@mastersthesis{MTMT:33908713, title = {A külső referenciaárak hatása a fogyasztók árértékelésére és vásárlási döntésére [The effect of external reference price on consumers’ price evaluation and decision-making]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33908713}, author = {Lipták, Lilla}, doi = {10.14232/phd.11711}, publisher = {Universití of Szeged}, unique-id = {33908713}, year = {2023} } @article{MTMT:33812005, title = {A külső referenciaárak megjelenítésének fogyasztói árértékelésre és döntésre gyakorolt hatásának szemkamerás vizsgálata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33812005}, author = {Lipták, Lilla and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.15170/MM.2023.57.KSZ.01.07}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {57}, unique-id = {33812005}, issn = {1219-0349}, abstract = {A tanulmány céljaA viselkedés-gazdaságtan szerint a fogyasztók gyakran alkalmaznak heurisztikákat, amikor döntést kell hozniuk. Ez torzított észleléshez, értékeléshez és végső soron döntéshozáshoz vezethet. Kutatásunk során ezen heurisztikák pár sajátos típusát vizsgáltuk meg. Ezek voltak a veszteségkerülés, a keretezés és a referenciapont hatás. A kutatásunk során a célunk az volt, hogy megvizsgáljuk, hogy ezen jelenségek alkalmazása a külső referenciaárak megjelenítésében hogyan hat a fogyasztók árértékelésére illetve döntésére.MódszertanKutatásunk során egy viszonylag új módszertant, szemkamerás kísérletet, alkalmaztunk, amelyet kiegészítettünk interjúkkal és ártudatos viselkedéssel kapcsolatos attitűd skálával. Ezt azért tartottuk fontosnak, mert így az újszerű szemkamerás eredmények mellett - amelyek kvantitatív és kvalitatív adatelemzésre is lehetőséget adtak - a mélyinterjúk segítségével további fogyasztói insightokat kaptunk, míg az attitűd-skála lehetőséget adott arra, hogy a kísérletben résztvevőket az ártudatos viselkedésük szerint is csoportosítsuk.EredményekAzt találtuk, hogy azok, akik hosszabb ideig fixálódtak az árakon pontosabban tudták azokat visszaidézni. Ezen felül a szemkamera alapján elmondható, hogy a fogyasztók jobban koncentrálnak egy ajánlatban az eredeti árra, tehát érdemes lehet ezt jobban kiemelni az akciós árhoz képest. Érdekes módon az ártudatosság és az árakon töltött fixációk száma és hossza között negatív összefüggést találtunk, aminek oka lehet, hogy az alapvetően ártudatosabbak már rendelkeznek árinformációkkal a termékekkel kapcsolatban, így azokat nem kell annyira hosszan nézniük.Gyakorlati javaslatokGyakorlati javaslatként egyrészt megfogalmazható, hogy egy akciós áron belül fel kell tűntetni és érdemes kiemelni az eredeti árat. Másrészt elmondható, hogy egy összetett ajánlaton belül az árat jobb az ajánlat végén szerepeltetni, kivéve, ha a hirdető célja éppen az ár kihangsúlyozása. Kiderült az is, hogy a különböző ártudatossággal rendelkezők másképp fogadják be az ajánlatokat, így érdemes lehet a szegmentálás és célcsoportválasztást során ezt is figyelembe venni.}, year = {2023}, eissn = {2786-3395}, pages = {59-68} } @article{MTMT:34012619, title = {Investigating the effect of external reference prices' representation on consumer behavior with eye tracking method}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34012619}, author = {Lipták, Lilla and Prónay, Szabolcs}, doi = {10.7327/cerei.2022.06.02}, journal-iso = {CENT EU REV ECON ISS}, journal = {CENTRAL EUROPEAN REVIEW FOR ECONOMIC ISSUES / EKONOMICKA REVUE}, volume = {25}, unique-id = {34012619}, issn = {1212-3951}, year = {2022}, eissn = {1805-9481}, pages = {43-52} } @article{MTMT:33054743, title = {A külső referenciaár hatása a fogyasztók árészlelésére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33054743}, author = {Lipták, Lilla}, doi = {10.15170/MM.2022.56.KSZ.01.02}, journal-iso = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, journal = {MARKETING ÉS MENEDZSMENT}, volume = {56}, unique-id = {33054743}, issn = {1219-0349}, year = {2022}, eissn = {2786-3395}, pages = {19-29} } @{MTMT:32216482, title = {A külső referenciaár hatása a fogyasztók árészlelésére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32216482}, author = {Lipták, Lilla and Prónay, Szabolcs}, booktitle = {“Post-traumatic marketing: virtuality and reality” – Proceedings of the EMOK 2021 International Conference}, unique-id = {32216482}, year = {2021}, pages = {325-334} } @article{MTMT:32195502, title = {Modern teaching methods in action in statistical classes}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32195502}, author = {Kovács, Péter and Kuruczleki, Éva and Kazár, Klára and Lipták, Lilla and Rácz, Tamás Attila}, doi = {10.3233/SJI-210843}, journal-iso = {STAT J IAOS}, journal = {STATISTICAL JOURNAL OF THE IAOS}, volume = {37}, unique-id = {32195502}, issn = {1874-7655}, year = {2021}, eissn = {1875-9254}, pages = {899-919}, orcid-numbers = {Kazár, Klára/0000-0001-5828-4278; Rácz, Tamás Attila/0000-0001-6943-8471} } @article{MTMT:32080088, title = {Survey of Hungarian High School Students’ Financial Literacy in the Last 10 Years Based on the Econventio Test}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32080088}, author = {Kovács, Péter and Kuruczleki, Éva and Rácz, Tamás Attila and Lipták, Lilla}, doi = {10.35551/PFQ_2021_2_1}, journal-iso = {PÉNZÜGYI SZEMLE}, journal = {PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-)}, volume = {66}, unique-id = {32080088}, issn = {0031-496X}, year = {2021}, eissn = {2064-8278}, pages = {175-194}, orcid-numbers = {Rácz, Tamás Attila/0000-0001-6943-8471} } @article{MTMT:32080024, title = {A magyar középiskolások pénzügyi kultúrájának vizsgálata az elmúlt 10 évben Econventio-teszt alapján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32080024}, author = {Kovács, Péter and Kuruczleki, Éva and Rácz, Tamás Attila and Lipták, Lilla}, doi = {10.35551/PSZ_2021_2_1}, journal-iso = {PÉNZÜGYI SZEMLE}, journal = {PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-)}, volume = {66}, unique-id = {32080024}, issn = {0031-496X}, year = {2021}, eissn = {2064-8278}, pages = {179-198}, orcid-numbers = {Rácz, Tamás Attila/0000-0001-6943-8471} } @CONFERENCE{MTMT:31813123, title = {Using controversial values in CSR communication – analysing the Coca-Cola #loveislove campaign}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31813123}, author = {Lipták, Lilla and Prónay, Szabolcs}, booktitle = {EMAC 2020 Annual Conference}, unique-id = {31813123}, year = {2020} } @CONFERENCE{MTMT:31676557, title = {Analysing the parent-child differences in evaluating the eating behaviour of primary school pupils}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31676557}, author = {Pető, Dalma and Prónay, Szabolcs and Lipták, Lilla and Buzás, Norbert}, booktitle = {EMAC 2020 Annual Conference}, unique-id = {31676557}, year = {2020}, pages = {R2020-83397}, orcid-numbers = {Buzás, Norbert/0000-0002-4496-8828} }