@article{MTMT:33660275, title = {Az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét és a szociális kommunikáció kapcsolata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33660275}, author = {Ladányi, Éva}, doi = {10.55072/DN.2022.4.81}, journal-iso = {DANUBIUS NOSTER}, journal = {DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {10}, unique-id = {33660275}, issn = {2064-1060}, abstract = {Kutatási témám az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét és a kommunikációs képesség jellemzői, valamint ezek kapcsolata serdülők körében. Szakirodalmi tanulmányom célja, hogy bemutassam ezen területek értelmezési kereteit és lehetséges kapcsolódási pontjaikat. Kutatásom fókuszában az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét mellett ezek szociális vetülete áll. Ennek vizsgálatára a szociális kompetencia egy összetevőjének, a szociális kommunikációs képesség mérése lehet alkalmas. Nagy a nevelés céljának határozza meg a szociális kommunikatív képességek fejlődésének segítését. Az iskolai és a társas énhatékonyság egyik kapcsolóeleme a kommunikáció, hiszen ez utóbbi meghatározza az iskolai személyes kapcsolatokat. Mindez az iskolai jóllétet befolyásoló tényező is, hiszen az iskolai jóllét azt jelzi, hogyan érzi magát a tanuló általában az iskolában. Az énhatékonyság a személyiségfejlődést meghatározó kognitív konstruktum, mely hatással van a megismerésre, a motivációra, az érzelmekre és a viselkedésre egyaránt. Megmutatja, hogyan gondolkodik az egyén saját hatóerejéről egy feladat elvégzésével kapcsolatban, illetve azt is, miként gondolkodik mindennapi működéséről, pszichés jóllétéről. Az énhatékonyság érzésének fejlődése gyermek- és serdülőkorban nagyon intenzív, és leginkább az iskolához, a kortársakhoz és a családhoz kötődik, az e közösségekben megéltek alakítják, formálják. Főként a serdülőkorban megjelenő fejlődési kihívásokra adott válaszok járulnak hozzá ahhoz, hogy egy olyan rugalmas énhatékonyság alakuljon ki, amellyel sikeresek, hatékonyak tudnak lenni az iskolai feladatok teljesítésében és szociális területen egyaránt. Az énhatékonyság iskolai környezetben történő vizsgálatainak fókuszában leginkább a tanulók teljesítménye, a tanulás hatékonysága áll, kevésbé elemzik egyrészt azt, hogy az énhatékonyság érzése hogyan függ össze az iskolai jóllét érzésével, másrészt az énhatékonyság és a jóllét kifejezése milyen kommunikációs eszközökkel történik, milyen kommunikációban tükröződik. Az iskolai jóllét alakulásában a társas kapcsolatok, a támogató kortársi környezetek meghatározóak, és az énhatékonyság társas jellemzői is fontos szerepet játszanak az iskolai jóllét növekedésében. Hampton szerint a magasabb társas énhatékonyság segíti a közösségbe való hatékonyabb beilleszkedést és a kölcsönös támogatás kialakítását, valamint a társakkal való sikeres kommunikációt. A kielégítő társas kapcsolatok fenntartása számos kommunikációs stratégiát követel az egyéntől, melyek a munkavégzéshez, a sikerek eléréséhez, a jóllét érzéséhez is elengedhetetlenek.}, year = {2022}, pages = {81-92} } @article{MTMT:32991196, title = {Az elsajátítási motiváció gyermekkorban. Recenzió az Assessing mastery motivation in children using the dimensions of mastery questionnaire (DMQ) című könyvről}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32991196}, author = {Ladányi, Éva}, doi = {10.55072/DN.2022.1-2.197}, journal-iso = {DANUBIUS NOSTER}, journal = {DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA}, volume = {10}, unique-id = {32991196}, issn = {2064-1060}, year = {2022}, pages = {197-204} } @inproceedings{MTMT:31877464, title = {Fejlesztési lehetőségek a bábjátékban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877464}, author = {Ladányi, Éva}, booktitle = {Kommunikáció- és beszédfejlesztés a gyakorlatban = Развитие навыков общения и речи на практике = Entwicklung der Kommunikations- und Sprachfähigkeit in der Praxis = Communication and Speech Development in Practice}, unique-id = {31877464}, year = {2020}, pages = {54-62} } @inbook{MTMT:31658971, title = {Pedagógushallgatók beszédsajátosságai, kommunikációs jellegzetességei - A célzott fejlesztést követő visszamérés eredménye}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31658971}, author = {Ladányi, Éva and Huszár-Samu, Nóra}, booktitle = {A pedagógusképzés jó gyakorlatai az Eötvös József Főiskolán}, unique-id = {31658971}, year = {2020}, pages = {217-224} } @inproceedings{MTMT:31877476, title = {Egy bábjáték megvalósítása tantárgyi integrációval az Eötvös József Főiskolán}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877476}, author = {Horváth, Csaba Árpád and Ladányi, Éva}, booktitle = {MÓDSZEREK, MŰVEK, TEÓRIÁK: A X. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia előadásai}, unique-id = {31877476}, year = {2019}, pages = {215-224} } @inbook{MTMT:31877471, title = {A mesék lehetséges szerepe a tanulási nehézséggel küzdő diákok középiskolai fejlesztésében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877471}, author = {Ladányi, Éva}, booktitle = {Tanártovábbképzés több szinten}, unique-id = {31877471}, year = {2018}, pages = {28-34} } @inbook{MTMT:31877425, title = {Pedagógushallgatók beszédsajátosságai, kommunikációs jellegzetességei}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31877425}, author = {Ladányi, Éva}, booktitle = {A pedagóguspálya hívása és kihívása}, unique-id = {31877425}, year = {2018}, pages = {101-119} }