TY - CHAP AU - Alter, Emese ED - Boros, Julianna ED - Bucher, Eszter ED - Kozma, Tamás ED - Márkus, Edina TI - JÓGYAKORLATOK EGY SAJÁTOS AKADÉMIAI TÖRZS, A STEM TERÜLETEK DISZCIPLINÁRIS KULTÚRÁJÁNAK FORMÁLÁSÁRA. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem zöld kezdeményezései és egy a nők informatikai területen való alulreprezentáltságára fókuszáló nonprofit, a Skool tevékenységének bemutatása TS - A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem zöld kezdeményezései és egy a nők informatikai területen való alulreprezentáltságára fókuszáló nonprofit, a Skool tevékenységének bemutatása T2 - Civilek és kormányok PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen SN - 9789636151584 T3 - Régió és oktatás, ISSN 2060-2596 ; 15.. PY - 2023 SP - 48 EP - 67 PG - 20 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34836318 ID - 34836318 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Papp, Hunor AU - Alter, Emese AU - Godó, Katalin AU - Ceglédi, Tímea TI - A mentor mint iránytű. A Tanítsunk Magyarországért mentorprogram hatása az alacsony státusú diákok jövőképére, tanulmányi aspirációikra JF - PEDAGÓGUSKÉPZÉS J2 - PEDAGÓGUSKÉPZÉS VL - 21(49) PY - 2023 IS - 3 SP - 59 EP - 80 PG - 22 SN - 0133-2570 DO - 10.37205/TEL-hun.2023.3.03 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34689616 ID - 34689616 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Horváth, A AU - Ceglédi, Tímea AU - Alter, Emese AU - Godó, Katalin AU - Godó, Irén AU - Papp, H AU - Tóth, E ED - Brian, D. Beitzel TI - Broken stereotypes? Parental involvement in Roma students’ school careers. T2 - Book of Abstracts of the 6th International Conference on Future of Education 2023 (Future Edu 2023) PB - International Institute of Knowledge Management CY - Pitakotte SN - 9786245746378 PY - 2023 SP - 70 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34152171 ID - 34152171 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Godó, Katalin AU - Ceglédi, Tímea AU - Godó, Irén AU - Alter, Emese AU - Papp, Hunor AU - Horváth, Annamária AU - Tóth, Emese TI - Mentorálás a pandémia idején: 2 év tanulságai JF - PEDACTA J2 - PEDACTA VL - 13 PY - 2023 IS - 1 SP - 17 EP - 31 PG - 15 SN - 2248-3527 DO - 10.24193/PedActa.13.1.3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34152101 ID - 34152101 AB - "In this study, we investigate satisfaction with mentoring among primary school students in grades 7-8. We also investigate the impact of the pandemic on academic performance and interpersonal relationships. We are looking for differences between mentored and non-mentored students on these variables. For this purpose, we interviewed students participating in the Teach for Hungary mentoring programme. We also included unmentored students as a control group. In our quantitative research, we reached a total of 206 students in 4 schools in Hajdú-Bihar county in the second semester of the 2021/22 school year. Our aim was to conduct a comprehensive study to gain insights into the correlation between pandemic and school performance and the relationship with teachers and friends. In our research, the perception of the mentor is positive. The academic performance of those with a mentor deteriorated less during the covid compared to those without a mentor, and their interpersonal relationships were less damaged. The lack of a mentor-parent relationship was also noted. Our results can provide important feedback both for the programme and for schools interested in mentoring. " LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Dan, Beáta-Andrea AU - Csók, Cintia AU - Alter, Emese AU - Bacskai, Katinka AU - Pusztai, Gabriella ED - Brian, D. Beitzel TI - The Role of School Support Staff in Strengthening the Relationship between Parents and the School T2 - Book of Abstracts of the 6th International Conference on Future of Education 2023 (Future Edu 2023) PB - International Institute of Knowledge Management CY - Pitakotte SN - 9786245746378 PY - 2023 SP - 65 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34108386 ID - 34108386 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Alter, Emese AU - Ceglédi, Tímea AU - Godó, Katalin AU - Godó, Irén AU - Papp, Hunor AU - Horváth, Annamária AU - Tóth, Emese ED - Orosz, N TI - Megcáfolt tévhitek? Szülői bevonódás a Tanítsunk Magyarországért Mentorprogramban résztvevő roma tanulók iskolai pályafutásában. T2 - Kihívás és/vagy esély - a romák integrációja Európában II PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Hajdúböszörmény SN - 9789634904762 PY - 2022 SP - 78 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34103637 ID - 34103637 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Alter, Emese AU - Fazekas-Paragh, Judit AU - Karácsony, Gyöngyi AU - Király, Magdolna AU - Pergéné Szabó, Enikő AU - Száldobágyi, Ádám AU - Szentmiklósi, Bernadett TI - Nők a tudományban : a női kutatók helyzete hazai és nemzetközi vonatkozásban PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen PY - 2022 SP - 68 SN - 9789636150662 DO - 10.5484/9789636150662 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33560811 ID - 33560811 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Csók, Cintia AU - Alter, Emese AU - Bacskai, Katinka AU - Dan, Beáta-Andrea AU - Pusztai, Gabriella ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - A segítő szakemberek szülői bevonódásban betöltött szerepe. Egy szisztematikus szakirodalomáttekintés eredményei T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 178 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33368483 ID - 33368483 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Alter, Emese TI - A hazai STEM képzések rekrutációs jellemzői és a felvettek akadémiai felkészültsége JF - KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD J2 - KŰLÖNLEGES BÁNÁSMÓD VL - 8 PY - 2022 IS - 2 SP - 73 EP - 86 PG - 14 SN - 2498-5368 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32915306 ID - 32915306 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kocsis, Zsófia AU - Alter, Emese AU - Pusztai, Gabriella TI - The role of student employment in persistence and efficiency in STEM higher education. JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATION IN MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY J2 - INT J EDUC MATH SCI VL - 10 PY - 2022 IS - 4 SP - 831 EP - 848 PG - 18 SN - 2147-611X DO - 10.46328/ijemst.2177 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32894078 ID - 32894078 AB - The high dropout ratios that characterize STEM fields can be explained by several factors, one of which is the employment of students during their studies. Our research aims to explore the impact of student employment on persistence and academic performance in STEM fields. During our research, we used the data of the Hungarian subsample of the PERSIST 2019 database (N=1045). According to our results, IT trainings are more resistant to the negative effects of employment than other trainings, as students working in this field did not differ from their non-employed peers in terms of either persistence or academic progress. Concerning the science, engineering, and non-STEM training, employment had a significant negative effect on academic performance, but it was primarily compensated by being employed in study-related jobs in science training, which also had a favorable effect in non-STEM training courses. However, in the field of engineering, employment in the profession reinforced this adverse effect too. In the field of informatics, study-related work also had a negative impact. Based on our results, we think it is worth considering the broader spread of dual training courses in higher education, during which students can complete an internship at a company or partner organization in addition to theoretical training. LA - English DB - MTMT ER -