@article{MTMT:34687901, title = {Szakdokumentum: Az egészségfejlesztő iskolák kézikönyve}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34687901}, author = {Somhegyi, Annamária}, doi = {10.24365/ef.8926}, journal-iso = {EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS}, journal = {EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS}, volume = {63}, unique-id = {34687901}, issn = {1786-2434}, year = {2022}, eissn = {2498-6666}, pages = {24-27} } @article{MTMT:33023616, title = {Posture correction as part of holistic health promotion in Hungarian schools}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/33023616}, author = {Somhegyi, Annamária}, doi = {10.18071/isz.75.0151}, journal-iso = {IDEGGYOGY SZEMLE}, journal = {IDEGGYOGYASZATI SZEMLE / CLINICAL NEUROSCIENCE}, volume = {75}, unique-id = {33023616}, issn = {0019-1442}, abstract = {A Magyar Gerincgyógyászati Társaság prevenciós programja 1995-ben indult két célkitûzéssel: minden iskolás tanuló vegyen részt rendszeresen a hatékony tartásjavításban a testnevelési óra keretében; a mindennapos testnevelés váljon jogszabályi elôírássá és ezáltal váljon minden tanuló hasznára. Kormányzati és országgyûlési jogi szabályozás útján mindkét cél része lett a 2001-ben indított Egészséges Nemzetért Népegészségügyi Programnak, majd késôbb a köznevelési jogszabályoknak. 2011, illetve 2012 óta a teljes körû iskolai egészségfejlesztés is elôírás minden iskola részére. A népegészségügyi szereplôknek most szakmai segítséget kell nyújtaniuk a testnevelôk részére a tartáskorrekció helyes végzésében, illetve minden pedagógusnak az egészségfejlesztési tennivalókban. A közlemény a speciális tartáskorrekció részleteit, terjesztését, kontrollált vizsgálatát, a köznevelésben elfoglalt jelen helyzetét és a további tennivalókat ismerteti. A közlemény kiegészítô része a mindennapos testnevelésrôl, valamint a teljes körû iskolai egészségfejlesztésrôl ad rövid tájékoztatást: hogyan sikerült elérni a kötelezô elôírást, mi a lényege, hogyan történik a nyomon követése és mik a további népegészségügyi tennivalók.}, keywords = {biomechanikailag helyes testtartás; nyílirányú egyensúly; tartáskorrekció; mindennapos testnevelés; teljeskörû iskolai egészségfejlesztés}, year = {2022}, eissn = {2498-6208}, pages = {151-161}, orcid-numbers = {Somhegyi, Annamária/0000-0003-0716-1854} } @article{MTMT:32896398, title = {Self-Esteem Is Independent Factor and Moderator of School-Related Psychosocial Determinants of Life Satisfaction in Adolescents}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/32896398}, author = {Lábiscsák-Erdélyi, Zsuzsa and Veres-Balajti, Ilona and Somhegyi, Annamária and Kósa, Karolina}, doi = {10.3390/ijerph19095565}, journal-iso = {INT J ENV RES PUB HE}, journal = {INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH}, volume = {19}, unique-id = {32896398}, issn = {1661-7827}, abstract = {Our aim was to investigate the impact of the school psychosocial environment, including students’ general attitude towards the school, perception of support from teachers and classmates as well as individual psychosocial factors including self-esteem and loneliness on life satisfaction (LS). Four repeated cross-sectional online questionnaire surveys were carried out between 2011 and 2014, inviting all students in one Hungarian high school. Health status and behaviour were assessed by the Hungarian version of the HBSC questionnaire. Results from the surveys were pooled for analysis (N = 3310 students). Heteroskedastic regression estimating robust variance was used to identify potential determinants of LS. Family wealth perceived to be well-off, self-esteem, and being perceived as a good student were identified to be the most important significant positive contributing factors of LS. Perceived good relations with classmates and teachers and an overall positive attitude to school had smaller but still significant positive effects on LS. Self-esteem was a significant moderator for the effect of perceived difficulty of schoolwork, relation with classmates, and gender. This paper shows that self-esteem is not only an independent factor but also a modifier of some school-related variables on LS. The complex interplay among school-related and individual potential determinants of LS should be taken into account in future research by controlling for their interactions.}, year = {2022}, eissn = {1660-4601}, orcid-numbers = {Lábiscsák-Erdélyi, Zsuzsa/0000-0002-6347-5199} } @article{MTMT:34743891, title = {Recenzió}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/34743891}, author = {Somhegyi, Annamária}, journal-iso = {NÉPEGÉSZSÉGÜGY}, journal = {NÉPEGÉSZSÉGÜGY}, volume = {98}, unique-id = {34743891}, issn = {0369-3805}, year = {2021}, pages = {225-227} } @article{MTMT:31902765, title = {Milyen legyen a népegészségügy legújabb iránya? Vitaindító az új népegészségügyi szemlélet sajátosságairól [What is the latest tendency of public health is? A debate on the characteristics of a new public health framework]}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31902765}, author = {Vitrai, József and Bíró, Éva and Girán, János and Kollányi, Zsófia Katalin and Pipicz, Márton and Somhegyi, Annamária and Várfalvi, Marianna}, doi = {10.24365/ef.v62i1.716}, journal-iso = {EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS}, journal = {EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS}, volume = {62}, unique-id = {31902765}, issn = {1786-2434}, year = {2021}, eissn = {2498-6666}, pages = {81-94}, orcid-numbers = {Vitrai, József/0000-0001-9267-806X; Bíró, Éva/0000-0002-0131-8147; Girán, János/0000-0002-4309-0013; Kollányi, Zsófia Katalin/0000-0003-1261-6745; Pipicz, Márton/0000-0002-0944-1684} } @{MTMT:31150520, title = {Gerincvédelem az iskolában. Szakmai ismeretek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31150520}, author = {Somhegyi, Annamária}, booktitle = {Az egészségfejlesztés nagykönyve}, unique-id = {31150520}, year = {2019}, pages = {B 48/1} } @{MTMT:31150504, title = {Gyermekeink jobb egészsége az iskolában – teljeskörű iskolai egészségfejlesztés (TIE) a mindennapokban. Szakmai ismeretek}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31150504}, author = {Somhegyi, Annamária}, booktitle = {Az egészségfejlesztés nagykönyve}, unique-id = {31150504}, year = {2019}, pages = {B 46/1} } @{MTMT:31150477, title = {Teljes körű intézményi egészségfejlesztés. Jogszabályi előírás minden köznevelési intézmény részére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31150477}, author = {Somhegyi, Annamária}, booktitle = {Egészségfejlesztés és nevelés}, unique-id = {31150477}, year = {2019}, pages = {71-79} } @article{MTMT:31150452, title = {Iskolaszékek gerincvédő képességének javítása. népegészségügyi akció 2019-ben}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31150452}, author = {Somhegyi, Annamária}, journal-iso = {NÉPEGÉSZSÉGÜGY}, journal = {NÉPEGÉSZSÉGÜGY}, volume = {97}, unique-id = {31150452}, issn = {0369-3805}, year = {2019}, pages = {322-322} } @article{MTMT:31149998, title = {Helyes ülés, jó szék, gerincvédelem. gyermekeink jobb gerinc-egészsége : tájékoztató szülők és pedagógusok részére}, url = {https://m2.mtmt.hu/api/publication/31149998}, author = {Somhegyi, Annamária}, journal-iso = {VÉDŐNŐ}, journal = {VÉDŐNŐ}, volume = {29}, unique-id = {31149998}, issn = {1586-1538}, year = {2019}, pages = {10-11} }