TY - THES AU - Lipták, Lilla TI - A külső referenciaárak hatása a fogyasztók árértékelésére és vásárlási döntésére [The effect of external reference price on consumers’ price evaluation and decision-making] PB - Szegedi Tudományegyetem PY - 2023 SP - 220 DO - 10.14232/phd.11711 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33908713 ID - 33908713 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lipták, Lilla AU - Prónay, Szabolcs TI - A külső referenciaárak megjelenítésének fogyasztói árértékelésre és döntésre gyakorolt hatásának szemkamerás vizsgálata JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 57 PY - 2023 IS - Különszám EMOK 1 SP - 59 EP - 68 PG - 10 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2023.57.KSZ.01.07 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33812005 ID - 33812005 AB - A tanulmány céljaA viselkedés-gazdaságtan szerint a fogyasztók gyakran alkalmaznak heurisztikákat, amikor döntést kell hozniuk. Ez torzított észleléshez, értékeléshez és végső soron döntéshozáshoz vezethet. Kutatásunk során ezen heurisztikák pár sajátos típusát vizsgáltuk meg. Ezek voltak a veszteségkerülés, a keretezés és a referenciapont hatás. A kutatásunk során a célunk az volt, hogy megvizsgáljuk, hogy ezen jelenségek alkalmazása a külső referenciaárak megjelenítésében hogyan hat a fogyasztók árértékelésére illetve döntésére.MódszertanKutatásunk során egy viszonylag új módszertant, szemkamerás kísérletet, alkalmaztunk, amelyet kiegészítettünk interjúkkal és ártudatos viselkedéssel kapcsolatos attitűd skálával. Ezt azért tartottuk fontosnak, mert így az újszerű szemkamerás eredmények mellett - amelyek kvantitatív és kvalitatív adatelemzésre is lehetőséget adtak - a mélyinterjúk segítségével további fogyasztói insightokat kaptunk, míg az attitűd-skála lehetőséget adott arra, hogy a kísérletben résztvevőket az ártudatos viselkedésük szerint is csoportosítsuk.EredményekAzt találtuk, hogy azok, akik hosszabb ideig fixálódtak az árakon pontosabban tudták azokat visszaidézni. Ezen felül a szemkamera alapján elmondható, hogy a fogyasztók jobban koncentrálnak egy ajánlatban az eredeti árra, tehát érdemes lehet ezt jobban kiemelni az akciós árhoz képest. Érdekes módon az ártudatosság és az árakon töltött fixációk száma és hossza között negatív összefüggést találtunk, aminek oka lehet, hogy az alapvetően ártudatosabbak már rendelkeznek árinformációkkal a termékekkel kapcsolatban, így azokat nem kell annyira hosszan nézniük.Gyakorlati javaslatokGyakorlati javaslatként egyrészt megfogalmazható, hogy egy akciós áron belül fel kell tűntetni és érdemes kiemelni az eredeti árat. Másrészt elmondható, hogy egy összetett ajánlaton belül az árat jobb az ajánlat végén szerepeltetni, kivéve, ha a hirdető célja éppen az ár kihangsúlyozása. Kiderült az is, hogy a különböző ártudatossággal rendelkezők másképp fogadják be az ajánlatokat, így érdemes lehet a szegmentálás és célcsoportválasztást során ezt is figyelembe venni. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lipták, Lilla AU - Prónay, Szabolcs TI - Investigating the effect of external reference prices' representation on consumer behavior with eye tracking method JF - CENTRAL EUROPEAN REVIEW FOR ECONOMIC ISSUES / EKONOMICKA REVUE J2 - CENT EU REV ECON ISS VL - 25 PY - 2022 IS - 2 SP - 43 EP - 52 PG - 10 SN - 1212-3951 DO - 10.7327/cerei.2022.06.02 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34012619 ID - 34012619 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Lipták, Lilla TI - A külső referenciaár hatása a fogyasztók árészlelésére JF - MARKETING ÉS MENEDZSMENT J2 - MARKETING ÉS MENEDZSMENT VL - 56 PY - 2022 IS - EMOK klsz SP - 19 EP - 29 PG - 11 SN - 1219-0349 DO - 10.15170/MM.2022.56.KSZ.01.02 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33054743 ID - 33054743 N1 - Másodközlés rekordja: 32216482. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Lipták, Lilla AU - Prónay, Szabolcs ED - Mitev Ariel, Zoltán ED - Csordás, Tamás ED - Horváth, Dóra ED - Boros, Kitti TI - A külső referenciaár hatása a fogyasztók árészlelésére T2 - “Post-traumatic marketing: virtuality and reality” – Proceedings of the EMOK 2021 International Conference PB - Corvinus University of Budapest CY - Budapest SN - 9789635038 PY - 2021 SP - 325 EP - 334 PG - 10 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32216482 ID - 32216482 N1 - Másodközlés, eredeti közlés rekordja: 33054743. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Péter AU - Kuruczleki, Éva AU - Kazár, Klára AU - Lipták, Lilla AU - Rácz, Tamás Attila TI - Modern teaching methods in action in statistical classes JF - STATISTICAL JOURNAL OF THE IAOS J2 - STAT J IAOS VL - 37 PY - 2021 IS - 3 SP - 899 EP - 919 PG - 21 SN - 1874-7655 DO - 10.3233/SJI-210843 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32195502 ID - 32195502 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Péter AU - Kuruczleki, Éva AU - Rácz, Tamás Attila AU - Lipták, Lilla TI - Survey of Hungarian High School Students’ Financial Literacy in the Last 10 Years Based on the Econventio Test JF - PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-) J2 - PÉNZÜGYI SZEMLE VL - 66 PY - 2021 IS - 2 SP - 175 EP - 194 PG - 20 SN - 0031-496X DO - 10.35551/PFQ_2021_2_1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32080088 ID - 32080088 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kovács, Péter AU - Kuruczleki, Éva AU - Rácz, Tamás Attila AU - Lipták, Lilla TI - A magyar középiskolások pénzügyi kultúrájának vizsgálata az elmúlt 10 évben Econventio-teszt alapján JF - PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-) J2 - PÉNZÜGYI SZEMLE VL - 66 PY - 2021 IS - 2 SP - 179 EP - 198 PG - 20 SN - 0031-496X DO - 10.35551/PSZ_2021_2_1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32080024 ID - 32080024 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Lipták, Lilla AU - Prónay, Szabolcs TI - Using controversial values in CSR communication – analysing the Coca-Cola #loveislove campaign T2 - EMAC 2020 Annual Conference PY - 2020 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31813123 ID - 31813123 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Pető, Dalma AU - Prónay, Szabolcs AU - Lipták, Lilla AU - Buzás, Norbert TI - Analysing the parent-child differences in evaluating the eating behaviour of primary school pupils T2 - EMAC 2020 Annual Conference PY - 2020 SP - R2020-83397 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31676557 ID - 31676557 LA - English DB - MTMT ER -