TY - JOUR AU - Ladányi, Éva TI - Az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét és a szociális kommunikáció kapcsolata JF - DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - DANUBIUS NOSTER VL - 10 PY - 2022 IS - 4 SP - 81 EP - 92 PG - 12 SN - 2064-1060 DO - 10.55072/DN.2022.4.81 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33660275 ID - 33660275 AB - Kutatási témám az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét és a kommunikációs képesség jellemzői, valamint ezek kapcsolata serdülők körében. Szakirodalmi tanulmányom célja, hogy bemutassam ezen területek értelmezési kereteit és lehetséges kapcsolódási pontjaikat. Kutatásom fókuszában az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét mellett ezek szociális vetülete áll. Ennek vizsgálatára a szociális kompetencia egy összetevőjének, a szociális kommunikációs képesség mérése lehet alkalmas. Nagy a nevelés céljának határozza meg a szociális kommunikatív képességek fejlődésének segítését. Az iskolai és a társas énhatékonyság egyik kapcsolóeleme a kommunikáció, hiszen ez utóbbi meghatározza az iskolai személyes kapcsolatokat. Mindez az iskolai jóllétet befolyásoló tényező is, hiszen az iskolai jóllét azt jelzi, hogyan érzi magát a tanuló általában az iskolában. Az énhatékonyság a személyiségfejlődést meghatározó kognitív konstruktum, mely hatással van a megismerésre, a motivációra, az érzelmekre és a viselkedésre egyaránt. Megmutatja, hogyan gondolkodik az egyén saját hatóerejéről egy feladat elvégzésével kapcsolatban, illetve azt is, miként gondolkodik mindennapi működéséről, pszichés jóllétéről. Az énhatékonyság érzésének fejlődése gyermek- és serdülőkorban nagyon intenzív, és leginkább az iskolához, a kortársakhoz és a családhoz kötődik, az e közösségekben megéltek alakítják, formálják. Főként a serdülőkorban megjelenő fejlődési kihívásokra adott válaszok járulnak hozzá ahhoz, hogy egy olyan rugalmas énhatékonyság alakuljon ki, amellyel sikeresek, hatékonyak tudnak lenni az iskolai feladatok teljesítésében és szociális területen egyaránt. Az énhatékonyság iskolai környezetben történő vizsgálatainak fókuszában leginkább a tanulók teljesítménye, a tanulás hatékonysága áll, kevésbé elemzik egyrészt azt, hogy az énhatékonyság érzése hogyan függ össze az iskolai jóllét érzésével, másrészt az énhatékonyság és a jóllét kifejezése milyen kommunikációs eszközökkel történik, milyen kommunikációban tükröződik. Az iskolai jóllét alakulásában a társas kapcsolatok, a támogató kortársi környezetek meghatározóak, és az énhatékonyság társas jellemzői is fontos szerepet játszanak az iskolai jóllét növekedésében. Hampton szerint a magasabb társas énhatékonyság segíti a közösségbe való hatékonyabb beilleszkedést és a kölcsönös támogatás kialakítását, valamint a társakkal való sikeres kommunikációt. A kielégítő társas kapcsolatok fenntartása számos kommunikációs stratégiát követel az egyéntől, melyek a munkavégzéshez, a sikerek eléréséhez, a jóllét érzéséhez is elengedhetetlenek. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Ladányi, Éva TI - Az elsajátítási motiváció gyermekkorban. Recenzió az Assessing mastery motivation in children using the dimensions of mastery questionnaire (DMQ) című könyvről TS - Recenzió az Assessing mastery motivation in children using the dimensions of mastery questionnaire (DMQ) című könyvről JF - DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA J2 - DANUBIUS NOSTER VL - 10 PY - 2022 IS - 1-2 SP - 197 EP - 204 PG - 8 SN - 2064-1060 DO - 10.55072/DN.2022.1-2.197 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32991196 ID - 32991196 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ladányi, Éva ED - Juhász, Valéria ED - Sulyok, Hedvig ED - Balog, Edit ED - Basch, Éva ED - Csetényi, Korinna ED - Erdei, Tamás ED - Varga, Emőke ED - Sárvári, Tünde ED - Tóthné Aszalai, Anett TI - Fejlesztési lehetőségek a bábjátékban T2 - Kommunikáció- és beszédfejlesztés a gyakorlatban = Развитие навыков общения и речи на практике = Entwicklung der Kommunikations- und Sprachfähigkeit in der Praxis = Communication and Speech Development in Practice PB - SZTE JGYPK Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék CY - Szeged SN - 9789633067550 PY - 2020 SP - 54 EP - 62 PG - 9 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877464 ID - 31877464 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ladányi, Éva AU - Huszár-Samu, Nóra ED - Bíró, Violetta TI - Pedagógushallgatók beszédsajátosságai, kommunikációs jellegzetességei - A célzott fejlesztést követő visszamérés eredménye T2 - A pedagógusképzés jó gyakorlatai az Eötvös József Főiskolán PB - Eötvös József Főiskola (EJF) CY - Baja SN - 9786155429293 T3 - PROJEKTEK, TEAM-MUNKA, OKTATÓI PUBLIKÁCIÓK ; 2. PY - 2020 SP - 217 EP - 224 PG - 8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31658971 ID - 31658971 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Horváth, Csaba Árpád AU - Ladányi, Éva ED - Bordás, Sándor TI - Egy bábjáték megvalósítása tantárgyi integrációval az Eötvös József Főiskolán T2 - MÓDSZEREK, MŰVEK, TEÓRIÁK: A X. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia előadásai PB - Eötvös József Főiskolai Kiadó CY - Baja SN - 9786155429262 PY - 2019 SP - 215 EP - 224 PG - 10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877476 ID - 31877476 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ladányi, Éva ED - Gaál, Zsuzsanna ED - Tóth, Eszter TI - A mesék lehetséges szerepe a tanulási nehézséggel küzdő diákok középiskolai fejlesztésében T2 - Tanártovábbképzés több szinten PB - AJ Téka CY - Szeged SN - 9786158039666 T3 - Nyelvészeti Füzetek, ISSN 1217-9957 ; 15. PY - 2018 SP - 28 EP - 34 PG - 7 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877471 ID - 31877471 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Ladányi, Éva ED - Bíró, Violetta TI - Pedagógushallgatók beszédsajátosságai, kommunikációs jellegzetességei T2 - A pedagóguspálya hívása és kihívása PB - Eötvös József Főiskolai Kiadó CY - Baja SN - 9786155429255 PY - 2018 SP - 101 EP - 119 PG - 19 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877425 ID - 31877425 LA - Hungarian DB - MTMT ER -