TY - BOOK AU - M. Pintérné Márkus, Katalin TI - Kéziszótárak az ezredfordulón. Elemzések a szótárdidaktika szemszögéből TS - Elemzések a szótárdidaktika szemszögéből PB - L'Harmattan Kiadó CY - Budapest PY - 2024 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34842362 ID - 34842362 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - M. Pintérné Márkus, Katalin TI - Szótárdidaktika az idegennyelv-oktatásban PB - Tinta Könyvkiadó CY - Budapest PY - 2024 SN - 9789634094296 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34839565 ID - 34839565 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - M. Pintérné Márkus, Katalin TI - Szótárdidaktika a közoktatásban. Idegen nyelvet oktató tanárok szótárhasználati szokásai és a szótárhasználat oktatásának gyakorlata – egy országos mérés eredményei TS - Idegen nyelvet oktató tanárok szótárhasználati szokásai és a szótárhasználat oktatásának gyakorlata – egy országos mérés eredményei JF - MODERN NYELVOKTATÁS J2 - MODERN NYELVOKTATÁS VL - 30 PY - 2024 IS - 1–2 SN - 1219-638X UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34343073 ID - 34343073 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - M. Pintérné Márkus, Katalin ED - Furkó, Bálint Péter ED - Czeglédy, Anita ED - Csőke, Zoltán TI - Developing Dictionary Skills. in tertiary-level education TS - in tertiary-level education T2 - Studia Caroliensia - A Károli Gáspár Református Egyetem évkönyve 2023 PB - Károli Gáspár Református Egyetem CY - Budapest SN - 9786156637093 PY - 2023 SP - 199 EP - 209 PG - 11 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34554467 ID - 34554467 LA - English DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Hajner, Réka AU - Tamm, Anne AU - Adorján, Mária AU - Boers, Ivo Henri Gerald AU - Csides, Csaba AU - Laczkó, Tibor AU - M. Pintérné Márkus, Katalin AU - M. Pintér, Tibor AU - Pődör, Dóra AU - Rácz, Edit AU - Tóth, Gabriella TI - Abstracts of the poster session of the First Theoretical and Experimental Linguistics Workshop PY - 2023 SN - 9786156637086 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34397945 ID - 34397945 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Adorján, Mária AU - Boers, Ivo Henri Gerald AU - Csides, Csaba AU - Laczkó, Tibor AU - M. Pintérné Márkus, Katalin AU - Pődör, Dóra AU - Rácz, Edit AU - Tamm, Anne AU - Tóth, Gabriella TI - Finno-Ugric topics of Theoretical and Experimental Linguistics Research Group (tinyurl.com/eknyek). Invited presentation at LINGUE E CULTURE URALICHE: MOSTRA E SEMINARIO. February 22, 2023. La Sapienza, Roma TS - Invited presentation at LINGUE E CULTURE URALICHE: MOSTRA E SEMINARIO. February 22, 2023. La Sapienza, Roma PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34397712 ID - 34397712 LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fajt, Balázs AU - Bánhegyi, Mátyás AU - M. Pintérné Márkus, Katalin TI - The Interrelationship between EFL Learning Motivation and Dictionary Use JF - INTERNATIONAL JOURNAL OF LEXICOGRAPHY J2 - INT J LEXICOGR PY - 2023 SN - 0950-3846 DO - 10.1093/ijl/ecad028 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34367413 ID - 34367413 AB - Using dictionaries has been seen as an important aspect of L2 learning at all levels of L2 proficiency. Yet, in many cases dictionary use seems a considerably neglected part of L2 teaching. There is no doubt, however, that L2 learners should be encouraged to use dictionaries independently and autonomously, as they will be unable to rely on language teachers or other proficient L2 speakers to assist them throughout their whole lives. Using Dörnyei’s (2005) L2 Motivational Self System (L2MSS) framework, this quantitative study (N=925) investigates the interrelationship between L2 learning motivation, willingness to pay for dictionaries, reading dictionaries’ usage guides and willingness to use dictionaries. The accumulated data were analysed through structural equation modelling (SEM). Even though not necessarily generalisable to other contexts, the results show that EFL learning motivation has an impact on willingness to buy dictionaries and willingness to use dictionaries. Our data reveal that in the L2MSS, two components (motivated language learning behaviour and the ideal L2 self) have an impact on attitudes to dictionary use. LA - English DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Fajt, Balázs AU - M. Pintérné Márkus, Katalin TI - Angol és német nyelv és nyelvtanár szakos hallgatók szótárhasználati szokásainak és a szótárhasználat oktatásához kapcsolódó attitűdjeinek modellezése JF - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY J2 - ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY VL - XXIII. PY - 2023 IS - 1 SP - 120 EP - 131 PG - 12 SN - 1587-1061 DO - 10.18460/ANY.2023.1.007 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34225729 ID - 34225729 AB - Dictionaries accompany the foreign language learning process from an early stage, yet both dictionaries and the teaching of dictionary use are only marginally present in foreign language classes. This paper collected quantitative data through a questionnaire (N=197) to investigate graduates' attitudes (in English and German BA programs and teacher training programmes at a Hungarian university) towards dictionaries and dictionary use instruction. This study was conducted to explore the relationships between the different variables involved in the study. The results show that several variables affect willingness to pay for dictionaries, use various search functions of digital dictionaries, and practice conscious dictionary use in the classroom. Our results highlight the need to emphasise the need for dictionary use instruction in foreign language classrooms in teacher education, as this may increase foreign language teachers’ positive attitudes towards dictionary use instruction. LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Fajt, Balázs AU - M. Pintérné Márkus, Katalin AU - Bánhegyi, Mátyás TI - A structural model of dictionary use and EFL learning motivation T2 - Abstracts of the talk sessions of the First Theoretical and Experimental Linguistics Workshop PY - 2023 SP - 13 EP - 14 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34216363 ID - 34216363 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Fajt, Balázs AU - M. Pintérné Márkus, Katalin AU - Bánhegyi, Mátyás TI - Nyelvtanulási motiváció és szótárhasználat T2 - I. Lexikológiai és lexikográfiai konferencia és a 2023. évi szótárnap PY - 2023 SP - 8 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34185441 ID - 34185441 LA - Hungarian DB - MTMT ER -