TY - CHAP AU - László, Veronika AU - Nagy, Andrea Magda AU - Töreki, Stefánia Matild AU - Darida, Zsuzsa ED - Kuruczleki, Éva TI - Analyzing the waste management attitude and behavior of university students T2 - Navigating the Future : Digitalization, Sustainability, and International Business PB - Szegedi Tudományegyetem (SZTE) CY - Szeged SN - 9789636880408 PY - 2025 SP - 206 EP - 224 PG - 19 DO - 10.14232/gtk.nfdsib.2025.13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/36064612 ID - 36064612 AB - Effective waste management is a crucial aspect of any sustainable economy. Therefore, analyzing the attitude, behavior and intentions of consumers can lead to significantly reducing waste disposal and positively affecting the environment, economy, and society. This study is part of a comprehensive research project meant to identify and analyze the main factors influencing consumers’ behavior towards waste disposal. In this methodological paper the focus group discussion guide used is verified, and the question of whether audio stickers can improve the effectiveness of such focus group discussions is tested. After a thorough overview of the literature both quantitatively and qualitatively, two pilot focus group discussions among Hungarian university students were carried out. The focus guide was built upon previously performed World Café results. Brainstorming emerged as highly effective method for evoking a wider array of ideas. The World Cafe categories, while providing structure, did not foster deeper exploration and in some cases even restricted the responses. The use of audio stickers facilitated the sharing of personal examples and emotions. It also contributed to a more relaxed interview atmosphere. Overall, the methodology used here can help increase the effectiveness of the interviews, which in turn can deepen the understanding of the factors influencing consumers’ responsible waste management behavior and attitude. LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Konka, Boglárka AU - Töreki, Stefánia Matild AU - Nagy, Andrea Magda AU - László, Veronika AU - Darida, Zsuzsa ED - Fehérvölgyi, Beáta ED - Obermayer, Nóra ED - Csizmadia, Tibor TI - Makro szintű megoldási javaslatok a szelektív hulladékgyűjtés területén – a Pannon Egyetem hallgatói körében World Café módszerrel végzett kutatás eredményeinek bemutatása T2 - I. Gaál Zoltán Konferencia Absztraktkötet PB - Pannon Egyetem C1 - Veszprém SN - 9789633962893 PY - 2024 SP - 49 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/35633131 ID - 35633131 AB - Primer kutatásunk során a World Café módszert (továbbiakban: WCM) alkalmaztuk, amely hatékony módja annak, hogy egy adott területet több szemszögből is megvizsgál- junk. Ez a kvalitatív információgyűjtési technika támogathatja a résztvevőket az ismeretek egymás közötti megosztásában és a feltárt problémák megoldásával kapcsolatos közös gondolkodás elindításában. A módszer újdonsága, hogy használata még kevésbé elterjedt a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos kutatásokban. A Pannon Egyetem hallgatói körében folytatott adatgyűjtés két részből állt. Az első részben feltártuk a szelektív hulladékgyűjtési magatartást befolyásoló tényezőket. Eredményeink alapján a hulladékgyűjtési magatartást befolyásoló leggyakoribb akadá- lyok a „hajlandóság hiánya”, az „infrastruktúra hiánya” és a „szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos hiteles információk hiánya”. A második részében pedig három különböző szinten (mikro, mezo és makro szinteken) gyűjtöttük össze a feltárt problémákra vonatkozó megoldási javaslatokat. Jelen munkánk során a résztvevők által tett makro szintű, azaz az állami-szabályozói szintet érintő javaslatok összefoglalását végeztük el. Az adatbázis tisztítása után a potenciális megoldásokat kategorizáltuk. A legmagasabb gyakorisággal rendelkező kategóriák között a szelektív hulladékgyűjtéshez kapcsolódó „edukáció”, az „infrastruktúra fejlesztése” és az „anyagi előnyök” biztosítása szerepel. A kutatás résztvevői jelentős számban említették a „törvényi szabályozás” és az állam szelektív hulladékgyűjtéshez kapcsolódó „marketing” tevékenységének fejlesztését is. Jelen tanulmányban az itt említett kategóriákkal kapcsolatos eredményeket mutatjuk be részletesen. Az alkalmazott módszertan használatából fakadó, alulról jövő javaslattétel hozzájárul- hat ahhoz, hogy a szelektív hulladékgyűjtéshez kapcsolódó kormányzati döntésekben a vizsgálatban részt vevők elképzelései is megjelenjenek, így az új intézkedések az általuk reprezentált csoportokban könnyebben elfogadhatók és ezáltal eredményesebben alkalmazhatók lehetnek. A kutatás eredményei hozzájárulhatnak egy olyan fenntartható és körforgásos gazdasági modell megerősítéséhez, amely egyaránt figyelembe veszi a társadalom és a gazdaság érdekeit, beleértve a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos szokások átalakítását. Emellett további kutatásokat és a hulladékgyűjtési szokások megváltoztatását célzó edukációs tartalmak kidolgozását is támogathatja. Jelen kutatás a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által biztosított forrásból a 2022-1.1.1-KK-2022-00002 azonosító számú, „Hulladékgazdálkodási Kompe- tencia Központ létrehozása a Pannon Egyetemen” című projekt keretében jött létre. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - László, Veronika AU - Nagy, Andrea Magda AU - Töreki, Stefánia Matild TI - Analysing the Waste Management Attitude and Behaviour of University Students T2 - Globalisation, integration, cooperation - what is at stake in the current turbulent times? PB - Szegedi Tudományegyetem C1 - Szeged PY - 2024 SP - 36 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34825184 ID - 34825184 AB - Effective waste management is a crucial aspect of any sustainable economy. Therefore analysing the attitude, behaviour and intentions of consumers can significantly reduce waste disposal and can positively affect the environment, economy and society. Our goal was to examine university students' attitudes towards waste management, to analyse the level of awareness, knowledge and to highlight influencing factors related to the practice of waste management. After summarizing the main findings of previous analysis, a focus group interview with students from University of Pannonia was carried out. The framework for the interview was built upon World Café results. The data was then analysed in a quantitative (text analysis) and a qualitative way. Our findings pinpoint to major barriers that influence waste disposal behaviour such as lack of motivation, lack of interest, lack of knowledge, indifference, laziness. This can help creating more adequate and more effective education material for younger people and in the long run can assist in building a more aware society regarding waste and waste management. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Hargitai, Dávid Máté AU - Töreki, Stefánia Matild ED - Hetesi, Erzsébet TI - A digitális oktatás kihívásai a Covid-19 árnyékában T2 - Megváltozik-e a nonbusiness marketing szerepe a globális trendek hatásaira? PB - Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar CY - Szeged SN - 9789633069554 PY - 2023 SP - 99 EP - 106 PG - 8 DO - 10.14232/gtk.nmgt.2023.10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34222951 ID - 34222951 AB - A COVID-19 világjárvány a hallgatók ajtón kívül tartásárakényszerítette a hazai felsőoktatási intézményeket is. Ennek ellenére azigény a hallgatók oktatására továbbra is fennállt. A gyorsított üteműátállás az online oktatásra nagy (digitális) kihívás elé állította a magyarfelsőoktatást. Egy korábbi tanulmányban a Pannon Egyetem GazdaságtudományiKarán 2020 márciusában végeztek kutatást azzal kapcsolatban, hogy mikéntlehet fenntartani az oktatás folytonosságát és a szolgáltatás minőségétebben a helyzetben. A kutatás folytatásaként ez a tanulmány a digitálisoktatással kapcsolatos elégedettséget vizsgálta (közvetlenül a pandémiaidőszakát követően) az eszközhasználat, a támogató folyamatok éskapcsolatok vonatkozásában. A hallgatói mintán (N=211) végzett útelemzéseredményei rámutattak azokra a fókuszpontokra, amelyek a digitális oktatáskihívásaiként értelmezhetők, és hatást gyakorolnak a digitális motivációra.Mindezen információk és következtetések nem csak egy hasonló helyzetbenlehetnek hasznosak, hanem segítségül szolgálhatnak a digitális tananyagokés képzések fejlesztésében is. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Hargitai, Dávid Máté AU - Töreki, Stefánia Matild TI - Mondd, te kit választanál?– intézményválasztási preferenciák a hazai felsőoktatásban JF - AUTONÓMIA & TÁRSADALOM / AUTONOMY & SOCIETY VL - 3 PY - 2023 IS - 2 SP - 62 EP - 79 PG - 18 SN - 2786-085X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34125460 ID - 34125460 LA - Hungarian DB - MTMT ER -