@{MTMT:34106734, title = {A szenzomotoros szinkronizáció longitudinális kapcsolata az olvasással és a helyesírással}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34106734}, author = {Kertész, Csaba and Honbolygó, Ferenc}, booktitle = {Találkozás a változásban - Változások a találkozásban}, unique-id = {34106734}, year = {2023}, pages = {92}, orcid-numbers = {Honbolygó, Ferenc/0000-0002-5266-0188} } @article{MTMT:33631905, title = {First school year tapping predicts children's third-grade literacy skills}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33631905}, author = {Kertész, Csaba and Honbolygó, Ferenc}, doi = {10.1038/s41598-023-29367-5}, journal-iso = {SCI REP}, journal = {SCIENTIFIC REPORTS}, volume = {13}, unique-id = {33631905}, issn = {2045-2322}, abstract = {Rhythmic skills have been repeatedly found to relate to children’s early literacy skills. Using rhythmic tasks to predict language and reading performance seems a promising direction as they can be easily administered early as a screening test to identify at-risk children. In the present study, we measured Hungarian children’s (N = 37) general cognitive abilities (working memory, non-verbal reasoning and rapid automatized naming), language and literacy skills (vocabulary, word reading, phonological awareness and spelling) and finger tapping performance in a longitudinal design in the first and third grades. We applied metronome stimuli in three tempi (80, 120, 150 bpm) using a synchronization-continuation paradigm and also measured participants’ spontaneous motor tempo. While children’s synchronization asynchrony was lower in third than in the first grade, with the exception of the slow-tempo trials, tapping consistency and continuation tapping success showed no development in this period. First-year tapping consistency in the slow-tempo tasks was associated with third-year reading and spelling outcomes. Our results show that the relation between tapping performance and literacy skills persists throughout the third school year, making the sensorimotor synchronization task a potentially effective instrument for predicting literacy outcomes, and a useful tool for early screening of reading difficulties.}, year = {2023}, eissn = {2045-2322}, orcid-numbers = {Honbolygó, Ferenc/0000-0002-5266-0188} } @{MTMT:32495605, title = {Ritmusérzék, nyelv, olvasás: A szenzomotoros szinkronizáció, a spontán motoros tempó és a ritmusreprodukció kapcsolata a fonológiai tudatossággal és a szóolvasással iskolakezdő gyerekeknél}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32495605}, author = {Kertész, Csaba and Honbolygó, Ferenc}, booktitle = {Út a reziliens jövő felé. A Magyar Pszichológiai Társaság XXIX. Országos Tudományos Nagygyűlése}, unique-id = {32495605}, year = {2021}, pages = {96-97}, orcid-numbers = {Honbolygó, Ferenc/0000-0002-5266-0188} } @article{MTMT:32495592, title = {Tapping to Music Predicts Literacy Skills of First-Grade Children}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32495592}, author = {Kertész, Csaba and Honbolygó, Ferenc}, doi = {10.3389/fpsyg.2021.741540}, journal-iso = {FRONT PSYCHOL}, journal = {FRONTIERS IN PSYCHOLOGY}, volume = {12}, unique-id = {32495592}, issn = {1664-1078}, year = {2021}, eissn = {1664-1078}, orcid-numbers = {Honbolygó, Ferenc/0000-0002-5266-0188} } @CONFERENCE{MTMT:31826174, title = {A ritmusérzék, a fonológiai tudatosság és az olvasás kapcsolata iskolakezdő gyerekeknél}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31826174}, author = {Kertész, Csaba and Honbolygó, Ferenc}, booktitle = {Speech Research Conference. Hungarian Research Institute for Linguistics. Budapest, 14-15th December 2020 = Beszédkutatás konferencia. Nyelvtudományi Intézet. Budapest, 2020. december 14-15.}, unique-id = {31826174}, year = {2020}, pages = {54-56}, orcid-numbers = {Honbolygó, Ferenc/0000-0002-5266-0188} } @article{MTMT:31782983, title = {A ritmikai szinkronizáció kapcsolata a fonológiai tudatossággal és az olvasással iskolakezdő gyerekeknél}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31782983}, author = {Kertész, Csaba and Földi, Rita and Honbolygó, Ferenc}, doi = {10.1556/0016.2020.00026}, journal-iso = {M PSZICH SZLE}, journal = {MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE}, volume = {75}, unique-id = {31782983}, issn = {0025-0279}, year = {2020}, eissn = {1588-2799}, pages = {455-476}, orcid-numbers = {Honbolygó, Ferenc/0000-0002-5266-0188} } @CONFERENCE{MTMT:31206029, title = {Rhythmic synchronization and its relation to phonological awareness and reading acquisition}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31206029}, author = {Kertész, Csaba and Földi, Rita and Honbolygó, Ferenc}, booktitle = {BCCCD 2020 (Budapest CEU Conference on Cognitive Development)}, unique-id = {31206029}, year = {2020}, pages = {97-98}, orcid-numbers = {Honbolygó, Ferenc/0000-0002-5266-0188} } @misc{MTMT:34123646, title = {Tempótartás számítógépes vizsgálata atipikus nyelvi fejlődésű gyerekeknél}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34123646}, author = {Kertész, Csaba}, unique-id = {34123646}, year = {2019} } @misc{MTMT:31206020, title = {Atipikus nyelvi fejlődésű gyerekek zenei tempótartásának vizsgálata számítógépes mérőeszközzel}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31206020}, author = {Kertész, Csaba}, unique-id = {31206020}, year = {2019} } @CONFERENCE{MTMT:31206006, title = {Az improvizáció pszichológiai vetületei, és alkalmazási lehetőségei a zeneoktatásban}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31206006}, author = {Kertész, Csaba and Földi, Rita}, booktitle = {Összetart a sokszínűség: A Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése : kivonatkötet}, unique-id = {31206006}, year = {2019}, pages = {73-73} }