@article{MTMT:33685578, title = {A magyar kreatív fiatalok lakóhelyválasztási preferenciái és annak változása a COVID-19 fényében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33685578}, author = {Teveli-Horváth, Dorottya and Varga, Virág}, doi = {10.17649/TET.37.1.3414}, journal-iso = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, journal = {TÉR ÉS TÁRSADALOM}, volume = {37}, unique-id = {33685578}, issn = {0237-7683}, abstract = {Magyarországon különösen nagy terhet ró a vidéki térségekre - többek között - a kreatív fiatalok elvándorlása a fővárosba vagy a külföldi nagyvárosokba, hiszen a humántőke jelenléte és aktivitása jelentős hatással van a városok versenyképességére és rezilienciájára. Mindemellett látható, hogy a COVID-19 az elmúlt szűk két évben jelentősen átformálta a lakóhelyi preferenciákat, és sok elemzés szerint a vidéki tér felértékelődését is hozta. Az elsősorban kvantitatív adatokat szintetizáló komplex mutatók és városrangsorok mellett fontos lehet az aktuális vonzó-taszító tényezők kvalitatív megismerése is.Jelen kutatás célja, hogy – magyarországi ún. csapágy- és középvárosok fiatal, képzett munkaerővonzó potenciálját vizsgáló kvantitatív kutatások folytatásaként és kiegészítéseként – egy longitudinális kvalitatív vizsgálat keretében árnyalja a magyarországi kreatív fiatalok lakóhelyválasztási preferenciáit és azok változásait a COVID-19 hatására.A kutatás empirikus részét nyolc fókuszcsoportos beszélgetés alapozta meg. A kutatás első szakaszában a szerzők 9 fő lakóhelyválasztási tényezőt azonosítottak, amelyek prioritási sorrendjét jelentősen megváltoztatta a COVID-19, illetve a követett kutatási résztvevők élethelyzetének változása (lakóhely, munkahely, tanulmányi státusz,családi állapot).A vizsgálat eredményeként elmondható, hogy míg 2019-ben a vidékre (vissza)költözés sokak számára praktikus szempontok, például a felsőoktatás, munkahely és szociális élet adta kötöttségek miatt elérhetetlen volt, a 2021-es kutatási szakasz rávilágítottarra, hogy a COVID-19 – ezáltal pedig a home office, a természeti környezet és a család felértékelődése – sok fiatalban katalizálta, felerősítette a vidékre költözés igényét, majd felgyorsította döntéseiket is.A megkérdezett fiatalok vízióját tekintve elmondható, hogy szűk többségük vagy már Budapest agglomerációjába, illetve vidékre költözött, vagy egy évtizedes távlatban gondolkodik azon.}, keywords = {COVID-19; kreatív osztály; lakóhelyválasztási preferenciák}, year = {2023}, eissn = {2062-9923}, pages = {71-91} } @inbook{MTMT:32111538, title = {Versenyben a tehetségekért. A kreatív osztályt vonzó városi tényezők budapesti nézőpontból}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32111538}, author = {Varga, Virág and Salamin, Géza and Teveli-Horváth, Dorottya}, booktitle = {Városok - tervezés - ingatlanpiac}, unique-id = {32111538}, year = {2021}, pages = {214-227}, orcid-numbers = {Salamin, Géza/0000-0003-0617-3175} } @article{MTMT:32042535, title = {Magyar közép- és nagyvárosok versenyképességi tipológiája és humán tőkét vonzó potenciálja}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32042535}, author = {Varga, Virág and Teveli-Horváth, Dorottya and Horzsa, Gergely}, doi = {10.32643/fk.145.2.4}, journal-iso = {FÖLDRAJZI KÖZLEMÉNYEK}, journal = {FÖLDRAJZI KÖZLEMÉNYEK}, volume = {145}, unique-id = {32042535}, issn = {0015-5411}, year = {2021}, pages = {135-153} } @article{MTMT:31169078, title = {A fiatal, képzett lakosságot vonzó potenciál a Budapest körüli csapágyvárosokban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31169078}, author = {Varga, Virág and Teveli-Horváth, Dorottya and Salamin, Géza}, doi = {10.15196/TS600204}, journal-iso = {TERÜLETI STATISZTIKA}, journal = {TERÜLETI STATISZTIKA}, volume = {60}, unique-id = {31169078}, issn = {0018-7828}, year = {2020}, eissn = {2064-8251}, pages = {179-210}, orcid-numbers = {Salamin, Géza/0000-0003-0617-3175} } @article{MTMT:31721001, title = {Budapest100}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31721001}, author = {Varga, Virág}, journal-iso = {HUN GEOPOL}, journal = {HUNGARIAN GEOPOLITICS}, volume = {2019}, unique-id = {31721001}, issn = {2498-647X}, year = {2019}, pages = {204-207} } @article{MTMT:31720986, title = {A kreatív osztályt vonzó városi tényezők budapesti nézőpontból}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31720986}, author = {Varga, Virág and Salamin, Géza and Teveli-Horváth, Dorottya}, journal-iso = {HUN GEOPOL}, journal = {HUNGARIAN GEOPOLITICS}, volume = {2019}, unique-id = {31720986}, issn = {2498-647X}, year = {2019}, pages = {136-145}, orcid-numbers = {Salamin, Géza/0000-0003-0617-3175} } @{MTMT:31039958, title = {Az okos közösséggé válás elméleti és gyakorlati kérdései Paks példáján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31039958}, author = {Varga, Virág}, booktitle = {XXXIV. Országos Tudományos Diákköri Konferencia}, unique-id = {31039958}, year = {2019}, pages = {255-255} } @inbook{MTMT:31039956, title = {A Z generáció pénzügyi kultúrájának fejlesztésére irányuló nemzetközi és hazai gyakorlatok értékelése}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31039956}, author = {Varga, Virág}, booktitle = {Geopolitikai tényezők hatása a Kárpát-medencei magyar oktatási struktúrákra}, unique-id = {31039956}, abstract = {Kutatásom során arra kerestem a választ, hogy a pénzügyi kultúrát miért fontos – geopolitikai, geoökonómiai szempontból is – fejleszteni a Z-generáció esetében, továbbá, hogy milyen módszerekkel, s milyen eredményességgel igyekszik a nemzetközi formális oktatás ezt fejleszteni, s hogy melyek lehetnek a korcsoport pénzügyi oktatásának sikertényezői. A szakirodalom feltárása után esettanulmányokon szemléltettem a nemzetközi és hazai gyakorlatot a téma terén, majd mélyinterjút készítettem egy, a pénzügyi nevelés témájában jártas hazai általános iskolai tanárral. A kutatás eredményeként fény derült a korosztály geoökonómiai szerepének jelentőségére, hiszen az általuk képviselt „digitális tudástőke”, és a pénzügyi kultúrájuk fejlesztéséből származó megalapozottabb pénzügyi döntéshozatal hozzájárulhat egy ország innovatív vállalkozói-, startup kultúrájának megerősödéséhez és világszinten is versenyképessé válásához. A nemzetközi és hazai gyakorlatot megvizsgálva láthatóvá vált, hogy e gyakorlatok akkor lehetnek hatásosak, ha kommunikációs eszközeikkel, tartalmukkal képesek a célcsoportot megszólítani, valamint a program eredményességét mérések is alátámasztják, továbbá fontos lehet a személyes, bizalmi kapcsolat a pénzügyi ismeretek átadója irányába.}, year = {2019}, pages = {84-96} } @inproceedings{MTMT:31039953, title = {Measuring retention and attraction potential of Hungarian middle size cities}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31039953}, author = {Varga, Virág and Teveli-Horváth, Dorottya}, booktitle = {1st International PhD Conference of the International Relations Multidisciplinary Doctoral School of CUB}, unique-id = {31039953}, abstract = {The presence and the proportion of the young, educated population is a key factor of both urban economical competitiveness and demographical-social sustainability. The aim of the research is to compare the retention potential of hub cities (Dunaújváros, Gyöngyös, Kecskemét, Salgótarján, Székesfehérvár, Szolnok, Tatabánya) and to observe what development tendencies can be seen in these cities in the period of 2010-2017.A complex indicator is used to provide a new city ranking from the aspect of retention potential. According to our results, Székesfehérvár, Kecskemét and Szolnok perform the best in terms of their equipment; in terms of the other subindex, Kecskemét occupies the 1st place, while the 2nd is Dunaújváros and the 3rd is Gyöngyös; in the overall ranking Kecskemét occupies 1st place, while Székesfehérvár is 2nd and Dunaújváros is in the 3rd place.}, year = {2019}, pages = {110-115} } @inbook{MTMT:31039949, title = {Az okos közösséggé válás elméleti és gyakorlati kérdései Paks példáján}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31039949}, author = {Varga, Virág}, booktitle = {Közgáz diáktudós - Információ és pszichológia}, unique-id = {31039949}, abstract = {Mitől lesz „okos” egy város, s milyen társadalmi, közösségi vetülete van ennek a XXI. századi életformának? Mikor nevezhetünk okosnak egy közösséget, s milyen projektek szolgálhatják azt, hogy egyúttal társadalma okos közösséggé is fejlődjön? Milyen okos város megoldások segíthetik, hogy Paks, vagy a hozzá hasonló városok lakossága okos közösséggé váljon? A különböző városi kihívások kapcsolódnak egymáshoz, s mindnek van valamilyen társadalmi vetülete, így ezeket csak a városi közösség segítségével lehet megoldani. E közösség akkor nevezhető okosnak, ha tagjai partneri kapcsolatot létesítve a technológiai lehetőségek eszközszerű használatával képesek erőfeszítéseiket a közös cél érdekében összpontosítani. Ez az eredmény az okos közösség olyan projektjei révén jöhet létre, amelyek a városban felmerülő kihívásokat nem egyedi, ad-hoc beavatkozásokkal kezelik, hanem átfogóan, stratégiai szemléletű, az érintetti csoportok széleskörű bevonásával kínálnak megoldásokat.}, year = {2018}, pages = {43-58} }