@CONFERENCE{MTMT:34857331, title = {Turbófeltöltő tengelyének dinamikai vizsgálata szimulációs eljárásokkal}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34857331}, author = {Boros, Máté and Pesthy, Márk}, booktitle = {OGÉT 2024 - XXXII. Nemzetközi Gépészeti Konferencia}, unique-id = {34857331}, abstract = {Turbochargers are used on a wide range of rotational speeds, it is particularly important to centralize the shaft of the turbocharger especially in heavily loaded conditions. Due to the natural frequencies, deformations occur at certain speeds and movements with deformations from the axial direction take place. These operational points have a negative effect on the lifespan, performance and lubrication of the turbocharger. In this study, the critical frequency ranges and the deformation modes are presented,with the help of simulation methods, and discussedin detailson Campbell diagrams. The change ofoil film thickness and oil allocation as a result of deformationsare also mentioned, which were simulated withsemi-floatingjournalbearing.}, year = {2024}, pages = {53-58} } @CONFERENCE{MTMT:33872854, title = {Kenőolajhiányos állapot hatásának vizsgálata a turbófeltöltők rotordinamikájára rezgésdiagnosztika alkalmazásával}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33872854}, author = {Pesthy, Márk and Rohde-Brandenburger, Jan and Tóth-Nagy, Csaba}, booktitle = {OGÉT 2023}, unique-id = {33872854}, abstract = {The most common cause of failure of turbochargers can be linked to the lubricating oil. In most cases, the problem is caused by the inadequate quality of the lubricating oil or its lack of quantity, which can further increase and even result in the failure of additional components. The study presents a series of experimental measurements that examined a turbocharger with a continuously reduced supply of lubricating oil on a turbocharger component test bench while vibration values were recorded by accelerometers. The results obtained showed a shift of subsynchronous oscillations, which is presented in detail in the study.}, year = {2023}, pages = {395-399} } @article{MTMT:33088677, title = {Vibroacoustic Investigation of Automotive Turbochargers Focusing on the Effect of Lubricant Temperature and Bearing Conditions}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33088677}, author = {Pesthy, Márk and Takács, Richárd and Rohde-Brandenburger, Jan and Tóth-Nagy, Csaba}, doi = {10.1007/978-3-031-15211-5_71}, journal-iso = {LECT NOTES MECHAN ENG}, journal = {LECTURE NOTES IN MECHANICAL ENGINEERING}, volume = {Vehicle and Automotive Engineering 4}, unique-id = {33088677}, issn = {2195-4356}, year = {2022}, eissn = {2195-4364}, pages = {861-870} } @inproceedings{MTMT:32800569, title = {Turbófeltöltők rotor-csapágy rendszereihez kötődő kihívások és lehetőségek áttekintése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32800569}, author = {Pesthy, Márk and Tóth-Nagy, Csaba}, booktitle = {XXX. Nemzetközi Gépészeti Konferencia - OGÉT 2022}, unique-id = {32800569}, abstract = {A turbófeltöltőket élettartamuk során érő összetett mechanikai terhelések szükségessé tették a feltöltők rotordinamikai-tribológiai rendszerének vizsgálatát és optimalizálását. A belsőégésű motor hatásfokának növelését célzó technológiai fejlesztések, például a kenőolaj minőségének és összetételének megváltoztatása közvetetten is hatással lehet a turbófeltöltő működésére, esetenként nem várt meghibásodására. A tanulmány összefoglalóan bemutatja az ebben a témakörben eddig használatos diagnosztikai módszer eket és lehetőségeket.}, year = {2022}, pages = {374-378} } @article{MTMT:31674047, title = {Experimental Investigation of Vibroacoustic Behaviour of an Automotive Turbocharger with Semi-floating Bearing}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31674047}, author = {Rácz, Balázs and Pesthy, Márk and Sass, Péter and Rohde-Brandenburger, Jan}, doi = {10.1007/978-981-15-9529-5_21}, journal-iso = {LECT NOTES MECHAN ENG}, journal = {LECTURE NOTES IN MECHANICAL ENGINEERING}, volume = {22}, unique-id = {31674047}, issn = {2195-4356}, year = {2021}, eissn = {2195-4364}, pages = {245-255}, orcid-numbers = {Sass, Péter/0000-0002-2089-8319} } @inproceedings{MTMT:31325164, title = {Condition Monitoring Method Development for Electric Motor Bearings with Vibration Analysis and Accelerated Aging Process}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31325164}, author = {Pesthy, Márk and Tóth-Nagy, Csaba and Richarz, Oliver Joseph and Tóth, Balázs Béla}, booktitle = {Studies on the Current Results of Mechanical and Vehicle Engineering Research at Széchenyi István University}, unique-id = {31325164}, abstract = {Due to the ever increasing expectations toward internal combustion engines during the dynamometer testing, the development of the measuring equipment is a particularly important topic. It can result in significant cost and time savings if the dynamometer - as the most important component - does not cause unexpected time out due to its mechanical failures (eg. bearing) and the avoidance of other failures on the test engine is also important. A research project was carried out to accelerate the aging of electric machine bearings electrically, while bearing condition was monitored with an accelerometer. The article presents the aging process and the developed measuring method, and discusses the results.}, year = {2018}, pages = {61-67} } @CONFERENCE{MTMT:31325150, title = {Módszerfejlesztés - villanymotorok csapágyainak állapotfelmérése rezgésanalízis és gyorsított öregedés módszerével}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31325150}, author = {Pesthy, Márk and Tóth-Nagy, Csaba and Tóth, Balázs Béla and Richarz, Oliver Joseph}, booktitle = {OGÉT 2018: XXVI. Nemzetközi Gépészeti Konferencia: 26th International Conference on Mechanical Engineering.}, unique-id = {31325150}, abstract = {A belső égésű motorok fékpadi tesztelése során támasztott elvárások folyamatos fokozása miatt a mérőberendezések fejlesztése a működési környezet szempontjából különösen fontos téma. Jelentős költség- és időmegtakarítást eredményezhet, ha a fékgép - mint legfontosabb alkatrész - nem okoz váratlan meghibásodást a mechanikai problémái miatt (pl. csapágy-megrongálódás) és a további meghibásodások a tesztet teljesítő motoron szintén fontosak. Ezzel a célzattal jött létre egy kutatás a villamos gép csapágyainak gyorsított öregítésére. Az öregítés villamos úton, annak állapotfelmérésére rezgésvizsgálattal történik. A cikk bemutatja az öregítési folyamatot és a kifejlesztett mérési módszert, majd tárgyalja annak eredményeit.}, year = {2018}, pages = {340-343} }