TY - JOUR AU - Rási, Szilvia TI - Az Educational Linguistics folyóirat JF - ANYANYELV-PEDAGÓGIA J2 - ANYANYELV-PEDAGÓGIA VL - 17 PY - 2024 IS - 1 SP - 92 EP - 95 PG - 4 SN - 2060-0623 DO - 10.21030/anyp.2024.1.8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34823265 ID - 34823265 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Rási, Szilvia ED - Bíró, Csilla ED - Nagy, Dóra TI - Hallgatók szakdolgozatainak tartalomelemzése: egy próbamérés tanulságai T2 - A Magyarságkutató Intézet évkönyve 2022 PB - Magyarságkutató Intézet CY - Budapest T3 - A Magyarságkutató Intézet Kiadványai, ISSN 2677-0261 ; 62. T3 - A Magyarságkutató Intézet Évkönyve, ISSN 2732-3269 PY - 2023 SP - 363 EP - 385 PG - 23 DO - 10.53644/MKIE.2022.363 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34727701 ID - 34727701 AB - A tudományos szövegalkotás rendkívül kutatott területté vált az elmúlt időszakban. Ugyanakkor a magyar szakirodalmat tekintve a tudományos stílus egyik alműfaját, a szakdolgozatokat, azon belül a műfaj problémás elemeit még kevéssé tárták fel. Jelen vizsgálat egy olyan próbamérést foglal magában, amelynek egyészt célja az egyes nyelvi, stilisztikai problémák kimutatása az egyetemi hallgatók szakdolgozataiban, másrészt az alkalmazott kódkészlet munkafolyamatban való formálódása. A vizsgálat a MAXQDA kvalitatív tartalomelemző szoftvert alkalmazva tárja fel a szakdolgozatokból álló adatkorpuszban megjelenő tudományos stílusra jellemző és az azt torzító elemeket. Az eredményekből megállapítható, hogy a hallgatók szakdolgozataiban rendkívül magas a szerzői jelenlét, és ez a szövegszerveződéssel is szorosan összefügg. A stílus tekintetében pedig megfigyelhető, hogy a szövegekben a tudományos stílus mellett jellemzően megjelenik a társalgási, retorikai és szépirodalmi stílus is. A vizsgálat eredményei alapján kijelenthető, hogy a tudományos írás felsőoktatásban való tanítása továbbra is kulcsfontosságú, a hallgatók szakdolgozatainak elemzése pedig alkalmas a leginkább fejlesztésre szoruló területek a feltérképezésére. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - THES AU - Rási, Szilvia TI - Egyetemi hallgatók tudományos szövegalkotása: a szakdolgozat mint pedagógiai szövegtípus többdimenziós vizsgálata PB - Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola PY - 2023 SP - 230 DO - 10.15773/EKKE.2023.023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34488967 ID - 34488967 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Jánk, István AU - Rási, Szilvia TI - Hungarian as a minority and majority language in different language policy contexts JF - CURRENT ISSUES IN LANGUAGE PLANNING J2 - CUR ISSUE LANG PLAN VL - 1 PY - 2023 SP - 1 EP - 18 PG - 18 SN - 1466-4208 DO - 10.1080/14664208.2023.2256069 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146167 ID - 34146167 N1 - Cited By :1 Export Date: 18 February 2024 Correspondence Address: Jánk, I.; Research Centre for Language Planning, Hungary; email: jankisti08@gmail.com AB - This study primarily focuses on the situation of Hungarians inminority situations in relation to language varieties, i.e. itinterprets the various language policy issues primarily in thecontext of the Hungarian-speaking community, rather than in thecontext of Hungary, where the place, role and relationshipbetween standard and non-standard language dialects play aprominent role. In most cases, the preservation of Hungarianidentity is equivalent to the preservation of non-standardlanguage varieties, in relation to which several language policyand language planning issues arise. The aim of the study istwofold. On the one hand, it aims to provide an up-to-dateoverview of the language policy situation of the Hungarianlanguage and the Hungarian language community, especiallywith regard to the Hungarian autochthonous minority of about 3million people who live in the countries neighbouring Hungary.On the other hand, the study describes the language policy roleof dialects and the related attitudes from the perspective of theentire Hungarian language community, addressing the macro-,meso- and micro-level language planning possibilities. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Domonkosi, Ágnes AU - Imrényi, András AU - Jánk, István AU - Kalcsó, Gyula AU - Ludányi, Zsófia AU - Rási, Szilvia AU - Takács, Judit AU - Hulyák-Tomesz, Tímea ED - Jánk, István ED - Hulyák-Tomesz, Tímea ED - Domonkosi, Ágnes TI - Problémaalapú anyanyelvi nevelés – használatalapú gyakorlatok T2 - A digitális oktatás nyelvi dimenziói PB - Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó CY - Eger SN - 9789634962472 PY - 2022 SP - 13 EP - 34 PG - 22 DO - 10.17048/PeLiKon2020.2022.13 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33367254 ID - 33367254 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Rási, Szilvia ED - Nagy, Dóra ED - Nagy-L., István TI - Egyetemi hallgatók tudományos szövegalkotása az oktatói és hallgatói tapasztalatok tükrében T2 - A Magyarságkutató Intézet évkönyve 2021 PB - Magyarságkutató Intézet CY - Budapest T3 - A Magyarságkutató Intézet Kiadványai, ISSN 2677-0261 ; 53. PY - 2022 SP - 355 EP - 377 PG - 23 DO - 10.53644/MKIE.2021.355 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33294802 ID - 33294802 AB - Magyarországon az alap- és mesterképzésben részt vevő hallgatók tanulmányai az általuk írt szakdolgozat, diplomamunka megvédésével zárulnak le; ezzel párhuzamosan viszont a tudományos íráskészségük bizonyítottan nem megfelelő. Ezt egyrészt a korábbi, általános és középiskolai, másrészt a felsőoktatási tanulmányaik eredményezik. A hallgatók tudományos íráskészégének árnyaltabb képe érdekében elengedhetetlen az oktatók és hallgatók tudományos szövegalkotásról alkotott véleményének, tapasztalatainak vizsgálata. Jelen tanulmány egy olyan kérdőíves vizsgálat eredményeit ismerteti, amely az oktatók és hallgatók attitűdjének, tapasztalatának feltárására irányult. A vizsgálatban a kérdőíves módszer alkalmazása mellett tartalomelemző szoftver segíti az eredmények feltárását. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Rási, Szilvia ED - Kocsis, Ágnes ED - Szlávich, Eszter ED - Varga-Sebestyén, Eszter TI - Metadiszkurzív elemek tanárszakos hallgatók szemináriumi dolgozataiban T2 - Észlelés és előfordulások PB - ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola CY - Budapest SN - 9789635895084 PY - 2022 SP - 97 EP - 113 PG - 17 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33294734 ID - 33294734 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Rási, Szilvia TI - Melich János születésének 150. évfordulója PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33187449 ID - 33187449 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Rási, Szilvia TI - Verseghy Ferencre emlékezünk CY - Évfordulós írás PY - 2022 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32774369 ID - 32774369 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK ED - Rási, Szilvia ED - Domonkosi, Ágnes ED - Tóthné Litovkina, Anna ED - Nemesi, Attila László TI - A humor ösvényein T3 - Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához, ISSN 1419-6603 ; 212. PB - Tinta Könyvkiadó CY - Eger CY - Budapest PY - 2021 SP - 468 SN - 9789634962137 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32653501 ID - 32653501 N1 - A borító Halász Géza karikatúrájának felhasználásával készült. LA - Hungarian DB - MTMT ER -