TY - CHAP AU - Zsigmond, Anikó ED - Tóth, József Péter TI - Die Ablösung der Literatur durch Film. Un/ersetzbare Sinnbildungen in verschiedenen Medien? T2 - Jövőformáló humán tudományok PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548034 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32928426 ID - 32928426 AB - The paper deals with an often-discussed problem: can the same meaning be expressed in a literary work and a film? Text and film differ in terms of mediality, whereas film adaptations are much more than a formal transformation. The paper first presents the charateristics of mediality, then the focus is on a literary text and its film adaptation. Parallel analyses of the two media can show whether a given interpretation can be supported, completed, changed or further developed by the means of film aesthetics. For this purpose, sequenes from Patrick Süskind’s novel “The Perfume” and Tom Tykwer’s “Perfume. The Story of a Murderer” will be compared without claim for completeness. LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - V. Szabó, László ED - Tóth, József Péter TI - Kosmologie als Heterodoxie bei Rudolf Pannwitz T2 - Jövőformáló humán tudományok PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548034 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32928425 ID - 32928425 AB - The paper interprets the cosmology of the German philosopher and poet Rudolf Pannwitz (1881–1969) as a heterodox teaching, i.e. as one radically differing from orthodox Christian worldviews. (“Orthodox” meaning in this case not only the religion of the eastern Christianity, but Christian religion as a whole.) Pannwitz’s philosophy, as formulated mainly in his Crisis of European Culture (1917) is thereby be regarded as an “interference” of different discourses at the beginning of the 20th century, including those on the decay of modern European (western) civilization, which Pannwitz tried to overcome by “importing” ancient Oriental ideas, such as the (ethical) teaching of Confucius or the ancient Babylon, “commingled” with Heraclitus’s idea of palingenesis. LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zsigmond, Anikó ED - Somogyvári, Lajos ED - Tóth, József Péter TI - Lesen und Verstehen im Kontext von Kompetenzen und Medien T2 - Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 3. PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634548171 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32926661 ID - 32926661 AB - Abstract Reading is an elementary competence that we acquire at an early school age. It is also a complex process that does not only mean the ability to understand the content in the context of a text, but also that we can insert that particular content into the further understanding of the world. Thus, reading is the competence of learning, recognition, and accessing knowledge, which we continuously use and develop. We do not only learn in an institutionalized system, but digital technology enables us to use unique ways of acquiring information. Together with other basic competencies, reading is an indispensable part of our cultural, social, and professional communication as well as our free-time activities. However, do we understand everything? The question is whether we can orient ourselves amongst the news, events, and educational topics in various media types. Understanding presupposes that the content read is sensible, credible, and valuable for us and being in a manner of communication that is clear. Beyond the introduction of competencies connected to reading, the article focuses on journalistic texts, where we examine reading competencies through the presentation of news factors in several German texts. Keywords: reading, competences, communication, new factors, press texts Absztrakt Az olvasás alapkompetencia, és már iskolás korban szert teszünk rá. Az olvasás ugyanakkor egy komplex folyamat, és nemcsak azt a képességet jelenti, hogy egy szövegösszefüggésben megértünk egy tartalmat, hanem azt a tartalmat be tudjuk illeszteni a világ további megértésének a folyamatába is. Az olvasás tehát a tanulás, megismerés és a tudáshoz való hozzáférés készsége, amelyet folyamatosan használunk és fejlesztünk. Nem csak intézményes rendszerben tanulhatunk, a digitális technológia lehetőséget ad a tudás-, információszerzés egyéni módjára is. Sőt az olvasás más alapkompetenciákkal együtt kulturális, szociális, szakmai kommunikációnk, valamint szabadidőnk nélkülözhetetlen része. De megértünk-e mindent? Képesek vagyunk-e a hírek, események és ismeretterjesztő témák terén tájékozódni a különböző médiumokban? A megértés feltételezi azt, hogy az olvasott tartalom értelmes, hiteles és számunkra értékes legyen, valamint a közlésmód is érthető legyen. Az olvasáshoz kapcsolódó kompetenciák bemutatásán túl sajtószövegekre irányul figyelmünk, ahol a hírtényezők bemutatásán keresztül néhány közismereti témájú német sajtószöveg olvasása nyomán vizsgáljuk olvasási kompetenciánkat. Kulcsszavak: olvasás, kompetenciák, kommunikáció, hírtényezők, sajtószövegek LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - V. Szabó, László ED - Somogyvári, Lajos ED - Tóth, József Péter TI - Az interkulturális kompetencia fejlesztése a német irodalom tanítása során – avagy mit kezdjünk egy Ferjencsik-kézirattal az oktatásban T2 - Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés 2. PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634547884 PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32809257 ID - 32809257 AB - Abstract The study examines the possibilities of developing intercultural competence within the the teaching of literature, especially at universities. It argues that intercultural competence should be preceded by native cultural competence. Thus, cultural competence implies the understanding of and identification with the own culture, an aspect that should be considered before speaking of intercultural competence at all. The latter also implies an emotional identification with the other, e.g., the German culture, and from a literary perspective, an individual and creative attitude to its literary texts. Along with examples from the German literature, the study reflects upon the applicability of manuscripts and their digitalisation in the process of teaching literature and developing intercultural competence, showing the example of a recently discovered German manuscript by Samuel Ferjencik from 1840-1841. Keywords: literature teaching, cultural competence, intercultural competence, digitalisation of manuscripts, Austro-Hungarian Monarchy Absztrakt A tanulmány az interkulturális kompetencia fejlesztésének lehetőségeit vizsgálja az (egyetemi) irodalomoktatás, irodalomközvetítés során. Úgy érvel, hogy az interkulturális kompetenciát meg kell előznie a (kevésbé divatos) kulturális kompetenciának, ami egyáltalán a kultúrához, elsősorban pedig a saját kultúrához való értő, megismerő viszonyulást, a vele való azonosulást jelenti, tehát az irodalom oktatásának ezt is szem előtt kell tartania, mielőtt egyáltalán az interkulturális kompetencia fejlesztéséről szó lehet. A tanulmány hasonlóképpen hangsúlyt fektet a másik (jelen esetben, illetve germanisztikai szempontból a német nyelvű) kultúrával való érzelmi azonosulásra is, amely az adott (német nyelvű) szövegekhez való egyéni, kreatív, empatikus viszonyulást feltételezi. A német irodalmi példákon túlmenően a tanulmány felveti a digitális eszközök szerepét az interkulturális kompetencia fejlesztésében, végül, de nem utolsósorban a kéziratok (innovatív) alkalmazhatóságát e folyamatban. Egy nemrég előkerült Ferjencsik-kézirat kapcsán vizsgálja továbbá azt, hogy mennyiben motiválhatja egy kézirat tanulmányozása, illetve digitalizálása az irodalomhoz való viszonyulást a hallgatók között, s miként, illetve milyen irányban fejleszthető ezáltal az interkulturális kompetencia. Kulcsszavak: irodalomoktatás, kulturális kompetencia, interkulturális kompetencia, digitalizáció, kéziratolvasás, Osztrák–Magyar Monarchia LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - V. Szabó, László TI - “ICH WAR ALS NEUROTIKER ERKANNT…” ILLNESS, SUFFERING, AND PAIN IN HERMANN HESSE JF - ANAFORA CASOPIS ZA ZNANOST O KNJIZEVNOSTI J2 - ANAFORA VL - 8 PY - 2021 IS - 2 SP - 293 EP - 309 PG - 17 SN - 1849-2339 DO - 10.29162/ANAFORA.V8I2.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33256063 ID - 33256063 N1 - Pannonische Universität Veszprém, Egyetem u. 10, Veszprém, H-8201, Hungary Universität J. Selye, Bratislavská cesta 3322 Komárno945 01, Slovakia Export Date: 18 November 2022 Correspondence Address: Szabó, L.V.; Pannonische Universität Veszprém, Egyetem u. 10, Hungary; email: vszabol@googlemail.com LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Alfred, Adlert ED - Rácz, Gabriella / Translator ED - Somogyvári, Lajos ED - Tóth, József Péter TI - A szülők neveléséről T2 - Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés PB - Akadémiai Kiadó CY - Budapest SN - 9789634544272 PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32809237 ID - 32809237 AB - Abstract In seinem Aufsatz behandelt Alfred Adler einige Aspekte der möglichen und notwendigen Zusammenarbeit von Pädagogen und Eltern, damit letztere die ruhige Entwicklung ihrer Kinder fördern können. Dazu seien die Einigkeit der Eltern sowie der Einklang von Elternhaus und Schule/Gesellschaft bei der Erziehung der Kinder unerlässlich. Adler beschreibt und analysiert typische Fehlentwicklungen der elterlichen Erziehung wie Übertreibung der Autorität, Furcht vor Familienzuwachs, Bevorzugung bzw. Benachteiligung eines Kindes, und nach der tiefenpsychologischen Aufklärung solcher Fälle formuliert er auch seine Ratschläge und Heilmethoden. Schlüsselwörter: Erziehung, Entwicklung, Eltern, Kinder, Pädagogen, Elternhaus, Gesellschaft, Schule, Autorität, Furcht, tiefenpsychologisch Rezümé A tanulmány a pedagógusok és a szülők a gyermekek kiegyensúlyozott fejlődése érdekében történő együttműködésének néhány szempontját tárgyalja. Adler szerint a gyermeknevelésben elengedhetetlen a szülők közötti egyetértés, valamint a szülői ház és az iskola/társadalom összhangja. A szerző olyan tipikus nevelési problémákat elemez, mint a túlzott tekintélyelvűség, a gyermekáldástól való félelem, vagy az egy családban felnövő gyermekek káros megkülönböztetése. Az ilyen esetek részletes leírása és pszichológiai feltárása mellett tanácsokkal és gyógymódokkal is szolgál a helyzet javítása céljából. Kulcsszavak: nevelés, fejlődés, szülők, gyermekek, nevelők, szülői ház, társadalom, iskola, tekintély, félelem, pszichológia LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Zsigmond, Anikó TI - Az olvasás és megértés útvesztői kompetenciák és médiumok dzsungelében PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32633246 ID - 32633246 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Zsigmond, Anikó TI - Der Balaton als Erinnerungsraum in der deutschsprachigen Gegenwartsprosa PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32633244 ID - 32633244 LA - German DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - V. Szabó, László TI - Interkulturalität in der deutschsprachigen Literatur: vom 18. bis zum 20. Jahrhundert PB - Pannon Egyetem CY - Veszprém PY - 2021 SP - 135 SN - 9789633961957 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32496561 ID - 32496561 LA - German DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Zsigmond, Anikó ED - Tóth, József Péter ED - V. Szabó, László TI - Heimat- und Identitätskonstruktionen als Manifestationen des Interkulturellen in Wladimir Kaminers Russendisko und dessen Verfilmung T2 - Ereignis in Sprache, Literatur und Kultur. Event in Language, Literature and Culture PB - Peter Lang CY - Berlin SN - 9783631847930 PY - 2021 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32211174 ID - 32211174 LA - German DB - MTMT ER -