TY - CHAP AU - Kertész, Csaba AU - Honbolygó, Ferenc ED - Kulcsár, Gabriella ED - D. Horváth, Vanessza TI - A szenzomotoros szinkronizáció longitudinális kapcsolata az olvasással és a helyesírással T2 - Találkozás a változásban - Változások a találkozásban PB - Magyar Pszichológiai Társaság CY - Budapest SN - 9786158234603 PY - 2023 SP - 92 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34106734 ID - 34106734 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertész, Csaba AU - Honbolygó, Ferenc TI - First school year tapping predicts children's third-grade literacy skills JF - SCIENTIFIC REPORTS J2 - SCI REP VL - 13 PY - 2023 IS - 1 PG - 10 SN - 2045-2322 DO - 10.1038/s41598-023-29367-5 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33631905 ID - 33631905 AB - Rhythmic skills have been repeatedly found to relate to children’s early literacy skills. Using rhythmic tasks to predict language and reading performance seems a promising direction as they can be easily administered early as a screening test to identify at-risk children. In the present study, we measured Hungarian children’s (N = 37) general cognitive abilities (working memory, non-verbal reasoning and rapid automatized naming), language and literacy skills (vocabulary, word reading, phonological awareness and spelling) and finger tapping performance in a longitudinal design in the first and third grades. We applied metronome stimuli in three tempi (80, 120, 150 bpm) using a synchronization-continuation paradigm and also measured participants’ spontaneous motor tempo. While children’s synchronization asynchrony was lower in third than in the first grade, with the exception of the slow-tempo trials, tapping consistency and continuation tapping success showed no development in this period. First-year tapping consistency in the slow-tempo tasks was associated with third-year reading and spelling outcomes. Our results show that the relation between tapping performance and literacy skills persists throughout the third school year, making the sensorimotor synchronization task a potentially effective instrument for predicting literacy outcomes, and a useful tool for early screening of reading difficulties. LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Kertész, Csaba AU - Honbolygó, Ferenc ED - Sass, Judit TI - Ritmusérzék, nyelv, olvasás: A szenzomotoros szinkronizáció, a spontán motoros tempó és a ritmusreprodukció kapcsolata a fonológiai tudatossággal és a szóolvasással iskolakezdő gyerekeknél T2 - Út a reziliens jövő felé. A Magyar Pszichológiai Társaság XXIX. Országos Tudományos Nagygyűlése PB - Magyar Pszichológiai Társaság CY - Budapest SN - 9786158024198 PY - 2021 SP - 96 EP - 97 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32495605 ID - 32495605 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertész, Csaba AU - Honbolygó, Ferenc TI - Tapping to Music Predicts Literacy Skills of First-Grade Children JF - FRONTIERS IN PSYCHOLOGY J2 - FRONT PSYCHOL VL - 12 PY - 2021 SN - 1664-1078 DO - 10.3389/fpsyg.2021.741540 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/32495592 ID - 32495592 LA - English DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kertész, Csaba AU - Honbolygó, Ferenc ED - Gocsál, Ákos ED - Gósy, Mária ED - Gráczi, Tekla Etelka ED - Gyarmathy, Dorottya ED - Horváth, Viktória ED - Huszár, Anna ED - Kohári, Anna ED - Krepsz, Valéria ED - Mády, Katalin TI - A ritmusérzék, a fonológiai tudatosság és az olvasás kapcsolata iskolakezdő gyerekeknél T2 - Speech Research Conference. Hungarian Research Institute for Linguistics. Budapest, 14-15th December 2020 = Beszédkutatás konferencia. Nyelvtudományi Intézet. Budapest, 2020. december 14-15. PB - MTA Nyelvtudományi Intézet CY - Budapest PY - 2020 SP - 54 EP - 56 PG - 3 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31826174 ID - 31826174 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - JOUR AU - Kertész, Csaba AU - Földi, Rita AU - Honbolygó, Ferenc TI - A ritmikai szinkronizáció kapcsolata a fonológiai tudatossággal és az olvasással iskolakezdő gyerekeknél JF - MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE J2 - M PSZICH SZLE VL - 75 PY - 2020 IS - 3 SP - 455 EP - 476 PG - 22 SN - 0025-0279 DO - 10.1556/0016.2020.00026 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31782983 ID - 31782983 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kertész, Csaba AU - Földi, Rita AU - Honbolygó, Ferenc ED - s., n. TI - Rhythmic synchronization and its relation to phonological awareness and reading acquisition T2 - BCCCD 2020 (Budapest CEU Conference on Cognitive Development) PY - 2020 SP - 97 EP - 98 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31206029 ID - 31206029 LA - English DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Kertész, Csaba TI - Tempótartás számítógépes vizsgálata atipikus nyelvi fejlődésű gyerekeknél PY - 2019 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34123646 ID - 34123646 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - GEN AU - Kertész, Csaba TI - Atipikus nyelvi fejlődésű gyerekek zenei tempótartásának vizsgálata számítógépes mérőeszközzel PY - 2019 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31206020 ID - 31206020 N1 - előadás LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CONF AU - Kertész, Csaba AU - Földi, Rita ED - Lippai, Edit TI - Az improvizáció pszichológiai vetületei, és alkalmazási lehetőségei a zeneoktatásban T2 - Összetart a sokszínűség: A Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése : kivonatkötet PB - Magyar Pszichológiai Társaság C1 - Budapest SN - 9786158024181 PY - 2019 SP - 73 EP - 73 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/31206006 ID - 31206006 LA - Hungarian DB - MTMT ER -