TY - JOUR AU - Yang, Liqiao TI - Middle Income Trap, Convergence Analysis and Long-Term Economic Growth of China JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE & ECONOMIC RESEARCH J2 - IJSSER VL - 9 PY - 2024 IS - 4 SP - 963 EP - 974 PG - 12 SN - 2455-8834 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34813419 ID - 34813419 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kiss, Gábor Dávid AU - Alipanah, Sabri AU - Sallai, Dóra TI - The relevance of network effects on the Central-Eastern European (CEE) stock market indices, 2008 Q1–2022 Q1 JF - REGIONAL STATISTICS J2 - REG STAT VL - 14 PY - 2024 IS - 2 SP - 1 EP - 26 PG - 26 SN - 2063-9538 DO - 10.15196/RS140206 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34805206 ID - 34805206 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kecskés, Evelin AU - Lukovics, Miklós TI - Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására JF - ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK J2 - É-MO STRAT FÜZ VL - 21 PY - 2024 IS - 1 SP - 82 EP - 97 PG - 16 SN - 1786-1594 DO - 10.32976/stratfuz.2024.7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558 ID - 34766558 AB - Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Tanvir Alam, Shahi Md. TI - Clean Energy Policy, Clean Energy Expansion and Political Debate- A Recent Outlook T2 - Sustainability, Policy, and Global Impact: A Comperative Analysis PB - Istanbul University Press CY - Istanbul SN - 9786050715941 PY - 2024 SP - 87 EP - 103 PG - 17 DO - 10.26650/B/SS10ET27.2024.008.06 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762483 ID - 34762483 N1 - The paper presented in "II International Istanbul Economics Research Conference (IIERC)" held on 24-26 November 2022, Istanbul, Turkey [organized by Istanbul University Faculty of Economics]. Later on due to the higher quality of the paper, the organizer published it as book chapter. AB - Energy plays a pervasive role for the economic development of a country and fossil fuels took the responsibility as a catalyst for energy production for long days. But observing the recent environmental detrimental significances, assertive polling is accumulating for clean energy. Policy support should perform actively for the expansion of clean energy continuing the steadiness of the industrial and economic phase and balancing the global energy debate due to the energy transition. The aim of the paper is to explore the influencing scenario of the clean energy policy on global energy politics by a qualitative screening of the studies. The paper gets that with some challenges, the clean energy expansion has started its positive contribution to the local and international economy though the fossil fuel rich countries are extending political debate for shrinking their global control. Proper comprehensive policy and regulatory & political support can irrigate a fair level playing field for declining the geopolitics steadily. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Maket, Isaiah AU - Szakálné Kanó, Izabella AU - Vas, Zsófia Boglárka TI - Urban agglomeration and regional economic performance connectedness: Thin ice in developing regions JF - Research in Globalization J2 - Research in Globalization VL - 8 PY - 2024 SP - 1 EP - 17 PG - 17 SN - 2590-051X DO - 10.1016/j.resglo.2024.100211 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748033 ID - 34748033 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ujházi, Tamás AU - Lukovics, Miklós AU - Majó, Zoltán AU - Prónay, Szabolcs ED - Sávai, Marianna TI - Analyzing the models of consumer acceptance of technology from the perspective of preparedness for autonomous vehicles T2 - Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Szeged SN - 9789633069721 PY - 2024 SP - 10 EP - 23 PG - 14 DO - 10.14232/gtk.gdtgiss.2024.1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34729016 ID - 34729016 AB - In our study, we review the framework of questionnaire research methods suitable for analyzing the consumer acceptance of vehicle industry innovations, more specifically, of autonomous vehicles. Our aim is to identify the most widely used research models and examine which variables affect consumer acceptance of self-driving technologies to the greatest extent. The various modified versions of the TAM and UTAUT models are the most commonly used models to address the topic in the literature. Both models are characterized by the attempt to predict a consumer’s behavioral intention based on the specificities of a technology. Due to the difficulties of prior testing of self-driving technologies, it is worth reviewing these methods from the aspect of how suitable they are for capturing the consumer acceptance of this technology and through what adaptation measures. We do not aim to question the validity of researching the topic by questionnaire surveys, but we find it important to emphasize the significance of cautious adaptation. In the present paper, we intend to provide a methodological basis for future research related to autonomous technology by revising the TAM and UTAUT methods. LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Sávai, Marianna TI - Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Szeged PY - 2024 SP - 288 SN - 9789633069721 DO - 10.14232/gtk.gdtgiss.2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34725488 ID - 34725488 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kuruczleki, Éva AU - Kazár, Klára TI - A pénzügyi eredményességet befolyásoló kompetenciák vizsgálata dél-alföldi mikrovállalkozások körében JF - GAZDASÁG ÉS PÉNZÜGY J2 - GAZDASÁG ÉS PÉNZŰGY VL - 11 PY - 2024 IS - 1 SP - 111 EP - 132 PG - 22 SN - 2415-8909 DO - 10.33926/GP.2024.1.6 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34687826 ID - 34687826 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Szládek, Dániel TI - Osztalékfizetés helyett részvény-visszavásárlás? A részvény-visszavásárlások népszerűségének lehetséges okai JF - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE J2 - KÖZGAZDASÁGI SZEMLE VL - 71 PY - 2024 IS - 2 SP - 154 EP - 175 PG - 22 SN - 0023-4346 DO - 10.18414/KSZ.2024.2.154 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34565397 ID - 34565397 AB - A vállalati pénzügyek célja a vállalat értékének maximalizálása, ennek elérése érdekében a vállalatok az optimális beruházási, finanszírozási, valamint osztalékfizetési politikát keresik. Az elmúlt évtizedekben ez utóbbiban jelentős változás figyelhető meg, hiszen a klasszikusnak tekinthető osztalékfizetés mellett a vállalatok mindinkább egy másik módon juttatnak pénzt a tulajdonosokhoz: részvényt vásárolnak vissza. A részvény-visszavásárlások során a vállalat a saját részvényeit vásárolja meg, ezáltal a tranzakcióban eladóként részt vevő részvényest – az osztalékfizetéshez hasonlóan – a vállalat pénzállományából fizetik ki. A részvény-visszavásárlások előtérbe kerülése friss témát szolgáltat a vállalati pénzügyeket kutatók és pénzügyi szakemberek számára, hiszen ezentúl nemcsak az a kérdés, hogy mennyit fizessen a vállalat a részvényeseknek, hanem az is, hogy milyen formában történjen a kifizetés. Ennek megfelelően az osztalékfizetési politika helyett érdemes a kifizetési politika kifejezéssel illetni a vállalati pénzügyek e kérdéskörét. E tanulmány azt vizsgálja, hogy a részvény-visszavásárlások értéke mekkora része a teljes tulajdonosi kifizetések értékének, hogyan fogadja és értékeli a piac a részvény-visszavásárlásokat, továbbá feltárja ennek az újszerű kifizetési módnak az elméleti hátterét.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: G35. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Sávai, Marianna TI - Fiskális fenntarthatóság és államadósság a visegrádi országokban PB - Saldo CY - Budapest PY - 2024 SN - 9789636386948 DO - 10.62133/SALDO.QPZG7073 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34557601 ID - 34557601 AB - A fenntarthatóság napjainkban az államháztartásra is hatással van, de mit takar ez pontosan? Milyen tényezők befolyásolják? Mérhető-e, és megfelelnek-e jelenleg az országok ennek az elvárásnak? A könyv panel ökonometria eszközeivel vizsgálva átfogó képet nyújt a visegrádi országok fiskális fenntarthatóságáról és államadósságuk alakulásáról rendszerváltozástól napjainkig. A könyv célja, hogy mind azokat, akik kevéssé járatosak a témában, mind a szakértőket ösztönözze a fejlesztési lehetőségek körében való gondolkodásra. LA - Hungarian DB - MTMT ER -