took the responsibility as a catalyst for energy production for long days. But observing the recent environmental detrimental significances, assertive polling is accumulating for clean energy. Policy support should perform actively for the expansion of clean energy continuing the steadiness of the industrial and economic phase and balancing the global energy debate due to the energy transition. The aim of the paper is to explore the influencing scenario of the clean energy policy on global energy politics by a qualitative screening of the studies. The paper gets that with some challenges, the clean energy expansion has started its positive contribution to the local and international economy though the fossil fuel rich countries are extending political debate for shrinking their global control. Proper comprehensive policy and regulatory & political support can irrigate a fair level playing field for declining the geopolitics steadily.}, year = {2024}, pages = {87-103} } @article{MTMT:34748033, title = {Urban agglomeration and regional economic performance connectedness: Thin ice in developing regions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748033}, author = {Maket, Isaiah and Szakálné Kanó, Izabella and Vas, Zsófia Boglárka}, doi = {10.1016/j.resglo.2024.100211}, journal-iso = {Research in Globalization}, journal = {Research in Globalization}, volume = {8}, unique-id = {34748033}, issn = {2590-051X}, year = {2024}, pages = {1-17}, orcid-numbers = {Maket, Isaiah/0000-0002-9562-0901; Vas, Zsófia Boglárka/0000-0001-9798-8374} } @book{MTMT:34725488, title = {Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34725488}, isbn = {9789633069721}, doi = {10.14232/gtk.gdtgiss.2024}, editor = {Sávai, Marianna}, publisher = {University of Szeged, Faculty of Economics and Business Administration}, unique-id = {34725488}, year = {2024}, orcid-numbers = {Sávai, Marianna/0000-0003-3464-1968} } @book{MTMT:34557601, title = {Fiskális fenntarthatóság és államadósság a visegrádi országokban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34557601}, isbn = {9789636386948}, author = {Sávai, Marianna}, doi = {10.62133/SALDO.QPZG7073}, publisher = {Saldo}, unique-id = {34557601}, abstract = {A fenntarthatóság napjainkban az államháztartásra is hatással van, de mit takar ez pontosan? Milyen tényezők befolyásolják? Mérhető-e, és megfelelnek-e jelenleg az országok ennek az elvárásnak? A könyv panel ökonometria eszközeivel vizsgálva átfogó képet nyújt a visegrádi országok fiskális fenntarthatóságáról és államadósságuk alakulásáról rendszerváltozástól napjainkig. A könyv célja, hogy mind azokat, akik kevéssé járatosak a témában, mind a szakértőket ösztönözze a fejlesztési lehetőségek körében való gondolkodásra.}, year = {2024}, orcid-numbers = {Sávai, Marianna/0000-0003-3464-1968} } @article{MTMT:34757358, title = {Az önvezető járművek elfogadásának társadalomtudományi vetületei. Kutatási lehetőségek és módszertani korlátok}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34757358}, author = {Lukovics, Miklós and Ujházi, Tamás and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.24307/psz.2023.1220}, journal-iso = {POLGÁRI SZEMLE}, journal = {POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT}, volume = {19}, unique-id = {34757358}, issn = {1786-6553}, abstract = {Tanulmányunkban a járműipari innovációk, azon belül is az önvezető járművek fogyasztói elfogadásának vizsgálatára alkalmas kutatási módszerek keretrendszerét tekintjük át. Tanulmányunkban szakirodalmi alapon állva áttekintjük e módszereket, ezáltal bemutatva a technológia elfogadását befolyásoló tényezők és modellek főbb típusait, valamint rávilágítva e módszerek korlátaira is. Ezekben a módszertani korlátokban közös, hogy a szakirodalomban bevett módszerek ugyan kiválóan alkalmazhatók olyan termékek, szolgáltatások értékelésére, melyet a fogyasztó már kipróbált és viszonylag jól ismer – ám az önvezető járművekhez hasonló radikális innovációk kapcsán ez nem jelenthető ki. Tanulmányunkban javaslatokat teszünk arra vonatkozóan, miként lehetne kiegészíteni a hagyományos kérdőíves módszereket annak érdekében, hogy még hatásosabban és hatékonyabban meg tudjuk ragadni az önvezető járművek fogyasztói elfogadását. Így hozzájárulva mindazon társadalmi és gazdasági előnyökhöz, melyek a technológia széleskörű elterjedéséből származhatnak.}, keywords = {önvezető járművek; innovatív technológiák; fogyasztói elfogadás; technológiai adaptáció}, year = {2023}, eissn = {1786-8823}, pages = {266-280}, orcid-numbers = {Ujházi, Tamás/0000-0002-6296-8071} } @article{MTMT:34448563, title = {Top-Down Motivation in University–Community Engagement}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34448563}, author = {Wahyuni, Andi Sri and Málovics, György}, journal-iso = {Journal of Higher Education Outreach and Engagement}, journal = {Journal of Higher Education Outreach and Engagement}, volume = {27}, unique-id = {34448563}, issn = {1534-6104}, year = {2023}, pages = {43-64} } @{MTMT:34427453, title = {Increasing Renewable Energy Auctions for the Accessibility of Low-Cost Clean Energy and Its Local Socio-Economic Impacts}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34427453}, author = {Tanvir Alam, Shahi Md. and Somosi, Sarolta}, booktitle = {Social and Economic Studies within the Framework of Emerging Global Developments, Volume -IV}, unique-id = {34427453}, abstract = {The authors examine the impact of auctions on energy costs and their potential benefits to the local and national economy. The short study also examines the auction effect on the levelized cost of electricity (LCOE). Both qualitative and quantitative analyse-based research results suggest that a systematic auctioning scheme, coupled with socio-economic development instruments and a qualification requirement, can help emerging states with renewable energy resources to achieve various benefits in the society as well as the economy.}, year = {2023}, pages = {205-217} } @article{MTMT:34415998, title = {In memoriam Varga Attila (1958-2023)}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415998}, author = {Lengyel, Imre and Lengyel, Balázs}, doi = {10.17649/TET.37.4.3542}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {37}, unique-id = {34415998}, issn = {0237-7683}, year = {2023}, eissn = {2062-9923}, pages = {122-126} } @article{MTMT:34415923, title = {A hazai terület- és településfejlesztés egyik „állatorvosi lova”: a felsőoktatás leépülése a kevésbé fejlett térségekben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34415923}, author = {Lengyel, Imre}, doi = {10.17649/TET.37.4.3490}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {37}, unique-id = {34415923}, issn = {0237-7683}, abstract = {Napjainkban egy-egy térség fejlődése elsősorban a humán tőkéjének színvonalától függ, ezért egyre inkább felértékelődik az oktatás, különösen a felsőoktatás minősége és széles körű elérhetősége. Magyarországon a rendszerváltozás után átalakult a felsőoktatás: jellemzően vidéki képzési helyeken új intézmények jöttek létre és a hallgatók létszáma is ugrásszerűen megnőtt. De a dinamikus növekedés 2006 után megtorpant, ezt követően a hallgatók száma jelentősen visszaesett. A Budapest-központúság mérséklésének hazai területfejlesztési dokumentumokban megfogalmazott célkitűzése nem valósult meg, a hallgatók számának jelentős csökkenése elsősorban a vidéki székhelyű kisebb intézményeknél és a kevésbé fejlett térségek képzési helyein figyelhető meg.Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy miként alakultak a hallgatói létszámok 2006 és 2021 között az érintett városokban. Az adatok alapján a nappali tagozatos hallgatók térbeli koncentrálódása egyre jelentősebb: 2021-ben a fővárosban és négy vidéki egyetemi városban vették fel alapképzésekre a hallgatók 85%-át, mester- és osztatlan képzésekre a 93%-át. Amíg a mester- és osztatlan képzéseknél az intézmények versenyéből adódó területi koncentráció elfogadható, addig az ország számára hátrányos az alapképzések koncentrációja, mivel e képzések jelentős része „középiskolásodó” tömegképzés, amelyet közszolgáltatásnak tekintve – a helyi munkaerőpiac igényeihez igazodva, egyúttal a tovább- és átképzések, az élethosszig tartó tanulás intézményi hátterét megteremtve – mindegyik nagyvárosi településegyüttesben meg kellene szervezni. Véleményem szerint a felsőoktatás elmúlt évekbeli átrendeződése nemcsak a kevésbé fejlett térségek felzárkózását, az egyik alapvető területfejlesztési cél elérését nehezíti meg, hanem az ország versenyképességét is hátrányosan befolyásolja.}, year = {2023}, eissn = {2062-9923}, pages = {51-81} }