@article{MTMT:34823265, title = {Az Educational Linguistics folyóirat}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34823265}, author = {Rási, Szilvia}, doi = {10.21030/anyp.2024.1.8}, journal-iso = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, journal = {ANYANYELV-PEDAGÓGIA}, volume = {17}, unique-id = {34823265}, issn = {2060-0623}, year = {2024}, pages = {92-95}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @inbook{MTMT:34727701, title = {Hallgatók szakdolgozatainak tartalomelemzése: egy próbamérés tanulságai}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34727701}, author = {Rási, Szilvia}, booktitle = {A Magyarságkutató Intézet évkönyve 2022}, doi = {10.53644/MKIE.2022.363}, unique-id = {34727701}, abstract = {A tudományos szövegalkotás rendkívül kutatott területté vált az elmúlt időszakban. Ugyanakkor a magyar szakirodalmat tekintve a tudományos stílus egyik alműfaját, a szakdolgozatokat, azon belül a műfaj problémás elemeit még kevéssé tárták fel. Jelen vizsgálat egy olyan próbamérést foglal magában, amelynek egyészt célja az egyes nyelvi, stilisztikai problémák kimutatása az egyetemi hallgatók szakdolgozataiban, másrészt az alkalmazott kódkészlet munkafolyamatban való formálódása. A vizsgálat a MAXQDA kvalitatív tartalomelemző szoftvert alkalmazva tárja fel a szakdolgozatokból álló adatkorpuszban megjelenő tudományos stílusra jellemző és az azt torzító elemeket. Az eredményekből megállapítható, hogy a hallgatók szakdolgozataiban rendkívül magas a szerzői jelenlét, és ez a szövegszerveződéssel is szorosan összefügg. A stílus tekintetében pedig megfigyelhető, hogy a szövegekben a tudományos stílus mellett jellemzően megjelenik a társalgási, retorikai és szépirodalmi stílus is. A vizsgálat eredményei alapján kijelenthető, hogy a tudományos írás felsőoktatásban való tanítása továbbra is kulcsfontosságú, a hallgatók szakdolgozatainak elemzése pedig alkalmas a leginkább fejlesztésre szoruló területek a feltérképezésére.}, keywords = {egyetemi hallgatók; tartalomelemzés; szakdolgozat; tudományos szövegalkotás}, year = {2023}, pages = {363-385}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @mastersthesis{MTMT:34488967, title = {Egyetemi hallgatók tudományos szövegalkotása: a szakdolgozat mint pedagógiai szövegtípus többdimenziós vizsgálata}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34488967}, author = {Rási, Szilvia}, doi = {10.15773/EKKE.2023.023}, publisher = {Eszterházy Károly Catholic University Doctoral School of Education}, unique-id = {34488967}, keywords = {egyetemi hallgatók; szakdolgozat; tudományos szövegalkotás; Academic writing}, year = {2023}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @article{MTMT:34146167, title = {Hungarian as a minority and majority language in different language policy contexts}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34146167}, author = {Jánk, István and Rási, Szilvia}, doi = {10.1080/14664208.2023.2256069}, journal-iso = {CUR ISSUE LANG PLAN}, journal = {CURRENT ISSUES IN LANGUAGE PLANNING}, volume = {1}, unique-id = {34146167}, issn = {1466-4208}, abstract = {This study primarily focuses on the situation of Hungarians inminority situations in relation to language varieties, i.e. itinterprets the various language policy issues primarily in thecontext of the Hungarian-speaking community, rather than in thecontext of Hungary, where the place, role and relationshipbetween standard and non-standard language dialects play aprominent role. In most cases, the preservation of Hungarianidentity is equivalent to the preservation of non-standardlanguage varieties, in relation to which several language policyand language planning issues arise. The aim of the study istwofold. On the one hand, it aims to provide an up-to-dateoverview of the language policy situation of the Hungarianlanguage and the Hungarian language community, especiallywith regard to the Hungarian autochthonous minority of about 3million people who live in the countries neighbouring Hungary.On the other hand, the study describes the language policy roleof dialects and the related attitudes from the perspective of theentire Hungarian language community, addressing the macro-,meso- and micro-level language planning possibilities.}, keywords = {Diglossia; Hungarian dialects; non-dominant languages; micro-and macro-level language planning; Hungarian language minority}, year = {2023}, eissn = {1747-7506}, pages = {1-18}, orcid-numbers = {Jánk, István/0000-0003-1327-6412; Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @inbook{MTMT:33367254, title = {Problémaalapú anyanyelvi nevelés – használatalapú gyakorlatok}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33367254}, author = {Domonkosi, Ágnes and Imrényi, András and Jánk, István and Kalcsó, Gyula and Ludányi, Zsófia and Rási, Szilvia and Takács, Judit and Hulyák-Tomesz, Tímea}, booktitle = {A digitális oktatás nyelvi dimenziói}, doi = {10.17048/PeLiKon2020.2022.13}, unique-id = {33367254}, year = {2022}, pages = {13-34}, orcid-numbers = {Domonkosi, Ágnes/0000-0001-8602-1985; Imrényi, András/0000-0001-6203-9304; Jánk, István/0000-0003-1327-6412; Ludányi, Zsófia/0000-0002-8506-5684; Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @inbook{MTMT:33294802, title = {Egyetemi hallgatók tudományos szövegalkotása az oktatói és hallgatói tapasztalatok tükrében}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33294802}, author = {Rási, Szilvia}, booktitle = {A Magyarságkutató Intézet évkönyve 2021}, doi = {10.53644/MKIE.2021.355}, unique-id = {33294802}, abstract = {Magyarországon az alap- és mesterképzésben részt vevő hallgatók tanulmányai az általuk írt szakdolgozat, diplomamunka megvédésével zárulnak le; ezzel párhuzamosan viszont a tudományos íráskészségük bizonyítottan nem megfelelő. Ezt egyrészt a korábbi, általános és középiskolai, másrészt a felsőoktatási tanulmányaik eredményezik. A hallgatók tudományos íráskészégének árnyaltabb képe érdekében elengedhetetlen az oktatók és hallgatók tudományos szövegalkotásról alkotott véleményének, tapasztalatainak vizsgálata. Jelen tanulmány egy olyan kérdőíves vizsgálat eredményeit ismerteti, amely az oktatók és hallgatók attitűdjének, tapasztalatának feltárására irányult. A vizsgálatban a kérdőíves módszer alkalmazása mellett tartalomelemző szoftver segíti az eredmények feltárását.}, keywords = {egyetemi hallgatók; tudományos szövegalkotás; egyetemi oktatók; attitűd}, year = {2022}, pages = {355-377}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @inproceedings{MTMT:33294734, title = {Metadiszkurzív elemek tanárszakos hallgatók szemináriumi dolgozataiban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33294734}, author = {Rási, Szilvia}, booktitle = {Észlelés és előfordulások}, unique-id = {33294734}, year = {2022}, pages = {97-113}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @misc{MTMT:33187449, title = {Melich János születésének 150. évfordulója}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33187449}, author = {Rási, Szilvia}, unique-id = {33187449}, year = {2022}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @misc{MTMT:32774369, title = {Verseghy Ferencre emlékezünk}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32774369}, author = {Rási, Szilvia}, unique-id = {32774369}, year = {2022}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504} } @book{MTMT:32653501, title = {A humor ösvényein}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32653501}, isbn = {9789634962137}, editor = {Rási, Szilvia and Domonkosi, Ágnes and Tóthné Litovkina, Anna and Nemesi, Attila László}, publisher = {EKF Líceum Kiadó; Tinta Kiadó; Tinta}, unique-id = {32653501}, year = {2021}, orcid-numbers = {Rási, Szilvia/0000-0001-7353-8504; Domonkosi, Ágnes/0000-0001-8602-1985; Tóthné Litovkina, Anna/0000-0002-0408-3873} }