TY - JOUR AU - Dominek, Dalma Lilla AU - Földvári-Uricska, Erna AU - Czékmán, Balázs AU - Dani, Erzsébet AU - Barnucz, Nóra TI - A digitális flow világa. Egy kísérlet első eredményei TS - Egy kísérlet első eredményei JF - TUDÁSMENEDZSMENT J2 - TUDÁSMENEDZSMENT VL - 24 PY - 2023 IS - 2 SP - 85 EP - 100 PG - 16 SN - 1586-0698 DO - 10.15170/TM.2023.24.2.8 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34492534 ID - 34492534 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Czékmán, Balázs TI - Tabletek az iskolában. Kérdések és válaszok az intézményi bevezetéstől a hatékonyságig. PB - Debreceni Egyetemi Kiadó CY - Debrecen PY - 2023 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34151067 ID - 34151067 AB - Az oktatást támogató stratégiákra jelentős hatást gyakorolhatnak a jelenleg zajló negyedik ipari forradalom alapját is képező technológiai változások. Az új technológiák között olyanok szerepelnek, mint a 3D nyomtatás, a robotok, a mindenhol jelen lévő informatika (ubiquitous computing), a big data, valamint a mobil eszközök (Szűts, 2020). Utóbbi eszközökre alapulva, a globális oktatási trendeket tekintve, jelentős változást és hatást jelenthet a mobiltechnológia. A mobil eszközök közül az utóbbi időben elsősorban az okostelefonok és a tabletek emelkedtek ki, így 2015-ben a nemzetközi trendek már a táblagépek általános integráltságát jelezték (Johnson et al., 2015). Ennek megfelelően fokozatosan növekvő érdeklődés mutatkozott – különösen a közoktatási intézményekben – a táblagépek és az azokon futtatható mobil applikációk oktatási célú alkalmazása iránt (Major, Haßler és Henessy, 2017). Annak ellenére, hogy számos oktatási intézményben próbálnak tableteket használni, kevés kutatás irányult az új eszközök intézményi integrálásának folyamatára, az eszközökhöz kapcsolódó vagy azokkal alkalmazott pedagógiára, valamint a kiváltott hatások vizsgálatára (Savas, 2014). Doktori kutatássorozatunk célja így a tablettel támogatott tanulási környezet átfogó, több szempontból történő vizsgálata volt az alapfokú oktatásban. Kutatásunk első pillérében a táblagépek intézményi szintű integrációját és implementációját vizsgáltuk általános iskolákban (N=145). Kutatásunk második pillérében egyrészt a pedagógusok (N=29) mobil eszköz-használati hátterét, valamint digitális kompetencia (általános digitális kompetencia és mobil eszköz-használati kompetencia) szintjét és annak – a kutatás során esetlegesen bekövetkezett – változását térképeztük fel. Másrészt a tabletek pedagógiai tevékenységekre gyakorolt hatását, valamint a pedagógusok tabletes oktatáshoz való viszonyulását tártuk fel tanóra utáni kérdőívek elemzésével (N=1283). Kutatásunk harmadik pillérében a tabletek oktatási célú alkalmazásának tanulókra (N=653) gyakorolt hatásait (kognitív (értelmi) és affektív (érzelmi) területek) vizsgáltuk. A tablettel támogatott tanulási környezet intézményi szintű vizsgálatakor megállapítható volt, számos intézményben nem valósulhatott meg az 1:1 hozzáférés. A táblagépek átlagos életkora alapján az iskolák háromnegyede optimális helyzetben volt, egy részük viszont már elavult eszközökkel dolgozott. Bár a táblagépekhez szükséges online kapcsolatot biztosító internet sávszélességének átlagos értéke megfelelőnek mutatkozott, azonban az általunk elvárt kritikus értéket az iskolák közel fele nem érte el. A pedagógusokat vizsgálva láthatóvá vált, hogy többségük saját notebookkal, tablettel és okostelefonnal rendelkezett, az iskolák a pedagógusok egy részének notebookot és táblagépet bocsájtottak rendelkezésére. Bár a pedagógusok általános digitális kompetenciája és mobil eszköz-használati kompetenciája alacsony szintű volt, a kutatás időtartama alatt a vizsgálati csoport esetében több kompetenciaterület is előrelépést mutatott. A tanórák pedagógiai-módszertani vizsgálatának eredményei megerősítették, hogy a tabletes órák szerkezete, pedagógiai-módszertani háttere eltért valamelyest a hagyományos tanórákétól. A didaktikai feladatok esetében a tabletes órákon a pedagógusok inkább a már tanult ismeretek ismétlő rendszerezésére helyezték a hangsúlyt, melyekhez hosszabb időtartamban használták a tableteket is. Előzetes várakozásainknak megfelelően, nőtt a tanulóközpontú módszerekre fordított idő. A munkaformák esetében nem meglepő módon csökkent a frontális munkaforma időtartama, azonban ugyancsak kevesebb idő LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Barnucz, Nóra AU - Dominek, Dalma Lilla AU - Czékmán, Balázs AU - Földvári-Uricska, Erna AU - Gallé, Erika AU - Dani, Erzsébet ED - Gümgör, Nazife TI - Applying Augmented Reality and Multimedia in ESP Classes T2 - Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi 10.Uluslararası İletişim Günleri Dijital Kapitalizm ve İletişim Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı Üsküdar University Faculty of Communication [10th International Communication Days Digital Capitalism and Communication Symposium Abstracts Book] PB - Üsküdar University Faculty of Communication CY - Istanbul SN - 9786059596763 PY - 2023 SP - 71 EP - 71 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34028026 ID - 34028026 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Czékmán, Balázs ED - Juhász, Erika ED - Pornói, Rita TI - Educational Robotics in Primary Schools: Institutional Conditions and Students’ Attitude T2 - Az oktatás határdimenziói : Absztraktfüzet PB - ELTE Savaria Egyetemi Központ CY - Szombathely SN - 9786155657139 PY - 2023 SP - 63 EP - 64 PG - 2 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34008684 ID - 34008684 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Dominek, Dalma Lilla AU - Barnucz, Nóra AU - Földvári-Uricska, Erna AU - Czékmán, Balázs AU - Dani, Erzsébet ED - Nazife, Güngör TI - Applying Artificial Intelligence in English for Law Enforcement in the Digital Age T2 - 9th International Communication Days. Communication Studies in the Digital Age konferencia PB - Üsküdar University Faculty of Communication CY - Istanbul SN - 9786059596602 PY - 2022 SP - 72 EP - 72 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/34021872 ID - 34021872 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Barnucz, Nóra AU - Dominek, Dalma Lilla AU - Uricska, Erna AU - Czékmán, Balázs AU - Dani, Erzsébet ED - Nazife, Güngör TI - Applying Artificial Intelligence in English for Law Enforcement in the Digital Age T2 - 9th International Communication Days. Communication Studies in the Digital Age konferencia PB - Üsküdar University Faculty of Communication CY - Istanbul SN - 9786059596602 PY - 2022 SP - 72 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33610931 ID - 33610931 LA - English DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Czékmán, Balázs AU - Aknai, Dóra Orsolya AU - Fehér, Péter AU - Barnucz, Nóra ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - A kiterjesztett valóság tanórai használatának vizsgálata a szituatív tanulás és a konstruktív pedagógia szemszögéből T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 310 EP - 310 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33264186 ID - 33264186 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - CHAP AU - Fehér, Péter AU - Aknai, Dóra Orsolya AU - Czékmán, Balázs ED - Steklács, János ED - Molnár-Kovács, Zsófia TI - A NetGeneráció 2022 kutatás első eredményeinek bemutatása T2 - 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség PB - PTE BTK Neveléstudományi Intézet CY - Pécs SN - 9789636260576 PY - 2022 SP - 347 EP - 347 PG - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33257124 ID - 33257124 LA - Hungarian DB - MTMT ER - TY - BOOK AU - Czékmán, Balázs AU - Barnucz, Nóra TI - Studying the Application of AR in the Classroom from the Perspective of Situated Learning and Constructivist Pedagogy PY - 2022 SP - 1 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33215327 ID - 33215327 LA - English DB - MTMT ER - TY - THES AU - Czékmán, Balázs TI - Tablettel támogatott tanulási környezet általános iskolában. Intézményi szintű implementáció és integráció, pedagógiai-módszertani háttér és tanulókra gyakorolt hatás TS - Intézményi szintű implementáció és integráció, pedagógiai-módszertani háttér és tanulókra gyakorolt hatás PY - 2022 SP - 359 UR - https://m2.mtmt.hu/api/publication/33087268 ID - 33087268 AB - Az oktatást támogató stratégiákra jelentős hatást gyakorolhatnak a jelenleg zajló negyedik ipari forradalom alapját is képező technológiai változások. Az új technológiák között olyanok szerepelnek, mint a 3D nyomtatás, a robotok, a mindenhol jelen lévő informatika (ubiquitous computing), a big data, valamint a mobil eszközök (Szűts, 2020). Utóbbi eszközökre alapulva, a globális oktatási trendeket tekintve, jelentős változást és hatást jelenthet a mobiltechnológia. A mobil eszközök közül az utóbbi időben elsősorban az okostelefonok és a tabletek emelkedtek ki, így 2015-ben a nemzetközi trendek már a táblagépek általános integráltságát jelezték (Johnson et al., 2015). Ennek megfelelően fokozatosan növekvő érdeklődés mutatkozott – különösen a közoktatási intézményekben – a táblagépek és az azokon futtatható mobil applikációk oktatási célú alkalmazása iránt (Major, Haßler és Henessy, 2017). Annak ellenére, hogy számos oktatási intézményben próbálnak tableteket használni, kevés kutatás irányult az új eszközök intézményi integrálásának folyamatára, az eszközökhöz kapcsolódó vagy azokkal alkalmazott pedagógiára, valamint a kiváltott hatások vizsgálatára (Savas, 2014). Doktori kutatássorozatunk célja így a tablettel támogatott tanulási környezet átfogó, több szempontból történő vizsgálata volt az alapfokú oktatásban. Kutatásunk első pillérében a táblagépek intézményi szintű integrációját és implementációját vizsgáltuk általános iskolákban (N=145). Kutatásunk második pillérében egyrészt a pedagógusok (N=29) mobil eszköz-használati hátterét, valamint digitális kompetencia (általános digitális kompetencia és mobil eszköz-használati kompetencia) szintjét és annak – a kutatás során esetlegesen bekövetkezett – változását térképeztük fel. Másrészt a tabletek pedagógiai tevékenységekre gyakorolt hatását, valamint a pedagógusok tabletes oktatáshoz való viszonyulását tártuk fel tanóra utáni kérdőívek elemzésével (N=1283). Kutatásunk harmadik pillérében a tabletek oktatási célú alkalmazásának tanulókra (N=653) gyakorolt hatásait (kognitív (értelmi) és affektív (érzelmi) területek) vizsgáltuk. A tablettel támogatott tanulási környezet intézményi szintű vizsgálatakor megállapítható volt, számos intézményben nem valósulhatott meg az 1:1 hozzáférés. A táblagépek átlagos életkora alapján az iskolák háromnegyede optimális helyzetben volt, egy részük viszont már elavult eszközökkel dolgozott. Bár a táblagépekhez szükséges online kapcsolatot biztosító internet sávszélességének átlagos értéke megfelelőnek mutatkozott, azonban az általunk elvárt kritikus értéket az iskolák közel fele nem érte el. A pedagógusokat vizsgálva láthatóvá vált, hogy többségük saját notebookkal, tablettel és okostelefonnal rendelkezett, az iskolák a pedagógusok egy részének notebookot és táblagépet bocsájtottak rendelkezésére. Bár a pedagógusok általános digitális kompetenciája és mobil eszköz-használati kompetenciája alacsony szintű volt, a kutatás időtartama alatt a vizsgálati csoport esetében több kompetenciaterület is előrelépést mutatott. A tanórák pedagógiai-módszertani vizsgálatának eredményei megerősítették, hogy a tabletes órák szerkezete, pedagógiai-módszertani háttere eltért valamelyest a hagyományos tanórákétól. A didaktikai feladatok esetében a tabletes órákon a pedagógusok inkább a már tanult ismeretek ismétlő rendszerezésére helyezték a hangsúlyt, melyekhez hosszabb időtartamban használták a tableteket is. Előzetes várakozásainknak megfelelően, nőtt a tanulóközpontú módszerekre fordított idő. A munkaformák esetében nem meglepő módon csökkent a frontális munkaforma időtartama, azonban ugyancsak kevesebb idő jutott a csoportos munkaformákra is. A tanulók mobil eszköz-használati lehetőségei kapcsán megállapítottuk, hogy a diákoknak elsősorban okostelefonhoz, tablethez és notebookhoz (laptop) volt hozzáférése. A tanulók idegennyelvi tudásszintjének vizsgálata esetében láthatóvá vált, hogy a tablettel tanuló diákok előnye rajzolódott ki, azonban az eltérések a legtöbb esetben minimálisak voltak. Az átlag alatti és átlagos tudásszintű tanulók esetében nem volt statisztikailag igazolható eltérés, azonban az átlag feletti tudásszintű, tablettel tanuló diákok jobban teljesítettek a nyelvtan és az olvasott szövegértés területén. A matematika tantárgy esetében a bemeneti méréskor a tanulók elemi számolási készségeinek kiépültsége mind a tabletes, mind a csak hagyományos taneszközökkel tanuló csoportban a haladó szinten volt. Mivel a vizsgálati és a kontroll csoport között nem volt statisztikailag is igazolható eltérés, így kijelenthető volt, nem találtunk bizonyítékot arra, hogy a tablettel támogatott tanulási környezet jobban segítette volna a tanulók tudásszintjének fejlődését a matematika oktatása során. Ugyanakkor igazolást nyert, hogy a tanulók tanulási motivációja erősebb a tablettel támogatott tanórák esetén, mint a csak hagyományos taneszközöket alkalmazó tanórákon. LA - Hungarian DB - MTMT ER -