@article{MTMT:34813419, title = {Middle Income Trap, Convergence Analysis and Long-Term Economic Growth of China}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34813419}, author = {Yang, Liqiao}, journal-iso = {IJSSER}, journal = {INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE & ECONOMIC RESEARCH}, volume = {9}, unique-id = {34813419}, year = {2024}, eissn = {2455-8834}, pages = {963-974} } @article{MTMT:34805206, title = {The relevance of network effects on the Central-Eastern European (CEE) stock market indices, 2008 Q1–2022 Q1}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34805206}, author = {Kiss, Gábor Dávid and Alipanah, Sabri and Sallai, Dóra}, doi = {10.15196/RS140206}, journal-iso = {REG STAT}, journal = {REGIONAL STATISTICS}, volume = {14}, unique-id = {34805206}, issn = {2063-9538}, year = {2024}, eissn = {2064-8243}, pages = {1-26}, orcid-numbers = {Kiss, Gábor Dávid/0000-0003-0373-9970} } @article{MTMT:34766558, title = {Az önvezetőflotta-használat költségelőnyeinek lehetséges hatása a magyar városok mobilitására}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34766558}, author = {Kecskés, Evelin and Lukovics, Miklós}, doi = {10.32976/stratfuz.2024.7}, journal-iso = {É-MO STRAT FÜZ}, journal = {ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK}, volume = {21}, unique-id = {34766558}, issn = {1786-1594}, abstract = {Korunk nagyvárosainak mobilitását növekvő autódominancia jellemzi, amely egyre jobban érzékelhető urbanizációs hátrányokat (dugók, zaj, légszennyezettség, járdákon parkoló autók stb.) eredményez. Az önvezető járművek flottahasználati üzleti modellje megteremti annak elvi lehetőségét, hogy csökkentse a városok útjain közlekedő autók számát. Egyre több információval rendelkezünk az önvezetőflotta-használat költségeiről, és számos modellszámítás megállapította az önvezetőflotta-használat lehetséges költségelőnyét a saját autó tulajdonlással szemben. Keveset tudunk ugyanakkor arról, hogy a lakosság milyen költségelőnyök mentén hajlandó a saját autó tulajdonlást felváltani önvezetőflotta-használatra. Kutatásunk célja annak megismerése, hogy a magyar lakosság milyen feltételek mentén hajlandó a napi mobilitási szokásait az önvezetőflotta-használat irányába elmozdítani. Eredményeink segítségével megbecsüljük azt is, hogy az egyes modellváltozatok mentén mennyivel csökkenthető a magyar utakon levő autók száma, valamint javaslatokat teszünk ezen értékek további növelésének lehetőségeire is.}, keywords = {városi mobilitás; önvezető autók; urbanizációs hátrányok}, year = {2024}, eissn = {2560-2926}, pages = {82-97} } @{MTMT:34762483, title = {Clean Energy Policy, Clean Energy Expansion and Political Debate- A Recent Outlook}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34762483}, author = {Tanvir Alam, Shahi Md.}, booktitle = {Sustainability, Policy, and Global Impact: A Comperative Analysis}, doi = {10.26650/B/SS10ET27.2024.008.06}, unique-id = {34762483}, abstract = {Energy plays a pervasive role for the economic development of a country and fossil fuels took the responsibility as a catalyst for energy production for long days. But observing the recent environmental detrimental significances, assertive polling is accumulating for clean energy. Policy support should perform actively for the expansion of clean energy continuing the steadiness of the industrial and economic phase and balancing the global energy debate due to the energy transition. The aim of the paper is to explore the influencing scenario of the clean energy policy on global energy politics by a qualitative screening of the studies. The paper gets that with some challenges, the clean energy expansion has started its positive contribution to the local and international economy though the fossil fuel rich countries are extending political debate for shrinking their global control. Proper comprehensive policy and regulatory & political support can irrigate a fair level playing field for declining the geopolitics steadily.}, year = {2024}, pages = {87-103} } @article{MTMT:34748033, title = {Urban agglomeration and regional economic performance connectedness: Thin ice in developing regions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34748033}, author = {Maket, Isaiah and Szakálné Kanó, Izabella and Vas, Zsófia Boglárka}, doi = {10.1016/j.resglo.2024.100211}, journal-iso = {Research in Globalization}, journal = {Research in Globalization}, volume = {8}, unique-id = {34748033}, issn = {2590-051X}, year = {2024}, pages = {1-17}, orcid-numbers = {Maket, Isaiah/0000-0002-9562-0901; Vas, Zsófia Boglárka/0000-0001-9798-8374} } @inbook{MTMT:34729016, title = {Analyzing the models of consumer acceptance of technology from the perspective of preparedness for autonomous vehicles}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34729016}, author = {Ujházi, Tamás and Lukovics, Miklós and Majó, Zoltán and Prónay, Szabolcs}, booktitle = {Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions}, doi = {10.14232/gtk.gdtgiss.2024.1}, unique-id = {34729016}, abstract = {In our study, we review the framework of questionnaire research methods suitable for analyzing the consumer acceptance of vehicle industry innovations, more specifically, of autonomous vehicles. Our aim is to identify the most widely used research models and examine which variables affect consumer acceptance of self-driving technologies to the greatest extent. The various modified versions of the TAM and UTAUT models are the most commonly used models to address the topic in the literature. Both models are characterized by the attempt to predict a consumer’s behavioral intention based on the specificities of a technology. Due to the difficulties of prior testing of self-driving technologies, it is worth reviewing these methods from the aspect of how suitable they are for capturing the consumer acceptance of this technology and through what adaptation measures. We do not aim to question the validity of researching the topic by questionnaire surveys, but we find it important to emphasize the significance of cautious adaptation. In the present paper, we intend to provide a methodological basis for future research related to autonomous technology by revising the TAM and UTAUT methods.}, year = {2024}, pages = {10-23}, orcid-numbers = {Ujházi, Tamás/0000-0002-6296-8071; Lukovics, Miklós/0000-0003-1765-4660; Majó, Zoltán/0000-0002-5806-1872; Prónay, Szabolcs/0000-0001-5405-5822} } @book{MTMT:34725488, title = {Green and Digital Transitions: Global Insights into Sustainable Solutions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34725488}, isbn = {9789633069721}, doi = {10.14232/gtk.gdtgiss.2024}, editor = {Sávai, Marianna}, publisher = {University of Szeged, Faculty of Economics and Business Administration}, unique-id = {34725488}, year = {2024}, orcid-numbers = {Sávai, Marianna/0000-0003-3464-1968} } @article{MTMT:34687826, title = {A pénzügyi eredményességet befolyásoló kompetenciák vizsgálata dél-alföldi mikrovállalkozások körében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34687826}, author = {Kuruczleki, Éva and Kazár, Klára}, doi = {10.33926/GP.2024.1.6}, journal-iso = {GAZDASÁG ÉS PÉNZŰGY}, journal = {GAZDASÁG ÉS PÉNZÜGY}, volume = {11}, unique-id = {34687826}, issn = {2415-8909}, year = {2024}, pages = {111-132}, orcid-numbers = {Kazár, Klára/0000-0001-5828-4278} } @article{MTMT:34565397, title = {Osztalékfizetés helyett részvény-visszavásárlás? A részvény-visszavásárlások népszerűségének lehetséges okai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34565397}, author = {Szládek, Dániel}, doi = {10.18414/KSZ.2024.2.154}, journal-iso = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, journal = {KÖZGAZDASÁGI SZEMLE}, volume = {71}, unique-id = {34565397}, issn = {0023-4346}, abstract = {A vállalati pénzügyek célja a vállalat értékének maximalizálása, ennek elérése érdekében a vállalatok az optimális beruházási, finanszírozási, valamint osztalékfizetési politikát keresik. Az elmúlt évtizedekben ez utóbbiban jelentős változás figyelhető meg, hiszen a klasszikusnak tekinthető osztalékfizetés mellett a vállalatok mindinkább egy másik módon juttatnak pénzt a tulajdonosokhoz: részvényt vásárolnak vissza. A részvény-visszavásárlások során a vállalat a saját részvényeit vásárolja meg, ezáltal a tranzakcióban eladóként részt vevő részvényest – az osztalékfizetéshez hasonlóan – a vállalat pénzállományából fizetik ki. A részvény-visszavásárlások előtérbe kerülése friss témát szolgáltat a vállalati pénzügyeket kutatók és pénzügyi szakemberek számára, hiszen ezentúl nemcsak az a kérdés, hogy mennyit fizessen a vállalat a részvényeseknek, hanem az is, hogy milyen formában történjen a kifizetés. Ennek megfelelően az osztalékfizetési politika helyett érdemes a kifizetési politika kifejezéssel illetni a vállalati pénzügyek e kérdéskörét. E tanulmány azt vizsgálja, hogy a részvény-visszavásárlások értéke mekkora része a teljes tulajdonosi kifizetések értékének, hogyan fogadja és értékeli a piac a részvény-visszavásárlásokat, továbbá feltárja ennek az újszerű kifizetési módnak az elméleti hátterét.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: G35.}, year = {2024}, pages = {154-175}, orcid-numbers = {Szládek, Dániel/0000-0002-9043-2530} } @book{MTMT:34557601, title = {Fiskális fenntarthatóság és államadósság a visegrádi országokban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34557601}, isbn = {9789636386948}, author = {Sávai, Marianna}, doi = {10.62133/SALDO.QPZG7073}, publisher = {Saldo}, unique-id = {34557601}, abstract = {A fenntarthatóság napjainkban az államháztartásra is hatással van, de mit takar ez pontosan? Milyen tényezők befolyásolják? Mérhető-e, és megfelelnek-e jelenleg az országok ennek az elvárásnak? A könyv panel ökonometria eszközeivel vizsgálva átfogó képet nyújt a visegrádi országok fiskális fenntarthatóságáról és államadósságuk alakulásáról rendszerváltozástól napjainkig. A könyv célja, hogy mind azokat, akik kevéssé járatosak a témában, mind a szakértőket ösztönözze a fejlesztési lehetőségek körében való gondolkodásra.}, year = {2024}, orcid-numbers = {Sávai, Marianna/0000-0003-3464-1968} }